Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 206542 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #750 Gepost op: 23 June 2016, 19:39:51 »
@Leen,

De radius wordt 60cm. Er komt slechts een enkel spoor.

Gr, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #751 Gepost op: 23 June 2016, 20:09:25 »
Mooi hoor!
Het lijkt net alsof het er niet in past, vandaar mijn vraag.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #752 Gepost op: 24 June 2016, 08:19:56 »
@Leen,

Het baanplan van Wateringbury (Medway Valley Line) is gemaakt met AnyRail. Een buitengewoon prettig programma.
Had het al een tijdje niet meer nodig gehad, maar voor het ontwerp van de boog in kwestie weer erg handig.
Ik kon meteen een update doorvoeren naar versie 6.  (y)

Om een boog van 60 graden te maken, gebruik ik de meetlinten in het programma.
Voor het goed uitrichten van de flexrails pas ik "markers" toe. Het kleinste raildeel in afwijkende gele kleur.



Ik teken de boog in twee delen. Eerst van de linker-marker naar het midden. En dan na het verwijderen van deze marker, van het midden naar de rechter-marker.

Het prettige aan Anyrail is, dat je het baanplan in delen op A4 formaat kunt uitprinten op werkelijke grootte.
Je kunt daarbij aangeven dat het afdrukken van lege A4 vellen onderdrukt wordt.

Je knipt het railpatroon uit en plakt het simpel aan elkaar met plakband.



Vervolgens kun je het patroon precies op de plaats leggen waar je het wilt hebben.



En zoals je ziet, past het. Links ligt de track op 25mm van de wand, rechts op 100mm van de achterwand.
De hoogte onder het schuine plafond is daar 125mm. Dat is hoog genoeg.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #753 Gepost op: 25 June 2016, 22:19:48 »
Vandaag het nieuwe baandeel voorzien van een schuimlaagje en flexrails. Wel leuk om de trein vier meter verder te zien rijden.  :)



Wel een verademing om ook weer aan mijn "eigen" spoorprojecten te kunnen werken.

Gr, Hans


rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #754 Gepost op: 25 June 2016, 22:36:35 »
Dus maandag of dinsdagavond eerste rondjes door de kamer  (y)
Rolph

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #755 Gepost op: 27 June 2016, 20:25:19 »
@Rolph,

Nou de hele kamer rond? Neu... maar wel weer een paar meter verder. Eerst gewerkt aan een "kunstwerk" om in termen van Movares te blijven. Voor het luik naar de kruipruimte komt een vaste brug.



De breedte is net als het deel langs de linkerwand op 14cm gehouden.



Na montage van de underlay en wat stukken flexrails, mag de Schools het spits afbijten. Geen probleem in deze ruime boog.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #756 Gepost op: 29 June 2016, 22:04:37 »
Vandaag eindelijk weer gewerkt aan de eerste zelfbouw wissel.
Deze komt ter hoogte van Beltring & Branbridges Halt.



Het is een wissel in code 100, gebaseerd op Piko A.
De zwarte bielzen zijn origineel, en zijn gebruikt om de juiste spoorwijdte te realiseren. De wissel is gebouwd mbv een mal die met de laser gesneden is uit 2mm dik MDF.

De mal zorgde ervoor dat de wissel de juiste afmetingen en boogstraal kreeg. Daar waar soldeerwerk nodig was, werden de MDF bielzen vervangen door copperclad strips van dezelfde afmetingen. Hierop werden de railstaven gesoldeerd.

De wissel wordt ingezet met een geschakeld puntstuk.
Merk op dat de bielsafstand in het midden groter is dan op bij de korte originele Piko A delen. Dat komt omdat het Engelse prototype een grotere afstand kent tussen de bielzen dan gebruikelijk is op het continent.

