Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062826 keer)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4875 Gepost op: 01 april 2023, 13:01:39 »
Heel mooi resultaat Reinout  (y)
Nu de rest van je wagenpark en locs  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4876 Gepost op: 01 april 2023, 14:19:37 »
Dat wit had ik ook gebruikt (eerste foto bij kopje "tweede wagentje"), maar 't verbaast me dus dat van dat effect zo weinig overblijft na de matte lak. Het mag dus stukken overdrevener :)
Ik zie dat je het inderdaad al gebruikt hebt. Het is een beetje uitproberen voor het gewenste effect. Als je met pigmentpoeder aan slag gaat en je spuit daar matte lak over, dan wordt het effect ook minder. Een laagje extra kan dan geen kwaad.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4877 Gepost op: 01 april 2023, 15:10:18 »
En een tip
Gebruik eens haarlak
Is wat minder dik,maar werkt (vind ik) veel fijner,en is later simpel te verwijderen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4878 Gepost op: 05 april 2023, 22:43:24 »
Zoek de verschillen! Ach ja. Bij verouderen denk je soms dat het niet zoveel uitmaakt. Maar als je later het verschil ziet met eerst... wow!

Als eerste heb ik een vallejo-setje "houtverwering" dat ik een jaar geleden heb gekocht eindelijk gebruikt. Als eerste de bruingrijsbeige basislaag:



Daarna individuele planken met drie verschillende kleurtjes inkleuren:







Daarna zwarte wash (ook uit het setje, maar dat had ik op zich zelf ook al) erover:



Oepsie, ik heb alles niet goed genoeg laten drogen. Je ziet hierboven dat ik op een paar plekken het oorspronkelijke plasticbruin tevoorschijn heb gehaald tijdens het verdelen van de wash. Dus na een nachtje drogen heb ik vanochtend weer wat van de basislaag opgebracht:



En vanavond heb ik de PanPastel poeders erbij gepakt, voornamelijk voor alles wat niet de houten bodem is. Hoewel ik ook daar een klein beetje groen, bruin en zwart op heb aangebracht. Donkerbruin was verder een beetje als basiskleur voor de wanden. Her en der wat lichter bruin of roodbruin, vooral ook bij de aspotten en de veren. En wat zwart langs de randjes.

Van het linkerrijtje zijn de bovenste twee drie nog onbehandeld. Zie het verschil :) De onderste is wel onder handen genomen. De onderkant van de binnenkant, inclusief vloer, heb ik met gebroken wit behandeld. De lading die ik specifiek met deze wagens vervoer is Schwerspat. Dat kan meerdere kleuren hebben, maar in de enige kleurenfoto die ik ervan heb vanuit de Eifel is het duidelijk wittig. In ieder geval erg licht gekleurd. Dus dat wil ik in de lege wagons die richting het laadpunt gaan ook nabootsen:



Benieuwd hoe het eruit ziet zodra ik het met lak heb verzegeld.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 23:02:05 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4879 Gepost op: 06 april 2023, 21:41:03 »
Een van de open wagens heb ik als eerste met wat wit ingesmeerd om een "beetje" een verbleekt effect te beginnen:



Daarna bruin enzo erover:



Daarna matte lak erover (moet nog wat verder drogen, maar goed). Het setje van vier ziet er nu zo uit:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4880 Gepost op: 07 april 2023, 09:29:27 »
Top Reinout je hebt er echter vieze set van gemaakt.  (y)

Grt. Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4881 Gepost op: 07 april 2023, 12:14:01 »
De linker wagon is de "gevaarlijkste" omdat ik die nogal met gebroken wit heb behandeld. Na een nachtje drogen v/d lak heb ik hem in het daglicht gefotografeerd:





Dat ziet er nog best rustig uit, ik had het effect gisteravond heftiger ingeschat. Er zijn wel wat voegen waarin het echt wit is: daar moet ik wat zwarte wash in laten druppelen. Ook links van de "DB" letters is er een te witte vlek.

