Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door henk
Vandaag om 07:57:33
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1069923 keer)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #120 Gepost op: 03 december 2014, 10:46:32 »
Reinout,

Je verslag is zo uitgebreid, dat ik er bijna een halve dag voor nodig heb om alles bij te houden. Overigens wel leuk hoor ;D
Het gaat er steeds indrukwekkender uitzien. Heel mooi (y)
Veel succes met de sint surprises. We moeten ook deze man in ere houden.
Overigens zou ik, maar dat is mijn persoonlijke mening, volledig boekbinders gebruiken, en geen stukjes. Dan blijven de draden nog hangen.
Veel bouwsucces.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #121 Gepost op: 03 december 2014, 11:04:26 »
Arie, het ziet er bij jouw baan inderdaad wel super-geordend uit doordat je over de hele lengte boekbinders gebruikt, dat moet ik toegeven :)

Op het moment is het voor mij genoeg om stukjes te gebruiken, dat lijkt het ook te doen. Wat ik wel als risico zie is dat het plastic verouderd en dat het snel stuk gaat omdat ik maar kleine stukjes gebruik.

Ik geef toe dat ik wat goedkoop kan overkomen door te willen bezuinigen op boekbinders van 70 cent per stuk (ongeveer) :-) (Of koop jij ze in bulk ergens? Zo ja waar?)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #122 Gepost op: 03 december 2014, 11:08:23 »
Bijzonder interessant, lezenswaardig en informatief is je verslag van je bouwactiviteiten. Je krijgt werkelijk een kijkje in de keuken en daar gaat het om.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #123 Gepost op: 03 december 2014, 11:11:06 »
Reinout,

Ik koop ze bij een kantoorinrichting. Doos met 100 stuks, 8 euro  Dus voor de prijs hoef je het dan niet te laten.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #124 Gepost op: 03 december 2014, 11:28:32 »
Er zit een Staples kantoorgroothandeldingus in de buurt... Ik zal vandaag of morgen eens een klein ommetje maken op de terugweg.

Op de eerste modules die ik maakte hangt her en der nog wat aan draden te bungelen, dus een voorraadje kan geen kwaad.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #125 Gepost op: 03 december 2014, 21:48:16 »
Hallo Reinout,

dat gaat lekker daar.
Voor de BR50, kijk eens naar de wielen of deze nog volgens de normering staan. Hiervoor hebben ze NEN310 uitgevonden, zie: http://www.miba.de/morop/nem310_d.pdf
Pas op met olie geven, dit doet men vaak te gemakkelijk en wordt daardoor ook vaak teveel aangebracht.
Als je de wielen hebt gecontroleerd en deze zijn binnen de marges, maak dan eens een foto van het spoordeel waar de lok ontspoort, misschien kunnen we je dan helpen.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #126 Gepost op: 04 december 2014, 02:20:27 »
Nou... volgens de normering... bloody hell zou een goed opgevoede engelsman zeggen. Ik schreef al dat ik een piepend/knerpend geluid hoorde. Auw: twee van de wielen staan niet recht op de as (of de as is wat krom)! Tweedehands lok, is kennelijk ooit beschadigd geweest. Dat was met het blote oog niet te zien.

Tenminste, totdat ik hem op z'n zijkant legde en de wielen liet draaien. Wat ziet mijn oog, zucht. Met een tangetje heb ik de twee wielen rechter gebogen zodat het effect verminderd is. Het gepiep is nog steeds te horen. Eerst maar eens kijken hoe 'ie zich in de praktijk houdt.

Een proefrit was natuurlijk weer verplicht. Kijken of dat hielp met de wissel. De wissel die toch echt wel verkeerd ligt. Het eerste stukje van de wissel ligt, bij nauwkeurige inspectie, zichtbaar op de helling. Dus precies waar de wisseltongen beginnen begint 'ie recht te liggen. Dat is vragen om problemen met 5 gekoppelde assen. Van de paar tests die ik deed ontspoorde hij maar één keer niet... En dat had niets met de deels verbogen 3e en 3e as te maken, het was de eerste koppelas die ontspoorde. Gek genoeg gebeurde het ook rechtdoor.

Ik zoek de problemen bij mijn wissellocatie, omdat dezelfde lok prima op volle vaart door de wisselstraat van m'n schaduwstation rost, inclusief driewegwissels.

Ik zal op die plek met de helling moeten gaan rommelen. Geen probleem, maar wel vervelend uiteraard.

De lok loopt, afgezien van het geknerp van de as, lekker. Nu ik hem ingesteld heb met max snelheid en optrek/afremvertraging doet 'ie het lekker. De "lokpilot standard" bevalt me voorlopig prima.

Als laatste heb ik de steekdoos weggeknipt waar ik de nem 8-polige aansluiting in stak. En de draadjes rechtstreeks aan de 8-polige NEM stekker gesoldeerd. Mooi hoor, dat steekdoosgebeuren, maar het neemt me wat teveel plek in. En met de normale robuustheid van een lokpilot hoef ik er toch verder niet aan te zitten.

