Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 10:38:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 10:30:53
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 10:27:02
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
Opstelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:20:03
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 10:09:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:08:00
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 835387 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1440 Gepost op: 07 July 2018, 11:56:50 »
Hi Arjen,

De aandrijving blijft net als alle andere aandrijvingen aan de bovenzijde.
Kan ‘m niet vastklikken, dat past niet, dus komt ie verschoven er tegenaan. Kun je zien op in de bouwfoto’s, post 1435.

Maar voor de duidelijkheid hier een foto van het proefrijden met de verschoven aandrijving:




Bedankt voor het meedenken!



Tschuss Genossen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1441 Gepost op: 07 July 2018, 12:07:43 »
Sorry, even geen tijd gehad om je draadje goed te volgen en dan krijg je dat.  :-[
Maar het ziet er zo wel compleet uit.
Ik ga er vanuit dat je niet alleen met een wagon test, maar ook met een 'lastige' lok gezien de stroomaansluiting.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1442 Gepost op: 07 July 2018, 12:34:22 »
Ja, laatste stap wordt het elektrisch doorverbinden.

Tijdens de rijtest heb ik hier en daar wat moeten vijlen, als je voelt dat een wiel tegen een kantje botst, dus nu de laatste stap, meten, doorverbinden, meten en dan testen met de “lastige” loks.

Dit zijn die “lastige” loks:

FLM 01-187



En ESU T 16:












« Laatst bewerkt op: 07 July 2018, 14:29:45 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1443 Gepost op: 07 July 2018, 13:07:51 »
Dit soort hak- en zaagwerk kan ik altijd wel van genieten !
Mooi stukje werk !!
Groet, Ronald.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1444 Gepost op: 07 July 2018, 14:43:42 »
Hi Ronald,

Dit is echt leuk om te doen, ik heb het uitgebreid vastgelegd zodat ik bij een eventueel ander breekproject nog eens even kan terugkijken.

Tschuss Genossen

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26165
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1445 Gepost op: 07 July 2018, 14:48:33 »
Hoi Hans,

Hoe zijn de rijeigenschappen van de ESU T16?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1446 Gepost op: 07 July 2018, 15:29:13 »
Hi Wim,

De lok is ontworpen voor minimale boogstraal van 420mm.
In mijn layout heb ik bogen van 415mm met flm modelrail dus dat gaat prima. Maar... ik heb veel gebogen wissels waarvan de binnenboog een straal van 357mm heeft.
Als daar een miniscuul hobbeltje of een kleine offset in een railvoeg inzit loopt de lok eruit.
Ik heb 2 gebogen wissels vervangen en de sporen nabij de gebogen wissels opnieuw gericht en waar nodig wat gevijld en voegen met soldeertin gevuld. Het is goed gekomen. De rijeigenschappen zijn nu uitstekend, met de dynamische stoomgenerator, afgestemd op het geluid is het een prachtige lok.


Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1447 Gepost op: 07 July 2018, 19:08:45 »
Dat is een mooie 'wissel' geworden Hans!

Erg leuk om te zien.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1448 Gepost op: 07 July 2018, 19:12:52 »
Goed gelukt.
Zelfs al is het niet functioneel nodig, het is evengoed decoratief...!
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1953
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1449 Gepost op: 07 July 2018, 20:34:10 »
Hallo Hans,

Mijn complimenten voor je wissel. Dat ziet er heel strak uit. Ik hoop dat het wissel ook goed rijdt. Ik ben nu bezig die van mij Sikproof te maken en dat gaat aardig de goede kant op. De 1600 rijdt er zonder problemen doorheen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1450 Gepost op: 08 July 2018, 00:45:39 »
Allen hartelijk dank voor de positieve reacties. Als alles is ingebouwd volgt wel een video.
En de layouttekening kan weer aangepast worden.

Maar vandaag blijft de deur van de treinenkamer dicht.
Vandaag de stad in, spek en andijvie kopen. Met een lekkere lichte witte wijn erbij..

Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1451 Gepost op: 09 July 2018, 06:12:48 »
Voor het doorverbinden wil ik “wire glue”, conductive glue, gebruiken.
Solderen aan rails gaat mij slecht af en ik wil niet het risico lopen dat de dwarsliggers opgeofferd worden voor een electrische verbinding.

Dus zowel een potje als een injectie spuitje besteld:



En dan maar zien hoe dit uitpakt.

Tschuss Genossen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1452 Gepost op: 09 July 2018, 14:10:23 »
Ik zou persoonlijk wel gaan solderen maar dit project is inderdaad niet het
moment dat te gaan leren.
Ben wel nieuwsgierig hoe dit lijmen uitpakt. Ik zou er niet 100% op vertrouwen
en wel voor en na kruising/wissels draden aanleggen.
Groet, Ronald.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1453 Gepost op: 09 July 2018, 14:44:44 »
Ik ga nu af op deze info:

https://youtu.be/hFK0CIpTqsE



Tschuss Genossen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1454 Gepost op: 09 July 2018, 15:27:49 »
Ah, zo als verwacht niet helemaal optimaal.
Indien mogelijk zou ik aan de onderkant stukjes draad lijmen om de weerstand
zo laag mogelijk te houden en eventuele kieren zo goed mogelijk vullen.
Groet, Ronald.