Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 23:07:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Hasenwald
Vandaag
om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
49
50
[
51
]
52
53
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: Wateringbury Railway Station in OO (gelezen 206574 keer)
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #750 Gepost op:
23 June 2016, 19:39:51 »
@Leen,
De radius wordt 60cm. Er komt slechts een enkel spoor.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #751 Gepost op:
23 June 2016, 20:09:25 »
Mooi hoor!
Het lijkt net alsof het er niet in past, vandaar mijn vraag.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #752 Gepost op:
24 June 2016, 08:19:56 »
@Leen,
Het baanplan van Wateringbury (Medway Valley Line) is gemaakt met AnyRail. Een buitengewoon prettig programma.
Had het al een tijdje niet meer nodig gehad, maar voor het ontwerp van de boog in kwestie weer erg handig.
Ik kon meteen een update doorvoeren naar versie 6.
Om een boog van 60 graden te maken, gebruik ik de meetlinten in het programma.
Voor het goed uitrichten van de flexrails pas ik "markers" toe. Het kleinste raildeel in afwijkende gele kleur.
Ik teken de boog in twee delen. Eerst van de linker-marker naar het midden. En dan na het verwijderen van deze marker, van het midden naar de rechter-marker.
Het prettige aan Anyrail is, dat je het baanplan in delen op A4 formaat kunt uitprinten op werkelijke grootte.
Je kunt daarbij aangeven dat het afdrukken van lege A4 vellen onderdrukt wordt.
Je knipt het railpatroon uit en plakt het simpel aan elkaar met plakband.
Vervolgens kun je het patroon precies op de plaats leggen waar je het wilt hebben.
En zoals je ziet, past het. Links ligt de track op 25mm van de wand, rechts op 100mm van de achterwand.
De hoogte onder het schuine plafond is daar 125mm. Dat is hoog genoeg.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #753 Gepost op:
25 June 2016, 22:19:48 »
Vandaag het nieuwe baandeel voorzien van een schuimlaagje en flexrails. Wel leuk om de trein vier meter verder te zien rijden.
Wel een verademing om ook weer aan mijn "eigen" spoorprojecten te kunnen werken.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
rvdb
Offline
Berichten: 190
Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #754 Gepost op:
25 June 2016, 22:36:35 »
Dus maandag of dinsdagavond eerste rondjes door de kamer
Gelogd
Rolph
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #755 Gepost op:
27 June 2016, 20:25:19 »
@Rolph,
Nou de hele kamer rond? Neu... maar wel weer een paar meter verder. Eerst gewerkt aan een "kunstwerk" om in termen van Movares te blijven. Voor het luik naar de kruipruimte komt een vaste brug.
De breedte is net als het deel langs de linkerwand op 14cm gehouden.
Na montage van de underlay en wat stukken flexrails, mag de Schools het spits afbijten. Geen probleem in deze ruime boog.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #756 Gepost op:
29 June 2016, 22:04:37 »
Vandaag eindelijk weer gewerkt aan de eerste zelfbouw wissel.
Deze komt ter hoogte van Beltring & Branbridges Halt.
Het is een wissel in code 100, gebaseerd op Piko A.
De zwarte bielzen zijn origineel, en zijn gebruikt om de juiste spoorwijdte te realiseren. De wissel is gebouwd mbv een mal die met de laser gesneden is uit 2mm dik MDF.
De mal zorgde ervoor dat de wissel de juiste afmetingen en boogstraal kreeg. Daar waar soldeerwerk nodig was, werden de MDF bielzen vervangen door copperclad strips van dezelfde afmetingen. Hierop werden de railstaven gesoldeerd.
De wissel wordt ingezet met een geschakeld puntstuk.
Merk op dat de bielsafstand in het midden groter is dan op bij de korte originele Piko A delen. Dat komt omdat het Engelse prototype een grotere afstand kent tussen de bielzen dan gebruikelijk is op het continent.
Ik heb aan Frans (instrumentmaker) een prima leermeester.
De volgende wissel wordt er een met code 75.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #757 Gepost op:
29 June 2016, 22:08:27 »
Hans, klopt de railafstand nog wel bij het puntstuk?
