Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:58:17
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
Vandaag om 08:40:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
  

Auteur Topic: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij  (gelezen 12754 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #45 Gepost op: 04 December 2018, 23:38:23 »
Wat betreft de derde koplamp, daar heeft IL&T ontheffing voor verleend; alles is netjes in orde dus. Waalse treinbestuurders hebben ook een cursus Nederlands gevolgd (plus een taalpremie, hm), of worden voor veelal vervangen door treinbestuurders van depot Hasselt, dus aan de taaleis is ook voldaan. Op papier althans 8).

Mvg Bas
Was die ontheffing voor dat derde frontsein geen voorlopige met een eind datum?  Dat zou namelijk het eea verklaren

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #46 Gepost op: 04 December 2018, 23:44:43 »
Wat betreft de derde koplamp, daar heeft IL&T ontheffing voor verleend; alles is netjes in orde dus. Waalse treinbestuurders hebben ook een cursus Nederlands gevolgd (plus een taalpremie, hm), of worden voor veelal vervangen door treinbestuurders van depot Hasselt, dus aan de taaleis is ook voldaan. Op papier althans 8).


Mvg Bas

Die Waalse machinisten spreken verdomd goed Nederlands.
Alleen zijn er een groot aantal die het vertikken.
Dus zoveel zin heeft die taalcursus niet.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #47 Gepost op: 04 December 2018, 23:46:28 »
Was die ontheffing voor dat derde frontsein geen voorlopige met een eind datum?  Dat zou namelijk het eea verklaren

Dat 3e frontsein is vrij eenvoudig op te lossel lijkt me.
Je kan achter de cabineruit een witte rangeerlamp plaatsen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #48 Gepost op: 05 December 2018, 00:44:31 »
Een voertuig moet aan bepaald technische eisen voldoen om toegelaten te worden, en als dat voorschrijft dat het materieel 3 frontseinen moet kunnen tonen en dat kan het niet dan voldoet het simpelweg niet aan de technische gestelde eis en kan het niet volledig toegelaten worden.

Lullig gezegd is een noodseinlantaarn geen onderdeel van het voertuig, en eigenlijk alleen alleen bedoeld als tijdelijke vervanger van een defecte lamp waarbij rekening gehouden word met een deel functie verlies, het geeft immers nooit een zelfde effect als een echt frontsein.

Ik zeg trouwens niet zo dat dit het daadwerkelijke probleem is, dat is namelijk nog nergens benoemd door een instantie, maar het staat mij bij dat bij de renovatie eerder dan gebrachte midden frontseinen voor Nederland daarbij weer verdwenen waren.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #49 Gepost op: 05 December 2018, 09:07:34 »
Volgens een Hasseltse collega zijn of worden de "breaks" die naar Mestreech rijden tijdens een tussentijdse revisie uitgerust met een derde frontsein. Deze moet op elk treinstel wel nog goedgekeurd worden door Davis in België en IL&T in Nederland (constructiewijziging). In hoeverre dat programma is afgewerkt, kon hij niet zeggen.

Mvg Bas

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #50 Gepost op: 05 December 2018, 10:24:16 »
Bas, ik weet niet wat ze je vertelt hebben.
Maar ik heb nog nooit een Break gezien met een 3e frontsein.
Ook niet na de revisie.

Sterker nog behalve de loks HLE 12, 21, 27 en 13, en stuurstand I11 geen enkel ander Belgisch materieel in Maastricht gezien met een 3e frontsein.

De oude klassiekjes hadden ook geen 3e frontsein, ook niet na de revisie, maar die mogen al niet meer de grens over.

Die eis van het 3e frontsein is al veel langer bij de NMBS bekend, echter dacht men dat de Nederlanders dat bleven gedogen.
Met andere woorden: de NMBS deed er niets mee.

Ps,
Kan een van de moderators de discussie van het 3e frontsein afsplitsen van deze draad?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2018, 13:03:58 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #51 Gepost op: 05 December 2018, 10:35:24 »
Dag Jos, ik ook niet, het is daarom dat ik het hem vroeg. Maar je hebt gelijk, dit staat los van dit draadje.

Mvg Bas

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #52 Gepost op: 06 December 2018, 08:40:40 »

................Ps,
Kan een van de moderators de discussie van het 3e frontsein afsplitsen van deze draad?


Jos.

Hoi,

Heb er even naar gekeken. Wil het met alle plezier uit elkaar trekken, maar ik denk dat dan een aantal berichten zelf ook gesplitst moeten worden. En het is waarschijnlijk wel essentieel onderdeel van deze discussie over dit specifieke stukje spoorlijn.
Alles bij elkaar lijkt het me er niet beter op worden door te splitsen...

Kun je beter een nieuwe discussie/draadje starten over "Belgische frontseinen op NL-sporen", of zoiets....

Gr, Bert
Team moderatoren.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #53 Gepost op: 06 December 2018, 17:31:41 »
Bas, ik weet niet wat ze je vertelt hebben.
Maar ik heb nog nooit een Break gezien met een 3e frontsein.
Ook niet na de revisie.

Sterker nog behalve de loks HLE 12, 21, 27 en 13, en stuurstand I11 geen enkel ander Belgisch materieel in Maastricht gezien met een 3e frontsein.

De oude klassiekjes hadden ook geen 3e frontsein, ook niet na de revisie, maar die mogen al niet meer de grens over.

Die eis van het 3e frontsein is al veel langer bij de NMBS bekend, echter dacht men dat de Nederlanders dat bleven gedogen.
Met andere woorden: de NMBS deed er niets mee.

Er is in elk geval een prototype Varkensneus...
« Laatst bewerkt op: 06 December 2018, 17:35:24 door timtrein »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #54 Gepost op: 08 December 2018, 03:36:56 »
Gevalletje in een huidig toegelaten vorm eist men geen wijzigingen, de revisie stellen vereisen een nieuwe toelating en daarbij moet het ook voldoen aan de huidige eisen waarmee een 3e frontsein dis een verplichting word.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #55 Gepost op: 08 December 2018, 14:58:24 »
Er is in elk geval een prototype Varkensneus...
« Laatst bewerkt op: 06 december 2018, 17:35:24 door timtrein »

Een laatst door Timtrein bewerkte foto?  ;D

Dirk



--------------------------------------------------------------------------------
 

Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #56 Gepost op: 09 December 2018, 18:32:52 »
Afgelopen zaterdag de 801 zonder derde frontsein.


Roosendaal, NMBS MS-75 801 [Varkensneus]

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #57 Gepost op: 12 December 2018, 19:06:55 »
Het dak heeft weer al iets van de vorige kleurstelling  ::)

Marc