Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 40730 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #105 Gepost op: 05 juli 2023, 11:57:17 »
Ziet er fraaai uit,en aardig groot ook nog  :o
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #106 Gepost op: 06 juli 2023, 09:42:49 »
Dahinterhofen im Bau   –   22


Deining

Eerder deze week zorgde het bedrijf Spur 01 Modellbahnen, sinds februari 2023 de opvolger van MBW Modellbahnen, voor commotie. Op de website was kortstondig te lezen dat men had besloten zich terug te trekken uit de modelspoorwereld. Uiteraard zorgde dit meteen voor opschudding op het Spur Eins Gemeinschafts-Forum. Het is niet voor het eerst dat door communicatie van deze firma’s tumult onstaat. Langdurig tuimelden de forumisten over elkaar heen. Toen een vertegenwoordiger van Spur 01 Modellbahnen zich in het gesprek mengde, werd het hoog tijd om chips en cola erbij te halen. ‘Het is namelijk helemaal niet de bedoeling om te stoppen,’ zo liet hij weten. ‘Alle modellen met voldoende bestellingen worden zo spoedig mogelijk geproduceerd,’ voegde meneer eraan toe. Maar de onrust was al gezaaid. Wat is nou de waarheid? Worden bestelde modellen nog wel geproduceerd? Gaat men door of legt men het bijltje erbij neer?
Aangezien Spur 01 Modellbahnen en KM1 beide de Baureihe 03.10 in hun lijsten hebben staan, werd ook KM1 opeens bestookt met vragen. Hierdoor zag KM1 zich genoodzaakt een nieuwsbrief te publiceren. Daarin las ik het heuglijke nieuws dat men hoopt in oktober 2023 een eerste proefmodel, een Handmuster, van deze loc te kunnen tonen. En dan ook nog precies de versie die ik ooit, in een ver verleden, heb besteld. Ik verslikte me bijna in de cola en chips. Zo maar opeens nieuws over mijn nuldrietien! Hoera!
Er staat meer in dat bericht, zoals mogelijke productie in 2024, maar dat neem ik voorlopig met een korreltje zout.


35   DB 03 1001 in de jaren ’60.
Foto: A. Schöppner, Archiv J. Sauter.

Kortom: reuring zorgt soms voor iets verrassends.  *smile*


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2023, 10:29:12 door Basilicum »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #107 Gepost op: 06 juli 2023, 13:22:28 »
Voor zulk groot geweld,is een bijpassende baan toch wel gewenst :angel:
Je kan t niet maken om zoiets op te sluiten op 2 vierkante cm.
Ik voorzie dus binnenkort de noodzaak om is te gaan tekenen voor een bijpassend baanplan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #108 Gepost op: 08 juli 2023, 08:41:04 »
Een bijpassende baan zou zeker mooi zijn. :)
Ideeën zoemen door mijn hoofd, variërend van wellicht realiseerbaar naar behoorlijk ambitieus. De sneltreinloc is er nog lang niet en andere werkzaamheden hebben meer prioriteit, dus ik neem de tijd om keuzes te maken.

Groet,
Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #109 Gepost op: 08 juli 2023, 09:04:46 »
Heerlijke smerige 03 1001  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #110 Gepost op: 08 juli 2023, 10:44:49 »
Bovenstaande machine is eigenlijk nog relatief schoon. Vaak zagen ze er iets minder verzorgd uit.


36   03 1045 in Bw Hagen-Eckesey, winter 1964/1965.
Foto gelinkt van Bundesbahnzeit.de (afbeelding 21 in deze link).

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2023, 10:46:33 door Basilicum »

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #111 Gepost op: 16 juli 2023, 21:45:51 »
Ha Bas,

Binnenkort kan je dan eindelijk je Köf verwachten; Stefan‘s vrouw appte mij onlangs uit Korea dat ze klaar was met de eindcontrole. Ja, en zij doet dat ook echt zelf hè, elk lokje, stuk voor stuk! Helaas was door gezondheidsproblemen Stefan zelf niet in staat mee te reizen……maar zij is meer dan bekwaam.

Die rongenwagen is idd een heel fraai model, ik had er twee besteld maar al weer 1 van de hand gedaan. Wat moet je in hemels naam met twee van die flinke wagens op een kleine baan als de mijne?! Heb wel zin in het maken van een lading. Ik dacht aan een flinke ketel oid.

Dat hele Elze-gedoe…als ie geld heeft kan ie wel wat laten bouwen, maar ja, het ene gat word gestopt met het andere. Momenteel is het allemaal luchtfietserij, en mijn compaan Tom Steiner van Bees’ Modellbahn zal het dan ook beter aanpakken. Al staat de 03.10 niet vooraan in de lijst. Krug zal er nu ook haast mee maken, vermoed ik zo.

Ik moet alvast gaan sparen voor de BR 64, met sneeuwschuivert. Die is namelijk zo goed als klaar….

Eerst maar es genieten van de Köf, je zal er van smullen! Verwacht hem over een maandje.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #112 Gepost op: 17 juli 2023, 08:18:06 »
Dank voor het bericht, Michiel.
Mijn spoor 1-baantje is bewust nog niet helemaal ontmanteld. Er liggen nog wat spoortjes om de nieuwe Köf te proberen. Ik ben benieuwd, uiteraard ook naar de 03.10 van KM1.

Spur 01 Modellbahnen heeft vorige week proefballon nummer 823 opgelaten in de vorm van de Baureihe 41. Een 41 past wel in mijn plaatje. Ik bestel bij dat bedrijf niet, want ik heb geen zin in teleurstellingen of overgangen naar andere leveranciers. Het is galant dat Kiss en Bees’ Modellbahnen samen verschillende projecten van Spur 01 Modellbahnen overnemen, maar daarmee ben ik het niet eens. Zo geven zij de indruk stromannen te worden van Elzes-Versuchsballon.de. Laat Spur 01 Modellbahnen hun eigen boontjes maar doppen.

Spur 1 Austria – voor minder ingewijden: dat is een héél ander bedrijf – wil de Baureihe 41 ook produceren. De Oostenrijkers zijn van plan om de rookkast mat zwart te maken en de rest van de ketel zijdemat. Daar moet ik eerst nog een tijdje aan nog wennen. Ik heb liever helemaal zijdemat of de loc compleet geweatherd. Bovendien overschrijdt de voorintekenprijs mijn pijngrens behoorlijk.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2023, 08:29:09 door Basilicum »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #113 Gepost op: 17 juli 2023, 08:40:38 »
Hallo Bas,

Sorry voor mijn vraag maar is de BR 24 niks voor jou die ook door Bees in samenwerking met Kiss aan gaat komen voor spoor 1.  Na de film van Peter gezien te hebben ben ik zeer onder de indruk van deze leuke kleine machine.

Ik ben wel is waar geen spoor 1 rijder maar volg wel spoor 1 nieuws wel .  Ik ben dan ook zeer benieuwd of de BR 03-10 ooit door KM1 voor spoor nul gebouwd gaat worden . Blijf het een mooie lok vinden wat betreft bestellen heb ik toch maar bij spur01 modellbahnen de BR 41 233 met nieuwbouw ketel besteld vind dat een zeer mooie machine die aardig digt bij de BR 03-10 zit.

Nu maar afwachten of Spur01modellbahnen met de BR 41 komt en dit geen gebakken lucht is. Zo ja dan hoop ik maar dat ooit deze machine door Km1 voor spoor nul wordt uitgebracht. Ik dacht dat KM1 ooit de BR 41 in spoor 1 heeft uitgebracht aantal jaren geleden.

tot zo ver mijn reactie.

Groetjes bernhard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #114 Gepost op: 17 juli 2023, 08:52:03 »
Bovenstaande machine is eigenlijk nog relatief schoon. Vaak zagen ze er iets minder verzorgd uit.


36   03 1045 in Bw Hagen-Eckesey, winter 1964/1965.
Foto gelinkt van Bundesbahnzeit.de (afbeelding 21 in deze link).

Groet,
Bas

Zooooo, deze dame is nou eens een lekkere viezerd  ;D
Heeft altijd wel iets zo'n smerige loc!
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #115 Gepost op: 17 juli 2023, 12:33:18 »
@ Wim:
Eigenlijk zonde dat deze mooie machine zo verschrikkelijk smerig is.

@ Bernhard:
Een 24 zou passen in mijn plannen, evenals een 64, waarvoor Michiel probeert zijn spaarvarken te spekken. Het zijn zeker mooie modellen. Beide locseries zijn van oorsprong projecten van Elze, die nu door BMB en Kiss worden afgerond. Om dezelfde redenen als in bericht 112 beschreven, heb ik geen van deze locomotieven besteld.
KM1 biedt de Baureihe 03.10 ook in spoor 0 aan. Kijk hier maar eens.
De eerste grote stoomloc van KM1 was van de Baureihe 41. Zouden nieuwe versies worden aangekondigd in 2028, als KM1 25 jaar bestaat?  :P

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2023, 12:59:44 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #116 Gepost op: 20 augustus 2023, 16:52:44 »
Dahinterhofen im Bau   –   23


Köf 2

De Köf 2 van Steiner Modellwerke is aangekomen. Verder dan uitpakken en bekijken, ben ik nog niet gekomen. Ik heb nog geen tijd genomen om het machientje te laten rijden.


37   Köf 2 van de ene…


38   … en van de andere kant.

De mijne is een naoorlogse Köf met BSI-koppeling. De koppeling is functioneel en kan digitaal bediend worden. Binnenkort maar eens zoeken naar een passende machinist.
Het voorbeeld van dit model werd gebouwd door Gmeinder in Mosbach, in oktober 1957 in dienst gesteld en toegewezen aan Bw Bochum-Dahlhausen. Haar einde kwam reeds in 1984, volgens deze informatie. De Kleinlok is in Ausbesserungswerk Bremen gesloopt.


Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #117 Gepost op: 16 maart 2024, 20:08:40 »
Dahinterhofen im Bau   –   24


Nieuwigheden 2024

Vroeger vond ik de publicaties van nieuwigheden, kort voor of aan het begin van de Neurenbergen Spielwarenmesse werden aangekondigd, erg interessant om door te nemen. In de loop der jaren is mijn verzameling dusdanig gegroeid, dat de wensenlijst aanzienlijk is gekrompen en ik dientengevolge minder gedreven ben om haastig nieuwe producten te ontdekken.
In H0 hebben dit jaar de Schürzenwagen van Brawa en de 03.0 van Piko mijn aandacht, al wordt die wel getemperd door de bedragen die daarvoor gevraagd worden. Vijf-en-negentig hele euro’s voor een (1) rijtuig vind ik behoorlijk ambitieus.
De spoor 1-wereld lijkt Neurenberg niet meer nodig te hebben en kondigt nieuwigheden op zelf gekozen momenten aan. Alleen Märklin laat weten met een Big Boy in 1:32 te komen. Dit bijna 16 kilogram wegende en 7.000 euro kostende model past niet in mijn verzameling en met een lengte van iets meer dan 1,25 meter ook niet op mijn baantje.
In Eisenbahn Kurier uitgave 03-2024 las ik dat KM1 met een 91 in spoor 0 en voor spoor 1 met een 90-tons-spoorkraan en een 03.10 komt. Dit bericht verbaast me, want het is helemaal geen nieuws. De spoorkraan en de 03.10 werden reeds in 2016 aangekondigd en de 91 in 2020. Dat vind ik een beetje vreemd. Het positieve is dat KM1 verwacht deze modellen in 2024 te gaan leveren, dus ook mijn 03.10. Of dat echt lukt, zullen we gaan zien.


39   Proefmodel van de Baureihe 03.10 van KM1.
Foto: KM1.de.

Spur 01 Modellbahnen, opvolger van MBW, laat weten het reeds jarenlang lopende MBW-project ‘Eilzugwagen in spoor 1’ nu serieus te willen oppakken. Hopelijk blijft het niet bij een proefballonnetje. De prijs is netjes, zeker voor een set van drie van deze rijtuigen. Ik overweeg om een bestelling te plaatsen, maar moet het Ministerie van Financiën nog zien te overtuigen van de nut en noodzaak hiervan. Het repliek laat zich raden: ‘Nut en noodzaak?! Sinds wanneer is een modeltreintje nuttig en noodzakelijk? Het is nog steeds geen eerste levensbehoefte.’ Tja…, praat je daar maar eens uit. Ik zou nog kunnen aanvoeren dat de 03.10 pas samen met deze rijtuigen een trein vormt. Op het te verwachten tegenargument ‘Met de komst van de sneltreinlocomotief is het budget behoorlijk uitgeput.’ of iets van die strekking moet ik nog iets verzinnen.


Groet,
Bas