Op de foto lijkt het net alsof het puntstuk iets te ver naar boven ligt, zodat het bovenste spoor iets smaller is.
O, en veel plezier a.s. weekend, hè.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #758 Gepost op:
29 June 2016, 22:41:19 »
@Leen,
Jij ziet ook alles.
Nou ik kan je verzekeren dat onze notoire testloc, de Schools in beide richtingen de wissel kan passeren. Ik heb hem even provisorisch in de baan gelegd. Hij ligt niet op de juiste plaats, want nu is het afstelspoortje veel te kort.
Wat jij ziet is een lichte buiging op het rechte spoor aan de rechterzijde. Dat komt omdat een bielsje van de Piko A net iets te lang is. Als ik dat ietsje korter maak, is het doorgaande wisselspoor haaks.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #759 Gepost op:
29 June 2016, 22:44:22 »
Al doende leert men.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #760 Gepost op:
01 July 2016, 17:32:57 »
Zo de inbouw van mijn zelfbouw wissel bij Beltring is gelukt.
De bedrading is nog wat provisorisch. Ik ga gebruik maken van een geschakeld puntstuk. Dus eens even uitzoeken hoe e.e.a. aangesloten moet worden. Ik ben van plan om de
Mardec Arduino configuratie
van NTeering te gebruiken. En natuurlijk een
EMV zelfbouw precisie wisselomzetter
.
Van de tracks die rood omcirkeld zijn, moeten de bielzen nog op de "Engelse" afstand worden gelegd.
Ook is goed te zien hoe het bovenste spoor naar buiten wijkt (blauwe lijn). De h.o.h. afstand verwijdt zich hier van 50mm naar 70mm;
Royaal genoeg om treinen met lange rijtuigen als de Pullman coaches elkaar makkelijk te laten passeren.
Locs rijden heel soepel over de wissel, in alle richtingen.
Alleen hier en daar wat underlay wegsnijden, en er kan geballast worden.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #761 Gepost op:
01 July 2016, 19:35:09 »
Ziet er goed uit Hans! Wat me wel opvalt... liggen de bielzen van de wissels nu nog op "europese" afstand? Ze lijken een stuk dichter bij elkaar te zitten dan op het spoor ernaast. En natuurlijk ben ik heel benieuwd naar het schakelen van de wissel en of de treinen er netjes overheen rijden
Gelogd
Mvg, Bjorn.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #762 Gepost op:
01 July 2016, 19:59:40 »
@Bjorn,
De bielsafstand is wat complex.
Deze is op het bovenste doorgaande spoor op de meeste plaatsen naar Engels voorbeeld. Daar is Piko A gebruikt. Deze bielzen zijn een fractie te kort en te smal. Maar het is een makkelijke en goedkope oplossing.
De wissel in kwestie is een "composiet".
Kop en kont zijn Piko A op continentale afstand, de houten bielzen zijn gemaakt naar een wisselsjabloon in OO schaal; dus een fractie langer én breder dan de bielzen van Piko. De copperclad bielzen hebben dezelfde maat als de houten bielzen.
Ik geef toe, het ziet er een beetje vreemd uit.
Maar ik gebruik straks vrij donkere ballast, en dan zijn de bielzen geverfd. Dan valt het allemaal beslist wel mee.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #763 Gepost op:
01 July 2016, 21:48:08 »
Zou het helpen als je de piko bielzen vervangt door peco bielzen?
cheers
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #764 Gepost op:
01 July 2016, 22:07:45 »
@Hendrik Jan,
Nee, niet echt. Die zijn nagenoeg even groot. Ik geloof dat de Peco's alleen iets hoger zijn. Een Piko A (biels + code 100 rail) is vrijwel even hoog als een Peco (biels + code 75). Maar nogmaals, staks zit alles onder de korreltjes, en valt het niet meer op.
Ik twijfel alleen of ik aan de andere zijde, op Wateringbury dus, Peco Flatbed code 75 of de nieuwe Peco Bull Head code 75 ga gebruiken. Omdat die zijde van het project het hoofdthema vormt, luistert dat wat mij betreft wat preciezer.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
49
50
[
51
]
52
53
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO