Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 13:16:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
  

Auteur Topic: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak  (gelezen 82755 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #150 Gepost op: 22 October 2014, 12:06:23 »
Mag ook, want de koelplaat hangt aan de GND of nul. Ik bedoel de nul of GND van de schakeling. Jij zult deze pen vermoedelijk de - van je voeding noemen, want dit is de nul of GND. Dit is bij metingen altijd de plaats waar de zwarte pen van je multimeter komt.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Denk even na over het volgende:
Jij hebt je voeding ingesteld op 20V. Heb je nu een +20V en een -20V of een +20V en een nul of GND?
Wij technici hebben graag een nul of GND. Is een lekker referentie punt  ;D
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #151 Gepost op: 22 October 2014, 13:32:47 »
Gerard oei, daar vraag je me wat, mijn kennis van elektriciteit is "beperkt"  :-[

Op het doosje staat +V en -V
Een koper heeft er nog wat aan gemeten en schrijft in DX.com in z'n review:
Ground symbol is connected to frame/chassis, -V or COM (common) means output ground and +V is the 24V output voltage.

Is dat voldoende antwoord op je PS-vraag?

Misschien een dom idee, maar zou i.p.v. de +V/-V, de booster anders aangesloten moeten worden met deze voeding?

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #152 Gepost op: 22 October 2014, 13:50:00 »
Als je V- op de "G" en V+ op de "+" hebt aangesloten klinkt dat prima. Neem de V-/"G" als massa voor de metingen.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #153 Gepost op: 22 October 2014, 15:05:56 »
PS. Denk even na over het volgende:
Jij hebt je voeding ingesteld op 20V. Heb je nu een +20V en een -20V of een +20V en een nul of GND?
Wij technici hebben graag een nul of GND. Is een lekker referentie punt  ;D

Als semi-amateur gebruik ik altijd de aanduidingen: V+ 0 V- voor een voeding met een positieve en een negatieve uitgangsspanning, en V+ 0 (GND) voor een standaardvoeding. Dan is het meteen duidelijk om welk type voeding het gaat. Er zijn echter fabrikanten die V+ V- bij een gewone voeding zetten (zelfs in een schema). En dat maakt de zaak nodeloos verwarrend, want bij de aanduiding V+ V- verwacht ik dat er ook een 0-aansluiting (GND) op een voeding zit.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #154 Gepost op: 22 October 2014, 15:17:02 »
Mario,

Niet te zwaar aan de PS tillen. Je had de aansluitingen al goed (groene LED). Ik als technicus vind het af en toe grappig hoe mensen een voeding van 20V hebben en dan een klem hebben met de spanning +20V en een andere klem met -20V. Als technicus kijk je dan diegene die dat zegt aan en denkt dan: "Mond dicht het is goed". Zoals door Fred Eikelboom aangehaald een van de klemmen is GND. Dit is in de regel de negatieve  (-) klem van een voeding. Voor een negatieven voeding denken we dat de positieve (+) klem GND is.
Gewoon de metingen doen en niet verder aan de PS denken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #155 Gepost op: 23 October 2014, 23:29:44 »
Hoi Gerard,

Ingangsspanning is 19.21V, multimaus is netjes gestart en groene en gele leds zijn aan, dan:

de spanning tussen de pennen G en S (noordoosten, tussen uitgang naar rails en RJ connector)
Tussen pennen G en S is +5.02V

een gelijkstroommeting met de massa aan de GND of nul ingang en de beide uitgangspennen

Tussen pen FR en GND is +8.04V
Tussen pen BR en GND is +6.90V

groet,
Mario
« Laatst bewerkt op: 23 October 2014, 23:32:37 door mario »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #156 Gepost op: 24 October 2014, 12:03:51 »
Mario,

Bedankt voor de meetresultaten. Als ik ze zo lees, dan is er niets mis met de booster in onbelaste toestand. Ik zou er eens een metertje rails aan knopen en kijken of je kan rijden. Ik verwacht daar geen problemen mee.

Groet,

Gerard van der Sel.

Ps. Sorry maar ik ben van het weekend op eurospoor en moet me met de telefoon behelpen.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2014, 12:16:45 door gvandersel. Reden: Foutjes van de telefoon verbeterd met de PC »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #157 Gepost op: 26 October 2014, 22:37:27 »
Nou moe, niks mis mee werkt gewoon goed!

Ik vermoed dat ik de uitgang naar de baan eerst met een andere (uitgebreidere?) meter heb gemeten die (wellicht ook nog in een andere stand) netjes een spanning aangaf.
De meter die ik nu gebruik (stand 0-20 V=), geeft nog steeds "1" aan, ook al staat er een digitale lok op de rails keurig te reageren op de DCC commando's van de multimaus.

Gerard zeer bedankt voor je snelle en deskundige hulp.

@Hans, zou je de meetinstructies en bijbehorende getallen in de handleiding willen opnemen?

groet,
Mario

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #158 Gepost op: 27 October 2014, 12:14:52 »
Blij dat alles werkt. Wat betreft je opmerking, meetresultaten vergelijken is niet altijd mogelijk.
Als ik jouw meting bekijk van de FR en BR meting. Deze zou in de documentatie terecht komen als:
GND naar BR: 7,5V
GND naar FR: 7,5V
Dit zijn namelijk de theoretische waarden (de helft van de 15V, uitgangsspanning 7815 plus de meetfout van de multimeter). Deze spanning wordt beïnvloed door de symmetrie in het DCC signaal. Als ik naar jouw meting kijk dan zou een leek zeggen wat is hier fout. Ik heb ze toch als betrouwbaar en goed laten gaan. Waarom? Afwijking van de 7,5V is symmetrisch en zo verklaarbaar. De som van de beide meetresultaten is geen 15V, maar zit er goed in de buurt.
De spanning op Sen G is hoger dan 2,4V en zit dicht tegen de verwachte voedingsspanning (5V) aan. Waar komt deze waarde nu weer vandaan zul je je afvragen. Dit is de spanning die de L6203 nodig heeft om zijn werk te doen en de lage weerstanden zullen deze spanning richting voeding trekken.
Dus een lijstje produceren wil ik wel, maar ik denk dat er weinig printen zijn die zich iets van dit lijstje aan trekken en toch functioneren.
Dus bij fouten zal zo'n lijstje weinig helpen, tenzij je een manier weet om aan te geven wat goede waarden zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #159 Gepost op: 27 October 2014, 12:17:41 »
Op Eurospoor heeft de modulebaan zonder problemen met deze boosters gewerkt. Er is geen enkel probleem geweest met de boosters.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #160 Gepost op: 27 October 2014, 14:39:48 »
Ha! Dat fijn om te horen! Heb je nog es eer van je werk...  ;D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #161 Gepost op: 27 October 2014, 14:43:20 »
Yep (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #162 Gepost op: 27 October 2014, 16:01:25 »
Nou ja, er waren wel wat boosterproblemen, maar die hadden niets te maken met het ontwerp.
Meer met de uitvoering van het soldeerwerk, aansluitingen etc.
Nogmaals, hulde heren (y)

Af en toe nog even aan de koelvin gevoeld: handwarm.
Perfect gedimensioneerd voor dit doel.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #163 Gepost op: 27 October 2014, 17:45:13 »
Even een aantal postings mbt de tester hier naar toe afgesplitst.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #164 Gepost op: 27 October 2014, 20:31:39 »
Idd Hans, boosters hebben zich prima gehouden. Al schrok ik zondag wel even toen de spanning op de baan stond en mijn boostertje niets deed... Ik dacht even "oh nee, niet weer..." Bleek dat er een fase uit lag. Spanning ergens anders vandaan getrokken en alles werkte weer! Ik ook weer opgelucht!  ;) ;D

Gr.

Edsko