Bij het licht van m'n halogeenspotje ziet het er een stuk witter uit:



Dus.... binnenkort boven op de modelbaan zetten om te kijken hoe het daar overkomt.

Hieronder voor de volledigheid de binnenkant bij daglicht:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4882 Gepost op: 07 april 2023, 12:29:27 »
ziet er leuk uit Reinout!
Ik zelf ben erg fan van Sebb87 op jijbuis.
deze heeft oa een filmpje over goederenwagons weatheren
Wat hij en velen andere vaak uitleggen is het gebruik van contrast kleuren.
Meestal zie je dat duidelijk afgebakende delen een andere kleur hebben doordat het lokaal overgeschilderd is.
dat resulteert dan in wat scherpere randen. Vroeg me af of dat met dit pastel ook zo te doen is.
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4883 Gepost op: 07 april 2023, 13:54:23 »
Ik heb denk ik driekwart van de video's van Sebb87 gekeken. Z'n Duitse commentaar is kostelijk. "Ein einziger Haufen Schweinescheiße" enzo :)
De hoeveelheid tijd die hij erin stopt wil ik er nog niet in stoppen, daarvoor heb ik nog teveel te doen. Wel krijg je elke keer weer ideeën. Ik keek de video die je noemt zonet vluchtig door en bijvoorbeeld het weer uitsmeren van de olieverf, dat geeft wel een mooi effect.

Die scherpe randen, dat kan je met de PanPastel spulletjes vergeten. Een beetje kan er wel wat, maar 't gaat meer om de algemene indruk. Het combineren van technieken is uiteindelijk het beste. Bij de houten vloer van de wagens heb ik wél de planken los beschilderd, dat gaf specifiek daar wel een goeie indruk. Bij de buitenkant van de wagens: ach, dat lijkt me in de werkelijkheid vaak niet zo op te vallen. Wel iets om op te letten bij voorbeeldfoto's, vaak is er meer variatie dan je denkt.

Het is ook een kwestie van uitproberen. Leuk om zo'n video te kijken, maar pas nadat je een setje wagens te grazen hebt genomen krijg je pas echt door wat hij aan het doen is. En kunnen extra tips "landen". Ik ben ook niet voor niets met wat goedkope wagentjes aan het experimenteren :) Hoewel het me ook niet verbaast als ik volgende week een 50'er onder handen neem :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4884 Gepost op: 07 april 2023, 14:04:27 »


Dat ziet er nog best rustig uit, ik had het effect gisteravond heftiger ingeschat. Er zijn wel wat voegen waarin het echt wit is: daar moet ik wat zwarte wash in laten druppelen. Ook links van de "DB" letters is er een te witte vlek.
Die witte vlek vind ik niet verkeerd eigenlijk. Het zou van wat kalk kunnen komen, om wat voor reden dan ook.

Van mij kun je het zo laten ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4885 Gepost op: 07 april 2023, 15:21:01 »
Die scherpe randen, dat kan je met de PanPastel spulletjes vergeten.
volgens mij is het wel mogelijk, als je gewoon een fijn penseeltje gebruikt, zeker bij die lattenwagens. Althans dat werkt met de Pastels die ik zo af en toe gebruik.
Ik volg je ervaringen, ze zijn erg interessant om te zien, ik leer er veel van.

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4886 Gepost op: 09 april 2023, 21:22:33 »
Het setje van vier open wagens gebruik ik voor het vervoer van Schwerspat vanuit Berenbach-Ulmen. In werkelijkheid gebeurde dat vanaf Uersfeld, hier een fotootje bij Monreal:


(Heel kleine uitsnede uit een foto van Säuberlich, uit een oude 'Bahnepoche')

Ruim vijf jaar geleden heb ik daar een steen voor laten aanrukken:

Via ebay begin deze week een steen laten komen, die kwam vandaag binnen:



Ook kreeg ik in die tijd een zakje lichtgrijze kattebakkorrels die goed bruikbaar leken. Voor de vier wagens heb ik een plaatje plastic op maat gesneden en er een tweetal magneten op gelijmd. Dan kan ik ze er later als het goed is makkelijk uit krijgen. Op de voorste liggen stukjes kattebakkorrel, op de tweede stukjes schwerspat:



