Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 14:22:13
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door RobK
Vandaag om 14:21:58
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
Vandaag om 14:21:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door wpinkhof
Vandaag om 14:16:48
Roco 61478 ruhr schnellverkehr door Montanbahn
Vandaag om 14:15:48
Rheinburgh, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 14:10:00
Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee door nighttrain1
Vandaag om 14:05:18
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 13:45:05
Zonexpres rond 1965 door Rondje_HO
Vandaag om 13:39:11
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Frans Peeters
Vandaag om 13:34:53
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:29:46
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 13:19:39
Dat overkomt mij niet. door NS1220
Vandaag om 13:08:29
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 13:06:39
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 13:04:15
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 12:41:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:41:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
Vandaag om 12:21:15
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
Vandaag om 11:43:22
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Martin Hornis
Vandaag om 11:27:29
Treincoupe voor dementerenden door smalspoorcompagnie
Vandaag om 10:50:56
Update: baan in de tropen door PMBW
Vandaag om 10:06:16
Modules van Kees Gorter door Hans Mol
Vandaag om 09:51:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:26:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:53:54
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:58:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 06:48:23
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Niekleair
Vandaag om 03:25:26
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:22:08
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Niekleair
Vandaag om 03:20:08
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 693008 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3015 Gepost op: 03 september 2018, 11:08:05 »
Zo, de afgelopen twee weken heb ik de badkamer volledig verbouwd. Nog wat restantjes afkitten en dan is het wel klaar. Pfoe, best een stevige klus. Een volledige week en nog een week aan avonden heb ik ervoor nodig gehad. En twee weekenden. Maar het geeft wel een voldaan gevoel om in schaal 1:1 bezig te zijn :)

Modelspoorgerelateerd was wat er afgelopen week door de brievenbus naar binnen fladderde: de nieuwste Railmagazine (nummer 357). Met daarin m'n tweede artikel, "Faulhaber’s Flachläufer eenvoudig gemonteerd". Ik heb daarin de ombouw van een Fleischmann 86er en 94er met een Faulhaber "flachläufer" motor beschreven, zoals ik anderhalf jaar geleden hier op het forum ook heb beschreven.

Hm.... volgende week dinsdag is er weer een deadline. Eens kijken of ik nog wat in het vat heb :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6443
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3016 Gepost op: 03 september 2018, 11:50:44 »
Oh, grappig. Ik had niet eens gezien dat dat artikel van jouw hand was :) Nog even en het halve forum staat in de bladen  ;D

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3017 Gepost op: 03 september 2018, 12:10:20 »
Reinhout.

Doe even een linkje naar dat artikel van de flachlaufer, ik heb hier ook nog een 86 die ik om wil bouwen daar mee. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3018 Gepost op: 03 september 2018, 15:38:59 »
Zo, de afgelopen twee weken heb ik de badkamer volledig verbouwd..... Maar het geeft wel een voldaan gevoel om in schaal 1:1 bezig te zijn :)
Tsja, dat moet ook gebeuren natuurlijk. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wel heel erg benieuwd ben naar de voortgang in 1:87 ;)
Groet, Wim
PS nog gefeliciteerd met je 2e artikel in RM!
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3019 Gepost op: 03 september 2018, 16:08:25 »
Kees: dit is het begin. Het suddert daarna een paar pagina's door. De nette samenvatting staat in het blad :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3020 Gepost op: 03 september 2018, 17:06:55 »
Bedankt Reinout voor de link. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3021 Gepost op: 15 september 2018, 22:05:04 »
Ok.... Plaatjes! Het is al een eeuwigheid geleden dat ik iets getoond heb. 19 mei was ik erg blij met hoekstenen die ik van een Duitser met een lasersnijder had gekregen. Ik heb ze tegen het gebouw aan gehouden. Wow! Kijk eens naar het verschil tussen de linker en de rechter hoek:



En op 5 mei toonde ik wat lelijke gaten naast de ramen:



Daar heb ik inmiddels kartonnen stripjes achter geplakt:



En aan de andere kant heb ik uiteraard wat plamuur gevrut.

Er zijn meer dingen scheef. De horizontale strip komt niet op dezelfde hoogte samen:



Hij zit ook scheef:



Even lospulliken en weer vastlijmen en het klopt weer :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3022 Gepost op: 15 september 2018, 23:04:25 »
Vandaag ben ik ook nog actief geweest. Niet met m'n spoorlijn, maar wel direct en indirect met het forum.

Vandaag (zaterdag) had ik een vergadering (met Edsko en Ronald) bij Railmagazine, in Rosmalen. Voor mij was het de derde vergadering. Wat ik daarbij merk is dat ik nauwelijks mensen ken. De rest schijnt iedereen te kennen... "Oh, die organiseerde toen die en die beurs", "die heeft goede banden met xyz", enz. Wat dat betreft heb ik echt geen flauw idee wat er in de modelspoorwereld gaande is :) Ergens heb ik het idee dat dat een voordeel is bij m'n vrijwilligerswerk als moderator: ik kan m'n neutrale handen in onschuld wassen, want ik ken van veel personen/gebeurtenissen/zaken gewoon de voorgeschiedenis niet. Door me daar (terecht :) ) achter te verschuilen kom ik misschien met meer weg dan anders.

Enfin, goede vergadering wat mij betreft. Het ging over de samenwerking tussen BNLS en railmagazine. Als we samenwerken moet er wel voor beide partijen wat voordeel uit voortvloeien, uiteraard. Daar hebben we eerlijk over gepraat. Wat er bijvoorbeeld hopelijk gaat komen is een testbaan om materieel op te testen. Meerdere railsystemen, een paar wisselstraten, een helling, meerdere boogstralen: perfect om materieel op een eenduidige, goede en eerlijke manier te testen. Het moet zich nog uitkristalliseren, ook qua vrijwilligers die het testen willen doen, maar dit zou best eens een leuke ontwikkeling voor zowel het forum als railmagazine kunnen zijn.

We hebben het ook over artikelen gehad en dan vooral de vergoeding. Zelf heb ik nu twee artikelen ingeleverd en dat heeft me een gratis abonnement op het blad opgeleverd. Altijd leuk. Omdat ik bij de vergaderingen was mocht ik ook een greep doen in het boekenarchief. Als je echt regelmatig bijdraagt schijnt dat er ook als bonus bij te horen. En dat is bij uitgeverij Uquilair niet te versmaden, want die hebben mooie boeken. Vandaag kreeg ik onder andere "Met de trein door Nederland 1947-1986" in mijn handen geduwd. Wow! Groot, dik boek. Daar ga ik nog een recentie van schrijven. Volgens mij is het het mooiste boek wat ik nu in m'n bezit heb! Goede foto's en goede en vermakelijke tekst.

Nieuw is dat er binnenkort ook een geldelijke vergoeding per pagina wordt gegeven, Niet dat je er rijk van wordt, maar het maakt het net wat leuker om te schrijven. En het lekkere van railmagazine is dat ze niet moeilijk doen over exclusiviteit. Ik mag "kliekjes" van het forum "opwarmen" als artikel. Dat heb ik bij m'n twee huidige artikelen gedaan. Het is niet zo dat, als ik een artikel schrijf, de inhoud daarvan niet op het forum mag hebben laten zien. Voor Beneluxspoor is zoiets natuurlijk wel essentieel qua samenwerking: het is niet de bedoeling dat het forum wordt gecastreerd qua bijdragen!

Ik ben qua artikelen aan het nadenken over een serie die wat meer op beginners is gericht. Kennelijk is daar behoefte aan. Dus: hoe kan ik een voorbeeld kiezen? Wat kan ik kopen? Hoe kan ik m'n ruimte gebruiken? Ik heb wat dat betreft wel wat te zeggen. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik ga wel op niet-standaard wijze met zaken om. Vooral goedkoop tweedehands materieel kopen in plaats van het dure nieuwe spul. Zelf digitaliseren. Goedkope multimaus en handbediening i.p.v. computerbesturing. Enkelsporig suffig zijlijntje i.p.v. druk dubbelspoor. Onder het schuine dak door, voor een deur langs, door een boekenkast, weer onder het schuine dak, viadukt over het trapgat..... Daar moet toch wat over te vertellen zijn :)

Indirect actief? Ik heb de 60+ km terug vanaf Rosmalen naar Nieuwegein gefietst. Op de heenweg heb ik tussen Houten en Rosmalen van de trein gebruik gemaakt, dus toen hoefde ik maar 9km plus 17 km te fietsen :)

Het leverde in ieder geval een mooi plaatje ten oosten van Leerdam op:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3023 Gepost op: 17 september 2018, 12:30:02 »
Hi Reinout,

Ben benieuwd naar je artikelen.
Ook een mooie foto (met brug) bij het Fort "Werk op de Spoordijk" aan de Diefdijk.
Daar zijn ook nog overblijfselen van een "kraan-brug" (onder het spoor) met ernaast een intacte (2004).
De andere, geheel intacte, kraan-brug is bij Fort Ronduit ten noorden van Vesting Naarden

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 12:33:55 door Haradigi »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3024 Gepost op: 17 september 2018, 14:21:31 »
Ik vond het al een rare vorm die erop leek dat 'ie weggedraaid kon worden. Dat klopt dus.

