Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1071395 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4110 Gepost op: 10 december 2020, 08:09:04 »
66 in Dillenburg? Absoluut niet! Die waren in Giessen en later Frankfurt gestationeerd. De 65 woonden er deels wel.

Dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4111 Gepost op: 10 december 2020, 10:46:17 »
Dillenburg/Giessen, da's dezelfde spoorlijn. Ik weet niet of het dan wel een "Wendebahnhof" voor die 66'ers was? Dan zal er ook wel eens een overnachting ingezeten hebben.

Tijgernootje: nee, ik ga geen 65 kopen, want die hebben hun bevallige snoetje naar mijn weten nooit in de Eifel vertoond. Scheelt weer een uitgave :)

Voor de railbusliefhebbers is er ook de dieselversie van het 50'er-in-het-westerwald DSO draadje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4112 Gepost op: 10 december 2020, 12:19:13 »
dank je Reinout voor de link
Unitrack heeft een behoorlijk ballastbed maar zo te zien in het echt ook een hoog ballastbed
groet kees

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4113 Gepost op: 10 december 2020, 12:54:23 »
"Unitrack" zei me niets, maar wat googlen wijst op kato rails met bedding (plaatje van conrad.nl).
Kees, je doelt op plaatjes zoals dit in dat DSO artikel? Daar komt het ballastbed inderdaad best hoog over. Kan deels komen doordat het in een bocht ligt, maar toch.
Visueel lijkt die kato rails dan best redelijk in de buurt te komen. Belangrijk is denk ik om ook een stukje looppad ernaast te hebben om het visueel wat breder te maken.
In H0 heb ik 6mm onder m'n rails gelegd, dus het ballastbed zal 8mm hoog zijn. Ergens een FREMO tekeningetje vandaan gehaald, waarschijnlijk. 4 à 5 mm in N?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4114 Gepost op: 10 december 2020, 15:39:27 »
klopt helemaal Reinout
Op emplacementen vul ik het wat op tussen de sporen en maak het talud wat minder stijl .
de vrije baan wat minder stijl.
Een looppad is een goed idee !
Zo te zien aan de vegetatie regent het daar vaak of veel   misschien speelt dat mee in de hoogte van het ballastbed .
groet
kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4115 Gepost op: 10 december 2020, 18:33:28 »
Hoi Dirkjan,
66 in Dillenburg? Absoluut niet! Die waren in Giessen en later Frankfurt gestationeerd. De 65 woonden er deels wel.
Ai, haal ik die weer door elkaar? Ik dacht dat de twee 66ers op een gegeven moment in Dillenburg gestationeerd waren als rangeerloks (omdat het zo'n kleine serie was). Maar ik lees nu inderdaad op Wikipedia dat het een stel 65ers was.

Het wordt toch tijd om de chaos in mijn hoofd eens recht te zetten...  :P
(geen idee of dat helpt...  ;) ;D )
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4116 Gepost op: 10 december 2020, 21:44:16 »
Ik heb een hele tijd geleden een 65 op de miljoenen lijn gezien en als dat geen sfeer is weet ik ut ook niet meer. Eigenlijk slaat hij op lijnen als in de eifel en het westerwald geen gek figuur. Op de miljoenen lijn reden ook NS 6300en en dat zag er ook prachtig uit. Ik vind van alle stoom loks dat ze er stoerder uit zien als ze tender voor langs komen rijden. Dit waarschinlijk omdat er dan niet de luxe van een draaischijf was maar er gewoon gewerkt en niet gemiept moet worden. Reeds als het ware.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4117 Gepost op: 14 december 2020, 17:21:43 »
Dat gevoel herken ik wel, bij zo'n tender-vooruit rijdende lok. Da's ook m'n voorkeur als ik op het balkon van het eerste rijtuig van een museumlijn sta, want dan staat de lok met z'n rookkast naar mij toe :) Zo'n levend, lawaai makend, schuddend ding voor je.... Liefst dan ook nog zo'n VSM 50'er... Een paar jaar geleden had ik de Wagner-versie met "de grote oren" voor m'n trein. Lekker.

Nou werd in de recente Rail Magazine gesuggereerd dat ze komend seizoen voornamelijk met hun neubau-loks willen rijden, dus de twee 23'ers en de 65'er. Da's wel een reden om er weer een keer langs te gaan als dat klopt. Een 23'er, dat vind ik een prachtige lok. En de 65'er heb ik wel een paar keer op een NS hoofdlijn gezien, maar eigenlijk is 'ie meer op een zijlijn thuis en daar wil ik 'em wel eens meemaken.

---

Oh, en het houdt maar niet op met mooie westerwaldfoto's :)
En kijk eens naar deze foto van een railbus. Een railbus in z'n laatste levensjaar voor de sloop. Een railbus op een sullig zijlijntje in het een-na-laatste levensjaar qua passagiersvervoer. Een railbus die perfect schoon is! Hoezo veroudering? Hoezo vervuiling?

Dit is een herinnering voor mezelf om niet al m'n materieel zwaar te vervuilen. Ik heb op een CD ook een foto van een 50'er staan die in 1970 vanuit het Ausbesserungswerk Trier terugrijdt naar Mayen Ost om z'n werk weer op de Eifelquerbahn te vervullen: glimmend strak in de lak!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4118 Gepost op: 14 december 2020, 19:48:18 »
Zouden die beluchtingen soms een beluchting uit de tunnel zijn om bij stomers de tunnel te ventileren en de drukgolf voor de trein  te vereffenen. Lijkt mij plausible maar Nazi goud klinkt wel spannender. Stel dat er ook in model een paar kilo in je tunnel ligt. Dan ga ik die tunnel ook bouwen. Laat het mij even weten? Als er volgende week in eens allemaal dure handarbeit modellen rondrijden weet ik genoeg!


Groet Jeroen

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4119 Gepost op: 14 december 2020, 19:53:19 »
Reinout.

Is een 52 ook goed, kijk vanaf 3:50. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=hGeIIfSmdYk
https://www.youtube.com/watch?v=olgv-hGXPLo

Veel plezier.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2020, 19:56:10 door puntenglijder »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4120 Gepost op: 22 december 2020, 16:27:04 »
Blijft ook leuk, hoor zo'n 50/52'er :)

--------------

Laatst viel er 's ochtends bleek licht door het zolderraampje en m'n dochter vond het er juist daardoor realistisch uitzien. Nou, bij deze:





Vijf jaar geleden heb ik dat verhaal waarbij Moritz tot ieders ontzetting werd geplet geschreven. Daarbij zat ook een fotomontage van een ontspoorde trein in Kelberg plus wat rookwolken plusfoto's van ruïnes ter illustratie van het bombardement van 16 januari 1945 op het station Kelberg. Het bombardement is echt gebeurd, trouwens (van Kelberg, niet van het niet-bestaande station).
Op het moment ben ik dat verhaal in het Duits aan het vertalen, waarbij ik het gelijk wat opleuk met foto's. En de fotomontage van het bombardement? Dat wil ik upgraden met een videootje. Afgelopen weekend heb ik aan de keukentafel een drietal bom/raketinslagen opgenomen:



Ik moet het allemaal nog netjes in een bruikbaar filmpje verwerken. En ik wil nog een gebouw van de Bahnmeisterei met de grond gelijk maken... Maar het eerste begin is er.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4121 Gepost op: 22 december 2020, 16:39:08 »
Ik ben het wel met je dochter eens. Ziet er heel goed uit.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4122 Gepost op: 22 december 2020, 21:33:47 »
En ik wil nog een gebouw van de Bahnmeisterei met de grond gelijk maken.

Aha, geen halve maatregelen.  8)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4123 Gepost op: 22 december 2020, 22:15:12 »
Ik mik op driekwart-maatregelen, dat er nog net wel wat fundamenten herkenbaar zijn :)

Waar ik op m'n baan de lokloods gepland heb, dat was in m'n zelfbedachte geschiedenis voor de oorlog het spoortje voor de Bahnmeisterei, waar dan ook het gebouw naast stond. Na de oorlog moest er een eenvoudige lokloods komen omdat Kelberg het nieuwe eindpunt van de lijn werd. Toen kwam het wel goed uit dat het gebouwtje van de Bahnmeisterei bij het bombardement gesneuveld was.

--------

Los daarvan: op stummiforum heeft een Duitser z'n baan mooi afgewerkt. Ik heb wel eens eerder naar z'n baan verwezen toen ik naar een kleurtje voor m'n zijkant zocht. Recent kwam ik erachter dat hij de zijkant van de modules als losse plaat tegen de module schroeft.

Het voordeel daarvan is dat je die plaat (dun triplex) helemaal netjes kan schilderen, ook de bovenkant. Die ziet er dus altijd netjes uit.

Dat lijkt me op sommige plekken op mijn baan ook wel een optie, omdat op sommige plekken de overkant van het landschap naar de zijkant niet netjes scherp is. En soms ook gewoon (te) kwetsbaar. Enfin, ik hou het in m'n achterhoofd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4124 Gepost op: 23 december 2020, 08:13:54 »
Je bent weer lekker bezig, Reinout. Leuk werk inderdaad, kleine geschiedenissen bedenken en nabootsen.
En dank voor de link naar Neustadt am Wald op het Stummiforum. Ook dat draadje is een mooie informatiebron.

Wolter

Moins mais mieux.