Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183927 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5130 Gepost op: 28 April 2024, 16:04:50 »
Bij het nakijken van m'n 50'ers ontdekte dat er nòg eentje was (naast m'n eerste lok) waar het frame krom van is. Ik was ernaar aan het kijken omdat ik erachter kwam dat er een onderdeeltje van een cylinder miste aan de lok waar ik nu aan bezig was. "Gelijk alles maar even nakijken en kijken hoeveel Kolbenschutzrohre ik bij m'n reserveonderdelen heb liggen" zullen we maar zeggen.

Oei, net op tijd! De rechstreeks-bij-roco reserveonderdelenshop gaat vanaf maandag 29 t/m half juni ofzo op slot i.v.m. onderhoud. Snel wat bij elkaar geklikt, onder andere twee frames. Auslaufartikel, in ieder geval van de wat oudere lok waarvan ik het onderdeelnummer had. Maar 15 Euro per stuk, dus daar ga ik ook weer niet failliet aan :) Nou maar hopen dat het frame inderdaad niet al te veel verschilde tussen de verschillende loks. Zal wel loslopen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5131 Gepost op: 28 April 2024, 18:12:08 »
Maar... wat ik me ook bedenk: als ik toch twee reserve-frames krijg kan ik zonder gevaar op een van de twee oude frames los gaan qua experimenteren! Ashouders uitvijlen, zoals gesuggereerd in die links die ik van die Duitse pagina's gaf. Om ook de lok zelf met al z'n wielen afgeveerd op de grond te krijgen. Ik zie wel.

Vrijdagavond heb ik de roco 333 (Köf III) afgemaakt. Het wormwiel was binnengekomen, dus de micromotor.nl vervangende motor kon in elkaar gezet worden. Ik heb een stukje van de printplaat afgeknipt om de decoder aan de zijkant in de kabine laag bij de grond weg te kunnen werken. Ik moet er nog een machinist inzetten en nog een klein stukje vervuilen. Maar goed, ik heb er weer een rijdende lok bij:

Bij de 50'er heb ik mezelf in de voet geschoten. Ik dacht het lekker makkelijk te houden en alleen de bestaande twee draden (zwart/rood) tussen lok en tender te gebruiken. Dan zou voor het voorlicht (en evt nog een ander lichtje) wel een functiedecoder nodig zijn. Makkelijker dan rommelen met extra draadjes.

Alleen.... zo'n functiedecoder moet je ook ergens wegrommelen. En dat levert uiteraard ook draadjes-probleem op. En inmiddels heb ik een handig net trucje gezien om draadjes tussen lok en tender netjes weg te werken zonder dat het klem komt te zitten. Enfin, zo leren we steeds bij. Inmiddels heb ik van het ketelgewicht wat afgezaagd om ruimte voor een functiedecoder te scheppen:

Die draadjes lopen dan wel door de Rauchkammersattel, die ondersteuning voor aan de ketel. Ik bekeek dat ding op foto's van "mijn 050 023-1" en daar leek dat ding dicht te zijn. En ja hoor, bij de oudste 50'ers zaten daar kleppen die het afsloten. Later werden die vaak verwijderd, maar da's bij mijn lok dus kennelijk niet gebeurd. Handig: dan kan ik die draadjes makkelijk verstoppen èn heeft mijn lok weer wat meer eigen karakter gekregen. Ik verwijs daarvoor maar weer eens naar dit overzicht van de verschillen tussen 50'ers, het gaat om punt 26/27/28.

Ondertussen heb ik de wielen vervuild met een mix van wat kleuren èn een boel "matte medium" om het veel minder dekkend te maken. Later heb ik diezelfde kleur, maar dan nog veel meer verdund op de hele lok gesmeerd. Wel gelijk het gros weer afgewattenstaafd, want ik wilde van dit vieze roodbruinzwarte kleurtje geen prominente laag op m'n zwarte verf. Dat wordt later wel anders vervuild. Maar wat eerste accenten leek me geen slecht idee.

Op m'n voorbeeldfoto ontdekte ik dat een specifieke leiding die direct onder de kast van de tender loopt zwart is terwijl 'ie bij roco rood is. Die heb ik gelijk maar even zwart geschilderd. Het onderdeel is met een rood cirkeltje aangegeven:

Nou vertekenen de kleuren zo vlak onder de lamp een beetje, maar dat de zwarte kleur grijs is... Oei, ik had een donkergrijze kleur gepakt i.p.v. de zwarte :) Daar moet ik nog een keertje wat overheen smeren :-)

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5132 Gepost op: 28 April 2024, 20:54:14 »
Op m'n voorbeeldfoto ontdekte ik dat een specifieke leiding die direct onder de kast van de tender loopt zwart is terwijl 'ie bij roco rood is. Die heb ik gelijk maar even zwart geschilderd. Het onderdeel is met een rood cirkeltje aangegeven:

Da's maar de vraag: https://www.eisenbahnfotograf.de/dbdampf/galerie050/i190237.JPG
Of hier: https://www.eisenbahnfotograf.de/dbdampf/galerie050/i260128.JPG

PS hoe lang deze in de praktijk rood bleef is ook maar de vraag, maar volgens mij die wel degelijk rood geverfd.
Nog een leuke uit '76, maar vermoedelijk wel opgefrist: https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dampfloks~br-50-50-drg-dr-db-050-053-db/778349/050-761-6-rangiert-im-bw-stolberg.html
En een mooie uit '70: https://www.dhuenntalbahn.de/wp-content/uploads/2019/05/50_05.jpg
Blijft fascinerend, de kabinentender :)
« Laatst bewerkt op: 28 April 2024, 21:01:16 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5133 Gepost op: 28 April 2024, 23:47:12 »
Ik had wat zorgvuldiger kunnen formuleren. Ik bedoelde niet dat het bij elke 50'er zwart was, maar eerder dat het bij deze specifieke 50'er zwart was. Of in ieder geval zó vuil dat het zwart lijkt :-) Hier een duidelijker foto.

Aha! Ik heb uiteraard nog wat verder in m'n foto's gezocht en een uitvergroting gemaakt van de lok toen 'ie keurig netjes opgepoetst was voor het Dampflokabschied in Mayen in 1975. Ook dan is de leiding zwart:

Wel zie ik een derde kastje-of-wat-het-ook-is dat rood is terwijl ik 'em zwart heb gekalkt. Dat laat ik maar zo denk ik :)

Wel leuk, dit soort dingen uitzoeken. Bij lang niet elke lok ga ik dat zo doen en een heleboel laat ik ook gewoon de boel. Zeker al dat spul dat op en aan de ketel hangt.... Maar dit ding viel me op en toen deed ik er gelijk wat aan.

En nogmaals als herinnering..... oproep aan iedereen om zich geheel vrij te voelen dit soort klopt-het-wel opmerkingen te maken: ik waardeer ze en met enige regelmaat behoed het me voor fouten :D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 00:15:04 door Reinout van Rees »

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5134 Gepost op: 29 April 2024, 08:50:33 »
Gaat het om de 050 023-1 specifiek? Ietsie later was die leiding sowieso rood; knalrood ;D
https://www.flickr.com/photos/34148515@N03/8046449933

Zou goed kunnen dat ze afweken; ik heb er hier 'n omgekeerde, leiding rood en kastjes (lijken vetsmeerleidingen?) zwart:
https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dampfloks~br-50-kab-db-050-053-db-umbau/1191450/50-1813-auf-der.html

Maar doe wat je behaagt :angel:
« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 08:54:08 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5135 Gepost op: 29 April 2024, 09:32:02 »
Geinig! Het gaat me in dit geval specifiek over de "050 023", ja. Die foto met rode leiding is uit december 1975, een half jaartje na het einde van de stoom in Mayen. Kennelijk hebben ze 'em toen weer een schilderbeurt gegeven :) Ik moet eens nakijken waar dat leidinkje überhaupt voor is. Aan beide kanten zit er eentje en het lijkt richting de lok te lopen. Dat suggereert dat het een leiding voor het water is. Maar waarom het langs de hele tender loopt: is het niet genoeg aan de voorkant het water af te tappen? Misschien zijn er meerdere inlaatpunten voor de veiligheid?

Er werd sowieso aan het eind wel wat aangerommeld met die loks. Reserveonderdelen van andere loks die buiten dienst gingen overzetten enzo. Ik heb een voorbeeld van een lok die tussen 1970 en 1975 een paar keer gefotografeerd is en de ene keer een normaal machinistenhuis heeft en de andere keer zo'n versie met een Ük-machinistenhuis met maar één zijruit. Zelfs dat soort dingen veranderen.
Ik heb voor m'n 50-met-sound ook een exemplaar op het oog, dat is er bijvoorbeeld eentje met twee verschillende beugels bij de koplampen: eentje kort en eentje lang. Enfin, je kan ongeveer alles doen en claimen "ja, maar een jaar eerder" en dan klopt het weer.

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5136 Gepost op: 29 April 2024, 09:56:44 »
Maar waarom het langs de hele tender loopt: is het niet genoeg aan de voorkant het water af te tappen?

Denk eerder dat je dan nog net wat meer water hebt op een helling, met tender naar dal.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5137 Gepost op: 29 April 2024, 09:58:39 »
Dat zal het zijn. Logisch zodra je erover nadenkt nadat iemand anders het noemt :)

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5138 Gepost op: 29 April 2024, 10:16:20 »
Kan trouwens ook zijn, dat de leiding alleen achter aangesloten is, onder de deksels; dan kan je er makkelijk bij om te inspecteren en filter schoon te maken. Het hoogteverschil voor/achter op een paar promille is ook weer niet zo indrukwekkend; 1 golf en je zuigt lucht aan. Alhoewel; wellicht daarom juist 2 aansluitingen?

Overigens vraag ik mij wel af waarom de leiding aan de onderzijde is aangesloten en geen zuigleiding vanaf boven is toegepast; een zuiger Speisewasserpumpe lijkt mij niet heel kwetsbaar, maar de zooi die zich onderin zo'n tender verzameld, wil je er toch ook niet in hebben? Kan mij niet voorstellen dat de leidingopening ver boven de bodem is gepositioneerd; dan zeul je heel veel water voor niets mee! Al realiseer ik mij nu pas dat die pompen vaak onder het umlaufblech hangen en dus wellich niet zelfaanzuigend zijn, wat weer op relatief grote spelingen wijst (vergevend voor zooi). En blijkbaar zat er ook weer niet zo veel zooi in dat een filter continu verstopt zat.

PS DRG 01 had trouwens pomp hoog zitten.. Dus vermoedelijk prima aanzuigend en meer een waar-is-er-nog-plek-oplossing.   

PS weinig hierover te vinden, wel leuke foto: https://www.1000steine.de/de/gemeinschaft/forum/img/234-1457182241.jpg

PS2: het lijkt erop dat het een enkele doorlopende leiding naar achter is, ik kan nergens een T-stuk ontdekken; dus mijn eerste hypothese hierboven is vermoedelijk correct... 
« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 10:57:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5139 Gepost op: 29 April 2024, 10:55:42 »
Leuke foto. En zat ruimte voor een decoder :)

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5140 Gepost op: 29 April 2024, 10:57:49 »
PS2 gezien?

Zie ook Wannentender; die is ook niet voor, bij cabine, aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 11:01:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5141 Gepost op: 29 April 2024, 21:22:00 »
Nu wel. Hypothese klinkt logisch. Wel zitten er bij mijn uitvergroting twee rode rechthoekige kastjes (en een kleinere rode) om de leiding heen, daar zou iets in kunnen zitten qua verbinding. Maar misschien ook wel een filter.

De pompen waren wel aanzuigend. Altijd twee stuks. Meestal (als ik het goed onthouden heb) een "straalpomp" waar stoom door werd geblazen dat vervolgens water "meesleurde". En een pomp-pomp met een zuiger erin zullen we maar zeggen.

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5142 Gepost op: 29 April 2024, 21:35:05 »
Tijd voor een nomenclature  :angel:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5143 Gepost op: 29 April 2024, 22:02:51 »
"Manifoldblok voor vetsmering"? Is dat dan voor iets draaistelsmering-achtigs dat erachter ligt? De waterleiding zal niet blij worden als er vet in gefrutteld wordt. Het zit, nu je het zo netjes op de foto aangeeft, wel opvallend precies bij het midden van het draaistel. Dat was me nog totaal niet opgevallen.

Qua foto: Is het nou een modelfoto? De trappetjes tussen lok en tender zijn verdacht filigraan, maar ergens zit er een modelbouwluchtje aan. Wel in een grote schaal zou ik zeggen. Maar misschien is het wel gewoon 1:1 en sta ik uit m'n nek te zwammen :)

Reinout

hervé

• Offline Offline
« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 22:45:22 door hervé »