Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Michel Zethof
Vandaag om 21:51:43
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Fritsprt
Vandaag om 21:50:50
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 21:49:14
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door clickmaniac
Vandaag om 21:46:34
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 21:43:35
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 21:40:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 21:31:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:19:41
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Olivier77
Vandaag om 21:16:37
Lux reinigingswagens, is het wat? door Olivier77
Vandaag om 21:07:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 20:57:32
De Hondsrugbaan, H0 door Joto
Vandaag om 20:46:53
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door HuubvG
Vandaag om 20:44:58
Waarde Marklin treinen door Rick
Vandaag om 20:40:53
DR rijtuigen halberstadt, reko, Y/B 70 door stefan88
Vandaag om 20:35:52
KIBRI Locloods deuren bewegen door jerrytrein
Vandaag om 20:21:54
NS 5000 Austerity W.D. 2-10-0 (DJH Euro Kit E101) door Gerrit F
Vandaag om 20:14:27
Ringleiding gelijk- en wisselstroom, welke afstand tussen beide? door Locofiel
Vandaag om 20:11:46
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 20:09:52
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
Vandaag om 19:38:41
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 19:38:27
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD! door Falcon10
Vandaag om 19:16:24
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 19:08:09
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:02:12
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door puntenglijder
Vandaag om 18:32:52
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 18:08:54
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Tomasso
Vandaag om 17:57:20
"Hör das Signal, Berlin!" protesttrein van 100.000kW komt naar Berlijn. door R v/d Hoven
Vandaag om 17:53:54
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Dave.......
Vandaag om 17:47:14
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 155302 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #855 Gepost op: 06 januari 2017, 12:01:25 »
... Jij had toch het Hornby Railmaster programma? Stuur je daar ook deze schakeling mee aan? En hoe sluit je het systeem dan aan op de PC?

@Sierd Jan,

Via het scholenproject van de EMV heb ik kennis kunnen maken met Traincontroller. Zoals je weet heeft Hornby grote moeite om haar Railmaster programma uit te breiden met locdetectie. Dat wordt al minstens vier jaar aangekondigd. Qua gebruikersgemak zit er niet zoveel verschil tussen Traincontroller en Railmaster. Omdat TC wel locdetectie ondersteunt, was de keuze niet zo moeilijk. Daarnaast is Ruud Boer - specialist mbt TC - medelid van de EMV. Da's natuurlijk wel gemakkelijk.

Dan over het gebruik van de Mardec configuratie icm Railmaster. Dat is voor 100% compatible. De Arduino/Mardec Shields worden gedefinieerd als decoders op de normale manier. Elke wissel of ander accessoire krijgt een eigen uniek adres. Je sluit eea aan op de ELink (DCC) zoals in mijn schema's. Voor de voeding moet je daarnaast de 16V AC óf 16V ringleiding gebruiken. Voor de voeding van de wissels is er geen verschil met mijn aansluitschema's.

Ja waar koop je eea? Voor het Mardec Shield moet je bij Nico zijn. Een paar euro/stuk. Voor de Arduino en andere elektronica kun je heel voordelig online terecht bij Aliexpress.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #856 Gepost op: 06 januari 2017, 12:10:17 »
@Sierd Jan
Kijk ook eens bij reactie 827 of naar mijn 'handtekening'.


Hier is de laatste handleiding

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #857 Gepost op: 06 januari 2017, 12:44:34 »
@Nico

Bedankt voor de link naar de handleiding. Die zal ik eerst eens goed doornemen. Maar reserveer alvast maar twee mardec opsteekprints voor me....

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #858 Gepost op: 06 januari 2017, 14:36:17 »
Na de discussie over de voeding, besturing en elektronica weer eens terug naar de scenery.
Ik ben namelijk weer verder gegaan met mijn wachtershuisje voor Beltring & Branbridges Halt.



Hier is een schoorsteen gemonteerd en een deel van het kruisdak. De schoorsteen is bekleed met het surface materiaal. Dat laat zich heel gemakkelijk om de schoorsteen heen wikkelen. Let op het rode cirkeltje. Om een kruisdak te kunnen maken, moest hier een klein puntje afgehaald worden van 2x2mm.



En hier is het kruisdak volledig gemonteerd. Beide dakdelen blijven afneembaar. Voor extra ondersteuning van de kartonnen dakplaten zijn per deel twee spanten gebruikt van 2mm MDF.



De daken worden bekleed met "leistenen". Ik heb hiervoor strips gelaserd uit fineer.



En hier wordt het dak bekleed met de strookjes.



En hier zie je voorbeeld foto van de kleuren die ik wil gaan gebruiken op de leistenen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4174
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #859 Gepost op: 06 januari 2017, 15:44:50 »
Nico, je hebt gelijk hoor.
Alleen zal ik blijven vragen. De nieuwsgierigheid wint nou eenmaal.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2017, 16:08:35 door DE-II »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #860 Gepost op: 06 januari 2017, 17:41:21 »
Mooi Hans, die leisteentjes!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #861 Gepost op: 09 januari 2017, 17:23:36 »
Voor het aansturen van de wissels die omgezet gaan worden met de SG92R servo's, wil ik gebruik gaan maken van het volgende aansluitschema. Hierbij wordt gebruik gemaakt van één dubbel relaismodule per wissel. Het achterliggende idee is van Spock (een clubmaatje bij de EMV) en wordt ondersteund door Mardec 3.1



Deze schakeling zorgt ervoor dat e.e.a. betrouwbaarder werkt, én dat er geen of minder sprake is van 'jitteren' (hinderlijk heen en weer bewegen van de servo bij het opstarten). Omdat in dit geval per wissel drie contactpunten van het Mardec Shield worden gebruikt, kun je derhalve maximaal vijf wissels aandrijven per shield. Nu zijn de Mardec opsteekprints al goedkoop, die dubbel relaismodules ook...

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #862 Gepost op: 09 januari 2017, 17:30:14 »
Sorry Hans,

Maar met het jitteren van de servo heeft het gebruik van een dubbelrelais niets te maken.
Het zorgt alleen maar voor een storingsvrije omzetting van de polariteit van het puntstuk omdat tijdens het verdraaien van de servo het puntstuk tijdelijk ontkoppeld word.

Nico

Red Racing Rebel

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #863 Gepost op: 09 januari 2017, 18:49:24 »
Hans,

Zit hem in de servo zelf ben ik bang. Probeer maar eens een digitale servo (bijv. TG9d van Hobbyking) en ik denk dat je van het probleem af bent.

Zelf in het begin ook hetzelfde gehad met analoge servo's, maar sinds ik digitale versies heb gebruikt, heb ik het niet meer gezien.

Op mijn eigen baantje heb iets duurdere Esu servo's welke ook geen enkele krimp geven bij inschakelen.

Groeten,

John

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #864 Gepost op: 09 januari 2017, 22:10:37 »
@John,

Die SG92R servo's zijn ook digitale servo's. :)
Ik moet even geduld hebben, want het gebruik van de dubbel relaismodule heeft Mardec 3.1 nodig.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #865 Gepost op: 10 januari 2017, 16:35:17 »
Vandaag heb ik wat leisteentjes ingekleurd van het wachtershuisje. De grijze teint is nog wat te hard. Daar mag nog wat beige bij.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #866 Gepost op: 10 januari 2017, 17:04:12 »
De kleuren zijn mooi, maar de leien zijn zo te strak en te regelmatig. Kijk maar eens naar de eerder  door jouw geposte foto

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #867 Gepost op: 10 januari 2017, 17:29:15 »
@Sierd Jan,

Ik heb in dit geval "strakke" strips gebruikt. Bij volgende projecten kan ik wat meer variatie toepassen. De leien hebben nu één uniforme kleur. Om per lei kleurnuances aan te brengen, ga ik wat dikkere verf gebruiken, zodat ook het oppervlak wat onregelmatiger wordt. Het is overigens wel een enorm tijdrovend priegelwerkje. Maar wel weer leuk om uit te proberen. Overigens de leien van Wateringbury Railway Station worden nog veel kleiner... :)

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10518
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #868 Gepost op: 10 januari 2017, 18:56:38 »
@Hans
Volgens mij moet je nog maar eens goed naar je stationsdak kijken.
Ik kan me vergissen, maar slate is vrijwel nergens in de UK rood, wel groen trouwens, maar dat komt van het mos:
Hier zie je slate met een rode tint:
https://www.angieslist.com/articles/how-pick-best-roof-color-your-home.htm
en dit huis heeft een beetje jouw dak:
http://paramountroofing.org/metal-roofing-options

Maar dat zijn voorbeelden van across the pond. Ik heb dat zo nog nooit op een railway building gezien.

Dit is je station toch? Je kan er even virtueel naartoe "lopen", links langs de gebouwen lopen en dan naar rechts kijken. Dan zie je de achterkant van de gebouwen.

Op het stationsgebouw zelf en het lagere gebouwtje er tegenaan zie je duidelijk slate liggen, maar het dak van het derde gebouwtje is helemaal rood.
Zo rood, dat het gewoon geen slate kan zijn. Ook op de andere gebouwtjes zie je hier en daar wat roods tussen het slate.
Zou dat misschien een andere dakbedekking dan slate kunnen zijn? Welke dakbedekking werd er zoal in de 19e eeuw in Kent gebruikt?
Zouden het misschien Kent Peg Tiles kunnen zijn?:
http://authentic-reclamation.co.uk/stock-item/salvaged-kent-peg-tile/

Misschien heb je hier iets aan.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #869 Gepost op: 10 januari 2017, 19:10:37 »
@Leen,

We hebben vorig jaar heel veel foto's gemaakt van het stationsgebouw. Het zijn inderdaad rode strips. Erg smal, en op dezelfde manier gelegd als leistenen. Het zou goed kunnen dat het gebakken aardewerk plaatjes zijn. Voor mij maakt het niet zoveel uit, ook dit is met strips te maken. Alleen zal ik nog dunner materiaal moeten gebruiken.

Overigens de grijze leistenen op de wachterswoning moeten meer beige worden. Het contrast is nu te groot.

Ik zal mijn vriendje in Wateringbury er eens naar vragen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2017, 19:15:18 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)