Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
205
206
[
207
]
208
209
...
342
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1070724 keer)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7403
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3090 Gepost op:
24 oktober 2018, 20:19:51 »
Héérlijke foto!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3091 Gepost op:
24 oktober 2018, 21:40:28 »
Ja, de sfeer is zó gemoedelijk, dat de machinist gerust even een "Helles" kan gaan pakken.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7403
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3092 Gepost op:
25 oktober 2018, 22:11:31 »
Ik ben aan het brainstormen over de indeling van het "kantoorgedeelte" van het station met het loket enzo.
Een plaatje zoals dit zegt niet zoveel als je niet weet waar de deuropening en het loket zit enzo.... Enfin.
Waar het mij in ieder geval toe dwingt is om na te denken over de werkzaamheden op het station en de hoeveelheid personeel. Anders is het zo lastig bureau's neerzetten.
Waar ik op uit ben gekomen is zoiets:
- Drie Fahrdienstleiter, waarvan eentje de stationschef is. Per dag heb je er twee nodig, maar je werkt niet zeven dagen per week, vandaar de derde. Ook al omdat de stationschef af en toe wat tijd voor z'n stationschefwerkzaamheden moet hebben.
- Eén loketmedewerkster om op drukke tijden het loket te bemannen. Op rustiger tijden kan er aan correspondentie en administratie worden gewerkt.
- Eén hoofd van de goederenafdeling. Zorgt voor de contracten, de planning. En handelt de vrachtbrieven af.
- Eén chauffeur van de stukgoed-vrachtwagen.
- Twee goederenmedewerkers. Kunnen met de vrachtwagen mee, kunnen het stukgoed uit de reizigerstreinen sjouwen, beheren het goederenloodsgedeelte, enz.
Qua bureau's kom je dan op drie. Een bij het loket, eentje voor de stationschef en eentje voor de hoofd goederen.
(En eentje in de Fahrdienstleiterausbau, maar goed).
Klinkt dat een beetje kloppend? Het lijkt me wat veel, maar ik heb ook wel eens hogere aantallen gehoord. In de jaren 70 had Ulmen 20 à 30 man in dienst ofzo. Huh?
Oh ja, de boel moet ook geschilderd worden:
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3093 Gepost op:
25 oktober 2018, 22:29:23 »
Hallo Reinout,
Leuk dat je er zo in detail mee bezig bent! Zelf heb ik ook wel eens zitten denken over de hoeveelheid personeel op mijn baantje: seinhuiswachter, overwegwachter, kaartverkoper in het haltegebouwtje. En dat terwijl het maar een simpele halte aan een aftakking is... Maar vroeger hadden ze inderdaad veel meer personeel. De DB was geloof ik de grootste werkgever van Duitsland.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3094 Gepost op:
26 oktober 2018, 09:02:14 »
Hoi .
Helaas kan ik het nergens meer vinden wat betreft personeelsbezetting. Wat mij wel toen opviel dat het vrij fors is zeker heden ten dagen. Vele functies zouden in deze tijd combifuncties zijn of parttime . Je heb natuurlijk ook nog een klein BW in je station ook dit zal wel iets van personeel hebben gehad.
Je inrichting wordt leuk. Ik heb mij alleen beperkt tot het kantoor van de fahrdienstleiter of zo iets.
Groetjes Harry
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3095 Gepost op:
26 oktober 2018, 12:15:11 »
Het aantal personeelsleden dat binnen een station, Bw, Aw of rangeerterrein etc werkzaam is, verbaast mij ook elke keer weer. Een Bahnbetriebswerk als dat van Minden bijvoorbeeld, niet bepaald een groot Bw als bijvoorbeeld Hamburg of München, maar ook niet klein te noemen, kon in 1960 bogen op een personeelsbestand van 650 man. Door de veranderingen die in die jaren plaatsvonden, zoals rationalisering en het terugdringen van de stoomtractie, kromp dat aantal tot 503 arbeidsplaatsen in 1968. Daarna zal het alleen maar minder zijn geworden, maar ook in de beginjaren zeventig zal er nog een best groot aantal mensen z'n brood verdiend hebben.
Ik wil er maar mee zeggen dat er soms meer mensen nodig zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Het spoorbedrijf draait 24 uur per dag, dus voor een enkel seinhuis dat door één man bediend wordt, heb je al minstens drie man nodig, als je uit gaat van 8 uur durende diensten. Zoals je zegt, die willen wel eens weekend vieren, of op vakantie, of naar een bruiloft, of ze zijn wel eens ziek of, of, of...