Ik heb aan Frans (instrumentmaker) een prima leermeester.
De volgende wissel wordt er een met code 75.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #757 Gepost op: 29 June 2016, 22:08:27 »
Hans, klopt de railafstand nog wel bij het puntstuk?
Op de foto lijkt het net alsof het puntstuk iets te ver naar boven ligt, zodat het bovenste spoor iets smaller is.
O, en veel plezier a.s. weekend, hè.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #758 Gepost op: 29 June 2016, 22:41:19 »
@Leen,

Jij ziet ook alles. :D

Nou ik kan je verzekeren dat onze notoire testloc, de Schools in beide richtingen de wissel kan passeren. Ik heb hem even provisorisch in de baan gelegd. Hij ligt niet op de juiste plaats, want nu is het afstelspoortje veel te kort.



Wat jij ziet is een lichte buiging op het rechte spoor aan de rechterzijde. Dat komt omdat een bielsje van de Piko A net iets te lang is. Als ik dat ietsje korter maak, is het doorgaande wisselspoor haaks.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #759 Gepost op: 29 June 2016, 22:44:22 »
Al doende leert men.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #760 Gepost op: 01 July 2016, 17:32:57 »
Zo de inbouw van mijn zelfbouw wissel bij Beltring is gelukt.

De bedrading is nog wat provisorisch. Ik ga gebruik maken van een geschakeld puntstuk. Dus eens even uitzoeken hoe e.e.a. aangesloten moet worden. Ik ben van plan om de Mardec Arduino configuratie van NTeering te gebruiken. En natuurlijk een EMV zelfbouw precisie wisselomzetter.



Van de tracks die rood omcirkeld zijn, moeten de bielzen nog op de "Engelse" afstand worden gelegd.
Ook is goed te zien hoe het bovenste spoor naar buiten wijkt (blauwe lijn). De h.o.h. afstand verwijdt zich hier van 50mm naar 70mm;
Royaal genoeg om treinen met lange rijtuigen als de Pullman coaches elkaar makkelijk te laten passeren.
Locs rijden heel soepel over de wissel, in alle richtingen.  :)

Alleen hier en daar wat underlay wegsnijden, en er kan geballast worden.

Gr, Hans


Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #761 Gepost op: 01 July 2016, 19:35:09 »
Ziet er goed uit Hans! Wat me wel opvalt... liggen de bielzen van de wissels nu nog op "europese" afstand? Ze lijken een stuk dichter bij elkaar te zitten dan op het spoor ernaast. En natuurlijk ben ik heel benieuwd naar het schakelen van de wissel en of de treinen er netjes overheen rijden :)
Mvg, Bjorn.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #762 Gepost op: 01 July 2016, 19:59:40 »
@Bjorn,

De bielsafstand is wat complex.
Deze is op het bovenste doorgaande spoor op de meeste plaatsen naar Engels voorbeeld. Daar is Piko A gebruikt. Deze bielzen zijn een fractie te kort en te smal. Maar het is een makkelijke en goedkope oplossing.

De wissel in kwestie is een "composiet". :)
Kop en kont zijn Piko A op continentale afstand, de houten bielzen zijn gemaakt naar een wisselsjabloon in OO schaal; dus een fractie langer én breder dan de bielzen van Piko. De copperclad bielzen hebben dezelfde maat als de houten bielzen.

Ik geef toe, het ziet er een beetje vreemd uit.
Maar ik gebruik straks vrij donkere ballast, en dan zijn de bielzen geverfd. Dan valt het allemaal beslist wel mee.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #763 Gepost op: 01 July 2016, 21:48:08 »
Zou het helpen als je de piko bielzen vervangt door peco bielzen?

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #764 Gepost op: 01 July 2016, 22:07:45 »
@Hendrik Jan,

Nee, niet echt. Die zijn nagenoeg even groot. Ik geloof dat de Peco's alleen iets hoger zijn. Een Piko A (biels + code 100 rail) is vrijwel even hoog als een Peco (biels + code 75). Maar nogmaals, staks zit alles onder de korreltjes, en valt het niet meer op.

Ik twijfel alleen of ik aan de andere zijde, op Wateringbury dus, Peco Flatbed code 75 of de nieuwe Peco Bull Head code 75 ga gebruiken. Omdat die zijde van het project het hoofdthema vormt, luistert dat wat mij betreft wat preciezer.

Gr, Hans