Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 15:05:40
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Modeltreinen Pierre Dominique door Luc2000
Vandaag om 14:48:11
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170862 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1035 Gepost op: 04 January 2016, 22:26:15 »
In het draadje over de Dönsdorfer Bauberichte kwam het gesprek op vallejo verf. Mijn reactie daar kopieer ik ook even hierheen omdat het nuttige achtergrondinformatie geeft voor mijn keus voor vallejo verf:

Ik ben zelf inmiddels volledig op Vallejo overgestapt ("volledig": naast de Karwei muurverf en de Action tubes...)

Redenen?

• Waterverdunbaar en, veel belangrijker, wateruitwasbaar. Gewoon de kwast onder de kraan en klaar. Geen terpetinelucht en geen minutenlang geboen op de vingers. Op die manier kan je 's ochtends voor het ontbijt tenminste nog even 10 minuten wat preiser poppetjes schilderen.
  • Flesje met schoefdop. Even wat op een stuk papier (of wat dan ook) knijpen en gebruiken. Geen irritant dekseltje dat je open moet wrikken.

Het is niet perfect. Je moet je het apenzuur schudden bij nieuwe flesjes, want je kan niet roeren. Ook is vaak een tweede laag nodig. Wat ik me van 25 jaar geleden van de potjes humbrol/revell herinner was dat het vaak wèl in één keer dekkend was.

Voor mij tikt het gemak (waterschoonmaakbaar en geen irritant deksel) wel erg zwaar aan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1036 Gepost op: 05 January 2016, 13:09:15 »
ik koop ook niets anders meer dan vallejo. De andere merken potjes blijven altijd uitdrogen en het gebruik van thinner, wasbenzine enzo is altijd vervelend. Dat is bij vallejo niet echt nodig. Ook droogt het niet uit door het dopje die bij mij tot nu toe altijd mooi sluit. Ook het enorme kleurenpalet is een voordeel vind ik.
groeten,
Auke

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1037 Gepost op: 05 January 2016, 16:43:56 »
Wat ik net vond: de conversietabel van vallejo: http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/media/e588d28183cec31ffd6dcee6d3718fc3.cms/equivalencias-rev05.pdf Om te kijken welke RAL kleur of welke Tamiya kleur overeenkomt met vallejo en omgekeerd.

Ook handig: de kleurenkaart van de door mij gebruikte "model color" verven. Ik vertrouw meer op mijn monitor dan op de vale verkleurde kaartjes die bij de vallejo potjes zitten in het verkooprek. En de kleur van de verf zie je ook niet heel goed door de semi-doorzichtige potjes heen.

Dus... dit werkt voor mij beter. Ik heb hem ook uitgeprint zodat ik aan kan strepen welke kleuren ik heb. Ik ga wel eens voor "iets bruinigs" naar de winkel en vraag me dan af welke ik ook al weer de vorige keer had gepakt...

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1039 Gepost op: 05 January 2016, 22:32:17 »
Heb je ergens wat tekst/foto's over je Westerwald baan?
Bij de buren ben ik een tijdje geleden met een bouwdraadje gestart:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Momenteel is het nog veel ruwbouw. De eerste rails ligt welliswaar maar ik kan nog niet rijden. Hopelijk komt daar snel verandering in :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1040 Gepost op: 05 January 2016, 23:49:40 »
Martin: glazen balletjes? Klinkt handig. Ik ga eens kijken wat ze voor meer leuk spul op die site van hen hebben.

Wim: ga ik lezen.

Afgelopen weekend heb ik twee draadjes van "grove den" doorgelezen over het maken van bomen. Daar viel me deze, over een herfstboom, op. Ziet er qua kleur mooi uit. Mix tussen gele Noch blaadjes (die ik heb) en oranje "coarse turf" van Woodland Scenics. Nu gebruik ik "fine turf" als basislaag voor het landschap (en ook wel om her en der eroverheen te strooien), dus dat zou mooi qua kleuren bij elkaar kunnen passen.

Dus ik ben naar Kuipers Hobbyhuis getrokken. Helaas niet de goede kleuren "coarse turf". Dus ik heb ter experimentering vier zakjes meegenomen:

• Twee zakjes foliage om de herfstkleuren uit te testen. Een zakje met zowel geel als oranje. En eentje met roodbruin.
  • Coarse turf om de vorm ervan te beoordelen. Een "earth" kleur zakje. Groffer dan de fine turf, maar nog steeds klein. Iets van 3x groter dan de fine turf.
  • Underbrush in een vaalgroen kleurtje. Underbrush, dat is toch al duidelijk een klompje schuimrubber.

Voor het idee heb ik wat los op een module in het gras gelegd:

• De vaalgroene "coarse turf earth" linksonder bevalt me wel qua kleur en consistentie.
  • De underbrush rechtsonder is goed bruikbaar. Ik kijk iets kritischer naar de kleur.
  • Dat geel rechtsboven! Wie heeft die tekstmarker met ingebouwde verlichting op m'n baan losgelaten! Auw.
  • De oranje en roodbruine versies bevallen me wel.

Ook die op-zich-mooie oranje en roodbruine versies contrasteren enorm met het gras. Mijn hoofdgedachte is AAAAARGH. Gevolgd door "AAARGH, waarom heb ik de herfst gekozen". Gevolgd door "AAAAARGH, komt dit nog wel goed".

Dus: ik merk dat m'n gevoel en kleurinschatting op dit punt niet perfect is. Vandaar ook dat ik een setje screenshots van films uit de herfst heb aangelegd zodat ik op de werkelijkheid af kan gaan. En dan is de herfst best enorm kleurrijk:

(Video link: https://youtu.be/W7O3jBIcFos?t=5m2s)

Hm. Experimenteren. Op de beurs in Rijswijk maar naar Woodland Scenics "coarse turf" in de kleuren oranje en roodbruin zoeken. En experimenteren.

Benieuwd hoe het wordt (en of het wat wordt, als ik eerlijk ben).

Reinout

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1041 Gepost op: 06 January 2016, 00:04:10 »
Mij lijkt alles behalve die markeerstift vermomd als struik goed bruikbaar.

Die markeerstift z'n geel is wel bruikbaar voor bremmen, alhoewel je dan ook goed af bent met het andere meer donkere geel. Echter is dit wel enkel bruikbaar voor bremmenstruiken in de lente en niet in de herfst...

Hieronder zo'n eigen productie
NMBS 2002 @ Seilles in de lente

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1042 Gepost op: 06 January 2016, 20:14:12 »
Iets geligs zou wel goed uitkomen, het moet alleen niet zo tekstmarkerig zijn. Hoe zou ik dit soort gemalen schuimrubber (of gele heki herfstblaadjes) iets bij kunnen kleuren? Ik heb geen airbrush, dus dat ligt buiten mijn mogelijkheden.

Badderen in flink verdunde bruine verf? Of grijze? En dan drogen? Werkt dat een beetje?

Gewoon verdunde Action verf? Ik las ook ergens iets dat je beter met terpetine zo'n niet-water-gebaseerde-verf kon verdunnen? Kan het niet meer terugvinden.

Heeft iemand dat wel eens gedaan?

Reinout

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #1043 Gepost op: 06 January 2016, 21:54:35 »
Knikkerbus..

pietgrasparkiet

• Offline Offline
« Reactie #1045 Gepost op: 06 January 2016, 22:43:00 »
@Reinout
Noch heeft een mooie set met herfstblaadjes in het programma, geeft in combinatie met zeeschuim hele mooie resultaten bij mij.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1046 Gepost op: 06 January 2016, 22:47:27 »
Hoi Piet

Daar ben ik erg nieuwsgierig naar, kan je een foto plaatsen?
En welke Noch blaadjes bedoel je.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #1047 Gepost op: 06 January 2016, 23:02:56 »
Die knalgele en rode...

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1049 Gepost op: 06 January 2016, 23:49:21 »
Men neme de tip ten harte.

Men pakke vervolgens een screenshot van het een paar berichten geleden aangehaald youtube filmpje.

Men gebruike een tekenprogramma om met de "pipet-tool" er karakteristieke kleuren uit te selecteren.

Men tekene vervolgens rechthoeken met de desbetreffende kleuren erin.

En vervolgens spendere men een half uur om tussen 250 kleuren te twijfelen om een enigszins bruikbare te vinden en plakke de beschikbare spuitbuskleuren erbij.

Tadaaah:

Om te testen heb ik de beige/oranjeachtige kleuren gekozen en besteld. Ze zijn allemaal duidelijk aan de doffe kant, zeker vergeleken met de woodland scenics kleuren en de heki kleuren. Nou, dat was precies ook het idee. Een beetje fel mag ook wel in de herfst, maar dat effect zal ik dan hopelijk krijgen doordat ik de woodland scenics/heki kleuren wat afzwak maar niet helemaal verberg.

Gelijk maar wat fixatief bijbesteld voor het vastzetten van krijt-vervuiling. En voor het gemak een donkergrijs/donkergroene spuitbus om de zeeschuim mee te bespuiten.

Ik ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien! (Volgens mij maak ik deze opmerking de laatste tijd vaker...  :) )

Reinout