Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
CIWL type P
door
willyTEE
Vandaag
om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:13:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:10:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:08:47
Ertstreinen in HO
door
ES44C4
Vandaag
om 08:04:33
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 00:33:18
Rails roestig verven
door
Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC
door
Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen
door
bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
89
90
[
91
]
92
93
...
359
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1172664 keer)
Maarten
Offline
Berichten: 966
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1350 Gepost op:
21 March 2016, 18:57:13 »
Ha Reinoud, anderhalve meter mooimaken vraagt z'n tijd. Erg fraai geworden.
Die EZ-line, heb je daarvoor de witte versie genomen?
Gelogd
met de groeten van Maarten
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1351 Gepost op:
21 March 2016, 19:44:27 »
Nee, de zwarte EZ-line. Ik zat aan grijs te denken ('k weet niet of die kleur überhaupt bestaat), maar die hadden ze toen niet bij GM&S. Dus dan maar zwart.
Het reflecteert een beetje de felle LED strip erboven, vandaar dat het misschien wit lijkt. Ach, het kleurtje bevalt me zo wel.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1352 Gepost op:
23 March 2016, 21:08:24 »
Op Stummiforum is een deel van het forum aan "Vorbildgerechte Modellbahn" gewijd. Daar kan ik dus terecht met mijn
vraag of m'n plan voor Kelberg klopt
. Dus als je wat weet van het nummeren van sporen of het wel/niet toepassen van een stopontspoorblok bij een lokloods ("ik geloof van niet")... Kijk daar dan even. Of reageer hier, da's uiteraard meer dan OK
Mijn plan:
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
MAGG
Offline
Berichten: 249
In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1353 Gepost op:
23 March 2016, 21:49:17 »
Volgens mij hoort spoor 2 spoor 1 te heten en andersom. Ik neem aan dat EG het station is; vandaar.
En dan ook nog 1A en 1B in verband met het wissel. Welke dan A of B wordt weet ik dan niet of daar vaste regels voor zijn maar in Nederland is het meestal westzijde het A spoor.
Dan is spoor 3 ook logisch qua nummer; doortellen met de nummers parallel aan spoor 1.
4 En 5 maken dan niet zoveel uit. Eerst aanwezige spoor heeft het laagste nummer.
Ik heb het over je groene tekeningetje. Het afgesloten spoor, op je blauwe tekening nummer 5, heet pas achter het wissel spoor 5.
Dit schrijf ik met de kennis die ik heb van de Duitse baanvakken en de Duitse en Nederlandse regelgeving. Maar niets staat vast. Het kan maar zo in de Eifel anders zijn.
Gelogd
Michaël is op 9 september 2016 overleden.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1354 Gepost op:
23 March 2016, 22:11:32 »
Het kan en mag subjectief, er zijn/waren wel regels voor spoor- en wisselnummering, maar door veranderingen in het sporenplan door de jaren heen kan dat wel in de war geraakt zijn.
Het spoor dat het dichtst aan het EG (Empfanggebäude oftewel stationsgebouw) kreeg meestal het nummer 1 toebedeeld. Je zou je kunnen voorstellen, dat spoor 2 pas later werd toegevoegd als inhaal/kruisspoor, en daarna (of gelijk met spoor 2) ook spoor 3. Dat zou de volgorde (vanaf EG gezien) 2 - 1 - 3 kunnen verklaren.
Nog een reden om spoor 1 spoor 1 te laten: dit spoor was ooit het belangrijkste doorgangsspoor, gezien het feit dat dan de wissels (1 en 5) in rechtdoorstand kunnen (konden) worden bereden.
Het stuk (restje) spoor achter wissel 5 hoeft niet zozeer een nummer, het dient alleen om loks te kunnen laten omlopen. Desnoods zou je het nog spoor 11 of eventueel spoor 21 kunnen noemen (als verlengstuk van spoor 1 cq 2).
De gleissperre in het lokloodsspoor... hmmm... zou kunnen... Een Hauptsperrsignal zou ook kunnen. Ga ik even over nadenken.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1355 Gepost op:
23 March 2016, 23:20:00 »
Hauptsperrsignal bij het lokloodsje? Dat zijn wel de ideeën waardoor ik deze proefballon/tekening hier toon. Voor je 't weet is zoiets onverwachts verplicht. Ik zou dan ook verwachten dat het wissel bij de lokloods op afstand bediend wordt.
Als het een handwissel is (waar ik tot nu toe van uit ga) dan is het er wel eentje met een slot waarvoor je eerst de sleutel bij de
Fahrdienstleiter
moet halen. En zou dat dan niet afdoende zijn?
