Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 16:21:27
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
NS-1000 in spoor-1 door spoorzeven
Vandaag om 15:50:56
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 15:46:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 15:05:43
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door NL-modelspoor
Vandaag om 15:00:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 210286 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #540 Gepost op: 29 June 2015, 20:54:44 »
Puntig opgemerkt Leen.

Ik maak graag een statement, uh punt bedoel ik.
De wereld bestaat uit UK vrienden en "de rest". En de laatste uit puko-loze en puko-met.
Ik heb beiden even lief.

Maar punt of niet, ze zijn makkelijk op te pakken, en te draaien met de locs er op.
Enne... Nog een sterk punt. Je kunt ze ook zo op de vloer leggen. Oerdegelijk!
Enig nadeel, volstrekt niet conform de werkelijkheid, natuurlijk :P

Grzz, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #541 Gepost op: 29 June 2015, 21:50:32 »
De T9 ontbreekt nog, die gaan we in het verre noorden ophalen.

T9's zijn stoere loks. Ik ben van plan om zaterdag een van m'n T9's mee te nemen, voor het geval we moeten testrijden. Dat is nog wel een lok die ontsporingsgevoelig kan zijn...

Werner
Ja, ook ik heb Southern stoomloks

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #542 Gepost op: 30 June 2015, 18:14:39 »
Vandaag ben ik weer verder gegaan met mijn boompje... Hoewel boompje?
Het is wel een joekel van een boom geworden. OK, er staat een paardje bij in 1:87...
Maar ook in schaal OO is het nog steeds een flinke boom.



Verder is de SR 4-4-0 Schools Class 'Charterhouse' onder handen genomen.
Er waren een aantal issues. Zo was een van de draadjes van de miniplug tussen de loc en de tender gebroken.
Hiervoor moest een nieuwe miniplug met bekabeling ingesoldeerd worden.



Ook werd de loc voorzien van een DCC decoder. En wel zo'n hyper goedkope uit China.
SR locs hebben geen speciale functies, want beschikken bijvoorbeeld niet over lampjes.
Simpel is goed genoeg, dan.

Voor de E4 hadden we ook zo'n goedkope decoder. Maar... deze bleek bij aankomst al overleden.
Geen punt, even reclameren, en er werd meteen een nieuwe toegezegd.
Weliswaar een 8pins ipv een 6Pins, omdat de 6Pins niet meer op voorraad was.
Die 8pinner gaat dus in de 5Mt. :)

Tenslotte, heb ik een oplossing gevonden voor de verbinding tussen de bogie en de body.
De bogie zat er los onder, met een springveertje ertussen.
Dat beviel mij eigenlijk niet. Dus heb ik met de laser een klein ringetje op maat gemaakt.
Het past keurig op de bovenzijde van de pin van de bogie.
En zit klemvast.

Wel, en dan maar meteen een nieuwe statiefoto van de UK-locs.



Ik voel best wel een gelukkige verzamelaar...

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #543 Gepost op: 30 June 2015, 18:20:53 »
Hans, de oplossing van het veertje/ringetje voor de bogie, voor welke lok is dat?

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #544 Gepost op: 30 June 2015, 18:29:05 »
@Leen,

Voor de SR 4-4-0 Schools Class 'Charterhouse'



Het pinnetje zat dus los in de gleuf van de body.
Nu niet meer.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #545 Gepost op: 30 June 2015, 18:49:38 »
Hmmm, zo te zien heeft die dezelfde constructie als de T9.
Met de T9 waren er indertijd nogal wat problemen, ook met deze bogie.
Het was toen misschien Hornby's fraaiste lok. maar hij was zeker niet hoogstaand qua ontwerp (slipbandjes, getver...  :'() en er waren grove fouten in de assemblage.

Bovenop het pinnetje zat een vastgelijmd kort pijpje geschoven, waardoor de bogie in de body geborgd zat. Dat is hier blijkbaar ook zo.
Bij de T9 was pinnetje-met-pijpje te lang, waardoor het de lok omhoog drukte, precies ter hoogte van het aandrijfwiel met de autoband erom.
Het leek dus net alsof het wiel op de rails stond, maar omdat het iets opgetild was, had de lok bijna geen trekkracht.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #546 Gepost op: 30 June 2015, 19:12:30 »
Dat is een fraaie boom geworden , Hans. We moeten maar eens kijken of we mijn armatuurtjes ook mooi kunnen aankleden.

Wat betreft de decoder. Let wel op dat je bij goedkope decoders vaak niet de start of maximum snelheid kunt instellen (cv 2 & 5). Ik vind dat altijd wel een must. Ik weet niet of dat bij die van jou wel het geval is.

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #547 Gepost op: 30 June 2015, 19:45:05 »
@Werner,

Jouw boom skeletjes worden ook zo mooi. :)
Het blijft natuurlijk een gok met die Chinese dingen.
Maar bij de EMV waren ze zeer bekend.
Voorzover ik heb begrepen, geen problemen.

@Leen,

Werner neemt zaterdag een of meerdere T9 locs mee.
Het is bekend dat die problemen geven bij de bogies.
Of dat springveertje bij mijn "Schools" standaard is, weet ik niet.
Het werkt in ieder geval wel.

Grzz, Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #548 Gepost op: 30 June 2015, 19:50:13 »
Hans, even over je boompje.

Als je nu die zeeschuim tegen je stammen hebt gemaakt, spray er dan
even 8021 overheen. Dan is het geheel egaal van kleur, en kun je daarna
met bladmeuk aan de gang. Dat geeft een net wat fraaier resultaat.
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #549 Gepost op: 30 June 2015, 20:07:09 »
@Steef,

Wat is "8021"? Dat kunnen we bij de bomen van Werner uit proberen.
Bedankt voor het meedenken.

Grzz, Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #550 Gepost op: 30 June 2015, 20:18:01 »
Ral kleur uit een spuitbussie, is geen meedenken maar een raad...
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #551 Gepost op: 30 June 2015, 20:21:31 »
@Steef,

Wat is het verschil? Hahaha...
We gaan het uit proberen.
Je moet goede raad tenslotte op waarde weten in te schatten.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #552 Gepost op: 07 July 2015, 20:01:34 »
Vandaag voelde ik me net een instrumentmaker.

Ik mocht bezig zijn met het produceren van een EMV-wisselomzetter.



Het betreft hier een houder voor een servo-motor die een wiel aandrijft in een soort vork.
De onderdelen zijn uit acryl- en/of ABS plaat met een laser gesneden.



De constructie maakt dat de servo een grote slag kan maken, maar dat de beweging van het verenstaal waarmee de wissel wordt omgezet maar zeer beperkt blijft.



De beugel waarmee e.e.a. onder de baan kan worden gemonteerd, moet ik nog maken.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #553 Gepost op: 07 July 2015, 21:15:46 »
Mooie consructie Hans. Wat is het precieze nut?

Michel
(via mobiel)


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #554 Gepost op: 07 July 2015, 22:12:57 »
@Michel,

Een grove beweging van de servo van 450 wordt omgezet in een precisie beweging van 60.

Dat schijnt, volgens de ingenieurs van de EMV, beter te zijn voor de servo's. En het resulteert in bedrijfsmatig prima afgeregelde wisselomstellers.

Grzz, Hans