Ik heb geen tijd meer om voor sinterklaas een mooie afdekking met kolen te maken, dus ik heb er maar decorarief zwarte ducttape (!) over geplakt  ;D

Tot slot een filmpje van anderhalve minuut met de wiebelwielen, een ontsporing op de wissel èn met een mooie rit:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #127 Gepost op: 04 december 2014, 04:19:04 »
Hallo Reinout,

Handig zo'n videofilmpje.
Wat mij opvalt is dat de 4e as ook nog eens een zijdelingse beweging maakt. Zodra je met het stokje duwt is dat weg.
Doet hij dat ook als hij op de andere zijde ligt?
Het is dan dus niet alleen een slingerende wiel. Het lijkt er op dat de drijfstang bij iedere omwenteling de as opzij duwt.
Gebeurt dit op een wissel dat is ontsporing het gevolg. Kijk even na of vergelijk met de andere zijde. Misschien is dan ook het piepen en knarsen weg.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2014, 04:29:14 door Thai-Bundesbahn »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #128 Gepost op: 04 december 2014, 11:27:49 »
Goed geobserveerd :) Het komt omdat in deze extreme stand de koppelstang tussen het 4e en 5e wiel net over de rem-imitatie (die tussen de wielen zit) heen gaat. Het is wel goed de test ook een keer met de lok op de andere kant liggend uit te voeren.

Nakijken of de wielen v/d lok de juiste spoorbreedte (of hoe je dat bij een wiel ook noemt) hebben moet ik ook nog doen.

Op zich lijken beide zaken me niet het hoofdprobleem, want de lok rijdt dus prima door de wisselstraat van het schaduwstation, inclusief driewegwissels. Het is die ene wissel bij het tussenstation waar het mis gaat. En die is nog mooier slank dan die van het schaduwstation. En het gaat zelfs in rechtdoorstand mis. En ik zie dat 'ie niet goed ligt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #129 Gepost op: 04 december 2014, 15:46:41 »
En als je een ander wissel probeert?
Wie weet :D

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #130 Gepost op: 04 december 2014, 16:03:41 »
Ik zal vanavond een foto maken terwijl ik een stalen lineaal op het spoor bij de wissel hou. Ik vrees dat het probleem dan meteen zonneklaar is :)

Voor de zekerheid hou ik ook de schuifmaat bij de wisseltongen, maar met een peco wissel vermoed ik dat dat niet nodig is. De andere loks rijden er ook netjes doorheen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #131 Gepost op: 04 december 2014, 21:51:41 »
Hallo Reinout,

das inderdaad niet mooi, maar weet je zeker dat de wielband niet scheef op het wiel zit? Als dat het geval is krijg je ook zo'n slingerend geval.
Verder het probleem van de wielafstanden m.b.t. de normering, deze is er ook voor sporen en wissels.
Ieder wissel kan net iets anders zijn qua maatvoering en als ze allebei net binnen de normen vallen zal de loc niet ontsporen, maar als er één net buiten valt kan dit een pijnpunt zijn.

Succes met het probleem en ik zie de foto met de stalen lineaal graag verschijnen.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #132 Gepost op: 05 december 2014, 00:29:18 »
Een videootje van .

Een foto met lineaal heb ik ook gemaakt. Oppassen: het vertekent omdat het een meegebogen wissel is en ik met de camera niet laag genoeg kan komen. Dus de helling lijkt visueel erger dan het is.



Maar het is wel duidelijk dat ik het beter aan had moeten leggen, toch? De wissel ligt deels op de helling. Het is nog iets erger dan ik dacht...

Maar het belangrijkste op het moment is dat de br50 rijdt. Ik heb een test gedaan of hij achteruit rijdend misschien wel goed door de wissel gaat: ja! . Dus zet ik 'em bij sinterklaas met z'n kont aan de voorkant klaar in het schaduwstation. En dan een stuk sinterklaaspapier ervoor en maar wachten op de kreet van genoegen als zoontjelief hem ziet!

Een br50 (of 52) heeft een speciale betekenis voor hem. Op de wand van zijn kamer hangt namelijk fotobehang van de 52er van de STAR. 2m40 hoog,  3m breedt. Heel gaaf. Dus die gaat morgen blij zijn!

Van het weekend ga ik dan wel de helling fixen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #133 Gepost op: 05 december 2014, 00:31:45 »
Ik heb trouwens inderdaad ook de Staples met een bezoek vereerd. €8.50 voor 50 stuks boekbinder. Netjes.

Arie, da's wel duurder dan jij hebt. Heb je soms relatief smalle bookbinders? Ik gebruik de 12mm versie.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #134 Gepost op: 05 december 2014, 12:54:40 »
Reinout,

Ik gebruik 8mm boekbinders.
Zelfs dan heb ik ruimte genoeg.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.