Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door tijgernootje
Vandaag om 13:39:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:37:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
Vandaag om 13:37:34
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:35:21
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door AndréDev
Vandaag om 13:29:13
Elco voor sluitseinen door knar46
Vandaag om 13:19:54
De Wadlander, een eilandbaan. door DJV
Vandaag om 13:19:40
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 12:46:27
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 12:14:53
Aantal draden ringleiding door Peter Kleton
Vandaag om 11:49:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 11:45:19
Baanbouw Bosje77 door mwdb
Vandaag om 11:42:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 11:41:37
Beneluxforum Kalender 2021 door Patrick1975
Vandaag om 11:40:01
Testbaan in h0/0/0m met ESU LokProgrammer door Marc tramt
Vandaag om 11:38:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:35:54
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door Tulpendaal
Vandaag om 11:28:47
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door Tulpendaal
Vandaag om 11:26:53
Baan in Los Angeles door bosje77
Vandaag om 11:18:50
Hoe plaats ik plaatjes via de IPad?... door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:05:35
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 09:41:07
Laag-Baarlo door Patrick1975
Vandaag om 09:31:20
NS Stoomverwarmingswagen door AndrevdG
Vandaag om 09:13:32
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:13:57
Photos Toronto Canada door Niekleair
Vandaag om 06:17:52
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door johanw
14 augustus 2020, 22:36:03
NS ho DIN-portalen. Waar goed verkrijgbaar? door NS264
14 augustus 2020, 20:52:18
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door ETH023
14 augustus 2020, 20:42:17
Bouwverslagen "Scheisse am Alln" op YouTube.. door zofman
14 augustus 2020, 20:19:42
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
14 augustus 2020, 20:12:24
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 693380 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3720 Gepost op: 11 januari 2020, 00:19:39 »
Ah, die! Qua titel vreesde ik dat al :)
Die heb ik hier ook al een keertje genoemd, maar het kan absoluut geen kwaad die nog een keer te noemen.
Het is bij mij de nummer één qua Eifelquerbahnvideo's. Ik heb hem denk ik al een keertje of tien bekeken. Hoog tijd om er zometeen 11 van te maken :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3721 Gepost op: 11 januari 2020, 14:48:50 »
Dat waren nog eens tijden. Lokaal goederen verkeer..... Nee Mora C is met al die overvolle snelwegen echt een treffer geweest. Gelukkig zijn er liefhebbers die een stukje op zolder adopteren.

Mooi filmpje. Voor de veiligheid gedownload.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3722 Gepost op: 11 januari 2020, 20:36:49 »
Ik heb m'n 215 de helling op gestuurd met een stevige reizigerstrein (stevig = het langste dat aan m'n perron past):



Nou, dat gaat prima.
Wat je in de video alleen niet ziet is dat hij op twee plekken structureel ontspoort. Ik denk dat het komt omdat er wat "bullfrog snot" aan de flens zit waardoor het wiel (als het het voorste is) zich "uit het spoor kan draaien".

TODO.

Oh, ook TODO: video van "Rijswijk" in elkaar zetten. Maar eerst lekker in bad, die video komt morgen wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3723 Gepost op: 12 januari 2020, 17:46:21 »
Ik heb weer een video over "Rijswijk" gemaakt:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3724 Gepost op: 12 januari 2020, 19:24:19 »
In m'n verhalendraadje heb ik een andere video geüploaded :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3725 Gepost op: 12 januari 2020, 20:16:13 »
Leuk filmpje, Reinout. Ik heb er van genoten (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
    • Albula-modell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3726 Gepost op: 12 januari 2020, 22:35:29 »

Bedankt voor de overzichtsvideo van Rijswijk, is toch altijd een klus om dat netjes te presenteren. :)
Wordt zeer gewaardeerd!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3727 Gepost op: 13 januari 2020, 08:24:19 »
Reinout, vraagje over die Bullfrog snot: weet jij of dat spul geleidend is? Ik heb een treinstel welke niet gedetecteerd wordt op de assen met anti-slipbandjes. Dit maakt het rijden van een pendeldienst wat ingewikkelder. Het zou mooi zijn als die snot wel geleid, dan zou ik van dat probleem ook af zijn.
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3728 Gepost op: 13 januari 2020, 18:56:07 »
99.9% zeker dat het niet geleidend is. Het is veredelde houtlijmrubberdingus, dus...
Ik zal er binnenkort een multimeter tegenaan houden om het zeker te zijn :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3729 Gepost op: 22 januari 2020, 23:10:43 »
Soms wordt je door je kroost afgeleid. En dan moet je bijvoorbeeld een stapel vuige communisten uit Berlijn houden. Dat was wel gelukt, er staat Duitse hardware in Moskou:



Een bondgenoot die even in Alaska kan gaan picknicken geeft wel aan welke kant aan het winnen was:



Maar goed, terug naar vreedzamer zaken. Hieronder zie je een oude goedkope roco wagon zonder kortkoppelingsmechanisme. De koppeling zit met een schoefje vast dat op zich ook door een kadee mechanisme heen past... Is daar niet iets te regelen?



Het nokje afgesneden en alles een half millimetertje afgeschaafd:



Kadee #146 #141:



Ik moest wel het pinnetje nog een tikkie bijbuigen. Maar verder past het prima:



Daarna heb ik qua gewicht wat uitgeprobeerd. Is het mogelijk het gewicht van zo'n rongenwagen te vervangen door een stuk lood? Ik had eens een rol daklood gekocht bij de Hornbach. Afmeten en de schaar erin:



Het paste redelijk. Het lood is iets dikker, dus de bodem van de wagon wordt een halve mm ofzo naar boven geduwd. Het valt in de praktijk niet op. Volgens mij zijn die wagonnetjes überhaupt niet echt op schaal, dus daar ga ik me nu niet druk over maken. Het belangrijkste is het gewicht:



64 gram! Precies wat nodig is:



En dat zonder de hele bodem vol te gooien met kogeltjes. Makkelijk! Maar door de te grote dikte niet direct bruikbaar voor m'n twee goede (langere) rongenwagens. Maar daar zou ik dan kunnen kijken naar een alternatieve bodem die ik boven op het lood plak. Enfin, daar kijk ik later wel eens naar. De lange rongenwagens hebben trouwens wel een redelijk gewicht. 64 gram, dus hetzelfde als deze kortere tweeassertjes. Ach, 't functioneert wel.

De meeste roco wagons zijn trouwens opvallend goed op (minimum) gewicht:



Ondertussen heb ik een snel likje verf over het interieur van de goederentreinbagagewagen gegooid. En ik heb er een paar viskogeltjes als gewicht op gelijmd:



Tot slot heb ik de gasketelwagen open gewrikt en op de weegschaal gelegd. Daar moest nog wat bij:



De kogeltjes heb ik in het midden vastgelijmd:



Morgen maar eens verder kijken.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 17:24:14 door Reinout van Rees. Reden: kadee 146 => 141 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
  • is met treintjes aan het spelen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3730 Gepost op: 23 januari 2020, 14:42:19 »
Hallo Reinout,

Wist niet dat er normen zijn voor gewichten van modeltreinen, wel logisch want je hebt  altijd van de kleine wagons die uit de rail lopen bij het rangeren en dat is frustrerend en vergald het rijplezier.
En het is niets mooier dat je treinen(wagons) als een  blok op de rail liggen , maar ga ook eens kijken of ik bepaalde oude wagons kan verzwaren.


dank je voor het tonen van ,



mvgr Evert en Bas 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3731 Gepost op: 23 januari 2020, 14:56:37 »
Bij ontspoort er gelukkig niet veel, ook niet vóór het verzwaren. Die roco dingen zijn wel aardig op gewicht.
Maar als er iets ontspoort bij mij heeft het vaak te maken met de afstand tussen de wielen. Op een kritisch punt gaat het daardoor dan net mis.
Dus.... kijk ook vooral even naar die afstand. ik heb een malletje van 14.3mm, maar tegenwoordig schijnt 14.5 de voorkeur te hebben.
In Rijswijk bij GM&S dus maar een 14.5mm mal aangeschaft.

Ik had een paar maanden terug bij etsemmen een handjevol assen gekocht om wat reserve te hebben. Vooral voor oude roco umbau-rijtuigen met een oude soort wielen die makkelijk verschuiven. Die zijn lekker! Die hebben 14.5mm afstand. Ik merkte het toen ik twee vrijwel identieke tweeassertjes qua koppelhoogte aan het testen was. Eentje had "14.3" assen en eentje die nieuwe "14.5". Die stond veel steviger op z'n pootjes! Veel minder marge in de zijrichting. Het scheelt maar 0.2, maar het effect leek veel groter.

Ik zat er gelijk aan te denken om veel meer assen te gaan vervangen... Maar goed, het rijdt nu ook prima, dus eerst maar andere zaken aanpakken.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
  • is met treintjes aan het spelen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3732 Gepost op: 23 januari 2020, 15:04:11 »
klopt inderdaad had ook 2 oude roco wagons waarvan de wielen los zaten en de afstand was ook niet helemaal meer goed, maar maakt het nog uit als 14,3 of 14,5 MM aanhoud , Bas en ik werk met profirals van fleischmann.

bvd en vgr Evert

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12173
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3733 Gepost op: 23 januari 2020, 15:32:04 »
Het mooie bakkiepwagentje Ommi 51 van Roco is zo licht dat je het wel moet verzwaren, anders is ontsporen het parool. Gelukkig kun je in het bakje gemakkelijk wat lood doen en dan loopt de boel perfect:



DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3734 Gepost op: 23 januari 2020, 15:50:55 »
Evert: 14.3 zal ook prima zijn. 't Was jaren geleden de norm nog (voor zover ik na kon gaan), dus alles rijdt daar prima mee. Geen idee waarom ze naar 14.5 zijn gegaan (behalve dat het wat strakker "zit").

Ruud: het zal wel aan het redelijk open onderstel liggen. Normaliter is dat de plek waar roco een stuk ijzer in stopt, maar dat kan bij zo'n ding niet... Ik heb ook een zelflosser met open onderstel die ik nog flink moet verzwaren.
Dat kan inderdaad makkelijk onder de lading, alleen wil ik soms een wagen ook zonder lading laten rijden. Ach, daar op de bodem kijk je toch niet, dat valt wel te camoufleren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)