Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070074 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #150 Gepost op: 12 december 2014, 11:59:56 »
Mooi om te zien dat er goed de vaart inzit bij je  (y)
Ook positief dat je problemen met de 50er en rijden opgelost lijken te zijn.
Is dat los gekomen stukje rails niet terug te krijgen op z'n plek met evt wat lijm en het dan aandrukken ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #151 Gepost op: 12 december 2014, 12:06:43 »
De rail teruglijmen? Ik heb de moeite niet genomen. Nu ik een dremel-met-slijpschijfje heb zie ik elk probleem als iets waar een slijpschijf de oplossing voor is :) Dus iets verderop de rails doorgeslepen en er een compleet nieuw stukje tussengezet.

Sneller dan de rails lijmen.

BR50: hij doet het nu, maar ik moet nog wel de koppeling aan de voorkant definitief fixen. Hij is nu "uitgeschakeld" door een stukje 3mm plaat "in z'n bek" te stoppen. Maar zoontjelief beklaagt zich dat 'ie nu niet met de br50 kan rangeren. Maar... definitieve oplossing is wel bekend, maar moet nog wachten tot de beurs in Rijswijk.


De vaart zit er zeker in! Het moet raar lopen als ik zondag aan het eind van de dag niet de gehele baan kan berijden!!!!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #152 Gepost op: 12 december 2014, 12:16:02 »
De rail teruglijmen? Ik heb de moeite niet genomen. Nu ik een dremel-met-slijpschijfje heb zie ik elk probleem als iets waar een slijpschijf de oplossing voor is :) Reinout

 ;D ;D ;D

Of zoals de Britten zeggen: 'if all you have is a hammer, everything looks like a nail.'
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #153 Gepost op: 12 december 2014, 15:28:13 »
Ik zie net dat dit draadje meer dan 10.000 keer bekeken is. Wow! Da's een boel boeltjes meer dan ik hoopte :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #154 Gepost op: 12 december 2014, 15:39:19 »
Reinout,

Je kunt xpln code vinden in de yahoogroup fremo-fahrplan. Niet alleen voor leden.

Dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #155 Gepost op: 12 december 2014, 15:50:45 »
Bedankt, Dirkjan. Ik heb me aangemeld bij die mailinglijst, eens kijken hoe rap ze reageren. Dan kan ik daarna gaan spelen met xpln :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #156 Gepost op: 13 december 2014, 10:12:29 »
Ik zie net dat dit draadje meer dan 10.000 keer bekeken is. Wow! Da's een boel boeltjes meer dan ik hoopte :)
Dat krijg je ervan als je iets moois in elkaar aan het zetten bent  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #157 Gepost op: 13 december 2014, 13:47:05 »
Inderdaad, een hoop 'stille genieters' volgen je op de voet!  (y)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Alle rails gelegd!
« Reactie #158 Gepost op: 13 december 2014, 23:50:35 »
Hoera, alle rails zijn gelegd! Vandaag heb ik messing schoeven gehaald en de rails op de overgang tussen de twee kopstation-modules vastgesoldeerd. En vervolgens gelijk de twee ontbrekende goederensporen van het andere station aangelegd.

Eerst de rails op maat afzagen/afslijpschijven. Vervolgens de omtrek met balpen overtrekken. Gaten boren voor de messing schoeven En dan heel dun boekbinderslijm smeren:



Vervolgens de rails terugleggen in de lijm, potten verf als gewicht erop. En de rails aan de schoeven vastsolderen. Schoeven die ik vanochtend had gekocht. Voor de zekerheid heb ik de (platte) kop van de schoeven met de vijl bewerkt om zeker te weten dat de soldeer goed hecht. En dat deed 'ie. Tadaaaah, bij deze de twee laatste stukken rails die ik voor deze baan heb gelegd:



Het linker spoor wordt, zoals ik een paar pagina's terug heb gezegd, een gas of olie opslagplaats. Geen opslagtanks hoor, daar is geen ruimte voor. In Ulmen had je zo'n aansluiting. Ik moet eens na gaan kijken of dat nou voor huisbrandolie of voor gas was. In m'n herinnering heb ik er een vierassige witte tankwagon met oranje streep zien staan toen ik in 1991 in Ulmen was....

Het rechterspoor komt aan een fabriek te liggen. Twee-assige gesloten goederenwagons, daar heb ik er voldoende van. Dat vult de goederentrein tenminste lekker op.

Na al deze tevredenheid was het weer tijd voor een corrigeerbare blunder... Ik had de twee modules van het kopstation netjes met een scharnier aan elkaar geschoefd. Moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je de pin uit het scharnier kan trekken zonder dat 'ie tegen de balk aan de voorkant van de module aankomt!



Ik heb maar een gat in de voorkant geboord zodat ik 'em eruit kon halen. Zucht :) Ik heb mijn blunder maar opgebiecht in het altijd leuke "dat overkomt mij niet" draadje.

Daarna kon ik de twee modules loshalen om gaatjes te boren en draden te trekken. Voorlopig heb ik alleen nog maar de rails aangesloten. De wisselaandrijving heb ik nog even laten zitten. Bij deze een plaatje waaruit het sporenplan duidelijk wordt:



Nu het kopstation aan de kant was kon ik mooi gelijk mijn nieuw verworven familieverpakking boekbinders aanspreken en de kabels boven het schaduwstation wat beter ordenen. Ja, op die manier is het veel netter!



En.... toen.... kon het kopstation terug op de boekensteunen... En kon de stroom provisorisch met een kroonsteentje aangesloten worden.... En... ja.... het rijdt! Alles doet het... Van schaduwstation tot aan het kopstation! Hoera!

Uit vreugde heb ik gelijk maar weer een video gemaakt, dat geeft toch het duidelijkst aan wat ik allemaal in elkaar heb geflanst  ;D 3 minuten en 3 seconden.



Gewoon een beetje heen en weer gereden met twee treinen. Ha! Nu wordt het echt dringend om een verlengsnoer te maken voor de multimaus, want ik wil nu echt kunnen rangeren! Ik heb twee stations  ;D Oh, bij het verlengsnoer is ook een splitter nodig, want zoontjelief wil tegelijkertijd rijden  ;D

Mja, ik ben best tevreden en zit hier met een tevreden grijns aan een welverdiend rood wijntje te lurken  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #159 Gepost op: 14 december 2014, 07:24:55 »
Een volkomen verdient wijntje! Mooi filmpje. Even voor mijn beeldvorming, kun je nu wel of niet "rondrijden"?

Veel rijplezier vandaag.
Gert-Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #160 Gepost op: 14 december 2014, 08:50:17 »
Gert-Jan: nee, ik kan niet rondrijden. Nou ja, ik ga wel 1x de zolder rond, maar het kopstation ("Kelberg") ligt 25cm boven het schaduw(kop)station :) Het is dus schaduwstation naar doorgangsstation naar kopstation.

Met de aantekening erbij dat het sporenplan van het kopstation misschien suggereert dat het eigenijk ook een doorgangsstation is. Dat was het in mijn geschiedenis van de lijn vroeger ook. Zie dit bericht, het stuk onder de laatste foto.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #161 Gepost op: 14 december 2014, 12:25:27 »
Nice  (y) , maar heeft die Stomer nu een stukje blauwe plaat geraakt?



Gr
Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #162 Gepost op: 14 december 2014, 13:45:10 »
Hoi Reinout,
Wat een leuk topic om te volgen.....zo herkenbaar...en zelfs die modules boven het trapgat!!...geniaal!!!! Ik heb vrouwlief ook eens gepolst of ik mijn treinenkamer mag verlaten voor een uitbreiding en zal haar eens jouw foto's laten zien..dat zoiets ook mogelijk is en heus niet veel ruimte kost...dusss wie weet (y) zoals gezegd dus een leuke herkenbare baan waar ik veel van de mijne in herken. ben benieuwd hoe je het landschap gaat invullen...ik vind die fase zelf het leukste....grasjes...bomen...struiken...en ik werk veel met gips voor bergen. het viaduct boven de trap zal ook wel erg gaaf worden!!!!...ik blijf je zeker volgen.

groet Martijn
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #163 Gepost op: 14 december 2014, 14:20:03 »
Martijn (Martino): dan vooral de foto in dit bericht laten zien, die geeft volgens mij goed aan hoe smal en niet-in-de-weg het kan zijn :)

Martijn (desperado112): goed gezien. Ja, de br50 heeft een stukje blauwe plaat met z'n koppeling gehapt. Dat wil zeggen dat ik 'em die in z'n koppeling heb geduwd omdat de bevestiging van de  voorste koppeling te slap is. Hij hangt naar beneden en dus komt de onderkant van de koppeling tegen palletjes van wissels en schoeven enzo aan... Vandaar dat stukje blauwe plaat om de koppeling naar boven te houden. Moet ik nog fixen met een reserveonderdeel (volgens Bas is tegenwoordig wel stevig genoeg).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Officiële oplevering
« Reactie #164 Gepost op: 14 december 2014, 18:13:11 »
Vandaag een wissel in Kelberg gefixt. Een deel van de peco wissel was stroomloos, waarschijnlijk omdat ik iets te ruw was geweest bij het afknippen van de ijzerdraadjes die altijd onder zo'n nieuwe wissel bungelen. Ééntje liet er los van de onderkant van een rail. Ik had 'em wel weer teruggesoldeerd, maar kennelijk niet goed genoeg. Wissel zit nu vast, dus heb ik maar twee gaatjes geboord en onopvallend aan de achterkant een draadje getrokken. Nu wisselt (...) dat deel weer netjes mee met de stroom die de wisseltongen oppikken.

Ik had eerst niet door dat er iets mis was totdat ik met de korte drieassige br80 ging rangeren :)

Als tweede in de voorraad telefoonsnoeren gegraven. En een lang snoer plus splitter gevonden. Telefoonsnoeren zijn qua bedrading gedraaid waar een multimaus snoer (met dezelfde stekkers) niet gedraaid is. In een ander draadje kwam ik er achter dat een telefoonsnoer-splitter ook gedraaid is. Twee keer draaien is weer OK. Mooi. Multimeter erbij ter controle en het bleek niet te kloppen. Oh? Verkeerd snoer misschien dat ik eens zelf van een stekker heb voorzien ofzo?

Tweede snoer gepakt en bingo, die klopte wel. Snoer in de slave ingang van het multimaus-versterker-kastje en achter de trapmodules langs. Vervolgens de tweede multimaus erin en jahoor: alles deed het prima!

Eindelijk kunnen we lekker met twee treinen rijden. En ook goed rangeren in Berenbach-Ulmen, want eerst was het snoer van de multimaus te kort. Je moest hem steeds wegleggen om een wissel om te zetten of een wagon los te koppelen. Nu kan je er wel bij. Lekker.

Dus... ik heb een half uurtje lekker met zoonlief heen en weer gekachelt en hem netjes laten rangeren. Kijk, dat was de bedoeling van de baan.

Na afloop heb ik de "officiële oplevering" gehad: ik herinnerde zoonlief eraan dat ik had beloofd de baan voor half februari rijdend te hebben. "Klopt, dat is gelukt". Mooi, dat hebben we ook weer gehad :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)