Bij de kattebakkorrels valt het misschien op dat ze poreus zijn. Het schwerspat staat misschien wat kitscherig met z'n wat glimmende uiterlijk. Ach ja, ik heb voor nu voor het schwerspat gekozen. Überhaupt eens zien of ik het behoorlijk verlijmd krijg. Eerst maar eens in een plastic zakje stoppen en de hamer erop:



Beetje een bakje maken met zilverfolie, laagje schwerspat erin en dan "AK gravel & sand fixer" erover. Dat goedje ook maar eens uitproberen:



Ok... raam open....

Het droogt niet erg snel. Na een paar uur was het geheel nog een beetje "kneedbaar". Ik heb de vier ladingen in hun wagens gestopt. Dat moet met wat duwen aan de randen, want er staken wat steentjes over de randen. Zo los met wat zilverfolie, dat was niet genoeg. Enfin, beetje duwen en trekken en dan lukt het wel. Spul er weer uit en nog wat ingedruppelt met de lijm. Nachtje drogen en we zien wel:



Hm, de stenen lijken me misschien wat te groot. Nu ja, ik kijk er wel kritischer naar als het droog is.

Het heet niet voor niets schwerspat: het is daadwerkelijk zwaar spul, zelfs met zo'n dun laagje!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4887 Gepost op: 10 april 2023, 08:45:30 »
Ziet er apart uit Reinout.

Maar je bent lekker aan het knutselen tijden Parijs-Roubaix. (y)

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4888 Gepost op: 10 april 2023, 20:21:39 »
Kees: Parijs-Robaix: goed gezien :)

----

Het klussen was leuk, maar de stenen zijn veel te groot geworden. Hier een blik op de vier wagons:



Ook kloppen de randen niet, die waren niet strak genoeg geworden met m'n slappe aluminiumfoliebakje. Ik heb wat steentjes aan de zijkant af moeten breken. En ook vielen er een paar vanzelf af. In het rood omcirkelde deel hieronder zie je een kaal stuk:



Wat wel goed werkt: mijn wasknijper-met-magneet waarmee ik ladingen uit de wagens haal. Ook het zware Schwerspat lukt daarmee:



M'n gedachtes nu bij  het gebruikte "AK sand & gravel fixer:

- Het kruipt voorbeeldig in alle gaatjes en tussenruimtes. Enorme kapilaire werking. Werkt als een zonnetje wat dat betreft.
- Ik merk geen effect qua kleur, lichter/donkerder worden en qua glansgraad.
- De lijmkracht is niet bijzonder groot, maar dat ligt in dit geval waarschijnlijk ook aan de grofheid van m'n steenbrokken. Dan is er met een goede kapilaire werking ook weinig aanhechtingsmogelijkheid.
- Het stinkt ook na een dag nog op m'n kamer.

Voor dunnere, fijnere lagen en vooral ook in hoekjes en randjes op lokomotieven enzo zou het wel eens erg goed spul kunnen zijn. Ik heb het ook gekocht naar aanleiding van een "sebb 1:87" filmpje waar 'ie het voor dat soort werk gebruikte. Daar zal het goed voor werken.

Ik denk dat ik voor de volgende (minder groffe) versie naar de verdunde modpodge ga grijpen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4889 Gepost op: 12 april 2023, 23:50:43 »
Zo, ik heb weer eens een video gemaakt. Deze keer om de nieuwe vervuilde wagens te tonen in vergelijking met de onvervuilde wagens. Wat een verschil!
Het is een "Übergabe", dus niet een buurtgoederentrein die alle stations langs gaat, maar in dit geval een specifieke om de Schwerspat/bariet op te halen en nieuwe lege wagens te brengen.
Halverwege een foutje omdat ik de goederenbagagewagen op de verkeerde plek had staan en de opnames niet opnieuw wilde doen :)



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)