Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063277 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4665 Gepost op: 30 mei 2022, 12:30:55 »
Iedereen verzint zijn eigen oplossingen. In mijn ogen inderdaad een beetje overengineerd. Een aantal jaren geleden heb ik mijn oplossing laten zien: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71336.msg3221696308#msg3221696308
Die heb je ook gezien, iets simpeler, maar met dezelfde functionaliteit.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4666 Gepost op: 30 mei 2022, 12:40:24 »
Da's toch ook een flinke constructie; ik denk dat het qua overengineeren 1:1 staat...  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4667 Gepost op: 30 mei 2022, 14:49:39 »
Vincent: het overengineering-citaat kwam uit de softwarehoek. Daar is het wel zo dat er een grote neiging is om té ingewikkelde oplossingen te kiezen: "dat zal ik later wel nodig hebben".

Klaas: oh ja, dat was een leuke oplossing, die van jou! Het voordeel: nòg meer zelfbouw. Wat dat betreft smokkel ik een beetje met die h0fine aandrijvingen, maar goed: daar zit dan wel een draaimechanisme voor de wissellantaarns bij in. Ik citeer jouw oplossing even...

Citaat

... want dat illustreert mooi een punt dat ik wil benadrukken. Namelijk: hak het probleem op in losse stukken. In jouw versie kan je de constructie van twee plankjes haaks op elkaar met het draaimechanisme en de schakelaar als los component bouwen. Vervolgens dat losse component als een geheel onder de wissel aanbrengen en op je gemakje alles netjes instellen. En pas in stap drie moet het met stangetjes op afstand bediend worden.

Drie losse problemen die netjes gescheiden los van elkaar op te lossen en in te regelen zijn. Als je alles in één keer wilt doen is het wat lastiger.

In mijn geval is het een kwestie van aandrijving bouwen, aandrijving monteren onder de wissel en vervolgens de verbinding met de voorkant van de module. Behalve bij die Gleissperre met z'n rare aandrijving en tweede lantaarn :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4668 Gepost op: 30 mei 2022, 21:39:44 »
... Er zijn straks twee knoppen die in rust ingedrukt moeten zijn en twee die uitgetrokken hun ruststand hebben. Qua "user interface" heb ik daar nog geen goede oplossing voor. Voorkant wit/achterkant zwart? Afhankelijk van de ruststand?
...
Reinout

Als je er een hefboom achter maakt waar nu de ruststand uitgetrokken is zijn alle knoppen weer ingedrukt in de ruststand. De hefboom keert de beweging om.
Het is wat meer werk dan nu maar het lost jouw probleem op en is mooi overzichtelijk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4669 Gepost op: 30 mei 2022, 21:48:12 »
Mijn eerste gedachte: aargh, nog meer verbindingen die goed moeten werken :)

Mechanisch gezien een kloppende oplossing, maar ik wil dat de stand van de knop klopt met de wissel (naar voren trekken, wisseltongen naar voren). Tenminste, ik heb het idee dat ik anders zelf de hele tijd in de war raak).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4670 Gepost op: 30 mei 2022, 22:09:52 »
Qua "user interface" heb ik daar nog geen goede oplossing voor. Voorkant wit/achterkant zwart? Afhankelijk van de ruststand?

Zelfde 'probleem' hier..  :D Als ik iets verzin laat ik het je weten. Overigens ter info mijn weichenantrieb; ff geen foto, maar schetsje lijkt mij duidelijk.
Balkje met 2 gaatjes en een alu stripje om schakelaar op te bevestigen.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4671 Gepost op: 30 mei 2022, 23:21:43 »
Mechanisch gezien een kloppende oplossing, maar ik wil dat de stand van de knop klopt met de wissel (naar voren trekken, wisseltongen naar voren). Tenminste, ik heb het idee dat ik anders zelf de hele tijd in de war raak).
Ik heb juist gekozen voor de omgekeerde variant. Je trekt de knop naar je toe, dan kies je het spoor wat het dichtst bij is.
Net als in het grootbedrijf bij een handwissel, de hendel en het ballastgewicht liggen naar de kant van het gekozen spoor, en de tongen liggen de andere kant op.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4672 Gepost op: 30 mei 2022, 23:28:21 »
Hoi Reinout,

Mijn eerste gedachte: aargh, nog meer verbindingen die goed moeten werken :)

Mechanisch gezien een kloppende oplossing, maar ik wil dat de stand van de knop klopt met de wissel (naar voren trekken, wisseltongen naar voren). Tenminste, ik heb het idee dat ik anders zelf de hele tijd in de war raak).

Reinout

Dit lijkt logisch, maar is het dat ook? Wél vanuit het perspectief van iemand die speelgoedtreintjes laat rijden, maar niet bij iemand die het grootbedrijf wil nabootsen.

In het echt liggen wissels bij handelinrichtingen in de rechtdoorstand (of normale stand) in de onderste positie en afbuigende wissels in de bovenste positie. Idem bij mechanische seinenen. ‘Onveilig’ (als normale stand) in de onderste positie en ‘veilig’ in de bovenste.
Dat was in ieder geval het Nederlandse (Staatsspoorgebaseerde) gebruik van de (Duitse) Siemens & Halske-handelinrichting. Ik verwacht dat ieder type handelinrichting een vaste positie positie heeft voor ‘normaalstand’ resp. ‘onveilig’.

Op een vorige baan had ik een systeem met fietsspaken en getordeerd gewoon ijzerdraad, dat de wissels omzette. En bij de normale stand stonden alle spaken ingedrukt; bij een omgelegd wissel stak de spaak zichtbaar een stuk uit de bak. Door middel van tuimelaars (aluminiumstrip) kun je ‘trek’ in ‘duw’ omzetten, of verderweg gelegen wissels vanaf een centrale plaats bedienen. Ik wil morgen best even plaatjes maken van de componenten die ik gebruikte. Ik heb me destijds laten inspireren door de mechanische bediening van ‘Flintfield’ van Vincent de Bode.

Succes in ieder geval, je bent weer lekker bezig.

Groet,

Wolter









Moins mais mieux.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4673 Gepost op: 31 mei 2022, 07:50:20 »
Wél vanuit het perspectief van iemand die speelgoedtreintjes laat rijden...

Dat doen we toch ook...? ;D

In het echt liggen wissels bij handelinrichtingen in de rechtdoorstand (of normale stand) in de onderste positie en afbuigende wissels in de bovenste positie. Idem bij mechanische seinenen. ‘Onveilig’ (als normale stand) in de onderste positie en ‘veilig’ in de bovenste.

Rechtdoor of afbuigend correspondeert niet noodzakelijkerwijs met veilig of onveilig; lijkt mij. Een beveiligingswissel kan bijvoorbeeld ook afbuigend zijn ingebouwd voor flankdekking. In Duitse mechanische beveiling is het in ieder geval zo dat hendels omhoog wijzen wanneer bediende objecten in de 'grundstellung' staan. De reden hiervoor is dat de seinhuiswachter in 1 oogopslag kan zien dat alles in de zeg maar uitgangspositie staat en die komt in de meeste gevallen overeen met veilig, al er zijn best uitzonderingen te bedenken.

Denk dat Reinout dit ook weet.. Wat Reinout (denk ik) wil, ga ik overigens in mee. Alleen weet niet of dat uitvoerbaar is: knopbeweging die correspondeert met de wisseltong beweging en een duidelijk zichtbare en intuitieve 'grundstellung'.   
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2022, 07:54:10 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4674 Gepost op: 31 mei 2022, 09:18:49 »
Verhip! Inderdaad, het gewicht van de handbediende wissels gaat richting het goede spoor. En op de manier waarop ik het nu doe is de beweging analoog aan de tongen en niet zozeer analoog aan het gekozen spoor. Nog nooit over nagedacht op die manier. Op zich is het het meest logisch om analoog aan het spoor te bewegen (=wat ik niet gedaan heb).

"Ingedrukt = ruststand" is ook wel een aantrekkelijke. En duidelijk qua ruststand.

Qua Grundstellung: bij het standaardtype Duits seinhuis was die juist boven. Da's dus anders dan de NL oplossing.

Wat qua handwissels mooi zou zijn is om een schijf zwart/wit te hebben die je rond kan draaien. Een beetje zoals deze oplossing (video), met gewichtje erin en een duidelijk gevoel van omleggen.

Ach, uiteindelijk ga ik er zelf wel aan wennen. De uitdaging is of anderen (=m'n kinderen en eventuele gasten) er makkelijk mee om kunenn gaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4675 Gepost op: 31 mei 2022, 09:27:19 »
Je zou ook een spindel kunnen maken..? Schroefdraad met grote spoed op trek/duwstang bevestigen en daar voor het bedienen een draaischijf op; de slag van je trek/duwstand zal niet zo groot zijn. Dan kan je ook een helft van de schijf kleuren, ter indicatie van de 'grundstellung'. Weet alleen zo snel niet of zoiets makkelijk te maken; spoed van een standaard draadstang zal denk ik meerdere omwentelingen nodig hebben. Wellicht in de handel verkrijgbaar? Met links- of rechtsdraaiende draad kan je dan trouwens ook de bewegingsrichting kiezen. 

EDIT:
Verhip! Inderdaad, het gewicht van de handbediende wissels gaat richting het goede spoor.

Die had ik mij ook niet gerealiseerd... Maar zijn al jouw wissels handbediend? Of wacht: voor de fernbediende had je die fraaie hendels?
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2022, 09:40:08 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4676 Gepost op: 31 mei 2022, 09:56:19 »
De Duitse situatie/techniek zal niet veel verschillen van de Nederlandse ...

En hier in NL ligt het gewicht (de kloot) van de wisselsteller in principe naar de zijde waar de tongen aansluiten, de kloot drukt de tongen tegen de aanslagspoorstaaf.
Ligt de kloot aan de verkeerde kant, dus tegenovergesteld aan de stand van de hendel, dan staat het wissel "op zijn kop", doordat de togen niet goed aangedrukt liggen, bestaat dan een grotere kans op ontsporen, vooral bij het tegen de punt in berijden van het wissel.
Bij wissels zonder voorkeursstand is de kloot wit, bij wissels mét voorkeursstand zwart/wit, waarbij de witte zijde de voorkeursstand aangeeft.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4677 Gepost op: 31 mei 2022, 09:58:48 »
NL/DE verschilt blijkbaar dus wel... Zie onder. Maar ik zie in NL eigenlijk ook alleen maar gewichten richting de rijrichting? Volgens mij klopt het niet wat je zegt..  ??? Zie ook prachtige prent van klassieke beveiliging.


https://www.swetzel.ch/fahrztech/schiewei/schiewei.html


https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenKpn.htm
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2022, 10:04:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4678 Gepost op: 31 mei 2022, 10:09:10 »
Bij een zwart/witte kloot heb ik dit geheugensteuntje geleerd: in de voorkeursstand is zwart naar de grond gericht (donker) en wit naar de lucht (licht).
Het wissel op de eerste foto van Vincent ligt dus in de voorkeursstand.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4679 Gepost op: 31 mei 2022, 13:24:14 »
Klaas: handig ezelsbruggetje.

Vincent: zoals Eric zegt, de situatie qua handgestelde wissels en de gewichten verschilt niet tussen NL en DE. Vincent, volgens mij zeg jij dat ook dus ik snap niet wat jij denkt dat er niet klopt, als je begrijpt wat ik bedoel :)

Bij wissels zonder voorkeursstand is de kloot wit, bij wissels mét voorkeursstand zwart/wit, waarbij de witte zijde de voorkeursstand aangeeft.

Die zwart/wit regel geldt ook in Duitsland. Zo heb ik deze wisselomsteller ook zwart/wit geverfd:

Citaat

Met de aantekening dat de hendel niet meebeweegt: de wissel staat nu op afbuigend en de hendel op rechtdoor :) Enfin, de Grundstellung is rechtdoor.

In West-Duitsland rond 1970 goldt volgens mij dat wissels waarvan de stand niet uitmaakte, dat het gewicht daarvan geel was:

Citaat

Ook hier nog even een reactie op:

Maar zijn al jouw wissels handbediend? Of wacht: voor de fernbediende had je die fraaie hendels?

De twee inrijwissels worden (binnenkort) op afstand bediend. Juist het contrast tussen de twee soorten maakt het voor mij extra leuk om handbediende wissels te hebben. Netjes volgens de werkelijkheid!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)