Aan de andere kant zou ik zeggen "eenvoudige Gleissperre". Klapding met een slot, klaar. Maar nee, daar hangen in Duitsland dan maar liefst twee wissellantaarns aan vast. Geen idee waarom, maar goed. Ik heb het zelf met eigen ogen in de Eifel gezien. Raar uitgebreid. Foto uit Uersfeld:
Spoor 1/2: daarvan ben ik wel tamelijk zeker. Bij enkelsporige lijnen is spoor 1 het doorgaande spoor. Ergens gelezen geloof ik. In de Eifel is vaak het spoor bij het stationsgebouw het kruisingsspoor dat met gebogen wisselstand wordt bereden. Dat is dan spoor 2.
Nauwelijks te zien, maar hier bij Uersfeld is het rechter doorgaande spoor 1 en het "Hausbahnsteig" 2. Ik heb wel duidelijker foto's online gezien, maar die kan ik nu met google niet vinden.
Nummering van de overige sporen: daar ben ik nog niet uit.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Miljoenenlijn
Offline
Berichten: 327
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1356 Gepost op:
23 March 2016, 23:43:24 »
Hoi Reinout,
Bij de de gleisssperre is de lantaarn rijrichting gebonden,dus voor heen en terug ieder een lantaarn,
Gr Jo
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1357 Gepost op:
24 March 2016, 01:23:37 »
Toch vind ik het nog niet echt logisch. Van beide kanten zie je twee lantaarns. Ik bedoel, het idee is toch om te zeggen "als je hier overheen rijdt breek ik je poten"? Moet dat nou echt op twee verschillende manieren gezegd worden?
Niks mis met wat eloquentie als je iemand (of een wagon) met lichamelijke schade bedreigt. Maar om dat nou dubbel te doen...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1358 Gepost op:
24 March 2016, 02:25:00 »
Vanavond heb ik boven mijn (sta)bureau een viertal planken gemonteerd:
Daarmee hoop ik de berg met onderdelen en projecten op het bureau zelf te beperken. Netter werken, dus
Ook interessant, denk ik, is een eerste gedachte over een bedieningspaneel voor Kelberg:
(Eerste gedachte... nou, ik ben al een tijdje bezig. Dit is in ieder geval de eerste foto).
Links een viertal aan/uit schakelaars. Twee voor de wissels bij het perron. Twee voor het inrijsein (een inrijsein met 3 seinbeelden hp0/hp1/hp2 heeft in Duitsland twee hendels nodig).
Eronder een ledje om aan te geven of het hendel bewogen mag worden. Uit: ja. Aan: nee. Knipperend: oepsie, hij staat in de verkeerde stand en moet omgezet worden. Het idee hiervoor
komt hier vandaan
.
De twee schakelaars rechts ervan zijn van het aan/uit/aan type. Dit zijn de
Fahrstrassenhebel
, de rijweghendels. De linker is voor binnenkomend verkeer (naar spoor 1/uit/naar spoor 2), de rechter voor uitgaand verkeer van 1/uit/2. De linker heeft een knopje erboven om de rijweg, na keuze, vast te leggen. Vastgelegd? Dan mag je daarna het sein op veilig zetten. Sein daarna weer terug op rood? Dan is de rijweg weer vrij en mag de schakelaar terug.
Alles geregeld door een arduino, uiteraard.
De tweede rijweghendel is voor uitgaand verkeer. Daar zit geen sein aan vast want er zijn geen uitrijseinen. Dus wordt er dan in de werkelijkheid een "behelfssperre" gebruikt. Een stuk metaal dat je op de hendel steekt en dat de boel blokkeerd. Puur ter herinnering. Ik wil dat met de knop eronder doen. Dat is een drukknop met een rood ledje. Indrukken om hem te vergrendelen en ook weer indrukken om hem te ontgrendelen. Geeft het daadwerkelijke gebruik denk ik aardig weer.
Helemaal rechts een sleutelschakelaar. Die wil ik gebruiken om lokaal rangeren toe te staan. Met wat arduino-aansturing kan ik dan de onderlinge afhankelijkheden wel weergeven.
Hier ga ik nog verder over nadenken! Ook al omdat op het duitse forum wat antwoorden zijn binnengekomen die m'n aannames deels door elkaar geschut hebben. De meest linker wissel zal denk ik een handbediende wissel worden i.p.v. eentje die uit het stationsgebouw wordt bedient. Da's nogal een verandering voor m'n opzet! En ook lijken er nogal wat "H" borden weg te kunnen.
Leuk, al die mensen die je willen helpen en die input leveren!
Nummering van spoor 1 en 2
: ik kwam
deze foto
weer tegen omdat ik naar stations-in-de-Eifel-met-inrijseinen aan het zoeken was. Deze foto heb ik al eerder laten zien. Maar nu pas viel mij op dat hier ook spoornummers bij staan. En jawel hoor, het doorgaande hoofdspoor is nummer 2 en het afbuigende spoor bij het stationsgebouw nummer 1.
En da's dus op een zijlijn van de Eifelquerbahn (waar ze het anders regelden). Tja
Het geeft in ieder geval aan dat beide methodes OK zijn.
Nu ben ik vanuit Nederland gewend dat je vanaf het stationsgebouw telt met je nummering. Dat levert in het geval van mijn beide stations eigenlijk ook logischer nummers op. Anders zit je toch met 2-1-3 i.p.v. 1-2-3. Dus.... Ik denk dat bij mij het
Hausbahnsteig
ongegeneerd nummer 1 krijgt
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1359 Gepost op:
24 March 2016, 10:52:52 »
Ter aanvulling:
Dit is de setup waar ik aan denk voor de handwissels in Kelberg. De rechter schakelaar is de bestaande schuifschakelaar waar verenstaal aan zit waar de wissel mechanisch mee omgezet wordt.
De linker is een sleutelschakelaar. De sleutel krijg je bij de Fahrdienstleiter, het is de sleutel die normaliter in de sleutelschakelaar van het hoofdbedieningspaneel (zie vorige bericht) zit.
Beide schakelaars hebben eronder weer een rode led om aan te geven of ze wel/niet bedienbaar zijn. Standaard aan. Schakelaar omgezet? Led bij schuifschakelaar gaat uit, de wissel is bedienbaar. Als de wissel uit de standaardstand is gaat de led bij de sleutelschakelaar aan, want die mag pas weer bediend worden als de wissel weer in de ruststand staat.
De schuifschakelaar heeft twee polen. Eentje gebruik ik voor het ompolen van het hartstuk. Eentje is er over: dat kan naar de arduino om de stand van de schakelaar door te geven.
Tenminste.... die richting denk ik op. 'k Moet wel oppassen dat ik het niet te ingewikkeld maak. En dat het toch realistisch blijft.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Esufreak
Offline
Berichten: 1247
Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1360 Gepost op:
24 March 2016, 11:37:03 »
Hoi Reinout,
Ik moet zeggen, het is al ingewikkeld genoeg.
Je maakt er iets heel realistisch van hoor.
Gr, Arie
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2105
MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1361 Gepost op:
24 March 2016, 14:52:54 »
EDIT
Dit is een leuke procedure voor vergrendelde wissels met een sleutel. Indien je het vergrendelen 'elektrisch' wil doen, kan je het idee hieronder gebruiken.
Wat je kunt doen is de Arduino een relaistje laten laten bedienen die de stroomtoevoer naar de schakelaar onderbreekt als hij 'vergrendeld' is. Natuurlijk moet de 'processor' weten wat de stand is, zodat hij hem alleen kan vergrendelen in de juiste stand.
Dan is de procedure dus zo,
1. Zet de wissel in de juiste stand voor een 'rijweg'.
2. Blokkeer het wissel met de arduino (rode LED brand als de schakelaar stroomloos staat, lees vergrendeld).
3. rijweg
deblokkeren evenzo, maar dan omgekeerd.
Als de stand fout is, dan vergrendeld de arduino niet.
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2016, 14:55:05 door Sander Fondse. Reden: fout gelezen.
»
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Esufreak
Offline
Berichten: 1247
Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1362 Gepost op:
25 March 2016, 21:04:01 »
Hoi Reinout,
Even los van jouw draadje, vind ik het toch leuk dat ik je aan het denken heb gezet, vanwege het aankleden van het schaduwstation.
Er zijn idd talrijke mogelijkheden.
Nu je er nog bij kan zou ik er nog eens een nachtje over slapen.
Gr, Arie
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1363 Gepost op:
25 March 2016, 23:50:22 »
Klopt... De boel van ballast voorzien is prima te doen. Een beetje gras erbij ook. Foto-achtergrond van het emplacement van Mayen Ost fabriceren... Misschien dan ook de ei-gele lokloods van Gerolstein....
Het
moet
wel voor leken herkenbaar zijn (vind ik) dat het geen echt station is. Maar een schaduwstation. Maar dan nog kan ik het voor mezelf echt wel leuker maken. Als ik er een Mayen Ost/Gerolstein luchtje aan kan geven is dat voor mezelf ècht wel een meerwaarde.
Ik wordt steeds enthousiaster!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12423
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1364 Gepost op:
26 March 2016, 16:07:01 »
Ik kwam nog wat inspiratie voor je tegen..
Ik moet nog meer hebben van deze lijn. Moet het wel even opzoeken
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
89
90
[
91
]
92
93
...
359
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn