Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:45:13
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Biesje@work
Vandaag om 21:36:42
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:30:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:08:17
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 21:03:45
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Rob Ellerman
Vandaag om 20:56:17
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:20:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 20:18:17
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:13:35
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 20:09:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 20:01:59
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 20:01:19
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door modelattic
Vandaag om 20:00:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jean-Pierre
Vandaag om 19:10:11
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door JaJo
Vandaag om 18:50:00
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:23:03
Haven modelbaantje door olaf99
Vandaag om 17:57:06
Een soort modules voor onder de bank door VvKan
Vandaag om 17:48:13
nieuwe ruilbeurs te België in Oostmalle door Marctje
Vandaag om 17:47:08
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door jowi
Vandaag om 17:00:07
LS Models / Models World 2021 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:42:04
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 14:51:52
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door Sven
Vandaag om 11:56:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:27:29
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:46
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door valkyrienineball
Vandaag om 08:25:06
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door SimonSt
Vandaag om 05:30:29
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 03:12:39
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
Vandaag om 02:07:47
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door KNed
Vandaag om 00:21:38
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 167716 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6364
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #870 Gepost op: 10 januari 2017, 19:16:57 »
@Sierd Jan,
Het is overigens wel een enorm tijdrovend priegelwerkje.
Gr, Hans

Bwahaha ;D
Verwacht van mij geen medelijden. Met zulke strips was ik in Glen Moddle zó klaar geweest...

De leitjes moeten nog verder worden ingesneden naar boven. Nu kun je te goed zien, dat ze in een strip aan elkaar zitten.
Als je ze geverfd en aangebracht hebt, kun je ze nog een wash en een drybrush geven om de kleuren wat meer naar elkaar toe te halen.
Zie ook hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221593558.html#msg3221593558
(handgesneden strips, in delen van 2, 3 of 4 shingles opgebracht voor een wat onregelmatiger effect)

Is wat meer werk, maar het resultaat is dat wel waard.
(ja, dat mag je gerust als een uitdaging zien ;))

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4676
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #871 Gepost op: 10 januari 2017, 19:34:47 »
Ik herinner me uit de Railway Modeller van een jaar of 'wat' terug, dat men leisteen gewoon deed met papier. Verven, knippen, husselen en pannetje voor pannetje opplakken. Ook tijdrovend, trouwens, maar wel prachtig onregelmatig :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11744
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #872 Gepost op: 10 januari 2017, 19:37:34 »
Ambachtelijk heette dat. ;)

Leen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4676
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #873 Gepost op: 10 januari 2017, 19:49:46 »
Inderdaad :-)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #874 Gepost op: 10 januari 2017, 20:58:41 »
...
Verwacht van mij geen medelijden...

Hahaha, dat is wel het laatste wat ik verwacht. :) Ik heb het trouwens niet eens zelf bedacht. Wel dat ik het van fineer wilde maken ipv met papier; en al helemaal niet van voorbedrukt papier.

Citaat
De leitjes moeten nog verder worden ingesneden naar boven. Nu kun je te goed zien, dat ze in een strip aan elkaar zitten.

Daar heb je wel een punt. Dat zal ik de volgende keer zeker doen. Ik wilde de strips eigenlijk dichter op elkaar leggen, maar door de stugheid van het fineer moest ik rekening houden met een kantelpunt opdat de strips vastgelijmd konden worden. Overigens op meerdere plaatsen zijn de strips opgedeeld in kleinere stukjes. Het effect daarvan is echter (te) gering. Als de strips onregelmatiger zouden zijn (hoek inkeping, lengte lei) zou het effect denk ik groter zijn.

Citaat
Als je ze geverfd en aangebracht hebt, kun je ze nog een wash en een drybrush geven om de kleuren wat meer naar elkaar toe te halen.

Vanzelfsprekend ... maar dat geldt ook voor de muurtjes.

Voor Wateringbury Railway Station zal ik in principe ook strips gebruiken, maar dan van aanzienlijk dunner materiaal.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6364
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #875 Gepost op: 10 januari 2017, 21:39:53 »
Ik zie het al: gebakken leitjes. Het ligt er wel strak op, daar in Wateringbury. Gelukkig wel een hoop mos op het dak om de egale aanblik te breken. En enkele tiles met een andere kleur.

good luck
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #876 Gepost op: 10 januari 2017, 22:31:29 »
Hans,

Ik kwam deze site tegen: http://classicrooftile.com/products/

Misschien is het wat ter inspiratie....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #877 Gepost op: 11 januari 2017, 09:09:39 »
De opmerking van Leen over het "rode" dak van Wateringbury Railway Station blijkt een erg belangrijke hint te zijn. In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, blijkt dit dak niet gemaakt van leisteen, maar van rood gebakken klei plaatjes. Het zijn de zogeheten "Traditional Peg Roofing Tiles", ook wel "Tudor Roof Tiles" genoemd. Ze zijn in Kent wijd en zijd verspreid. Ze worden (of werden) er zelfs meer toegepast dan leidaken. Nu had ik van de wachterswoning van Beltring & Branbridges Halt enkel een tweetal wazige zwart-wit foto's. Grote kans dat het dak hiervan ook voorzien is geweest van zo'n Tudor roof. Maar dat ga ik nu niet meer veranderen.

Leen merkte al op dat sommige leiplaten een rode gloed hebben, sommige Tudor tiles kunnen daarentegen ook een grijze look hebben. Zeker bij verweerde daken is de eventuele verwarring begrijpelijk. Het belangrijkste optische verschil is dat de leiplaten doorgaans groter zijn dan de kleigebakken platen.

Een paar voorbeelden:

   

Links de meer grijze look rechts de rode (meest toegepaste) versie.

Er zijn net als bij de leistenen daken, best wel wat kleurschakeringen. Hier het palletje dat is wil gaan gebruiken:



Een paar toepassingen die voor onze modelbaan relevant zijn:

 

De maat van de Tudor tiles is wat mij betreft te klein om plaatje voor plaatje te gaan monteren. Dat worden dus toch strips. Maar zoals al opgemerkt wat minder strak. En als extra inspiratiebron twee foto's van niet gerestaureerde verouderde Tudor daken:

 

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #878 Gepost op: 12 januari 2017, 13:49:26 »
Zoals gezegd, zou ik de grijze leiplaten wat zachter van kleur willen maken. Zie onderstaande foto's.
Een kleine aanpassing, maar met een verrassend effect.

 

Gr, Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4676
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #879 Gepost op: 12 januari 2017, 14:07:48 »
Mooi!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11744
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #880 Gepost op: 12 januari 2017, 18:12:00 »
@Hans
Als je naar het dak van het prototype kijkt, dan zie je nogal wat verschil met het dak op de foto van je huis.
Je ziet dat de dakplaten elkaar overlappen, terwijl het op je huisje lijkt alsof ze naast elkaar liggen, m.a.w. het lijkt net alsof er straatklinkers gebruikt zijn.
De afmeting van het zichtbare gedeelte van een dakplaat is op het prototype anders dan op je huisje.
De dakplaten op je huisje liggen "Faller"-strak. Op het prototype zie je dat ze minder strak liggen omdat ze met de hand gelegd zijn en niet met een machine.

Luister maar niet naar dat gezeur hoor....  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2017, 10:23:14 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #881 Gepost op: 12 januari 2017, 18:57:10 »
Heel veel daken van prototype huisjes liggen ook 'Faller' strak. Maar die sleuven zijn idd niet ver genoeg ingesneden.

Dit is het prototype. Best strak nietwaar?!
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11744
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #882 Gepost op: 12 januari 2017, 19:09:14 »
Rolph, ik kan het op je foto niet zien, maar als jij het zegt.....

Mijn verwijzing naar het prototype betreft de foto's in post #878.
Het is altijd lastig om wijsneuzerige opmerkingen over dit soort zaken te maken - ook al wil je gewoon helpen - en daarom doe ik het ook vrijwel nooit.
Maar ik hoop jullie ermee geholpen te hebben.

Leen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9803
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #883 Gepost op: 12 januari 2017, 19:09:33 »
Je moet uiteraard wel appels met appels vergelijken.  ;)
Keramische leien worden al eeuwen toegepast en afhankelijk van de leeftijd en vorm is de passing strakker of wat hobbeliger. Kortom, goed naar het voorbeeld van wat je wil nabouwen kijken en dat toepassen. Dat kan dus varieëren van super strak tot ietwat rustiek.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #884 Gepost op: 12 januari 2017, 20:37:07 »
@Leen,

Zoals ik eerder opmerkte, zal de wachterswoning op de foto die Rolph laat zien, voorzien zijn geweest van (rode) kleigebakken Tudor tiles ipv leiplaten. Ik heb echter gekozen voor een dak met leistenen. Om zo'n dak te maken, kun je verschillende technieken toepassen. Een aantal daarvan zijn hier al besproken. Ik heb me laten leiden door een blog van Iain Robinson.

Iain breekt een lans voor de strips van York Modelmaking. Deze techniek heb ik dus toegepast; met die verstande dat ik de strips zelf heb gemaakt. Mijn strips hadden dieper ingesneden moeten zijn, dat wel. En ik had kunnen variëren in breedte van de lei, de lengte en de hoek van de insnedes. Dat is bij York Modelmaking overigens ook niet het geval. :)
Lessen voor het volgende object. Of voor hen die dit huisje als bouwpakketje willen nabouwen. Liefhebbers kunnen contact opnemen.

Op de voorbeelden die Iain laat zien, liggen de leien horizontaal naast elkaar en niet op elkaar. Er zijn overigens wel leidaken waarbij de leien gedeeltelijk op elkaar liggen.

Ter herinnering, dit was mijn referentie:



Op het internet zijn legio vergelijkbare voorbeelden te vinden.

Gr, Hans