Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij  (gelezen 11710 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #30 Gepost op: 03 december 2018, 23:26:23 »
En gelukkig gaat het wel goed op de verbinding naar Belgie bij roosendaal. Al enige weken rijden de gerenoveerde AM75 stellen weer naar Roosendaal maar vanaf 10 december mag dit ineens niet meer, hup reiziger, de bus in! kunnen we het spoor niet gewoon weghalen en asfalt terug leggen? wat een gepruts allemaal en dat allemaal over de rug van de reiziger!

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #31 Gepost op: 03 december 2018, 23:58:03 »
Ook dat is een direct gevolg van de onwil aan Belgische (Waalse) zijde.
Omdat de Belgen onze Flirt weigeren vanwege het feit dat de stellen volgens de Belgen onveilig schijnen te zijn, en het ontbreken van de ECTS.

Nu heeft IL&T de varkentjes ook eens tegen het licht gehouden,  en die missen weer volgens onze IL&T ook het een en ander wat vereist zou zijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #32 Gepost op: 04 december 2018, 07:00:14 »
België heeft enkele jaren geleden besloten versneld ERTSM op het hele net in te voeren ter vervanging van de huiidge beperkte systemen. Moet in 2025 zover zijn. Vooruitlopend is besloten dat al het nieuwe materieel dat wordt toegelaten ERTSM aan boord moet hebben. En er is een schema voor de inbouw in bestaand materieel. Is dus al jaren bekend. Dan is het niet erg slim materieel voor Aken-Luik aan te schaffen zonder ERTSM.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #33 Gepost op: 04 december 2018, 08:58:40 »
Dat klopt, midden oktober stonden drie Flirt motorstellen netjes op een rijtje in Schaarbeek, wachtend op de argeloze graffiti-artiest. Geen ETCS, of toch niet een werkende versie, dus alle homologatieproeven zijn voor onbepaalde tijd opgeschort. Het is al langer bekend dat Infrabel aan operatoren op zijn minst TBL1+ eist om op haar netwerk toelating te krijgen. In hoeverre de Stadlers daarmee zijn uitgerust, daar heb ik geen idee van.

Mvg Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #34 Gepost op: 04 december 2018, 09:18:50 »
Bij mijn weten wel. Het probleem is dan ook niet dat rijden met de Flirts in België daadwerkelijk extra risico met zich mee zou brengen. Wel dat België de mijns inziens logische eis stelt dat nieuw toe te laten materieel over ERTSM moet beschikken. Dat is ook al enkele jaren zo. De vraag is waarom men in Limburg dacht dat het voor deze treinen opeens niet zou gelden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #35 Gepost op: 04 december 2018, 09:58:35 »
ERTMS (European Rail Traffic Management System)
Of eigenlijk ETCS (European Train Control System) maar dat is er hier niet uit te rammen omdat iedereen wil verbloemen dat ETML (European Traffic Management Layer) ontbreekt ofzo (ERTMS = ETCS + ETML, dus niet de wijdverbreide leugen ERTMS = ETCS + GSM-R want GSM-R is ook al een essentieel onderdeel van ETCS, Levels 2 en 3 en optioneel zelfs Level 1).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #36 Gepost op: 04 december 2018, 10:18:14 »
Ook dat is een direct gevolg van de onwil aan Belgische (Waalse) zijde.
Omdat de Belgen onze Flirt weigeren vanwege het feit dat de stellen volgens de Belgen onveilig schijnen te zijn, en het ontbreken van de ECTS.

Nu heeft IL&T de varkentjes ook eens tegen het licht gehouden,  en die missen weer volgens onze IL&T ook het een en ander wat vereist zou zijn.


Jos.
je bedoeld, Arriva heeft materieel besteld wat niet aan de eisen voldoet (In Belgie is ETCS op nieuwe treinen een eis) en voor Essen - Roosendaal is de tijdelijk toelating van de varkensneuzen afgelopen. Als de stellen een tijdelijk toelating hadden dan weet je als vervoerder waarom dat is, tot wanneer die duurt en wat er moet gebeuren om een definitieve toelating te krijgen.

