Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193296 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #840 Gepost op: 05 januari 2017, 08:55:18 »
@Huibert,

Ik kan me jouw gevoel best voorstellen. De overgang van oud simpel treintje rijden naar hypermodern, is voor veel mensen nog steeds erg ingewikkeld. De Mardec aanpak, maar zeker ook de ondersteuning die Nico biedt, spreekt me aan door zijn (relatieve) eenvoud. Al ontkom ik er niet helemaal aan om me wat te verdiepen in de achterliggende technieken. Uh..stapje voor stapje
.....
Maar vanwaar dan deze kostenopdrijvende aanpak? Is het de bedoeling dat bezoekers met hun smartphone ook de wissels stellen? Ik zie de voordelen dus niet :)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #841 Gepost op: 05 januari 2017, 11:02:53 »
@Huibert,

Het lijken dan wel veel onderdelen, maar alles bij elkaar kost het echt heel weinig. Het gaat me trouwens een beetje meer kosten dan eerder gedacht. Dapol heeft nieuwe armseinen uitgebracht naar het voorbeeld van de Southern Railway. Deze zijn voorzien van een motor die op 16V AC loopt. Dat betekent dus dat ik twee extra ringleidingdraden moet gaan toevoegen om van deze armseinen gebruik te kunnen maken.

Om kosten te besparen, wil ik een stokoude bloktrafo inzetten. Met deze trafo kan ik verschillende uitgangsspanningen genereren.



Ik ga de trafo gebruiken voor zowel de 16V AC als de 16V DC. Voor dat laatste gebruik ik een diodebrug (brugcel B40C2200) en een flinke elco (4700 uF 50V). Volgens Nico moet dat ongeveer 16V DC opleveren.

Een en ander heeft wel consequenties voor mijn aansluitschema's. De Mardec Shields krijgen hun stroom nu van de toegevoegde 16V AC ringleiding. Daar kunnen later dus ook de Dapol armseinen op worden aangesloten.





Gr, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #842 Gepost op: 05 januari 2017, 11:11:07 »
Hoe elektrisch (on)veilig is je stokoude trafo?

Leen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #843 Gepost op: 05 januari 2017, 11:22:58 »
Zzzzzpannend, Leen :-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #844 Gepost op: 05 januari 2017, 11:23:38 »
@Leen,

Het is duidelijk dat deze goed opgeborgen moet worden in een verpakking. De aansluitdraden van de netspanning mogen in ieder geval niet aan te raken zijn. Maar dat geldt echter ook voor deze moderne 5V/5A 25 watt DC voeding:

Gr, Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #845 Gepost op: 05 januari 2017, 11:24:13 »
Hans, het waarom van de sein en wisseldigitalisering ontgaat me nog even....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #846 Gepost op: 05 januari 2017, 11:37:58 »
@Huibert,

Dat is een keuze... niet meer en niet minder.

Als je de treinen bestuurt m.b.v. DCC, al of niet met een smartphone of een andere trottle, kom je al snel handen tekort. Feitelijk kun je eigenlijk maar één trein tegelijk bewust besturen. Traincontroller maakt het (net als vergelijkbare DCC besturingssystemen) daarentegen mogelijk om dat handmatige verkeer te combineren met automatisch treinverkeer. Maar dan moet dat systeem wel weten wáár de locs zich bevinden, en het verkeer kunnen regelen door de locs al dan niet te laten rijden en wissels of seinen in te stellen.

Dat laatste vraagt nu om al die extra elektronica.

Gr, Hans

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #847 Gepost op: 05 januari 2017, 21:50:39 »
Citaat
Maar vanwaar dan deze kostenopdrijvende aanpak?
Welke kostenopdrijving?
De keuze voor de Mardec is juist heel prijsbewust. Iedere commerciële decoder is vele malen duurder en biedt  niet altijd hetzelfde.

Citaat
Hans, het waarom van de sein en wisseldigitalisering ontgaat me nog even....
Hoe wil je de wissels anders aansturen? Analoog met schakelaartjes? Als je je baan middels Traincontroller wilt besturen ontkom je niet aan digitalisering.

Het is toch enigszins verbazingwekkend om te zien hoe sommigen nog altijd me veel wantrouwen het fenomeen digitalisering benaderen.
De digitale baan is er al zo'n 25 jaar en is al lang de kinderziektes te boven. Er is kennelijk nog altijd een verkeerd beeld van het wat en hoe van digitalisering.
Enkele vooroordelen: het is duur, het is ingewikkeld.
Zoals Hans stelt is het ondoenlijk om meer dan twee treinen in de gaten te houden en ook nog op tijd met een drukknopje een wissel om te zetten.
Als je maar iets meer wilt dan alleen maar een speelgoedbaantje voor de kleinkinderen ontkom je niet aan wat automatisering.
Dat kan, heel klassiek, op een analoge wijze en dus zonder computer. Dat kan.
Maar dat is in feite ingewikkelder en minder flexibel dan digitale automatisering.
Voor allerlei 'special effects' heb je een heleboel verschillende analoge schakelingetjes nodig die allemaal maar één trucje kennen.
Als je in 2017 met een nieuwe baan begint is analoog geen optie meer.

Nico
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2017, 11:08:08 door NTeering »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #848 Gepost op: 06 januari 2017, 00:37:47 »
Ik vind de vorige schrijver wel erg kort door de bocht.....

Ik ken Hans een beetje en voor hem is het uitzoeken en werkend maken van al dit soort gadgets een groot deel van zijn hobby... Op zich niets mis mee.. Maar om nou te stellen dat je al deze dingen nodig hebt als je meer als een "speelbaantje voor de (klein)kinderen wil bouwen" gaat mij wat ver.... Van een vol automatisch werkende baan met x aantal treinen die tegelijkertijd onderweg zijn wordt ik niet blij.... Ik ben meer van de rangeerbaantjes. Vooral van die slaperige lokaalspoorlijntjes waar een paar keer per dag een trein komt.. Heerijk kneuterig... Dan heb ik geen computerbesturing  nodig hoor... De loks en treinstellen rijden weliswaar op DCC maar de wissels kunnen gewoon met een schakelaartje..

Gewoon ieder zijn meug...

Nu snel maar weer terug naar de bouwsels van Hans....


Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #849 Gepost op: 06 januari 2017, 09:04:03 »
Ik wil niet zeuren maar de drive om DCC goedkoop te maken resulteert hier wel in een spaghetti van niet minder dan 7 verschillende voedingsdraden. Ik doe alles digitaal op mijn baan en heb dik 40 wissels liggen. Ik moet er niet aan denken om die allemaal volgens bovenstaand schema aan te sluiten. Daar kom ik nooit meer uit. Ik ben een groot voorstander van het twee-draads principe van DCC. Uiteraard wel met een busleiding onder de tafel maar àlle decoders, rails, etc zijn daarop aangesloten. Heb, vanwege de grootte, wel de zaak gesplitst in twee kringen, elk met eigen booster.
Maar wat hier wordt getoont is mij te complex. Ga maar eens foutzoeken als je een probleem hebt....
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #850 Gepost op: 06 januari 2017, 09:56:59 »
Het is dat Hans heeft gekozen voor seinen met een aparte AC voeding. Dat kost twee draden extra.
Maar je hebt toch altijd minimaal 4 draden nodig:
- 2 x DCC
- massa
- minimaal één DC voeding voor je decoders en wissels, afhankelijk van wat ze nodig hebben.
Bij Hans is dat niet anders. Ook hij heeft twee DCC draadjes waar alle decoders en rails mee verbonden zijn.
Voor de voeding heeft hij 2 DC draadjes; één 5V volt voor  servo's en één 16V voor wisselspoelen en decoders (=Mardec)
Door het gebruik van Mardec's is hij bovendien veel goedkoper uit dan met al die commerciële decoders.
In zijn plaatje  heeft Hans er voor gekozen om de decoder aan de 16V AC te hangen, maar dat had net zo goed de 16V DC kunnen zijn

Nico
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2017, 09:59:34 door NTeering »

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #851 Gepost op: 06 januari 2017, 11:34:44 »
@Hans (en Nico op de achtergrond..)

Ziet er goed uit. Mocht ik toch ooit een DCC baan-module gaan bouwen, dan lijkt mij dit een hele pragmatische oplossing.
Maar wat at betreft de getoonde elementen van de schakeling, waar koop je deze? En is de Mardec print nu een vervanging voor de Arduino of zit die nog elders in het systeem?
En specifiek voor Hans: Jij had toch het Hornby Railmaster programma? Stuur je daar ook deze schakeling mee aan? En hoe sluit je het systeem dan aan op de PC?

Sierd Jan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #852 Gepost op: 06 januari 2017, 11:37:11 »
Welke kostenopdrijving?
De keuze voor de Mardec is juist heel prijsbewust. Iedere commerciële decoder is vele malen duurder en biedt  niet altijd hetzelfde.
Hoe wil je de wissels anders aansturen? Analoog met schakelaartjes? Als je je baan middels Traincontroller wilt besturen ontkom je niet aan digitalisering.

Het is toch enigszins verbazingwekkend om te zien hoe sommigen nog altijd me veel wantrouwen het fenomeen digitalisering benaderen.
De digitale baan is er al zo'n 25 jaar en is al lang de kinderziektes te boven. Er is kennelijk nog altijd een verkeerd beeld van het wat en hoe van digitalisering.
Enkele vooroordelen: het is duur, het is ingewikkeld.
Zoals Hans stelt is het ondoenlijk om meer dan twee treinen in de gaten te houden en ook nog op tijd met een drukknopje een wissel om te zetten.
Als je maar iets meer wilt dan alleen maar een speelgoedbaantje voor de kleinkinderen ontkom je niet aan wat automatisering.
Dat kan, heel klassiek, op een analoge wijze en dus zonder computer. Dat kan.
Maar dat is in feite ingewikkelder en minder flexibel dan digitale automatisering.
Voor allerlei 'special effects' heb je een heleboel verschillende analoge schakelingetjes nodig die allemaal maar één trucje kennen.
Als je in 2017 met een nieuwe baan begint is analoog geen optie meer.

Nico

Pardon?
'Jumping to conclusions', Nico.

Een nieuwe baan beginnen begint met de vraag 'Wat wil ik?'. Daaruit volgen keuzes. Voor digitaal. Of niet. Dat kan nog steeds.
Hans heeft een andere hobbybeleving dan ik. We rijden beiden digitaal. Hans laat straks meerdere treinen rijden op een geautomatiseerde baan waar hij zelf ook nog wat in rond speelt, ik breng mijn modules in bij Fremo. Voor Hans' spelplezier is verregaande digitalisering kennelijk een noodzaak, voor mijn spelplezier absoluut niet. Ik probeer Hans te begrijpen in zijn keuzes voor in mijn ogen soms erg ingewikkelde oplossingen voor simpele dingen. Daarom stel ik vragen.

Het zou goed zijn eerst dit soort dingen even te checken voor je iemand in de rol van achtergebleven speelgoedbaantjes bouwende opa's duwt.

Met vriendelijke groet,
Huibert


Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1025
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #853 Gepost op: 06 januari 2017, 11:49:21 »
@Tanks+Treinen
Kijk even terug naar reactie 829:
Citaat
Mardec is géén hardware maar een programma voor een Arduino.
Het printje op de tekening van Hans is een zogeheten shield, een 'opsteekprint' voor een Arduino UNO.
Het bevat een schakeling om een DCC signaal geschikt te maken voor een Arduino en tevens een voeding voor de Arduino.

@Huibert,
Prima natuurlijk als je tevreden met wat je hebt en wat je wilt doen met je baan.
Natuurlijk, ieder het zijne.
Maar dan moet je je ook niet afvragen waarom Hans net een stapje verder gaat en doen alsof het allemaal overbodige flauwekul is, alleen maar omdat het niet aansluit bij jouw beleving.
Getuige de vele draadjes op dit forum over digitalisering is Hans is bepaald niet uniek in zijn 'stapje verder'.

Nico

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #854 Gepost op: 06 januari 2017, 11:56:08 »
@Tanks+Treinen
Kijk even terug naar reactie 829:


Bedankt, over het hoofd gezien. Maar de vraag blijft nog steeds waar ik deze print dan kan krijgen. (en de rest van de benodigdheden).

Sierd Jan