Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062890 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3015 Gepost op: 03 september 2018, 11:08:05 »
Zo, de afgelopen twee weken heb ik de badkamer volledig verbouwd. Nog wat restantjes afkitten en dan is het wel klaar. Pfoe, best een stevige klus. Een volledige week en nog een week aan avonden heb ik ervoor nodig gehad. En twee weekenden. Maar het geeft wel een voldaan gevoel om in schaal 1:1 bezig te zijn :)

Modelspoorgerelateerd was wat er afgelopen week door de brievenbus naar binnen fladderde: de nieuwste Railmagazine (nummer 357). Met daarin m'n tweede artikel, "Faulhaber’s Flachläufer eenvoudig gemonteerd". Ik heb daarin de ombouw van een Fleischmann 86er en 94er met een Faulhaber "flachläufer" motor beschreven, zoals ik anderhalf jaar geleden hier op het forum ook heb beschreven.

Hm.... volgende week dinsdag is er weer een deadline. Eens kijken of ik nog wat in het vat heb :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3016 Gepost op: 03 september 2018, 11:50:44 »
Oh, grappig. Ik had niet eens gezien dat dat artikel van jouw hand was :) Nog even en het halve forum staat in de bladen  ;D

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3017 Gepost op: 03 september 2018, 12:10:20 »
Reinhout.

Doe even een linkje naar dat artikel van de flachlaufer, ik heb hier ook nog een 86 die ik om wil bouwen daar mee. ;D

Kees.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3018 Gepost op: 03 september 2018, 15:38:59 »
Zo, de afgelopen twee weken heb ik de badkamer volledig verbouwd..... Maar het geeft wel een voldaan gevoel om in schaal 1:1 bezig te zijn :)
Tsja, dat moet ook gebeuren natuurlijk. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wel heel erg benieuwd ben naar de voortgang in 1:87 ;)
Groet, Wim
PS nog gefeliciteerd met je 2e artikel in RM!
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3019 Gepost op: 03 september 2018, 16:08:25 »
Kees: dit is het begin. Het suddert daarna een paar pagina's door. De nette samenvatting staat in het blad :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3020 Gepost op: 03 september 2018, 17:06:55 »
Bedankt Reinout voor de link. (y)

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3021 Gepost op: 15 september 2018, 22:05:04 »
Ok.... Plaatjes! Het is al een eeuwigheid geleden dat ik iets getoond heb. 19 mei was ik erg blij met hoekstenen die ik van een Duitser met een lasersnijder had gekregen. Ik heb ze tegen het gebouw aan gehouden. Wow! Kijk eens naar het verschil tussen de linker en de rechter hoek:



En op 5 mei toonde ik wat lelijke gaten naast de ramen:



Daar heb ik inmiddels kartonnen stripjes achter geplakt:



En aan de andere kant heb ik uiteraard wat plamuur gevrut.

Er zijn meer dingen scheef. De horizontale strip komt niet op dezelfde hoogte samen:



Hij zit ook scheef:



Even lospulliken en weer vastlijmen en het klopt weer :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3022 Gepost op: 15 september 2018, 23:04:25 »
Vandaag ben ik ook nog actief geweest. Niet met m'n spoorlijn, maar wel direct en indirect met het forum.

Vandaag (zaterdag) had ik een vergadering (met Edsko en Ronald) bij Railmagazine, in Rosmalen. Voor mij was het de derde vergadering. Wat ik daarbij merk is dat ik nauwelijks mensen ken. De rest schijnt iedereen te kennen... "Oh, die organiseerde toen die en die beurs", "die heeft goede banden met xyz", enz. Wat dat betreft heb ik echt geen flauw idee wat er in de modelspoorwereld gaande is :) Ergens heb ik het idee dat dat een voordeel is bij m'n vrijwilligerswerk als moderator: ik kan m'n neutrale handen in onschuld wassen, want ik ken van veel personen/gebeurtenissen/zaken gewoon de voorgeschiedenis niet. Door me daar (terecht :) ) achter te verschuilen kom ik misschien met meer weg dan anders.

Enfin, goede vergadering wat mij betreft. Het ging over de samenwerking tussen BNLS en railmagazine. Als we samenwerken moet er wel voor beide partijen wat voordeel uit voortvloeien, uiteraard. Daar hebben we eerlijk over gepraat. Wat er bijvoorbeeld hopelijk gaat komen is een testbaan om materieel op te testen. Meerdere railsystemen, een paar wisselstraten, een helling, meerdere boogstralen: perfect om materieel op een eenduidige, goede en eerlijke manier te testen. Het moet zich nog uitkristalliseren, ook qua vrijwilligers die het testen willen doen, maar dit zou best eens een leuke ontwikkeling voor zowel het forum als railmagazine kunnen zijn.

We hebben het ook over artikelen gehad en dan vooral de vergoeding. Zelf heb ik nu twee artikelen ingeleverd en dat heeft me een gratis abonnement op het blad opgeleverd. Altijd leuk. Omdat ik bij de vergaderingen was mocht ik ook een greep doen in het boekenarchief. Als je echt regelmatig bijdraagt schijnt dat er ook als bonus bij te horen. En dat is bij uitgeverij Uquilair niet te versmaden, want die hebben mooie boeken. Vandaag kreeg ik onder andere "Met de trein door Nederland 1947-1986" in mijn handen geduwd. Wow! Groot, dik boek. Daar ga ik nog een recentie van schrijven. Volgens mij is het het mooiste boek wat ik nu in m'n bezit heb! Goede foto's en goede en vermakelijke tekst.

Nieuw is dat er binnenkort ook een geldelijke vergoeding per pagina wordt gegeven, Niet dat je er rijk van wordt, maar het maakt het net wat leuker om te schrijven. En het lekkere van railmagazine is dat ze niet moeilijk doen over exclusiviteit. Ik mag "kliekjes" van het forum "opwarmen" als artikel. Dat heb ik bij m'n twee huidige artikelen gedaan. Het is niet zo dat, als ik een artikel schrijf, de inhoud daarvan niet op het forum mag hebben laten zien. Voor Beneluxspoor is zoiets natuurlijk wel essentieel qua samenwerking: het is niet de bedoeling dat het forum wordt gecastreerd qua bijdragen!

Ik ben qua artikelen aan het nadenken over een serie die wat meer op beginners is gericht. Kennelijk is daar behoefte aan. Dus: hoe kan ik een voorbeeld kiezen? Wat kan ik kopen? Hoe kan ik m'n ruimte gebruiken? Ik heb wat dat betreft wel wat te zeggen. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik ga wel op niet-standaard wijze met zaken om. Vooral goedkoop tweedehands materieel kopen in plaats van het dure nieuwe spul. Zelf digitaliseren. Goedkope multimaus en handbediening i.p.v. computerbesturing. Enkelsporig suffig zijlijntje i.p.v. druk dubbelspoor. Onder het schuine dak door, voor een deur langs, door een boekenkast, weer onder het schuine dak, viadukt over het trapgat..... Daar moet toch wat over te vertellen zijn :)

Indirect actief? Ik heb de 60+ km terug vanaf Rosmalen naar Nieuwegein gefietst. Op de heenweg heb ik tussen Houten en Rosmalen van de trein gebruik gemaakt, dus toen hoefde ik maar 9km plus 17 km te fietsen :)

Het leverde in ieder geval een mooi plaatje ten oosten van Leerdam op:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3023 Gepost op: 17 september 2018, 12:30:02 »
Hi Reinout,

Ben benieuwd naar je artikelen.
Ook een mooie foto (met brug) bij het Fort "Werk op de Spoordijk" aan de Diefdijk.
Daar zijn ook nog overblijfselen van een "kraan-brug" (onder het spoor) met ernaast een intacte (2004).
De andere, geheel intacte, kraan-brug is bij Fort Ronduit ten noorden van Vesting Naarden

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 12:33:55 door Haradigi »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3024 Gepost op: 17 september 2018, 14:21:31 »
Ik vond het al een rare vorm die erop leek dat 'ie weggedraaid kon worden. Dat klopt dus.

Ik heb bij het googlen ernaar een youtube filmpje gevonden waarom het openen/sluiten staat. Het is wel de voetgangersbrug naast de spoorbrug. Ik weet niet of de spoorbrug van hetzelfde type is? Waarschijnlijk is dat deel *niet* meer draaibaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3025 Gepost op: 17 september 2018, 14:41:49 »
Hi Reinout,

Leuk filmpje die kende ik nog niet.
De brug onder de rails is al heel lang weggehaald,
Kraanbruggen zijn niet zo sterk voor de "moderne" treinen (gewicht en snelheid)

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3026 Gepost op: 17 september 2018, 19:41:25 »
Hm, ik heb ècht weinig gedaan de laatste maanden.... Vakantie, badkamer klussen... Bij het doornemen van de foto's ontdek ik er nog maar drie die stationsgebouw-gerelateerd zijn.



Hierboven ben ik bezig grondvlakken voor tussen de wanden te passen. De Fahrdienstleiterausbau ga ik opnieuw bouwen uit 3mm dik plastic, vandaar dat ik met een grote plaat in de spleet loop te jongleren.



Hierboven zie je dat ik de vensterbanken en een deel van de binnenwanden heb geschilderd. Het interieur ga ik nog uitgebreider doen. Ook liggen er grondvlakken tussen de wanden om als vloer èn als versteviging te dienen.



Tot slot een foto van de grondplaat met vastgelijmde grondvlakken. Ik heb de maten erop geschreven. Op die manier gaat de foto me ook helpen als ik eventueel een lasercut-gebouw ervan wil ontwerpen voor m'n tweede station.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3027 Gepost op: 18 september 2018, 13:31:04 »
Oei, in een nieuwsbrief zag ik onderstaande:

Citaat
­    Der Arbeitskreis Modellbahn der Eisenbahnfreunde Vulkaneifel Daun e.V. lädt letztmalig zum Besuch der Modellbahnanlage im Bahnhof Daun am Sonntag, 07. Oktober 2018 von 10.00 bis 16.00 Uhr ein.

Der Verein der Eisenbahnfreunde Vulkaneifel Daun e.V. wird zum Jahresende am 31. Dezember 2018 aufgelöst. Zum gleichen Zeitpunkt, nach 33 Jahren, beendet auch der Arbeitskreis Modellbahn seine Arbeit. In vielen unzähligen Freizeitstunden wurde an der Nachbildung vom Bahnhof Daun gearbeitet und investiert. Es wurde der Bahnhof Daun in seine ursprünglichen Ausdehnung mit Streckenführung nach Schalkenmehren nachgebildet und mit vielen Zügen die die Eifelstrecke befahren haben im Laufe der Jahre ergänzt. Somit konnte dem Publikum im Modell der historische Bahnbetriebsalltag demonstriert werden.

Seit Vereinsgründung im Jahr 1985 haben viele Besucher den jeweiligen Baufortschritt der Anlage mitverfolgen können. So ist auch ein sehenswertes Eisenbahnmuseum entstanden.

Der Arbeitskreis Modellbahn der Eisenbahnfreunde in Daun freut sich auf Ihren Besuch bei der letzten Modellbahnvorführung im Bahnhof Daun. Der Eintritt ist wie immer kostenlos!

Hm, die modelspoorversie van het station Daun heb ik altijd wel willen zien. Zondag 7 oktober is dus de allerlaatste mogelijkheid.... Vanavond eens overleggen thuis. En in m'n agenda kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3028 Gepost op: 18 september 2018, 16:11:53 »
Misschien lees ik het verkeerd
Maar de tentoonstelling gaat 31 12 dicht (maar gaat niet definiteif dicht)
De vereniging stopt ermee,en zakl dan denk ik niet meer verder bouwen(denk dat ze klaar zijn met nabouwen)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3029 Gepost op: 18 september 2018, 16:32:34 »
Nou, de vereniging waar de ruimte in het station van is heft zichzelf per 31 december op.
En de modelspoor-bouwers stoppen ook met hun werk.

Je zou er nog in kunnen lezen dat de baan vanuit het stationsgebouw misschien ergens anders naartoe verplaatst wordt.

Ik heb op eifelbahnforum.de gevraagd of het bericht klopt. En misschien krijg ik daar wel extra info.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)