Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 16:21:27
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
NS-1000 in spoor-1 door spoorzeven
Vandaag om 15:50:56
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 15:46:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 15:05:43
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door NL-modelspoor
Vandaag om 15:00:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 210277 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #735 Gepost op: 23 December 2015, 21:03:19 »
Vandaag weer verder gegaan met mijn 'heuveltjes'



In de afgelopen zomer, heb ik verschillende kleuren (en soorten) zand verzameld.
Deze heb ik steeds goed laten drogen in de zon, en de droge grond steeds goed gefilterd.
De heuveltjes heb ik ingesmeerd met verdunde houtlijm - en daarna het zand ruim over de heuveltjes gestrooid.



Na droging heb ik het tunneldeel op z'n kop gehouden zodat al het overtollige zand er van af viel.
Vervolgens heb ik de heuveltjes ingespoten met spuitlijm.
Een mengsel van Woodland turf in verschillende kleuren, maakt er al een echte bosgrond van.



Tenslotte heb ik er hier en daar wat gedroogde theebladeren op gestrooid.
De bedoeling is dat de heuveltjes helemaal volgezet gaan worden met boomkruintjes van zeeschuim.

Grzz, Hans
 

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #736 Gepost op: 23 December 2015, 21:37:28 »
Het zal in ieder geval lekker naar thee ruiken :)
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #737 Gepost op: 23 December 2015, 22:10:02 »
@Feiko,

<a href="http://youtu.be/PrVgvrBLCHE" target="_blank" class="new_win">http://youtu.be/PrVgvrBLCHE</a>

Yep, je kunt best wel wat met gedroogde thee... :)

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #738 Gepost op: 13 January 2016, 19:49:55 »
Vandaag een klein, maar precies klusje geklaard.

De Stoneham Lock Railway Bridge is een vakwerkbrug, waarbij aan de bovenzijde vier filigrane bogen de linker met de rechterzijde verbinden. Ik heb lang gezocht naar foto's hiervan. Uiteindelijk bleek een boekje dat we op Warley vonden, uitkomst te bieden.



Ik heb de boogjes "op het oog" nagetekend met AutoCad, en ze vervolgens met de laser gesneden uit 1mm dik MDF.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #739 Gepost op: 02 February 2016, 14:03:46 »




Vandaag heb ik de brug in wording gesneden met de lasercutter.
Gemonteerd ontstaan H-profielen. De basisconstructie is 3mm MDF, de 'dekplaten'zijn uit 1mm karton.

Ik ben erg tevreden met het resultaat. Nu nog monteren, en lakken.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #740 Gepost op: 02 February 2016, 16:00:13 »
.....en plakken.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #741 Gepost op: 02 February 2016, 18:35:15 »
Ik heb even doorgewerkt, want ik was natuurlijk wel benieuwd naar het resultaat.



Bij de eerste en laatste recht opstaande H-balk zijn platen met ovalen gaten nodig.
Hier heb ik de grenzen van het mogelijke opgezocht. Uit karton zijn met de laser deze filigrane plaatjes gesneden.
Aan de zijkanten zijn de randen slechts 0,5mm.



Op deze foto is goed te zien, hoe uit drie losse delen de constructie met H-balken wordt opgebouwd.
Als drager de 3mm dikke constructie uit MDF, en aan weerskanten een kartonlaag van 1mm.
Deze kartonlagen zijn bovendien gegraveerd.



Hier de twee gemonteerde brugdelen.
Aan de onderzijde een iets naar binnen vallende brede rand, waarmee de zaak op het baanlichaam kan worden gelijmd.



En dan hier het (voorlopige) resultaat. Rechts het origineel ter vergelijking.
Nog een beetje provisorisch... met stukjes plakband.
Meer om te zien of het een beetje klopt.
In ieder geval kunnen de locs en rijtuigen ongehinderd passeren.

Voor de brug kan worden afgemaakt, moet hij natuurlijk eerst geverfd worden.
Hoewel ik foto's heb, waar de brug wit is, denk ik eraan om hem grijs te maken.
Overigens moet ik ook nog de ballast aanbrengen op het baanlichaam.

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #742 Gepost op: 02 February 2016, 19:09:59 »
@Hans. mooi gedaan.
Ik raak steeds meer gecharmeerd van dat lasersnijden! En jouw brug heeft nu dezelfde massieve en stevige uitstraling als het orgineel.
Wel nog wat opmerkingen. Ga je nog proberen om (een deel) van de klinknagels na te bootsen? Ik vind dat wel een belangrijk kenmerk van dit soort constructies. En nog wat over de constructie zelf. In de foto van het orgineel zie je dat de diagonale en verticale stijlen duidelijk ingeklemd worden door de horizontale liggers en de eindstijlen, die zelf weer een een duidelijke topplaat hebben. Ga je over de huidige  constructie nog een extra (dunne) laag plakken om dit na te bootsen?

Groeten, Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #743 Gepost op: 02 February 2016, 19:40:07 »
@Sierd Jan,

Ik loop tegen de grenzen van wat mogelijk is.
Een laagje van minder dan een mm op brengen, zal erg lastig zijn.
Bovendien ben ik bang dat het materiaal tijdens het snijden verbrandt.

Wat ik wel wil proberen, is het aanbrengen van (de suggestie) van klinknagels.
Ik denk er aan om met een naald kleine druppels houtlijm op te brengen.
Eerst maar eens proberen. Lukt dat niet, dan is het nog geen ramp.
Blijft het al bij al toch een aardige brug.

Overigens, dat CAD tekenen is eigenlijk veel makkelijker dan de meeste mensen denken.
Zeker met AutoCad heb je veel hulpmiddelen die het tekenen erg eenvoudig maken.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #744 Gepost op: 02 February 2016, 23:12:53 »
Er zijn klinknagel transfers te koop van o.a. Archer transfers.
Die bevestig je en daarna verf je er overheen.
Dan lijken het net echte klinknagels.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #745 Gepost op: 07 February 2016, 21:35:20 »
Ons materieelpark heeft weer een uitbreiding ondergaan...



  • Southern 4-6-0 Maunsell S15 Class in olijfgroen livrei (boven)
    Het "broertje" van de King Arthur Sir Pelleas N15 die we al eerder hadden.
    Hij doet het geweldig voor de olijfgroene Maunsell rijtuigen.
    Inmiddels is deze trein ook compleet met 5 rijtuigen, waarvan twee verschillende brakes.

  • BR 4-6-2 'Manston' Battle of Britain Class - Hornby Club Exclusive in Brunswick Green (beneden)
    En wel een heel bijzonder exemplaar.
    Dat wordt sparen voor een set MK1 in British green.
     


Foto: RvdB

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 21:53:05 door Hans van de Burgt »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7285
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #746 Gepost op: 07 February 2016, 21:42:25 »
Best wel een vreemd gezicht zo, met een geheel dichte zijkant
van het machinistenhuis. Verder wel een stoer ding met een lekkere
lange tender. Is een mooi stuk voor op je baan Hans.  (y)
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #747 Gepost op: 06 June 2016, 23:08:38 »
Eindelijk heb ik weer tijd voor mijn eigen spoorproject. De afgelopen maanden heeft WB helemaal stil gelegen.
Prio is dat we z.s.m. rond kunnen rijden. De brug voor de deur is technisch gereed.
Om hem echter ook te gebruiken als deel van de BMB module bleek toch iets te ambitieus.
Dus dat gaat hem niet worden. Daar komt een mooi alternatief voor.



Langs de wanden van de zolder komt een smalle strook waarop een eenvoudige rondlopende baan wordt gelegd.
Deze sluit aan op de traverse die aan de rechterzijde komt. Ik ben met een aantal mensen van Maker Faire Eindhoven bezig om de traverse mechanisch en elektronisch uit te gaan voeren. De traverse moet mbv DCC steeds 5cm opschuiven, waarbij de treinen zonder problemen moeten kunnen passeren.



In de hoek komt in de grote boog het stadje Wateringbury. Ik wil dat de zaak demontabel wordt, en dat ik er overal makkelijk bij kan. Het idee is een EMV draagbak te gebruiken, met iets ingekorte poten. Daarmee kan ik het "gat" in de hoek overbruggen.
Op de twee bestaande ladekasten kunnen dan een aantal losse landschapsmodules gelegd worden.

Eens kijken of we hier iets moois van kunnen maken.

Gr, Hans 

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #748 Gepost op: 23 June 2016, 17:37:52 »
Zo vandaag getimmerd, ondanks de hitte.
Het traject voor de treinen die achter Wateringbury heen gaan lopen.



Een klein pielstukje, maar toch meer werk dan ik dacht.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #749 Gepost op: 23 June 2016, 19:26:55 »
Hans, hoe groot wordt de boog in dat hoekje?

Leen.