Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
18 December 2025, 13:33:42
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1246696 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1590 Gepost op: 16 June 2016, 16:58:06 »
Dat belooft wat. Succes ermee.

Groet Harry

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1591 Gepost op: 16 June 2016, 17:37:15 »
Heb je een link om te zien wat ze hebben
(ben een lui typje om te zoeken als t er al is ) ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1592 Gepost op: 16 June 2016, 18:08:53 »
Hij heeft niet echt een website, maar de catalogus staat bijvoorbeeld hier: http://www.mist72.de/spoerle2014.pdf

Onderaan de laatste pagina staat z'n email adres, daar kan je bestellen. De prijzen van 2014 kloppen nog.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1593 Gepost op: 16 June 2016, 18:22:37 »
Dat belooft wat. Succes ermee.

De reden dat ik de perronranden nu met gips ga doen ligt aan onderstaande foto uit het "diesels in de jaren '50" draadje:



Dàt belooft het. Ik zag die foto en mentaal borg ik gelijk de plastic perronranden die ik ooit had gekocht op. Met gips krijg je veel mooiere resultaten.

Nu kijken of het ook daadwerkelijk lukt, maar dat zal wel. Gips is makkelijk te bewerken. En anders giet ik gewoon een nieuwe perronrand, dat kost nauwelijks iets.

Benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1594 Gepost op: 21 June 2016, 01:54:38 »
Foto-link: zwart/wit foto's van 1971 in Mayen, vooral van de tenderloks die er toen waren. Citaat:

Citaat
Was zog einen damals nach Mayen? Mitte der 60er Jahr war Mayen ein aus Eisenbahnfreunde-Sicht unbedeutendes kleines Bw am Südrand der Eifel. Neben ein paar Köfs und Schienenbussen (Fahrzeuge, die man eh nicht beachtete), gab es dort eine Handvoll 50er, also auch nichts Besonderes. Das änderte sich Ende der 60er Jahr, als die Wirtschaftskonjunktur in der Bundesrepublik derart anzog, dass bei der DB ein spürbarer Fahrzeugmangel auftrat. Plötzlich wurde alles gebraucht, was noch fahren konnte. Kurzfristig wurden zahlreiche bereits abgestellte Dampfloks wieder in Dienst gestellt, teils sogar mit neuen Hauptuntersuchungen, Dabei waren auch etliche Tenderloks der Baureihen 78, 86 und 94.5, mit denen höherwertige Loks für die anspruchsvolleren Einsätze freigesetzt werden sollten. Auch für die Mayener 50er sah man anderenorts eine bessere Verwendung und so gelangten im Spätsommer 1969 zunächst die 078 303 (ex Bw Schweinfurt), 086 263 (ex Hof via Saarbrücken) und 086 809 (ex K’lautern via Saarbrücken) nach Mayen, denen 1970/71 noch eine weitere 78er und sieben 86er folgten. Damit wurde Mayen plötzlich auch wieder für die Fans interessant, wenngleich sich die neue Situation in Vor-Internet-Zeiten nicht so schnell herumsprach.

Dus zo rond 1970 dwarrelde er opeens allerlei interessant spul in Mayen rond. Daarvoor was het eigenlijk railbus + 50ers. Opeens een roedeltje 86ers en wat 94ers. Dus mag ik er ook vast een 57er tussensmokkelen, toch?

Heel bruikbare foto: 86 met twee drieassige umbau-rijtuigen. Lekker kort!

Leuk nummer: 086 200. Eens kijken of die qua type overeenkomt met mijn 86er.

