Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 749823 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1410 Gepost op: 28 juni 2018, 14:03:39 »
@ Carel,
Weet jij waar die benaming speklaag vandaan komt?
Ben Carel niet, maar weet wel het antwoord :)
Mooi torentje Hans!

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 14:05:38 door tothebeach »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1411 Gepost op: 28 juni 2018, 14:56:09 »
Ahh visueel, weer wat geleerd.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1412 Gepost op: 28 juni 2018, 17:44:25 »
Hoi Hans:

Het verven komt wel goed. Gisteravond is hier een lok die voor 90% af was, weer in de ovenreiniger gedompeld. Verf er weer af en opnieuw beginnen tot ik er tevreden over ben. Dat schijnt er bij te horen.

Nu moet je op dat nieuw geprinte model wel zuiniger zijn dan de oude kneusjes waar ik mee speel, maar toch. Met waterbasis verf is het makkelijk corrigeren.

Houd er plezier in!

Joost

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1413 Gepost op: 28 juni 2018, 23:35:46 »
Hoi Hans,

Ik zou met smal afplaktape de speklagen (de witte banden dus) afplakken en dan de bruine banden schilderen. Ik weet niet of Jakarta een goed geoutilleerde kunstschilderwinkel heeft. Daar kun je friskfilm kopen. Dat is een soort boeklon die makkelijk loslaat en goed op niet vlakke oppervlakken plakt. Airbrushers gebruiken het veel om stukken te maskeren.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1414 Gepost op: 29 juni 2018, 02:26:55 »
Hi Joost,

90% klaar en dan weer opnieuw beginnen? Brrr, dat is beroerd. Dat zie ik mijzelf niet doen. Die ringen hier opnieuw, dat is nog te doen.

@Dirk: goeie tip weer, ik ga op zoek.
Dit weekend moet het goed komen.


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1415 Gepost op: 30 juni 2018, 12:32:30 »
Uw razende reporter was weer druk vandaag.
Eerst bij de Schuldturm, waar heel secuur de speklagen angestrichen werden. Ziet er nu goed uit:






En dan naar de sporen vòòr de tunnelingang Hochfirst. De DB gaat daar een kruiswissel aanleggen.



Met dank aan Dirk en Andre die fraaie voorbeelden van kruiswissels hebben laten zien.
Gaf mij inspiratie om oude wissels en een oude kruising (45 jaar) een plaatsje in de Lenzkircher layout te geven.


Ik begin met de wissels gangbaar te maken en testen met de “lastige” loks voordat de slijptol erin gaat.


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1416 Gepost op: 30 juni 2018, 20:56:18 »
Hallo Hans,

Bedankt voor de acknowledgements. Mijn kruiswissel ondergaat nu uitbereide testen en wordt op kleine punten nog bijgewerkt. Ik ben nu met een demobaan voor de modelbouwdag bezig, waardoor ik even niet kan rijden, maar als achter de rug is zal ik wat filmpjes maken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1417 Gepost op: 01 juli 2018, 08:11:47 »
Vandaag begonnen om de oude wissels gangbaar te maken.
Hieronder een plaatje van twee wissels: boven onbehandeld, onder gerepareerd, functioneert goed.







Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1418 Gepost op: 01 juli 2018, 09:53:03 »
Hallo Hans,
Ik heb ook een weinig Teflonolie (druppeltje PFTE-spray) in het loopwerk aangebracht.
Sindsdien geen enkele storing meer gehad.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 09:56:17 door Arjen52 »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1419 Gepost op: 01 juli 2018, 10:07:06 »
Hi Arjen,

Bedankt voor de tip, ik ga op zoek.

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1420 Gepost op: 01 juli 2018, 10:43:15 »
Vandaag begonnen om de oude wissels gangbaar te maken.
Hieronder een plaatje van twee wissels: boven onbehandeld, onder gerepareerd, functioneert goed.



Bekend probleem inderdaad, ik los dit op dezelfde manier op.
Ik gebruik overigens dezelfde soort wissels.
Echter ik Dremel de hele aandrijving er af en bouw er een servo onder. Werkt perfect.

Let ook op het puntstuk, het plastic is dus in de loop der jaren gekrompen, dus het puntstuk is soms (en dus niet altijd) iets lager dan de rails.  ::)

Groeten Marco

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1421 Gepost op: 02 juli 2018, 07:32:08 »
Hi Marco,

Ja puntstuk is wat lager. Dat zie ik ook bij de 6000 serie wissels.
Ik heb daar nog niet over nagedacht hoe dat op te lossen is. De treinen rijden er zonder problemen overheen, je ziet wel dat de wielen en beetje "duiken" op het puntstuk.

Ombouwen naar servo aandrijving vind ik niet nodig, is mij teveel werk, ik las laatst op het draadje van Andre dat hij ook wat getemperd is in zijn enthousiasme over servo's.


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1422 Gepost op: 02 juli 2018, 12:22:17 »
Hi Marco,

Ja puntstuk is wat lager. Dat zie ik ook bij de 6000 serie wissels.
Ik heb daar nog niet over nagedacht hoe dat op te lossen is. De treinen rijden er zonder problemen overheen, je ziet wel dat de wielen en beetje "duiken" op het puntstuk.

Ik heb er ook (nog) geen problemen mee gehad.
Als die wel komen? Eens kijken of het met een heel dun plaatje styreen is op te lossen.  ;D

Citaat
Ombouwen naar servo aandrijving vind ik niet nodig, is mij teveel werk, ik las laatst op het draadje van Andre dat hij ook wat getemperd is in zijn enthousiasme over servo's.


Ik heb inmiddels 34 servo's (SG 90 uit China  klikkerdeklik) in gebruik en heb er nog geen problemen mee ondervonden.
Het afstellen is inderdaad wat werk maar daarna functioneert het naar behoren.

Groeten Marco

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1423 Gepost op: 03 juli 2018, 15:10:19 »
@Arjen:

Gevonden de PTFE spray:



Binnenkort maar eens testen.




Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1424 Gepost op: 03 juli 2018, 15:28:03 »
Hans,

Leuk om die oude Fleischmann wissels te zien, heb er in de jaren 70 ook een paar van gehad. Maar die hebben het niet zo heel lang uitgehouden destijds.

By the way, ik gebruik geen servos (ja, maak zelf ook soms die type fout) maar motorschakelaars, of hoe die dingen ook heten, van MTB. Er zit een motor in, die krijgt een spanning, de motor gaat lopen, en binnen in het ding zit dan een schakelaar dat als de motor de juiste stand heeft bereikt, de motor stopt, dat is dan 180 graden. Voor het omzetten naar de volgende stand dus nog een spanning aanbieden, maar nu op het andere draadje van de MTB. Hij heeft dus net als de FL schakelaars 3 draden, 1 common, en 1 voor de ene kant op en 1 voor de andere kant op, waarbij 1 kant dus eigenlijk 180 graden is (of meer, als hij niet al in het midden staat) en dan verzorgd de schakelaar intern de afschakeling.