Ik heb bij het googlen ernaar een youtube filmpje gevonden waarom het openen/sluiten staat. Het is wel de voetgangersbrug naast de spoorbrug. Ik weet niet of de spoorbrug van hetzelfde type is? Waarschijnlijk is dat deel *niet* meer draaibaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3025 Gepost op: 17 september 2018, 14:41:49 »
Hi Reinout,

Leuk filmpje die kende ik nog niet.
De brug onder de rails is al heel lang weggehaald,
Kraanbruggen zijn niet zo sterk voor de "moderne" treinen (gewicht en snelheid)

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3026 Gepost op: 17 september 2018, 19:41:25 »
Hm, ik heb ècht weinig gedaan de laatste maanden.... Vakantie, badkamer klussen... Bij het doornemen van de foto's ontdek ik er nog maar drie die stationsgebouw-gerelateerd zijn.



Hierboven ben ik bezig grondvlakken voor tussen de wanden te passen. De Fahrdienstleiterausbau ga ik opnieuw bouwen uit 3mm dik plastic, vandaar dat ik met een grote plaat in de spleet loop te jongleren.



Hierboven zie je dat ik de vensterbanken en een deel van de binnenwanden heb geschilderd. Het interieur ga ik nog uitgebreider doen. Ook liggen er grondvlakken tussen de wanden om als vloer èn als versteviging te dienen.



Tot slot een foto van de grondplaat met vastgelijmde grondvlakken. Ik heb de maten erop geschreven. Op die manier gaat de foto me ook helpen als ik eventueel een lasercut-gebouw ervan wil ontwerpen voor m'n tweede station.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3027 Gepost op: 18 september 2018, 13:31:04 »
Oei, in een nieuwsbrief zag ik onderstaande:

Citaat
­    Der Arbeitskreis Modellbahn der Eisenbahnfreunde Vulkaneifel Daun e.V. lädt letztmalig zum Besuch der Modellbahnanlage im Bahnhof Daun am Sonntag, 07. Oktober 2018 von 10.00 bis 16.00 Uhr ein.

Der Verein der Eisenbahnfreunde Vulkaneifel Daun e.V. wird zum Jahresende am 31. Dezember 2018 aufgelöst. Zum gleichen Zeitpunkt, nach 33 Jahren, beendet auch der Arbeitskreis Modellbahn seine Arbeit. In vielen unzähligen Freizeitstunden wurde an der Nachbildung vom Bahnhof Daun gearbeitet und investiert. Es wurde der Bahnhof Daun in seine ursprünglichen Ausdehnung mit Streckenführung nach Schalkenmehren nachgebildet und mit vielen Zügen die die Eifelstrecke befahren haben im Laufe der Jahre ergänzt. Somit konnte dem Publikum im Modell der historische Bahnbetriebsalltag demonstriert werden.

Seit Vereinsgründung im Jahr 1985 haben viele Besucher den jeweiligen Baufortschritt der Anlage mitverfolgen können. So ist auch ein sehenswertes Eisenbahnmuseum entstanden.

Der Arbeitskreis Modellbahn der Eisenbahnfreunde in Daun freut sich auf Ihren Besuch bei der letzten Modellbahnvorführung im Bahnhof Daun. Der Eintritt ist wie immer kostenlos!

Hm, die modelspoorversie van het station Daun heb ik altijd wel willen zien. Zondag 7 oktober is dus de allerlaatste mogelijkheid.... Vanavond eens overleggen thuis. En in m'n agenda kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4872
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3028 Gepost op: 18 september 2018, 16:11:53 »
Misschien lees ik het verkeerd
Maar de tentoonstelling gaat 31 12 dicht (maar gaat niet definiteif dicht)
De vereniging stopt ermee,en zakl dan denk ik niet meer verder bouwen(denk dat ze klaar zijn met nabouwen)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3029 Gepost op: 18 september 2018, 16:32:34 »
Nou, de vereniging waar de ruimte in het station van is heft zichzelf per 31 december op.
En de modelspoor-bouwers stoppen ook met hun werk.

Je zou er nog in kunnen lezen dat de baan vanuit het stationsgebouw misschien ergens anders naartoe verplaatst wordt.

Ik heb op eifelbahnforum.de gevraagd of het bericht klopt. En misschien krijg ik daar wel extra info.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)