En ja, de oude trouwe 94ers waren ook nog in gebruik.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1595 Gepost op: 21 June 2016, 10:21:28 »
Reinout,

Het wordt geloof ik tijd dat ik weer eens reageer.
Heb alles stilzwijgend gevolgd.
Soms denk ik, waar begin je aan, maar als het dan zijn plaats heeft gevonden, denk ik mooi zo (y)

In ieder geval veel succes met de perronranden etc.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1596 Gepost op: 21 June 2016, 10:33:36 »
Reinout,

Een 57ér is zeker toegestaan. Trekkracht voor de dieverse goederen op je lijn. Verder nog emotionele banden met dit nummer?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die een 57ér om emotionele redenen aan het digitaliseren is. Verder heb ik niets met stoomlocomotieven.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3073
  • Duitsland TP III/IV
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1597 Gepost op: 21 June 2016, 12:36:26 »
Reinout,

Als je op Bundesbahnzeit.de gaat kijken vindt je veel meer mooie en bruikbare foto's.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1598 Gepost op: 21 June 2016, 12:43:17 »
Succes met je perrons, het lijkt moeilijker dan het is.

Perron is houten lat, daar plak je de gipsranden tegen aan. Loopt het perron een beetje in een boog dan breek je de perronranden, de breuk smeer je voorzichtig aan met een mengsel van wat gips en houtlijm. Gewoon effe proberen.
De grindbedekking kun je maken door de lat in te smeren met een papje van enigszins verdunde houtlijm vermengd met fijn 'Splittbelag'. Dat is fijne steenslag, bijna poeder, van MiniTec of Asoa.
Dat na goed uitharden schuren (fijn schuurpapier om een blokje).
Zo nodig het procedé nog eens herhalen en je wordt beloond met typisch Duitse perrons voor een Nebenbahn. Een zeer bescheiden weathering maakt het helemaal af. Denk daarbij aan remstof op en langs de rand en onderscheid in perrongedeeltes waar veel op wordt gelopen en stukken die minder betreden worden. Daar groeit heel bescheiden onkruid of gras. Hoewel, vroeger werd alles keuriger onderhouden...

 (y) succes Reinout.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1599 Gepost op: 21 June 2016, 12:49:46 »
57er: in het "rode boekje over de Eifelquerbahn" staat een foto van een 57 met open goederenwagens in Uersfeld. Daar was een 'Schwerspat' groeve. Er reden toendertijd specifiek goederentreinen naar dat ene station voor die ene verlader. Eigenlijk een miniatuur Ganzgüterzug, iets dat je niet direct op zo'n zijlijntje zou verwachten.

Die afbeelding heb ik in m'n achterhoofd gehouden. Met de gedachte dat het misschien leuk was om op die manier een goederentrein te hebben die op m'n onderwegstation eindigt in plaats van dat alles naar Kelberg doorrijdt.

Toen ik ooit goedkoop een 57er op marktplaats zag heb ik toegehapt. Vandaar. De laatste was volgens mij in 1971 uit dienst gegaan. Ik heb daar eerder wat over geschreven, maar ik kan het niet terugvinden ('57' googlet zo lastig :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1600 Gepost op: 21 June 2016, 12:53:07 »
Wim: die tip om er een latje achter te leggen is wel een handige. Ik dacht het in eerste instantie "los" rechtop te zetten.

Hm. Met een latje erachter is het ook makkelijker om de bocht te volgen. Handig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1601 Gepost op: 21 June 2016, 13:00:52 »
Het is niet een latje achter de gipsranden, maar het gehele perron is een liggende lat.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1602 Gepost op: 21 June 2016, 13:08:27 »
Citaat van: Wikipedia
Die Bundesbahn musterte ihre ab 1968 als Baureihe 057 bezeichneten G 10 bis 1970 aus, als letzte die 057 070 am 22. September 1970.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1603 Gepost op: 21 June 2016, 17:28:35 »
Mooi stukje over de verschillende locomotieven series in de Eifel. Een 94 heb ik. Ik zou nog wel een 50er willen hebben liefst met cabinetender.

De perrons kan je inderdaad met fijn zand of steengruis bestrooien. De perrons van Pronsfeld hebben een echt zijlijn karakter gekregen met deze methode. Nu nog wat wild gras en dan is het helemaal af.

Groetjes Harry.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8965
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1604 Gepost op: 21 June 2016, 17:28:35 »
Met andere woorden, de lok kan door naar Lümmeln ;)
Ben benieuwd naar je perronranden en andere ervaringen met de mallen. Ben je niet bang dat het te zwaar wordt?

Groet,
Michel