Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Benelux795
Vandaag om 09:07:37
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1067196 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2970 Gepost op: 05 mei 2018, 18:59:51 »
Die mannen en vrouwen zijn best kritisch daar
als je de  (y)standaard van menig baan ziet

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2971 Gepost op: 05 mei 2018, 21:29:09 »
De buit uit Houten:



Eifelburgenbahn-gerelateerd is het boek met zelfbouw-beladingen voor goederwagens. Daar hoop ik in de loop van het jaar aan toe te komen om m'n goederenverkeer weer wat op te waarderen.

Ook gekocht: een kant-en-klaar beschilderde Willy Brandt, bondskanselier in de periode waarin m'n baan speelt. Daar moet ik nog een verhaal omheen verzinnen :) Verhalen heb ik de laatste tijd wat laten zitten (hoewel: kerstgeschiedenis, zwijnenproblematiek...), dus heb ik een tweede setje honden+katten gekocht zodat ik weer wat andere houdingen voor Moritz heb.

Voor het stationsgebouw heb ik ook ingeslagen:

- Een paar "maquett" hoekprofielen om de tip voor de hoekstenen uit te testen.

- Dakplaten ("Teerpappe") voor de eenvoudige overkapping. Eerst was ik van plan zelf die dakimitatie te maken, maar zo'n plastic dakplaat geeft gelijk wat stevigheid, dat werkt denk ik wel lekker. De naden van de dakplaten wat bijwerken, dan ziet het er vast OK genoeg uit.

- Een kokkerellende echtgenote van mijn stationschef voor op de eerste verdieping. Ik denk de meeste ramen af te plakken met gordijnen, maar ik wil in ieder geval één raam van een kamer-met-inrichting voorzien. Dat gaat dus de keuken worden.

- Telefooncel plus brievenbus. Daar was ik al een tijdje naar op zoek, dus een goedkoop oud preiser doosje werd met vreugde begroet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2972 Gepost op: 05 mei 2018, 21:59:19 »
Op de vorige pagina zei ik dit:

Hm! Op een Duits forum kreeg ik nog een reactie op m'n hoekstenen. "Aargh, dat ziet er niet echt netjes uit".

Erbij kreeg ik ook een geniale tip die ik vrijdag of zaterdag eens uit ga proberen: waarom maak ik het niet van een (asymetrisch) hoekprofiel? Dat in reepjes snijden en om en om vastlijmen, dat zou veel mooier moeten staan.

Nou, dat profiel heb ik in Houten gekocht. 6x3mm. Om het op de juiste lengte af te zagen (standaard metaalzaagje leek me het makklijkste) heb ik een "mal" gemaakt. Namelijk een stukje profiel dat ik in een combinatietang klem. Als ik dan de lange strip er ook in klem en langs de tang zaag is het redelijk precies 2.5mm:



Het werkt niet helemaal perfect, maar beter dan uit de losse pols snijden.

Twee foto's van het resultaat:





Als ik dit nog wat bijwerk ziet het er inderdaad netter uit dan de hoek die ik met losse plaatjes heb gedaan:



Bij de hoekprofielen zijn in ieder geval de stenen overal even lang. De enige variatie zit in de hoogte/rechtheid van de stenen. Dat scheelt al 66% van de variatie :)

------------

Op vrijdag had ik me nog met de ramen bezig gehouden. Als eerste heb ik de ramen aan de achterkant van het stationsgebouw die je toch niet ziet afgeplakt met karton:



Beetje bot misschien, maar vanaf die kant ga ik echt geen foto's nemen. Dat past gewoon niet. Het gat in de muur waar het raam zit is wèl nodig, want ik kan me wel voorstellen dat ik foto's maak die nog net een tikkie van die muur meenemen. De ramen ga je niet zien, maar op deze manier zie je wel de raamopening. Goed genoeg. Scheelt weer tijd.

Vervolgens de randen van de Auhagen ramen afgesneden en ze in de raamopeningen gelijmd:



De plekken waar nog geen raam zit, daar komt een zelfbouwraam.

Oh, eh... netheid... recht snijden.... Ik moet weer wat compenseren met plamuur enzo :)



Komt wel goed.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2973 Gepost op: 07 mei 2018, 22:59:47 »
Op DSO een verhaaltje van een stoker uit 1961 die met een 86er van Cochem naar Koblenz met een defect stil blijft liggen. De dienst daarna van Koblenz naar Mayen Ost moeten ze met een 23er afmaken.

Ha! In een uitzonderingsgeval kwam er dus een 23er in Mayen :D Dat zal m'n zoontje leuk vinden, zo'n 23er is z'n favoriete lok. Compleet onrealistisch scenario, maar goed :)

Leuk dat er ook een "Dienstplan" van de 86er bij zit met nogal wat diensten in de buurt van Mayen. Volgens mij personentreinen, maar dat zal ik nog navragen. Ik ken de treinnummers niet uit m'n hoofd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2974 Gepost op: 07 mei 2018, 23:36:46 »
 (y)
Eifel bahn geshichte  :angel:

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2975 Gepost op: 08 mei 2018, 09:09:59 »
Tja, als de postbode je de reserveonderdelen van de lok komt brengen... De werkelijkheid is soms raarder dan mijn fantasie :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2976 Gepost op: 08 mei 2018, 21:50:46 »
Vier nieuwe aanwinsten vandaag, waarvan één zelfgemaakt is.

Als eerste een rollenbank + schoonmaakdingus van Proses:



Handig als ik binnenkort weer met m'n materieel verder ga.

Voordat ik daarmee verderga moet er eerst een stationsgebouw af. Ik kreeg op een Duits forum de tip om niet te lang te wachten met de aanschaf van een plastic-snij-apparaat. Wederom van Proses (leverbaar via Paerd):



Ik ben al aan het experimenteren met het snijden van hoekstukjes...

Voor het gemak nog een setje schoorstenen:



En als laatste.... vandaag kwam Rail magazine 354 binnen. Met mijn eerste artikel!



Drie pagina's met de bouw van de eenvoudige transportband die ik hier ook heb laten zien. In het artikel heb ik nog wat meer foto's gebruikt en ik heb de instructie uitgebreid.
Het is een gevolg van een bespreking met Rail magazine waar ik bij zat. Om ervoor te zorgen dat er niet alleen gepraat werd maar dat er ook daadwerkelijk iets tastbaars was om over te praten heb ik in een avond het artikel in elkaar gedraaid en er de dag erna nog wat vormgeving overheen gegooid. De commentaren waren positief en de deadline was de dag na de bijeenkomst, dus ik heb 'em gelijk maar ingestuurd. Nee heb je, ja kan je krijgen. Kreeg ik dus een dag later het artikel in de bijna-defintieve layout teruggestuurd met de vraag om er nog wat fotobijschriften bij te zetten. Wow! Dat ging snel.

Toch best wel een beetje heel erg gaaf :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

könings

  • Gast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2977 Gepost op: 08 mei 2018, 22:15:20 »
Ge moogt trots zijn op u zelf, het is lang niet iedereen gegeven iets samenhangends en daarnaast ook nog inspirerends neer te pennen, chapeau!
Vraagje, de getoonde rollenbank, is die nog ergens verkrijgbaar aan een redelijke prijs? Af en toe zoek ik er naar, maar meestal geef ik de moed al redelijk snel op (deels ook omdat ik niet echt weet wat nu een beetje fatsoenlijke rollenbank is/mag kosten en deels (waarschijnlijk het grootste deel, ahum) omdat mijn aandacht weer door iets anders in beslag wordt genomen).

Mvg, Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2978 Gepost op: 08 mei 2018, 23:45:27 »
Deze rollenbank (van Proses) was €135. Ik heb hem bij PeArd.nl gekocht. Op die pagina staan ook goedkopere alternatieven. Ik vermoed dat je met een setje van €60 met vier rollen en wat schoonmaakviltje-steuntjes ook al een aardig eind komt. Die moet je dan rechtstreeks op je rails zetten. Ook geen verkeerde optie, hoor. Je hoeft lang niet onder elk wiel een rol te zetten, als de lok maar stevig genoeg staat.

De specifieke rollenbank die ik heb gekocht is op het moment daar niet verkrijgbaar: ik heb het laatste exemplaar gekocht (er zal vast meer binnenkomen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2979 Gepost op: 09 mei 2018, 03:44:26 »
Hi,

Leuk dat ze je verhaaltje plaatsen.

Het is in iedergeval een projectje dat voor de gemiddelde Jan de Modelspoorder binnen bereik is. Komt nog bij dat het met rest materiaal gefabriekt kan worden dus veel lol  :) voor weinig.

Ga zo door.

Arjan

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2980 Gepost op: 09 mei 2018, 08:13:19 »
Hoi, ik zag dat ik mijn felicitatie in het verkeerde draadje had geplaatst. Alsnog gefeliciteerd, mijn RM zat gisteren in de bus en het is inderdaad een leuk artikel. Mooi dat de gesprekken in ieder geval dit al als resultaat hebben gehad.

Groet, Gert-Jan

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2981 Gepost op: 12 mei 2018, 19:09:45 »
Toch best wel een beetje heel erg gaaf :D
Nou dat is het zeker! Gefeliciteerd Reinout!  :D

En leuk om te zien en lezen hoe jij met je stationsgebouw bezig bent. Het begint een heel herkenbaar Eifelstation te worden. Iets dergelijks wil ik nog eens doen met mijn Westerwald station. Die hadden ook hun eigen typische architectuur. Dat zul je eind mei tijdens je reis over de Oberwesterwaldbahn nog wel zien. :)
Groet, Wim (jaloers, want ik wil ook weer naar het Westerwald...)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2982 Gepost op: 19 mei 2018, 22:07:59 »
Beeeetje druk met overgang naar een nieuwe baan (sinds afgelopen woensdag), vandaar de oorverdovende stilte aan mijn kant. Wel uitte ik begin deze week een vreugdekreet bij het ontvangen van een envelop van een vriendelijke Duitser:



Die heeft (in twee diktes, om uit te testen) de hoeksteken voor m'n stationsgebouw gelaserd! Wow :) Ik ben er nog niet aan toegekomen ze te monteren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2983 Gepost op: 20 mei 2018, 00:08:39 »
 ???
uitleg övergang naar een nieuwe baan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2984 Gepost op: 20 mei 2018, 08:50:15 »
???
uitleg övergang naar een nieuwe baan

Oh, eh.... ik bedoel “overgang naar nieuwe werkgever”, niet “nieuwe spoorbaan”. Tenminste, ik vermoed dat daar de volledig terechte verwarring zit :)

Ik werk nu bij “triple s transformations”, wat dermate nieuw is dat we nog geen website hebben. Onderdeel van VolkerWessels, waar onder andere ook VolkerRail bij hoort. Ik hoop daar ook eens mee te maken te gaan hebben.

Qua opleiding kom ik uit de civiele techniek, wat ik in de praktijk doe is programmeren. En niet zo luizig ook.
Wat ik ga doen? Snelste is even de LinkedIn omschrijving te kopiëren die ik gisteren heb verzonnen:

Citaat
Senior developer with a big focus on python and open source.

Triple S is part of VolkerWessels, the second biggest Dutch construction firm. Our aim is to replace expensive and non-customizable commercial packages with open source throughout the company. With open source, we can adjust everything to our needs, be more effective and lower costs.

We intend to be a good open source citizen, giving back lots of our work. One of my responsibilities will be to help with that. I've got lots of experience at that within the python/plone/django world :-)

Zo. Ik ben heel benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken. Veel mogelijkheden in ieder geval!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)