Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Islington yard - Toronto Canada door MathieuN
Vandaag om 04:25:30
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door AndrevdG
Vandaag om 04:17:12
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:08:20
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door AndrevdG
Vandaag om 04:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 04:04:37
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:29:22
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 02:17:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 01:16:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:04:26
Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 00:26:22
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ArjanB
Vandaag om 00:03:22
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2020, 23:29:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Bert V
19 september 2020, 23:21:01
Britain's biggest dig BBC 2 door ivanzon
19 september 2020, 23:13:49
De Hef in N schaal... door jowi
19 september 2020, 23:01:35
Projekt 083-338 door 44
19 september 2020, 22:37:54
RTM-tijden herleven... door EddyK
19 september 2020, 22:35:22
Ledverlichting aansluiten door NS1220
19 september 2020, 22:25:51
NL baan: Frotterdam in h0 door frenkievee
19 september 2020, 22:13:26
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Besselspoor
19 september 2020, 22:06:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
19 september 2020, 21:46:34
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door Bert van Gelder
19 september 2020, 21:44:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
19 september 2020, 21:42:39
Rheinburgh, TP V/VI door Falcon10
19 september 2020, 21:21:28
Eurotrein graanwagens door wmrail
19 september 2020, 19:59:22
ICM treinstel 4083 als NOS-treinstel door NL-modelspoor
19 september 2020, 19:26:24
ESU draaistel door Arnold van Heyst
19 september 2020, 19:07:17
Beurs Joure, 18 juli 2020... door ex-DR V100
19 september 2020, 18:24:34
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
19 september 2020, 18:08:48
Spoor 1 baan Gebr. Vierling: van DB naar ÖBB door becasse
19 september 2020, 18:00:10
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 699209 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14336
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3045 Gepost op: 08 oktober 2018, 19:04:06 »
Op het filmpje ziet de baan er prima uit. Wel wat gedateerd, zoals al eerder gezegd, maar best knap gemaakt en ook goed onderhouden. Geen (of weinig) stof en dergelijke te zien en ook de treinen rijden storingsvrij. Althans, op het filmpje.
Leuk filmpje, en heel aardig vind ik dat de begeleidende teksten (V100 mit Umbauwagen) in het Duits gehouden zijn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3046 Gepost op: 08 oktober 2018, 19:11:43 »
Volgens mij werd de baan analoog gereden. Dus ja: goed onderhouden en stofvrij! Ik heb gedurende twee uur drie keer een vingertje gezien. Een keer bij een schienenbus en twee keer bij zo'n Bahnmeisterei-tweeassertje.

Het Duits vond ik wel toepasselijk. Ik vermoedde ook dat er vooral Duitsers in geïnteresseerd zouden zijn. Hopelijk heb ik de hoeveelheid spelfouten beperkt. Ik heb de eerste versie die ik online had weer eraf gehaald omdat er toch wat teveel oepsie-spellingen in stonden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14336
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3047 Gepost op: 08 oktober 2018, 20:51:06 »
Ach nou ja, als niet-Duitser mag je best eens last van oepsie-spellingen hebben. Het zal desondanks wel gewaardeerd worden.  (y)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4877
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3048 Gepost op: 08 oktober 2018, 21:08:12 »
OK
Ik dacht meer
Jouw baan is dat ook maar een deel,of zit dit stukje er ook beknopt in

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3049 Gepost op: 08 oktober 2018, 23:18:56 »
Jerry: van wat er in de omgeving van Daun te zien is is alleen mijn viaduct (het ding boven de trap) redelijk op dat van Daun gebaseerd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3050 Gepost op: 11 oktober 2018, 22:10:12 »
Hallo Reinout,

leuk te lezen dat je nog naar hun baan bent gaan kijken, heb je ook de gewenste tekeningen gezien?

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3051 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:45:42 »
Nee, interieurtekeningen van de reguliere stationsgebouwen niet. Ze hadden een deel van Daun wel liggen, maar degene die ik vroeg wist verder van niets. Ik heb er in een Duits forum nog maar eens expliciet om gevraagd.

Van de Hunsrück heb ik meerdere bruikbare foto's en die gebouwen zijn ongeveer in dezelfde tijd verbouwd (qua Fahrdienstleiter-uitbouwtjes), dus orde-van-grootte kom ik er wel. Maar toch :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3052 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:39:37 »
Wat ik in Daun van Daun zelf kon vinden was deze plattegrond van het deel bij de aangebouwde goederenloods:



Je kan er wel wat ideeën uit krijgen van hoe ze met de indeling omgingen. Bijvoorbeeld middenboven zie je een ingang met gelijk een trap naar boven richting de woningen op de eerste verdieping: er was dus geen verbinding tussen het stationsgedeelte en de woningen, je moest buitenom als stationschef. (Dat betekent ook dat een paar details in m'n verhalen niet kloppen, zucht :) )

De aparte ingang voor de woning heb ik bij m'n eigen stationsgebouw trouwens al ingepland.

Wat ik uit de bouwtekening ook haal is dat het waarschijnlijk is dat er een deuropening tussen het middelgedeelte (met kaartverkoop enzo) en de goederenloods heeft gezeten. Dat dàt niet buitenom moest.

Nog een interessante foto: de situatie aan het eind van het DB tijdperk inclusief de verschillende sleutels:



Een flink gecastreerde versie t.o.v. het station dat twee seinhuizen had!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3053 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:10:45 »
In het 083-338 draadje staan mooie foto's genomen "vanuit het raam van het seinhuis". Die bevallen me goed.

Het deed me denken aan een idee dat ik een keer had: goedkope videocamera ("aliexpress") in de Fahrdienstleiterausbau van Berenbach-Ulmen stoppen waarmee je het treinverkeer in de gaten kan houden. Nu ik verder brainstorm: misschien het met een draaibaar spiegeltje nog wat upgraden. Nu ik nog verder brainstorm: plankje voor m'n iphone onder de plaat en dan met een draaibaar spiegeltje het voor m'n films gebruiken. Hm. Periscoop-principe met gat in de voorkant van de module, onder het stationsgebouw?

Enfin, ik schrijf het hier even op, misschien brengt het iemand anders op nog betere ideeën (voor de uitvoering). :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14336
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3054 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:26:22 »
Plankje onder de baan? Stel je dat eens andersom voor: je zit niet in een U-Boot maar in een Zeppelin (wat eigenlijk meer de aard dezer dingen is) en je wil de boel eens vanuit Preisersicht bekijken. Oftewel: Van bovenaf door een periscoop kijken om te kunnen zien wat er zich op (Preiser)ooghoogte afspeelt. Dan kun je je Eifoon of (euh... wat voor ding heb ik eigenlijk? Oja) LG of wat dan ook comfortabel in de hand houden terwijl het periscoopje tussen je vingers bungelt. Ingeval van "een spiegeltje" zou ik er twee nemen om spiegelbeeld te neutraliseren (of je moet de foto's naderhand met Fotosjop spiegelen).

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3055 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:42:51 »
Misschien heb je hier wat aan? Meer als idee van wat mogelijk zou zijn..

video survaillance met laptop webcams
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 17:44:36 door HIJ »
Mvg, Eric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3056 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:33:21 »
Eifoon :) Lang leve de Donald Duck.

Oh, daar had ik nog niet aan gedacht, om van "bovenaf" te filmen met een omgekeerde periscoop. Ik weet niet of dat nodig is, tot nu toe red ik me prima met het op de baan balanceren van m'n iphone. Dat lukt met een dikke vette spiegelreflex vaak niet, maar bij dat soort praktische zaken koester ik m'n mobieltje :)

De periscoop had ik vooral gedacht om daadwerkelijk van binnenuit het stationsgebouw naar buiten te kunnen kijken. Daar zou een beetje fotoshoppen ook nog bij kunnen werken: iphone tegen stationsgebouw aanzetten, filmen,1 en later de "ramen" eroverheen plakken.

Hierbij speelt ook mee, wat ik me nu pas bedenk, dat de Fahrdienstleiter normaliter buiten stond om de komst van de trein af te wachten. Het kastje waarmee hij de aankomst van de trein "sleutelt" bevindt zich ook buiten.

Wat dat sleutelen betreft: ik ben een beetje aan het nadenken over de beveiliging op de baan. Hoe uitgebreid wil ik het? Aan de ene kant vind ik het leuk om wat na te bouwen van het Duitse seinstelsel, inclusief Streckenblock. Alleen klopt dat niet met de Eifelquerbahn. Daar waren de stations onderling niet qua beveiliging verbonden. Er was alleen een telefoonleiding. Geen uitrijseinen. En laat ik nou net die uitrijseinen in combinatie met Streckenblock tussen m'n schaduwstation en Berenbach-Ulmen hebben gepland...

Dat ik inrijseinen heb is al veel, qua Eifelquerbahn. Uitrijseinen? Zelfs Daun had ze niet. Nou mag je natuurlijk je vrijheden nemen, maar ik ben aan het nadenken over de hoeveelheid vrijheden die ik op dit punt wil nemen :)

Reinout

1) Is de komma hier formeel toegestaan? Normaliter wordt er geen , bij een 'en' geplaatst. Bij deze opsomming vond ik het zelf wat beter staan.
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3057 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:39:37 »
HIJ: zoiets is ook nog een optie.
Je hebt ook lui die kant-en-klare camera's gebruiken met wifi om hun schaduwstation te bewaken.
Stapels opties, gelukkig.

Nou moet ik wel een beetje oppassen met het oppakken van teveel leuke nieuwe zaken. Er moet nog een stationsgebouw af. En een beek. En een kasteel. En nog eentje. En een compleet station. En... En.... En.... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4877
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3058 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:54:31 »
Dus de komende jaren genoeg update's  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3059 Gepost op: 12 oktober 2018, 19:01:41 »
De komende jaren genoeg updates? Eh, ja :D

En dan is wat ik heb toch eigenlijk een klein baantje. De lengte van de baan is aanzienlijk omdat ik hem langs de rand van de zolder laat lopen. Maar de stations stellen qua aantal wissels niks voor. Ik moet er niet aan denken een grotere baan te bouwen....
Misschien onderschat ik de tijd die in het landschap gaat zitten? En is een wat groter station makkelijker te bouwen?

Enfin, als je met een nieuwe baan begint moet je niet te groot denken :) Ik zit redelijk op het maximum.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 19:04:08 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)