Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193266 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7486
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #780 Gepost op: 04 december 2016, 23:58:46 »
Hans, wat is een conversierijtuig? En die conducteurswagen in het midden... Per ongeluk? Volgens voorbeeld?
Voor de rest ben ik alleen een beetje jaloers :)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #781 Gepost op: 05 december 2016, 00:11:39 »
@Huibert,

Die conducteurswagen (wij noemen dat een Brake Van, een remmerswagen...) hoort er eigenlijk niet tussen. Maar om in dit geval de twee treindelen aan elkaar te koppelen rijdt hij ertussen. Hij converteert de koppelingen. Voorkant Kadee, achterkant Hornby standaard koppeling.
Het gebruik van zo'n conversiewagen is makkelijker dan een koppeling in de nemschacht vervangen. Maakt het wisselen van een loc trouwens ook makkelijker. Sommige locs hebben immers Kadee, andere (nog) Hornby standaard.

De bedoeling is overigens dat alle locs, en alle eindwagens Kadee krijgen.

Gr, Hans


Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7486
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #782 Gepost op: 05 december 2016, 08:39:11 »
Jee, je had het al beschreven. Ik ei. Ben gelijk die video gaan bekijken en verder het bericht niet gelezen... Sorry :)
Maar duidelik verhaal ;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #783 Gepost op: 06 december 2016, 21:38:46 »
Nu de cirkel op de zolder gesloten is, is het zaak even kritisch naar het oorspronkelijke railplan te kijken. Omdat ik bij het leggen de 1:1 hardcopy van het Anyrail plan heb gebruikt, is de afwijking bij de realisatie minimaal. Wel zijn er aanpassingen geweest in de bogen. Deze moesten door alle locs bereden kunnen worden, én ook moesten lange reizigerstreinen elkaar kunnen passeren. De boogstralen zijn daardoor wat ruimer genomen dan eerder voorgenomen. En de afstand h.o.h. in de bogen is toegenomen tot 6 á 7 cm.

Een andere aanpassing is de toevoeging van de kleine Fiddle Yard met drie sporen van ruim 180cm aan de achterzijde. De boog rechtsachter is daardoor ook wat anders uitgevoerd. De daar geplande gebogen wissels zijn komen te vervallen. Dat blijken toch ondingen. Maar vooruit... De wisselstraat linksonder werkt perfect. Dat laten we dus maar zo.



Hier het resultaat tot nu toe. Het oranje spoor (code 100) is operationeel, het grijze (code 75) volgt zo spoedig mogelijk. Ik ga volgende week eens aan de slag met de elektronica: ringleiding, reedcontacten, servo's, mardecs... Nog werk zat. Ook ga ik van start met de scenery, te beginnen bij het onzichtbaar maken van de bogen links- en rechtsonder.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #784 Gepost op: 08 december 2016, 15:58:02 »
Gisteren heb ik een begin gemaakt met het perron van Beltring & Branbridges Halt.
Een houten perron gemaakt van bielzen op houten schragen.
Ik moest me hierbij tevreden stellen met een oude ietwat onscherpe foto.



Het zijn tamelijk smalle en vooral korte perrons. Dus enkel geschikt voor heel korte treinen.
Hier zie je de CAD tekening van de drie delen van een perron. De uitstulping dient om het wachthuisje te kunnen dragen.
Aan weerskanten van het baanvak komt een dergelijk perron met een lengte van 63cm.



Op basis van de CAD tekening heb ik alle onderdelen met de laser gesneden uit 2mm dik karton.
De schragen heb ik overigens wat eenvoudiger gemaakt dan het prototype.



Met boekbinderslijm heb ik de verschillende onderdelen gemonteerd. Met boekbinderslijm in plaats van met houtlijm, omdat deze lijm niet meteen hard wordt.
Je kunt dus veel meer op je gemak werken.



De volgende actie is het inkwasten van het geheel met bruine acrylverf (van de Action :D). 
Drie dunne laagjes, én aan beide zijden om het kromtrekken te voorkomen.
Hier overigens de "grondplaat" die identiek is aan de bovenplaat, maar dan zonder bielzenmotief.
Daar waar het wachthuisje moet komen wordt een kokerconstructie gemaakt.



Vervolgens heb ik de grondplaat bekleed met ballast en hier en daar een toefje groen (als onkruid).
Ook hier bewijst de boekbinderslijm goede diensten.

En met het monteren van de bovenplaat is dit het resultaat.



De vloer van het wachthuisje is een stukje schuurpapier. Daar moet nog wat poeder op, want dit blinkt teveel.
Zo, nu nog vijf delen te gaan... De diverse hekjes en reclamebordjes komen er uiteraard ook nog op, alsmede de trapjes e.d.
En de wachthuisjes natuurlijk.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #785 Gepost op: 08 december 2016, 16:50:04 »
Ziet er goed uit, Hans!  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #786 Gepost op: 08 december 2016, 16:54:41 »
@Leen,

Dank je. Ik heb wel een vraagje. Op de foto staat een geschilderde perronrand. Welke kleur zou je me adviseren?
Wit of een andere kleur?

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #787 Gepost op: 08 december 2016, 17:06:09 »
Wit.
Waar het schuin naar beneden gaat gebruikten ze alleen een witte rand als de schuine kant gebruikt werd door passagiers om erover naar beneden te lopen.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #788 Gepost op: 09 december 2016, 22:42:38 »
Hier zie je de drie delen van één perronkant achter elkaar liggen.
In het echt was dit perron overigens nog korter, maar ik vond dat er wel minstens één loc en twee coaches zouden moeten kunnen stoppen. Op mijn BMB bak kan ik er eventueel twee achter elkaar leggen.



Op de uitstulping komt dus het wachthuisje, hier shelter genoemd. Vorig jaar op Warley vond ik twee setjes P110 van Knightwing.
De shelters zijn niet helemaal prototypisch, maar kunnen met een aangepast dak prima ingezet worden.
Makkelijk klusje met Onshape en de lasersnijder.

   

De shelters worden voorzien van Southern Railway reclamebordjes.
Hier zie je twee van de exemplaren die ik gevonden heb:



Maar nu heb ik nog wel een vraag...
Welke kleuren ga ik gebruiken? Als ik kleurenfoto's op het web bekijk zie ik combinaties in groen en wit; maar ook in groen en crème. Zelfs Hornby gebruikt beide kleurschema's (zie de platform shelter R510 vs. de signalpost van Wateringbury R9816).

Semgonline beschrijft uitvoerig het gebruikte kleurenschema van de Southern Railway: http://www.semgonline.com/proto/sthnpaint.html

Dat is mooi... maar wat is dan bijvoorbeeld Nº1 Light Stone BS381C shade 386 Champagne (BS381C shade 352 Pale Cream)? Ofwel welk potje verf moet ik hiervoor kopen? Zo'n tabelletje zou welkom zijn.

Waarom nog niet geplakt?... Wel mijn plastic lijm was ingedroogd. Morgen in Houten een nieuw potje halen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #789 Gepost op: 09 december 2016, 23:12:26 »
Beide kleuren staan in deze BS381C colour chart:
http://www.mcconnellspaints.com/bs381c-colour-chart.html

Hier een groter plaatje van kleur 352:
http://www.e-paint.co.uk/Lab_values.asp?cRange=BS%20381C&cRef=BS381%20352&cDescription=Pale%20cream

Je kan ze ook kopen.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #790 Gepost op: 09 december 2016, 23:27:54 »
@Leen,

Geweldig... Dit wilde ik hebben. Ik begrijp dat de Britten een afwijkend kleurensysteem hebben. Tja kopen, we kunnen de kleuren ook heel goed zelf mengen. Maar met deze tabel kan ik de Semgonline info prima lezen. :D

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #791 Gepost op: 10 december 2016, 07:33:58 »
Het blijkt toch iets complexer te zijn bij Beltring & Branbridges Halt. Ik vond deze zeldzame kleurenfoto van David Glasspool:



De foto dateert uit 1961. Een Wrainwright C Class staat klaar om te vertrekken.
De hekjes zijn in N0. 1 Light stone - 352 Pale Cream en in N0. 4 Light Green - 217 Sea Green geschilderd. Maar als je goed kijkt zie je dat de shelters wit zijn.
Op de hoeken N0. 3 Dark Green - 282 Forrest Green, en de dakranden Pale Green. Aan de rechterzijde is ook een schraag te zien in Pale Cream. Bij mij zijn ze al bruin, en dat laat ik zo. :)

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #792 Gepost op: 10 december 2016, 16:48:31 »
Vandaag in Houten geweest. Was daar al heel lang niet meer geweest. Wat een drukte zeg. Gelukkig kon ik de auto kwijt op een van de weinige nog open plekjes achter het nabij gelegen restaurant. Met Jelle, Paul en Werner (EMV maatjes) heb ik met plezier de markt afgestruind. Er lagen zowaar hier en daar wat Britse spulletjes.

Ik heb goed moeten zoeken - het lijkt immers bijna alleen maar Märklin op die markt. Nou vooruit .... ook nog wat Fleischmann en Roco. Maar al het andere is zeldzaam, hahaha. Maar goed, uiteindelijk kon ik naar huis met een wissel, wat flexrails, raillasjes en een flesje MEK. Dat laatste doet me denken aan het flesje tri dat mijn moeder gebruikte om vlekken te verwijderen. En ik om er mijn Fallerhuisjes mee te plakken. Oh..., en wat bleek dat goedje geváárlijk te zijn.

Nog even terug komend op de shelters. De foto van David Glasspool brengt nieuwe inzichten. In tegenstelling tot wat ik dacht, blijken de shelters op Beltring & Branbridges Halt niet zo'n brede sierlijst te hebben onder het dak zoals de shelter in post #788. Ik was er van uitgegaan dat dit wel het geval was. De shelter op het perron van Wateringbury Railway Station heeft immers wel zo'n omlijsting.

Rolph wees me er vervolgens op dat de latten bij het prototype horizontaal lopen i.p.v. verticaal zoals bij het model. Alles overwegende lijkt het dus beter om de shelters met Onshape opnieuw te tekenen en met de laser de bouwdelen uit te snijden. Dan is harsboard van 0,3mm een goede optie (Snijlab Rotterdam).

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #793 Gepost op: 11 december 2016, 21:39:33 »
Vandaag even de CAD tekening van de shelters gemaakt.



Rolph gaat e.e.a. snijden met zijn snijplotter. Hij heeft een Cricut Explore Air Mini Plotter Cutter waarmee je diverse materialen kunt snijden of graveren met een .DXF - bestand van je CAD ontwerp. De bedoeling is dat we nog meer werk op deze manier gaan maken.



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 11 december 2016, 22:28:48 door Hans van de Burgt »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #794 Gepost op: 11 december 2016, 22:53:29 »
Je kunt ook met Evergreen-stripjes aan de gang, Hans.

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/63747-tregonissey-dries/?p=1673352

Groeten,
Werner