Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193287 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #825 Gepost op: 02 januari 2017, 23:29:33 »
Omdat het treinverkeer een beetje spannender moet worden dan simpel rondjes rijden, ben ik me gaan verdiepen in de elektronische rijstebrij. Het aansluiten van de DR5000 en het inrichten van Traincontroller incl. het programmeren van de locs is me goed afgegaan. Nu komt het meer spannende deel. Het besturen van de accessoires via DCC.

Gelukkig wordt ik hierbij een beetje geholpen door Nico Teering.

Voor het aansturen van de miniatuur Medway Valley Line is een ringleiding nodig van vijf draden: Een DCC ringleiding, een 16-18 DC én een 5V DC voeding. Hiermee kunnen in principe alle accessoires aangestuurd worden via de Mardecs.

Omdat een plaatje meer zegt dan 1.000 woorden, hierbij het aansluitschema voor een Peco wissel met gepolariseerd puntstuk. In deze configuratie kunnen per Mardec maximaal 8 van deze wissels aangestuurd worden.



Ik heb in dit schema gebruik gemaakt van een enkelrelais SRD-05VDC-SL-C en een simpele SG90 servo.  Dat schijnt niet de beste combinatie te zijn. De volgende wissels worden aangedreven door een dubbel relais met een SG92R servo.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #826 Gepost op: 03 januari 2017, 09:41:03 »
Hans,
Wat is een Mardec?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #827 Gepost op: 03 januari 2017, 09:48:50 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #828 Gepost op: 03 januari 2017, 09:54:40 »
@Ed,

Met de Arduino/Mardec maak je een Multifunctionele Arduino Decoder, geschikt voor DCC. Je kunt er afhankelijk van de types 8 tot 16 accessoires mee aansturen. Enne... Voor heel weinig geld. Je ziet hem links op het plaatje.

Gr, Hans

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #829 Gepost op: 03 januari 2017, 10:02:08 »
Even voor alle duidelijkheid: Mardec is géén hardware maar een programma voor een Arduino.
Het printje op de tekening van Hans is een zogeheten shield, een 'opsteekprint' voor een Arduino UNO.
Het bevat een schakeling om een DCC signaal geschikt te maken voor een Arduino en tevens een voeding voor de Arduino.

Mvg
Nico

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #830 Gepost op: 03 januari 2017, 10:42:09 »
Af en toe vraag ik me wel af waar de tijd gebleven is dat je een wissel(straat) gewoon bediende met een schakelaar en in het ergste geval wat relais....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #831 Gepost op: 03 januari 2017, 12:34:38 »
@Huibert,

Ik kan me jouw gevoel best voorstellen. De overgang van oud simpel treintje rijden naar hypermodern, is voor veel mensen nog steeds erg ingewikkeld. De Mardec aanpak, maar zeker ook de ondersteuning die Nico biedt, spreekt me aan door zijn (relatieve) eenvoud. Al ontkom ik er niet helemaal aan om me wat te verdiepen in de achterliggende technieken. Uh..stapje voor stapje.

Toen DCC begon, schreeuwden de fabrikanten, twee draadjes is genoeg. Klopt, als je je beperkt tot het rijden met locomotieven. Maar als je accessoires gaat gebruiken, heb je ineens veel meer draden - en extra elektronica nodig.

Om dat te illustreren hieronder het aansluitschema van een Fleischmann wissel. Ik heb vier van die oude nog steeds werkende dingen. Vroeger ging dat met een simpel drukknopje, in het DCC tijdperk heb je wat meer nodig. :)
Het aansluitschema kan overigens voor alle magneetspoel wissels gebruikt worden.



De twee oranjekleurige versterkers zijn de in de Mardec handleiding genoemde Mosfet versterkers. Ook weer zo'n buitengewoon goedkoop
chinees dingetje
.

Een bijzonder puntje van aandacht is het gebruik van twee diodes 1N4148. Zie D1 in het aansluitschema en de inzet.
De diodes verbinden twee draden met elkaar. Belangrijk is daarbij de stand. Het zwarte streepje moet in beide gevallen bovenaan zitten.

Omdat je per wissel twee Mosfet versterkers nodig hebt, kun je op deze manier maximaal 8 wissels bedienen per Mardec Shield.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #832 Gepost op: 03 januari 2017, 17:54:51 »
Vandaag verder gewerkt aan de wachterswoning van Beltring & Branbridges Halt. Ik had al verder kunnen zijn. Helaas past het dak niet. :)



Gr, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #833 Gepost op: 03 januari 2017, 18:00:24 »
Te groot of te klein?

Het huisje ziet er goed uit, Hans. (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #834 Gepost op: 03 januari 2017, 19:00:13 »
@Leen,

Iets te groot, maar dat kan ik bijsnijden. Als ik, zoals eerder gedacht het dak in 3D had geprint, was het lastiger geweest. Als gimmick wil ik uit een van de drie schoorstenen rook laten komen. Hoe groot moet het gat zijn voor de Seuthe rookgenerator?

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #835 Gepost op: 04 januari 2017, 17:46:18 »
Hans,
De grootte van het gat voor de Seuthe rookgenerator is afhankelijk van het type dat je kiest. Wees je er echter van bewust dat die dingen flink heet worden en je dus eigenlijk een metalen schoorsteen moet hebben om smelten of smeulen te voorkomen. Óf je gebruikt de Seuthe nr.117. Die heeft de vorm van een schoorsteen. Ben je gelijk klaar.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2017, 17:49:13 door Merlin674 »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #836 Gepost op: 04 januari 2017, 19:06:55 »
Ik weet niet of je echte rook moet willen.... De olie van Seuthe laat een hele vieze glimmende laag achter op het dak van je huisje.. Ik zou, heel simple, voor een plukje gekleurde watten in de schoorsteen gaan...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #837 Gepost op: 04 januari 2017, 19:12:25 »
@Ed,

Ik had inmiddels ook al vernomen dat zo'n Seuthe erg veel warmte afgeeft. Was een leuk idee, maar houd het nu maar bij wat lichtjes en een "haard-vuurtje". Het gaat mij om de interactiviteit. De bedoeling is dat bezoekers van Eurospoor 2017 dingen kunnen aan/uitzetten met hun telefoon (via Traincontroller/Smarthand). Het wachtershuisje wordt dus niet alleen thuis gebruikt, maar ook op mijn BMB bak.

Gr, Hans

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #838 Gepost op: 04 januari 2017, 21:42:25 »
Misschien is zo iets als dit: http://www.rctankelectronics.com/store/p34/TARR_Smoke_Unit.html

Iets om in de module te bouwen voor rook uit de schoorsteen? De verwarming zelf kan dan op een andere plaats en de rook kan met een buisje naar de juiste plaats
groeten,
Auke

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #839 Gepost op: 04 januari 2017, 21:45:24 »
@Auke,

Bedankt voor de suggestie. Deze kende ik nog niet. Mogelijk een idee voor het Oasthouse dat het volgende object wordt.

Gr, Hans