Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trams, treinen, bruggen en Americana in Portland Oregon door hvyfuji
Vandaag om 04:18:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:59:12
Werkbank bouwen door ArjanB
Vandaag om 03:44:21
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:14:13
Projekt 083-338 door Erik Baas
22 juli 2019, 23:59:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
22 juli 2019, 23:51:48
Schwarzburg door 44
22 juli 2019, 22:52:08
Artitec SS700/NS3700 door Gerke
22 juli 2019, 22:45:37
Piko h0 NS 2200 door Gerke
22 juli 2019, 22:30:49
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door nkob
22 juli 2019, 22:07:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
22 juli 2019, 22:06:20
BNLS-module: De Korne door pietgrasparkiet
22 juli 2019, 21:52:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
22 juli 2019, 21:49:55
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
22 juli 2019, 21:23:20
Raadplaatje door Illya Vaes
22 juli 2019, 21:20:22
Efringen-Kirchen door poftie
22 juli 2019, 21:01:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door frederik19630
22 juli 2019, 20:43:13
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
22 juli 2019, 19:58:23
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door mass am see
22 juli 2019, 19:22:49
Vloerbaan op een studentenkamer... door Joost O
22 juli 2019, 18:43:06
Iets kleins in 00 door Noordernet
22 juli 2019, 18:33:00
Combe Halt, Brits smalspoor door Stedahult
22 juli 2019, 18:14:39
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
22 juli 2019, 17:53:56
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door OpAart
22 juli 2019, 17:33:37
Update: baan in de tropen door Joost O
22 juli 2019, 16:50:30
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door mass am see
22 juli 2019, 16:22:12
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
22 juli 2019, 13:41:36
Pfarrerwinkel bahn door 44
22 juli 2019, 13:02:50
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Jelmer
22 juli 2019, 12:47:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
22 juli 2019, 12:42:57
  

Auteur Topic: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak  (gelezen 53305 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Gepost op: 21 april 2014, 17:00:37 »
Dit is het "support draadje" voor de BNLS/RCU Booster-Hub:


De BNLS/RCU Booster-Hub is een kleine en goedkope combinatie van een NMRA-DCC booster en een hub voor RocoNet/XPressNet/LocoNet.
Hij is in eerste instantie bedoeld voor gebruik onder een modulebaan, maar kan ook gebruikt worden als eenvoudige DCC booster voor bijvoorbeeld MR-Direct.
Ook kan hij gebruikt worden als vervanger voor een "Roco-kastje" met een LokMaus2 of MultiMaus en vormt daarmee een goedkope start voor DCC beginners.

Dit draadje is bedoeld voor vragen over de bouw en het gebruik van de Booster-Hub, als het antwoord niet te vinden is in de handleiding.
Het is de bedoeling deze handleiding geheel of gedeeltelijk beschikbaar te stellen in de Encyclopedie op dit forum, maar voorlopig is hij beschikbaar via:
                   http://hansqprs.home.xs4all.nl                     ...waar steeds de meest actuele versie te vinden zal zijn.

Voor geinteresseerden is dit het originele draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54663.0.html
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2014, 17:14:24 »
Super! (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2014, 00:40:17 »
Hans,

Bij een door mij geteste print had ik wel een groene en geel LED, echter de loc bleef constant vooruit rijden, ondanks dat de muis op achteruit stond. Enig idee waar ik dat ongeveer in moet zoeken qua oorzaak?

Kan het niet meer verder testen omdat ik nu zelf geen Roco muis meer hier heb. Die heb ik pas as dinsdag weer.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2014, 06:40:04 »
Hallo Paul,
Dat lijkt erop dat het DCC signaal niet goed bij de L6203 terechtkomt, waardoor die effectief een gelijkstroom afgeeft.
De meeste decoders denken dan "ha, analoog!" en gaan gewoon rijden...
Ik zal een paar meetpunten in de handleiding zetten als ik tijd heb, om te kijken of de signalen goed worden gegenereerd.
Greetz, Hans
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2014, 12:20:24 »
Paul,

Meet eens aan beide kanten van R10. De ene kant geeft +5V, terwijl de andere afhankelijk van het signaal rond de +2,5V zal liggen. Ik zou R8, R9 en T1 nog eens met je soldeerbout nalopen. Vermoedelijk zit een van de pootjes niet goed gesoldeerd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2014, 21:56:38 »
Gerard,

Thx  (y) Eerst even twee dagen kolen scheppen (do en za) daarna weer aan de gang met kromme volten.

Laat hier de resultaten weten

guest7823

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2014, 00:35:32 »
Drie printen getest, twee werken. Degene die niet werkt is, waarschijnlijk de eerste (op basis van de manier waarop ik de baanspanning / ST16 heb aangesloten). De vierde (st00mboy / Leen) werkte ook in één keer

Inmiddels de print visueel nagelopen en alles lijkt te kloppen. Ook de hele R8/9 hoek doorgesoldeerd. Ga morgen wel testen en meten

Ik heb het VERMOEDEN dat er iets in geleiding komt wat daarna niet meer stopt. Dwz zodra ik met een loc ga rijden daarna terugbrengen snelheid / ompolen niet meer werkt. Loc krijg NIET de volle aansturing, dwz rijdt in gematigde snelheid. Maar ik ga morgen weleens uitgebreid testen.

Ik zal morgen ook even de kale boostervariant testen dwz ECoS aansluiten en kijken wat de print dan doet, dat heb ik volgens mij nog niet getest.

Wordt vervolgd  ;)

PS de servicemonteur in mij zegt reparatiekosten <-> vervangkosten, kortom waarom klieren met repareren en waarom niet gewoon een nieuwe kit bestellen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2014, 08:09:07 »
Is niet de service monteur, maar de econoom ;D

Groet,

Gerard van der Sel.

Ps. Wiens handen beginnen te kriebelen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2014, 10:48:36 »
Zeer curieuze symptomen... Begrijp ik dat de lok wel te besturen is, maar maar 1 kant op wil rijden?
DCC "doet het" over het algemeen helemaal WEL of helemaal NIET... Kun je wat meer informatie geven?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2014, 13:24:14 »
@HansQ,

Nee, zodra hij de loc wil besturen gaat het mis. Ik verwacht ook dat de loc meteen wegrijdt na inschakelen DCC. De storing is het weggevallen zijn van de sturing van IN2.

@Paul,
Als ik wat tips mag geven: Zet alleen de voeding op de schakeling. Controleer de spanning op de pennen 5 (IN1) en 7 (IN2). Jij zult verwacht ik op beide pennen ongeveer 5V meten. Op pen 11 (Enable) zul je ook 5V meten. Is niet van belang, maar wel handig ter controle. Nu een iets moeilijkere meting: de spanning op de collector van T1 (BC547, collector is de pen dichtst bij de L6203).  Deze zou eigenlijk 0V moeten zijn, maar is vermoedelijk 5V. Meet spanning op de basis van T1 (BC547, basis is pen dichtst bij de 2N5060). Deze is ongeveer 0,6V. Als de spanningen kloppen (dus 5V op de collector) dan is je BC547 overleden. Vervangen door een nieuwe en het is weer oke.
Vertel anders je meet resultaten maar, en denk ik verder mee.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Als BC547 kapot, dan reparatie kosten ongeveer euro 0,50
« Laatst bewerkt op: 30 april 2014, 13:30:58 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2014, 14:14:47 »
Ik heb 2 keer problemen gehand met een Booster-Hub, waarvan ik 1 keer niet heb gevonden wat het was en 1 keer was de optocoupler overleden...

@Gerard, ik verwacht als er geen DCC spanning is, dat de ENABLE laag is, IN1 ook laag en IN2 hoog... Maar dat weet ik zo uit m'n hoofd niet zeker...

Ik ga snel even die meetpunten en -waarden in de handleiding zetten!
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2014, 14:48:14 »
Hans,

De waardes die jij noemt zijn correct. Ik geef alleen de waardes die ik verwacht met zijn storing.
Er komt een DCC signaal uit -> Enable is hoog.
De gele LED brand -> De optocoupler geeft DCC signaal door
De verschijnselen lijken op een PWM signaal. Dat de trein er niet met maximale snelheid vandoor gaat doet aan modulatie denken. DCC signaal is een 50% gemoduleerd PWM signaal.
Dus "langzaam" rijdende trein die niet van richting is te veranderen en waarvan de snelheid niet geregeld kan worden. => Problemen van Paul.

Grootste verdachte is de BC547. Daarom het meetcircus, met waarden die ik verwacht onder zijn omstandigheden. Deze zijn niet de normale waardes.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2014, 18:09:27 »
Als ik wat tips mag geven: Zet alleen de voeding op de schakeling. Controleer de spanning op de pennen 5 (IN1) en 7 (IN2). Jij zult verwacht ik op beide pennen ongeveer 5V meten. Op pen 11 (Enable) zul je ook 5V meten. Is niet van belang, maar wel handig ter controle.

... ...

Vertel anders je meet resultaten maar, en denk ik verder mee.
Ik gok dat de pinnen aan de zuidzijde van de L6203H 1-3-5-7-9-11 zijn? (En dus de pennen aan de noordkant 2-4-6-8-10)

Zo ja:
"defecte print"
1=0,18 V
3=0,04 V
5=0.1 V
7=4,6 V
9=11,5 V
11= 0,0 V

"werkende print"
1=0,0 V
3=0,0 V
5=0,1 V
7=4,6 V
9=0,0 V
11= 0,0 V

Does that help ? Grote verschil is dus pen 9 waar de volle voedingsspanning op lijkt te staan  :-\

guest7823

  • Gast
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2014, 20:03:51 »
Meet spanning op de basis van T1 (BC547, basis is pen dichtst bij de 2N5060). Deze is ongeveer 0,6V. Als de spanningen kloppen (dus 5V op de collector) dan is je BC547 overleden. Vervangen door een nieuwe en het is weer oke.
Vertel anders je meet resultaten maar, en denk ik verder mee.

Beide printen 0,6 V

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2014, 20:25:50 »
Paul,

Met deze meetresultaten lijkt de BC547 goed. Dus die is vrijgesproken.
Pen 9 is Vref en is bij 42V voedingsspanning 13,5 V. Wat lager bij lagere voedingsspanning kan, maar 0V (zoals bij het goede IC gemeten) kan niet.
Kun je nog een andere meting doen.
Sluit de voeding aan en sluit dan teven de voeding op de railingang aan  zodanig dat de oranje LED gaat branden (Als ik het goed heb was hij bij de vorige meting uit).
Even voor jouw informatie: pen 1 van de L6203 zit aan de kant van de 78S15 (componentenzijde staat een 1 bij de pen). Is dit gelijk aan jouw eerdere meeting?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.