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3096 Gepost op:
26 oktober 2018, 13:33:17 »
Dat verbaast mij ook altijd zo aan die hele oude foto's. dan zie je door het hele station tientallen spoorpersoneel staan terwijl in die tijd treinreizen nog slechts was voorbehouden aan een kleine groep, die het zich kon veroorloven. Toen waren er dus terugrekenend meerdere mensen nodig om één persoon te vervoeren.
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3097 Gepost op:
26 oktober 2018, 15:43:51 »
Ik denk dat in die tijd de NS vooral bezig was om zijn eigen personeel te vervoeren. De mensen die het konden betalen, reden vaker iets luxer (voor die tijd) door Nederland. Een gezegde uit die tijd wees daar in ieder geval op.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3098 Gepost op:
26 oktober 2018, 21:49:40 »
Ja gevonden
In het rode boekje "Die Eifelquerbahn Mayen- gerolstein" staat onder station Ulmen dat deze normaal door 10-15 man bemand werd. Eind jaren 50 was dit sterk opgevoerd ivm met aanleg van een kazerne in de buurt van Ulmen.
Groet Harry.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7403
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3099 Gepost op:
27 oktober 2018, 03:33:03 »
10-15 ipv 20-30. Nog steeds iets meer dan de eenzame stationschef die ik in m'n gedachten heb voor zo'n station
Van Simmern (Hunsrück) herinner ik me zoiets van 25% van het dorp/stadje dat bij het spoor werkte. Ik heb 1000/4000 in gedachten, maar het zal wel 500/2000 ofzo zijn. Echt heeeeeel onverwachts veel. En dat voor een setje zijlijntjes....
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3100 Gepost op:
27 oktober 2018, 09:05:24 »
Simmeren was een belangrijk station inclusief een BW. Vergeet niet dat alles toen nog handwerk was samen met de Duitse Gründlichkeit gaf dat een hoop werk.
Het mooiste beroep vind ik nog steeds een baanloper. De man die iedere dag/ week zijn gedeelte van spoor langsliep om het te controleren. Zeker in de Eifel.
Groet Har
Gelogd
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3101 Gepost op:
27 oktober 2018, 12:12:46 »
Hoi Reinout
Hierbij een tip.
Bij de Eisenbahn Journaal van November wordt een pracht DVD meegeleverd over de BR 78. Er staat een heel klein stukje op van Daun met een 78er op het viaduct.
Groet Harry
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7403
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3102 Gepost op:
27 oktober 2018, 22:44:47 »
Die EJ zal ik naar gaan kijken.
Simmern een belangrijk station met BW: eh, ja, in zekere zin wel. Er was een BW dat voor alle vier de uitgaande lijnen verantwoordelijk was. Bak met loks, flink emplacement, enz. Dat kost ook een bak met personeel.
Maar aan de andere kant waren het allemaal lijntjes die in de jaren 70 of uiterlijk vroege jaren 80 hun reizigersverkeer kwijtraakten. Treintje of 5, 6 per dag ofzo. Goederentrein erbij.
Het verbazingwekkende, vanuit de huidige tijd gezien, is DAT het dus zo'n belangrijk station met een BW en een groot personeelsbestand was. Nu zou je er een Fahrdienstleiter in een verafgelegen station voor nodig hebben om de knopjes om te zetten. En een eilandperron om de dieselstelletjes (met eenmansbedrijf) te laten kruisen. Paar machinisten en dan ben je er wel. En geen 500 à 1000 man personeel meer.
Bij dit soort vergelijkingen zie je dat er her en der best een efficiëntieslag is geweest. Jammer voor de armseinen en de meerdere seinhuizen en jammer voor zo'n BW en jammer voor de materieeldiversiteit, maar.... het scheelt wel bakken geld om met een paar dieselstelletjes heen en weer te brommen op een lijntje dat van alle extra's is gestript
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Krokodil68
Offline
Berichten: 463
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3103 Gepost op:
31 oktober 2018, 21:06:51 »
Hoi Reinout,
In een van je filmpjes praat je over dat het rangeren lastig is omdat de wagens niet op volgorde binnenkwamen. Wellicht weet jij dan wel of die buurtgoederen treinen altijd in de juiste volgorde gerangeerd waren of dat ze bij tijd en wijlen willekeurig door elkaar gehusseld waren. Hier was dan meer rangeer werk voor nodig. Bij enkele wagens kan ik me nog inbeelden dat er niet zo nauw gekeken werd.
Groet jeroen
Gelogd
Leubachtalbahn
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77672.msg3221814460;topicseen#msg3221814460
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3104 Gepost op:
31 oktober 2018, 22:07:35 »
Meestal werden Ng's wel op volgorde samengesteld. In het kader van efficiënt werken lijkt me dat ook wel logisch.
Ergens in de tachtiger jaren vorige eeuw stond er een heel artikel in de EisenbahnMagazin over die materie.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
205
206
[
207
]
208
209
...
342
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn