Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Edsko Hekman
Vandaag om 22:23:51
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Erik Mijd
Vandaag om 22:17:33
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:09:51
Nieuws over oud spul in Colombia door AndréDev
Vandaag om 22:09:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:03:28
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 21:55:02
Olympische trein 2012, welke sluitsein? door Arnold van Heyst
Vandaag om 21:52:49
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Edgy
Vandaag om 21:51:05
Schwarzburg door AndréDev
Vandaag om 21:45:04
SSN 41 105 door 44
Vandaag om 21:12:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Joost O
Vandaag om 20:45:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:23:48
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door NS264
Vandaag om 19:36:54
Beneluxforum Kalender 2021 door guus43
Vandaag om 18:54:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 18:49:18
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Falcon10
Vandaag om 18:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 18:09:57
Hoe plaats ik plaatjes via de IPad?... door johanw
Vandaag om 17:31:40
Koploper Delft stopt door Rondje_HO
Vandaag om 17:19:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door VvKan
Vandaag om 17:17:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 16:52:48
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:39:55
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 15:55:18
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:55:49
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 14:37:59
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 14:27:12
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door Ronald Halma
Vandaag om 14:25:54
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door MOVisser
Vandaag om 13:04:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 13:03:31
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
Vandaag om 13:00:19
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 154055 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
    • Medway Valley Line
Wateringbury Railway Station in OO
« Gepost op: 14 augustus 2014, 00:18:59 »
De laatste zoon afgestudeerd; tijd om de zolder eens grondig op te ruimen. Da's dus echt aanpoten. Je weet niet wat je zoals in 35 jaar verzameld. Maar goed... Langzamerhand komt er orde in de chaos.
En dan komen ook de plannen. Mijn vrouw wil een wand plaatsen, want een extra logeerkamer is wel zo prettig.
Ja, maar... Ik wilde eigenlijk met de treinen naar boven.

Dus hebben we een vraagstuk wat velen vaan jullie bekend zal overkomen.

Welnu, van denken komt bedenken; van bedenken komt ontwerpen.
Mijn oude CAD programma 123D van Autodesk is inmiddels vervangen door het gratis verkrijgbare 123 Design.
Een erg eenvoudig tekenprogramma, waar je zelfs 3D tekeningen mee kunt maken, als basis voor dingen die je bijvoorbeeld bij Shapeways kunt laten printen.

Maar helaas... Het nieuwe programma is erg uitgekleed t.o.v. mijn oude. Leuk, maar niet goed genoeg.
Nu kreeg ik van Autodesk een uitnodiging om AutoCAD for Mac Lightsaber Beta uit te proberen.
Nieuwe gebruikers-interface, maar erg makkelijk om te leren. Ik doe het stap-voor-stap, want ongeveer 800 pagina's manual.

Terug naar de zolder. Een wand in de kamer, met deur. Er moet een ruim tweepersoonsbed in. En een werkplek (Ikea-bureau).
De nieuwe modelbaan moet eenvoudig opgepakt kunnen worden, en zo in elkaar steken dat hij na een verhuizing ook in een kleinere kamer kan worden opgesteld. Mmm... Dat wordt dus een modulaire baan.

Maar eens gekeken naar die normen van de BNLS Modulebaan: Rails op 1,3m. Module 60x120cm en Blackboxes. Dubbelspoor verplicht. Voorste spoor op 17,5cm vanaf de rand. Dan ben ik er nog niet, want ik ben van plan Engels (dus 'OO') te gaan rijden. De stoomlocs van Hornby en Bachmann Brancheline vragen bepaaald ruime boogstralen. R3 (505mm) of R4 (572mm).
Daarenboven wil ik wel een flinke reizigerstrein kwijt kunnen. Dan heb je het al snel over zo'n 1,5m.

Ik hoor mijn vrouw al mopperen; vergeet het maar - dat gaat toch niet lukken.
Tja... maar wel mijn eerste tekeningen:   



Die wand met deur staat er virtueel, net als het bed en het Ikea bureau. En de baan ligt op 1,3m hoogte. Dat is fijn voor het bekijken van de modelspoorbaan, maar er onder is meer dan voldoende ruimte voor het plaatsen van losse opbergkasten, of ruimte voor boeken. En niet onbelangrijk, je kunt er gewoon in lopen.

Twee modules van 60x120mm passen er royaal. Links en rechts daarvan is nog eens 60cm en 66 cm over. In totaal dus 3,66m.
De modules staan 20cm van de wand af, zodat ik treinen kan laten verdwijnen.
De zolderkamer is 5.1m breed, dus is er ook nog ruimte om de hoek om te gaan. Wel smal - maar genoeg voor een pendelbaan naar goed Brits voorbeeld. Een beetje 'pielen' met AnyRail (versie 5) levert op dat het mogelijk is om met R3 of R4 de hoek om te gaan. Om mijn vrouw te plagen, heb ik ook al rekening gehouden met een forse uitbreiding. Door een gat in de nog te bouwen muur (Ik zag dat idee hier ergens op het forum), kan ik over het trappengat heen naar een keerlus.

Mijn vrouw vond het mooie tekeningen... (Uh... waar zijn de traphekjes? Hahaha...)
Dus kan ik verder gaan met mijn plannen.  ;)
Het leuke van het werken met modules is, dat je klein kunt beginnen.
Ik twijfel overigens sterk aan het leggen van dubbelspoor, met enkel spoor heb je immers veel meet ruimte voor het rangeren.

We zullen zien, wat het gaat worden.

Grzz,

Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:55:10 »
Hoi Hans

Zo te zien heb je in ieder geval een mooie ruimte voor een baan. En dat je een Britse baan wil bouwen is natuurlijk helemaal een goed idee.  ;D
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Nog wel een opmerking, R3 en zelfs R4 vindt ik nog krappe bochten als je een beetje realistische Britse baan wil maken.

Succes, Sierd Jan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2014, 10:19:58 »
Even afvragen waar je ( jullie) meer tijd aan gaan besteden: Aan een extra logeerkamer of aan een leuke hobbyruimte  voor jullie beiden.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:53:06 »
@Han,

De plannen van mijn vrouw zijn gelukkig te combineren met die van mij.  :)

@Sierd Jan,

Je hebt gelijk dat de R3 en R4 eigenlijk nog altijd te krap is voor realistische bogen. Maar ik kies deze boogstralen vooral  vanwege het technische aspect. De locs moeten er wel doorheen kunnen, zonder te ontsporen.

Leen vroeg me eerder deze week ook al of ik wel voldoende ruimte had in die hoek.
Wel voor dubbel spoor waarschijnlijk niet. En nogmaals, ik vraag me af of enkelspoor niet leuker is. Het enkelspoor komt nu binnen op 30cm vanaf de rand. Deze boog is dus R3. De andere boog R4 gaat naar twee opstelsporen achter de modules.
Natuurlijk wijk ik daarmee af van de BNLS-norm, maar wat geeft dat. Thuis kun je nu eenmaal meer, dan in groepsverband.
Al zou het wel aardig zijn als er ook een standaard norm komt voor enkelspoor. (vgl. met Fremo)

Ik dacht eraan om de bogen te verbergen in de scenery. Het Engelse landschap leent zich als geen andere voor lage heuvels en onderdoorgangen. Daarmee kan ik het smalle deel boven het bureau ook gebruiken voor scenery.

Om je een beetje een idee te geven:



Het deel rechtsachter in de hoek meet 2400mm x 600mm. Hier kan een fiddle yard komen.

Grzz,

Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:03:00 »
Ja, maar... Ik wilde eigenlijk met de treinen naar boven.

Altijd goed :) Een eigen kamer voor de treinen.....

Terug naar de zolder. Een wand in de kamer, met deur. Er moet een ruim tweepersoonsbed in. En een werkplek (Ikea-bureau).

Een tweepersoons slaapbank is dat geen optie? Die neemt normaal als bank minder ruimte in. Nog beter is een aparte logeerruimte op de eerste verdieping en niet de zolder. ;)

Maar eens gekeken naar die normen van de BNLS Modulebaan: Rails op 1,3m. Module 60x120cm en Blackboxes. Dubbelspoor verplicht.

De blackboxes kan je weglaten in de thuissituatie. Deze zijn alleen maar om te koppelen bij rijdagen / beurzen. Daarmee kan je ook zijwand van de bakken vervangen voor thuis door een U-tje om het verband, met de dakconstructie van de bak, te houden maar dan wel het landschap door te laten lopen.  Dan heb je ook meer ruimte (60cm) voor je bogen links en rechts. Eventueel kan je in de thuissituatie alleen de achterwand gebruiken en de bovenzijde, fries, helemaal weg laten. Dan moet je wel weer een andere oplossing voor de verlichting bedenken.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 13:04:59 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4872
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:53:27 »
Op de tekening

Bed naar de andere kant van de muur
buro naar de andere muur
van de deur een wandje,krijg je een overloop
en dan de ruimte waar nu het bed staat als treinkamer
Kan je tot boven het trapgat bouwen

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6618
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2014, 16:04:42 »
*tab, tab, tab, tab......*

Wanneer gaan de schroeven in het hout?
Kan er gebouwd worden, je hebt je topic al een halve dag!
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4872
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2014, 17:15:54 »
dacht dat ie vanavond met scenery begon  ???

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2014, 17:58:29 »
 ;D
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2014, 19:05:22 »
In aangeboden 2 modules Te koop. Kun je zaterdag al rijden😃
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2014, 20:35:20 »
Zaterdag? Als Hans een beetje opschiet dan is het morgenavond een bouwverslag inclusief testrijden van de modules.

Theorie genoeg gezien, aan het bouwen.  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2014, 21:55:37 »
@Han,

Het schijnt dat meerdere mensen hun modulebakken willen verkopen.
Is dat omdat wel materiaal gekocht is, maar het bouwen niet wil vlotten?

Maar neen, ik zal de modules niet overnemen. De modules zijn uitsluitend bedoeld voor thuisgebruik, en mogelijk met andere dan de BNLS maten. 'Leek Junction' van Robbert Jan is bijvoorbeeld maar 40cm diep.
Ik kan om eens iets te noem 3 bakken van 1m breed maken.

Opnieuw beginnen, maar dan anders... is vooral ook me niet laten opjagen door forumleden. :)
En verder is het ook 'practice what you preach'.
Zie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Modelbaan
Dit zijn de oudste delen van de Ency.

Ik ben voorlopig nog niet eens toe aan het baanontwerp; jouw specialiteit toch?
Op dit moment volg ik het zelfstudieprogramma van Professor Leen. Op het rooster staan bijvoorbeeld vakken als  'Litter Bin', RMweb, EHattons, Hornby en Bachmann Brancheline. Volgende week heb ik een zwaar workshop programma in Schoonhoven dat volgens de professor een hele dag gaat duren.

Grzz,

Hans




https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2014, 09:40:54 »
Hoi Hans,

Ik weet niet hoe vaak jullie logees verwachten, maar als dat maar een paar weken per jaar is vind ik het wel zonde om daar een halve zolder voor op te geven. Het hout en andere materialen kun je beter gebruiken voor meer modules. Ik wacht al jaren op een mooie ruimte voor een modelspoorbaan, dus als het zover is claim ik de complete zolder. Als we naar een huis gaan kijken check ik eerst of de zolder of hobbykamer groot genoeg is voor de hobby en daarna pas de rest van het huis   ;D

In elk geval veel plezier met de bouw van de baan. Met of zonder tussenwand.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2014, 10:21:09 »
Na het lezen van dit draadje kom ik veel bekende kreten tegen zoals ruimte ook mijn vrouw en ik hebben ons georiënteerd op een andere woning.
Maar er mankeert altijd wel iets aan een woning, of er is beneden geen ruimte of de zolder ontbreekt.

En als de kinderen straks de deur uit zijn dan zou er toch nog een ruimte over moeten blijven, en als ze eens komen te logeren.
 tsja het zijn clichés maar hoe krijg je toch een modelbaan.

Die vraag stel ik mij ook wel eens hoe begin je overnieuw, het is een zeer lastige vraag want je moet met vele factoren rekening houden.
 kijk ook op een duits forum stummis daar is er iemand die is pas creatief.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=85442


mvgr Evert

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2014, 11:38:51 »
Kun je leuk met zijn 2en spelen!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!