De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken. Geen intercityDat wordt mogelijk geen Intercity. Daarvoor moet namelijk het spoor tussen Heerlen en Aken worden verdubbeld en daar is nog geen akkoord over bereikt. De verdubbeling kost 50 miljoen euro.TwijfelsStaatssecretaris Wilma Mansveld betwijfelt of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit zeggen dat dat al lang is aangetoond.MotieGedeputeerde Patrick van der Broeck gaat de Tweede Kamer bewerken om de staatssecretaris via een motie te dwingen nu al geld uit te trekken voor de verdubbeling. Binnenkort vergadert een kamercommissie over de infrastructuur.
Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.
Het enkelsporig traject is niet zo lang.Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.
Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding