Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door MarkSpoor
Vandaag om 15:44:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068172 keer)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #135 Gepost op: 05 december 2014, 19:51:20 »
Een foto met lineaal heb ik ook gemaakt. Oppassen: het vertekent omdat het een meegebogen wissel is en ik met de camera niet laag genoeg kan komen. Dus de helling lijkt visueel erger dan het is.



Maar het is wel duidelijk dat ik het beter aan had moeten leggen, toch? De wissel ligt deels op de helling. Het is nog iets erger dan ik dacht...


Reinout

Hallo Reinout,

ik vind de foto nog niet overtuigend en zo slecht lijkt het niet te liggen, mogelijk komt dit ook omdat de foto niet scherp genoeg lijkt.
Het lijkt echter, dat ook het verenstaal van de wisselaandrijving boven je bovenkant spoorstaaf uit komt, klopt dit? of zie ik dit niet goed op de foto?
Als het metaal boven de bovenkant spoor uitkomt, zou je trein hier ook tegenaan kunnen rijden.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #136 Gepost op: 06 december 2014, 20:57:01 »
Christoph: jackpot. Ik zie je reactie nu pas, ik heb al weer een paar uur gewerkt. Maar wat je zag bleek het precies te zijn: het pinnetje van het veertje van de peco wissel stak te ver uit.

Bijkomend probleem was dat de voorste koppeling van de br50 wat slap hangt. En dat de koppeling er dus tegenaan komt als de lok vooruit rijdt. In de "ontsporingsvideo" zie je ook dat de lok eerst ergens tegenop lijkt te botsen waarna hij ontspoort. Ik nam aan dat het de wisseltong was, maar 't is dus het pinnetje... Ik kon het zelf niet waarnemen omdat de kabel van de multimaus te kort is en ik er niet bij kon komen. Hoog tijd voor een multimaus-verlengsnoer en een tweede aansluiting!

Enfin, vandaag heb ik als eerste met twee natte vaatdoeken en wat water uitknijpen de boel daar bij de wissel losgehaald.



Ik meende ergens op dit forum gelezen te heben dat boekbinderslijm (in tegenstelling tot houtlijm) niet met water los te krijgen was, maar da's dus niet het geval. Gaat, net zoals houtlijm, prima.

Vervolgens 3mm blauwe plaat op die plek gelegd zodat de overgang soepeler is. De overgang van "plat" naar "3mm hoog" heb ik op een recht stuk spoor op het opklapbare gedeelte gedaan. 1mm dik karton: 15cm lang 1 laag, 15cm lang 2 lagen.

Vervolgens gaan testen. Nu zou de BR50 toch wel goed door de wissel gaan? Kaboem en ontspoor. Pardon!?! Toen ben ik beter gaan kijken en viel me op dat die pootjes van het veertje nogal uitstaken. En dat de koppeling van de br50 nogal laag hing. AHA! (=ik had eerder hier op het forum moeten kijken :) ).

Slijpschijfje eroverheen en jahoor, hij rijdt goed! .

Vervolgens begon het me op te vallen dat er anderhalve meter verderop bij een overgang tussen twee modules een vergelijkbaar probleem zou kunnen zijn. Daar heb ik met een printplaat gewerkt die ik met een schoef in het midden vastgezet heb. En die steekt een tikkie uit...



Tijdje raggen met de slijpschijf later was de schoef ingekort. En sindsdien loopt de BR50 als een zonnetje over de hele baan.

De hele baan? Bijna. Kopstation moet nog. Maar het ontbrekende deel tussen de modules-boven-de-trap en het tussenstation heb ik vandaag ook nog van rails voorzien. Ik moet ze nog doorslijpen op de modulescheidingen, maar dat komt morgen wel. Ik heb m'n gebruikelijke methode van een dun laagje boekbinderslijm plus het vastsolderen op messingschoeven op de scheidingen gebruikt. En een paar potten verf om het geheel wat aan te drukken.



Tijd voor een proefrit met een goederentrein over de hele baan voor zover hij rijdbaar is. Video van 1 minuut 18 sec:



1m18? Als ik netjes wat afrem als ik over het afbuigende spoor door het tussenstation rijdt... Dan zou de trip van kopstation tot het schaduwstation iets van anderhalve minuut worden. Da's toch best netjes voor een baan op zolder. In de praktijk zal het langer zijn, want er zal normaliter in het tussenstation gestopt worden.

Ik ben tevreden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #137 Gepost op: 06 december 2014, 21:11:05 »
Ahh, bedankt voor de Jackpot.  ;)
Leuk rondje in het filmpje, ga zo door en natuurlijk zo meteen met de aankleding ook.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #138 Gepost op: 06 december 2014, 21:45:52 »
Oh ja, aankleding... Dat gaat me ook wel een tijdje van de straat houden  ;D

Zoontjelief klonk vanavond in ieder geval al erg tevreden dat er tot op het viaduct gereden kon worden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #139 Gepost op: 06 december 2014, 22:01:52 »
Wat nog wel aardig is om te laten zien: de breedte van de modules boven de trap. Iemand vroeg zich terecht af of je er met je hoofd niet tegenaan komt. M'n antwoord was dat dat geen probleem ging zijn, maar er gaat natuurlijk niets boven fotografisch bewijs. Ik heb een foto vanaf de eerste verdieping door het trapgat richting de zolder genomen. Ik was zelf ook aangenaam verrast hoe goed het in de praktijk functioneert:



Aan de linkerkant (de hoge kant van de trap) is het ongeveer net zo smal als de trapleuning. Ik kan zelf in ieder geval zonder na te denken op volle vaart naar boven hollen zonder me ergens zorgen over te maken.

Grappig: volgens wikipedia ligt Kelberg op 480m boven NAP. Da's 5m52 op schaal. Per verdieping ongeveer 2m40 ofzo? Nou, dan is de spoorlijn mooi op schaal als je de begane grond als NAP ziet. Ergens ongelofelijk om je voor te stellen dat er zo'n hoeveelheid schaal-grond onder de baan zou moeten zitten... Leuk gedachteexperiment :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #140 Gepost op: 07 december 2014, 22:17:09 »
Zo, vandaag de aansluiting van de trap-modules op het kopstation gemaakt. De gebruikelijke mix van boekbinderslijm en messing schoeven:



Het was eerst wel even uitmeten, want hoe ver door moet de bocht lopen? Dus heb ik eerst proefgelegd en vervolgens de boel netjes afgetekend en vastgezet.

Vervolgens de twee stationsmodules met een scharnier aan de onderkant met elkaar verbonden:



Overmorgen eens kijken of ik er aan de achterkant ook eentje moet monteren. Ik heb het idee dat het zo ook wel stevig genoeg zit. Maar ik heb nog scharnieren over, dus...

Tot slot heb ik een groot deel van de sporen van het kopstation gelegd. Nog los, maar al wel op de juiste maat afgezaagd. Grmbl, volgens mij ga ik net drie railverbinders tekort komen. Eens kijken of ik toch niet ergens stiekum nog wat heb liggen, anders moet ik met spoed langs de winkel.



Ten opzichte van mijn vorige plan is er één wijziging gekomen. De plek van de lokloods heb ik veranderd. Het is nu het spoor "rechts van de multimaus" in het bovenstaande plaatje. Dat vond ik toch een wat rustiger beeld opleveren.

Ik zit nog wel te piekeren hoe ik die lokloods vorm ga geven. In m'n "verhaal" is Kelberg na de tweede wereldoorlog van doorgangsstation een kopstation geworden. Heeft er voor die tijd al een lokloods gestaan? In Daun, halverwege Gerolstein en Mayen, stond er ook eentje. Maar daar sloot ook een zijlijn aan. Op zich heeft in mijn versie Kelberg (het kopstation) een vergelijkbare belangrijkheid als Daun.

Aan de andere kant... als er net na de tweede wereldoorlog een loods neergezet zou zijn, hoe zou die er dan uit zien? Zijn er voorbeelden bekend van dit soort kleine éénsporige low-budget lokloodsen? Kan op zich een mooi contrast zijn met de rest van de spoor-gerelateerde bebouwing.

Rijden

Toen ik de aansluiting van de trap-modules naar Kelberg had gemaakt heb ik er ook gelijk provisorisch een metertje flexrails aangehangen. En natuurlijk gelijk een proefrit gemaakt. Gewoon simpelweg van het schaduwstation naar het kopstation en terug. Met alle drie de loks die ik nu rijdend heb. Een genot! Je bent met een enkele reis een minuut, anderhalve minuut bezig. Dat valt me niet tegen! Best een aardige tijd voor een point-to-point baan.

Zoontjelief hoorde de treinen en ging ook meedoen. Ik moet toch eens een staart bij hem installeren, volgens mij had 'ie dan de hele tijd gekwispeld...  ;D Ook later op de dag kwam hij nog drie keer buurten om wat te rijden. Inclusief "pappa, geef me eens een nieuwe opdracht". "Oh, breng maar twee wagens met hout naar de losweg en een gesloten wagon naar de fabriek. En dan een reizigerstrein naar dat station en weer terug en dan de goederentrein ook terug". Dat soort spul. Geweldig toch? Die gaat genieten zodra ik de wagenkaarten en de dienstregeling af heb  :)

Maandag zal er niet veel van komen. Dinsdag eens kijken of ik de rails bij Kelberg gelegd krijg! En dan woensdag ofzo de electra...

En dan daarna eens kijken naar het digitaliseren van de laatste (sinterklaas)aanwinst: een heerlijk knetteroude roco br215! Bouwjaar 1973, net een jaartje ouder dan ikzelf. En .

De BR50 moet ik ook nog wat aan doen. Hij bleef vandaag weer ergens steken. En ja hoor, weer de koppeling aan de voorkant. Die hangt toch wel erg zielig slapjes naar beneden. Misschien een kwestie van verwarmen en recht buigen? Vervangen door iets van metaal? Geen idee op het moment. Op zich heb ik iets dergelijks ook nodig bij de br23, want daar zit aan de voorkant alleen een haakje. Waar de roco universal koppeling van de rijtuigen in de bocht dus vanaf glijden: dat zijn geen complete beugels, ze zijn aan één zijkant open. En daar glijdt 'ie dus van het haakje af...

Het houdt je van de straat :)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #141 Gepost op: 07 december 2014, 22:29:23 »
Hallo Reinout,

Dat is best hoog. Komt er nog iets van een valbeveiliging?
Ziet er al fraai uit, ben benieuwd naar de afwerking.
groet,

Ivo vS

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #142 Gepost op: 08 december 2014, 09:02:37 »
Ivo, met de valbeveiliging bedoel je bij de twee modules boven het diepe, diepe trapgat? Ik ben daar wel wat van plan.

Als eerste het viaduct aankleden en van een stevige reling voorzien. Het stukje normaal landschap aan de linkerkant ligt in een kleine insnijding, dus dat gaat wel goed.

Als tweede ga ik een keer kijken naar een grote plexiglas plaat om ervoor te zetten. 't Is wel goed voor de gemoedsrust :) Zie ook een vraag van Richard en de paar berichten daarna.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #143 Gepost op: 08 december 2014, 10:29:00 »
De BR50 ... bleef vandaag weer ergens steken. En ja hoor, weer de koppeling aan de voorkant. Die hangt toch wel erg zielig slapjes naar beneden.

Mijn 50er van Roco had hetzelfde euvel met de koppeling aan de voorkant. Die hing veel te laag. Een in hoogte verstelbare koppeling biedt wel soelaas, maar is niet de oplossing van het werkelijke probleem. Een beugeltje onder de bufferbalk om de koppeling op hoogte te houden? Als die als baanruimer wordt aangebracht, zou het misschien overtuigend kunnen overkomen. Ik schoof het probleem voor me uit, totdat een tweede 50er op mijn baan verscheen. Het was een cabinetender-50. Die kent het probleem niet, want de beugel is lang niet zo slap. Prompt bestelde ik Zurüstbeutel 108232 (zie pagina 4 van de onderdelenlijst) en sindsdien hangt de koppeling van mijn eerste Fuffziger recht.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #144 Gepost op: 08 december 2014, 11:43:52 »
Goed om te weten dat het met zo'n reserveonderdeel op te lossen is! Kennelijk gebruiken ze nu een beter soort plastic. Want voor zover ik kon zien was dat koppeldeel niet eerder gebruikt, hij zat nog in het zakje :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #145 Gepost op: 11 december 2014, 00:14:13 »
Vanavond heb ik alle rails in het kopstation Kelberg gelegd! De enige rails die nog gelegd moeten worden zijn twee rechte stukjes bij een spooraansluiting bij het doorgangsstation! Het begint erop te lijken.

Enfin, in Kelberg gaan twee wissels electrisch aangedreven worden. Dus moeten daar twee gaten geboord worden. Hier is er eentje:



Mijn methode is dus om eerst alle rails netjes te leggen en op maat te zagen en van raillassen te voorzien. En vervolgens om de omtrek te tekenen met een balpen. En niet vergeten om bij de wissels de locatie van de bewegende delen aan te geven, want daar mag geen lijm op de onderkant. En bij de twee aangedreven wissels moet op die plek een gat komen.

Misschien goed om te vertellen wat ik qua wissels van plan ben. In het schaduwstation is alles electrisch aangedreven. Logisch, daar wil ik niet met m'n vingers de hele tijd hoeven te wurmen (omdat het kopstation erboven zit).

In de twee reguliere stations heb ik een mix van electrisch aangedreven wissels en wissels met handbediening. De wissels die in het reguliere treinverkeer worden gebruikt, dus bijvoorbeeld voor het kruisen van treinen, worden electrisch aangedreven. In het echt werden deze ook van afstand bediend (tenzij het een budget-lijntje met terugvalwissels enzo was). De wissels naar de losweg enzo? Dat waren in werkelijkheid ook altijd handwissels. Dus is het in model ook goed (en realistisch) om daar handbediening te gebruiken.

Ik gebruik Peco flexrails en wissels. Code 75, mooi laag. Toen herinnerde ik me een baan naar Belgisch motief ("Bellegem", zie bijvoorbeeld deze youtube video) die ik drie keer op een tentoonstelling heb gezien. Bij die baan viel het me op dat de Peco handwissels ook echt met de hand werden bediend: gewoon met de hand de wissel omzetten. Bij zo'n Peco wissel zit er aan de stelbalk aan beide kanten een nokje om hem met de hand om te kunnen zetten. Dus: geen schuifje aan de voorkant of een stang-met-meubelknop die door de voorkant van de module steekt die vervolgens een schakelaar onder de wissel aandrijft met een stangetje naar de wissel. Nee: gewoon met je handen naar de wissel toe en die omzetten.

Dat viel me toen op als een eenvoudige en goed bruikbare methode. Die ben ik nu dus ook aan het toepassen :)

Oorsponkelijk was ik zo'n knop aan de voorkant van de module van plan. "Omdat je niet met je vingers aan de modelbaan moet komen". Voor m'n gevoel was dat een gebod. Maar dat klopt niet. Waarom zou je niet met je vingers (of een stokkie) iets mogen doen? De trigger was voor mij dit bericht op een Belgisch forum:

Citaat
Ik heb ook al een tijdje de Kadee ontkoppelmagneten afgezworen.  Het zijdezachte koppelen van Kadees is een streling voor het oog maar het voorontkoppelen boven de magneten en daarna doorduwen - hoe betrouwbaar ook - is niet bepaald prototypisch te noemen.  Ik ontkoppel nu de wagens zoals in het echt -- met de hand (geholpen door een schroevendraaiertje) en op de exacte plaats waar ze afgesteld moeten worden.

Dat was het duwtje dat ik nodig had: "met de hand is OK". Dus ontkoppelen gaat ook met het roco stokje dat bijgeleverd wordt bij een doosje van 50 roco universal koppelingen. En niet met een overdaad aan ontkoppelrails. Ik zit er nog wel aan te denken her en der een ontkoppelrail toe te voegen. In het kopstation is het denk ik toch wel erg comfortabel om aan het eind van de perrons, voor het omloopwissel, een ontkoppelrail te hebben.

Na deze lap tekst weer een plaatje. Het station ligt te drogen, geholpen door de zware potten verf om de rails op essentiële punten op z'n plek te houden:



Morgenavond de draden aansluiten en de ene wisselaandrijving die ik nog in voorraad heb aansluiten op de enige wissel zonder peco-veertje :) En de draden in eerste instantie provisorisch aansluiten en.... rijden!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 11 december 2014, 09:02:46 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #146 Gepost op: 11 december 2014, 21:58:17 »
Drie dingen gingen vanavond mis en eentje goed.

Eerste mispoes: ik heb de rails op de scheiding tussen de twee stationsmodules doorgeslepen. Net als bij het andere station heb ik de rails verder niet vastgesoldeerd op schoeven. Bij het andere station ging dat prima. Slijp slijp.... blijft de slijpschijf haken aan een braampje van een van de rails en trekt 'ie 10 cm rails los...



Tweede mispoes: er bleek een millimeter hoogteverschil tussen de twee modules te zitten. Dus na doorslijpen sloot het niet 100% goed aan. Op zich geen groot probleem. Wel een probleem was dat, zoals je op de foto hierboven kunt zien, het voorste spoor net nog gebogen is op de plek van het doorslijpen. En dus is het vastlijmen net niet goed genoeg, want het spoor buigt net genoeg opzij om een wagon te laten ontsporen.

Derde mispoes: er moeten dus gaatjes geboord worden voor schoeven. Lukte prima. Vervolgens de bak met messing schoeven pakken. En er mopperend achter komen dat de juiste maat schoeven op is. Aargh. Dat wordt morgen bijhalen.

Wat goed ging: ik heb vanmiddag snel een eerste dienstregeling in elkaar geschoefd. Met "jTrainGraph". Want Zoontjelief Eiste Een Dienstregeling. Want dan is het leuker. Muziek in mijn oren, natuurlijk! Dus een "Bildfahrplan" gemaakt en dat snapte 'ie prima:



Vervolgens even gezegd welke goederwagons waar moesten komen en hij is lekker een kwartier in de weer geweest. Leuk om naar te kijken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #147 Gepost op: 11 december 2014, 22:04:49 »
Over dat jtraingraph... Ik ben ooit lid geweest van FREMO (ik hoorde bij de eerste lading toen het in Nederland ook serieus werd opgestart, maar ben er later mee gestopt omdat ik er niet actief mee bezig was en m'n studentenbudget beperkt was).

Maar... nu ik een "Bildfahrplan" nodig had heb ik uiteraard gelijk bij FREMO gekeken wat ze daar nu gebruiken. Kennelijk is het nummer 1 programma een setje uitbreidingen aan openoffice dat "xpln" heet. Kan ook een "Buchfahrplan" enzo genereren. Open source, meende ik ergens gelezen te hebben. Alleen... ik kan het nergens vinden. Wel een handleiding waarin staat "dat ik de zip moet uitpakken".

Ik ga binnenkort zelf wel rondmailen, maar weet iemand hier toevallig waar ik het kan vinden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #148 Gepost op: 12 december 2014, 05:29:09 »
Reinout, even een vroege reactie! Als eerste, wat ben je een mooi project aan het bouwen en dat je kinderen meedoen is geweldig. Mijn zoon, nu 13 is helaas afgehaakt. Lees je verslag iedere keer weer met plezier, als medeboekenkastrijder is veel herkenbaar.

Over je vraag: ik wist dat ik ergens het antwoord gelezen had. Teruggezocht en gevonden. Ooit heb ik een draadje opgestart over het rijden volgens dienstregeling en rangeren met bestemmingskaarten. Wat schetst mijn verbazing, jij was de eerste die toentertijd reageerde. Iemand heeft daar een link geplaatst. Volgens mij is dat wat je zoekt.

Groet, Gert-Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #149 Gepost op: 12 december 2014, 09:52:19 »
Ah, dat draadje! Dat was een leuke, ja!

De enige link die ik vind gaat naar programma's om wagenkaarten te maken (http://www.fremo-net.eu/322.html), maar daar staat het xpln programma niet bij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)