Daar geldt het zelfde voor, als je niets doet dan moet je niet gaan jammeren dat op die einddatum jouw materieel daar dan ineens niet meer mag rijden.


NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #37 Gepost op: 04 december 2018, 10:43:25 »
Om ook maar even buiten beschouwing te laten wat er bij de Belgen mankeert om op het Nederlandse net te komen.

Als de Belgen echt op hun strepen gaan zitten, moeten wij dat ook maar eens gaan doen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #38 Gepost op: 04 december 2018, 10:45:58 »
Zoals?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #39 Gepost op: 04 december 2018, 10:48:36 »
Het heeft allemaal niet zoveel te maken met op je strepen gaan staan hoor, maar gewoon met voldoen aan de geldende regelgeving.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #40 Gepost op: 04 december 2018, 10:54:24 »
Hoeveel frontseinlampen hanteren we hier in Nederland,  en wat dachten we van de ATB?

De AM80 wat in Maastricht komt heeft geen ATB.
Ook mankeert de AM80 die 3e frontseinlamp.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #41 Gepost op: 04 december 2018, 10:58:19 »
Euh, even reageren op de mail van hierboven over ERTMS en nog iets van in rammen of zoiets (ik moet dat citeren nog eens bekijken, mijn excuses), met ERTMS wordt in België uitsluitend de gronduitrusting van de spoorweginfrastructuur bedoeld, dwz voor level 1 de Eurobakens (meestal worden deze ook gebruikt voor TBL1+, niet altijd), de Line Electronic Units, en, bij lijnen met level 2 en hoger, de Radio Block Center(s).
Met ETCS wordt de boorduitrusting bedoeld, waarbij de GSM-R inderdaad van cruciaal belang is in Level 2 en hoger.
Het is nu juist bij de afgeleverde Stadlers het ETCS verhaal dat niet helemaal klopt. Ik heb het dan nog niet gehad over TBL1+, want als dat er al niet op zit, dan is het helemaal en foute aanbesteding geweest, dat is namelijk echt het minimale wat er op moet zitten (afgezien van het nut van TBL1+, daar zijn ook al boeken vol over geschreven ;D).

Mvg Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #42 Gepost op: 04 december 2018, 11:16:09 »
Hoeveel frontseinlampen hanteren we hier in Nederland,  en wat dachten we van de ATB?

De AM80 wat in Maastricht komt heeft geen ATB.
Ook mankeert de AM80 die 3e frontseinlamp.


Jos.

Het spoor van Maastricht Randwyck tot de grens wordt al sinds mensenheugenis beschouwd als de facto Belgisch met bijbehorende beveiliging. Maastricht wordt er echt niet beter van als dat opeens anders zou moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #43 Gepost op: 04 december 2018, 11:40:21 »
Wat betreft de derde koplamp, daar heeft IL&T ontheffing voor verleend; alles is netjes in orde dus. Waalse treinbestuurders hebben ook een cursus Nederlands gevolgd (plus een taalpremie, hm), of worden voor veelal vervangen door treinbestuurders van depot Hasselt, dus aan de taaleis is ook voldaan. Op papier althans 8).

Mvg Bas

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #44 Gepost op: 04 december 2018, 22:56:14 »
Om het nog wat leuker te maken:
De Belgische reizigers die naar Maastricht of Roosendaal reizen, hoeven zich geen internationaal ticket aanschaffen.
Die stations worden gewoon aanzien als 'binnenlands' station.
En het zijn wellicht niet enkel de vernieuwde 'varkensneuzen' (AM76) die probleemjes geven.
Ook de gerenoveerde 'beakskes' (AM80) hebben er last van. Of hebben die dan toch de homologatie op zak?

Bwa, ik heb alvast de zak chips en nen goeien borrel/pint bij de hand.
Weer maar eens een België-Holland verhaal.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal