Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij  (gelezen 11712 keer)

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Gepost op: 15 november 2013, 16:20:30 »
Citaat

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.

Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.

Geen intercity
Dat wordt mogelijk geen Intercity. Daarvoor moet namelijk het spoor tussen Heerlen en Aken worden verdubbeld en daar is nog geen akkoord over bereikt. De verdubbeling kost 50 miljoen euro.

Twijfels
Staatssecretaris Wilma Mansveld betwijfelt of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit zeggen dat dat al lang is aangetoond.

Motie
Gedeputeerde Patrick van der Broeck gaat de Tweede Kamer bewerken om de staatssecretaris via een motie te dwingen nu al geld uit te trekken voor de verdubbeling. Binnenkort vergadert een kamercommissie over de infrastructuur.


bron: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinverbinding-tussen-maastricht-en-aken-dichterbij

Titel is wederom misleidend, een verbinding tussen Maastricht en Aken is er al sinds 1853. Heerlen-Aken zou de lading meer dekken, echter ook deze verbinding is er al jaren.

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2013, 16:32:55 »
Ben benieuwd wanneer (of) nu die IC verbinding gaat komen.

En welke treinen gebruikt gaan worden op de verbinding maastricht aken?

De NS heeft geen treinstellen om op het duitse 15KV systeem te rijden en omgekeerd.
Dan zal er dus nieuw elektrisch materieel aangeschaft moeten worden.

Pas geleden nog bij kanniewaarzijn een stukje over station eijgelshoven markt dat weg moet als het spoor verdubbeld wordt.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2013, 16:38:03 »
Bij mijn weten is elektrificatie van een enkelsporige lijn boven een bepaalde frequentie/reizigersaantallen wel degelijk rendabel. Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2013, 17:26:05 »
Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Leiden Gouda is ook zo'n lijn, toch?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2013, 18:23:23 »
Hallo allemaal,

Bombardier heeft loks die op diesel en op bovenleiding kunnen rijden. En dan welke prik ? Duits, Nederlands of 25.000 zoals op o.a. de Betuwe route.

En er komt natuurlijk een aanbesteding   ;D

Vreemd dat er niet is gesproken over een verbinding met het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

En wat gaat er met de ZLSM gebeuren ? Ze zijn gered, maar misschien was het alleen maar om het trace veilig te stellen.

Groeten, Alexander

Gert1

  • Gast
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2013, 18:53:56 »
het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

Dat is zeker net zoiets als een beetje zwanger zijn?   8)

mvg,
Gert

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2013, 18:55:25 »
Ai, een aanbesteding. ;)

Hopelijk geen treinen van italiaanse makelij ;D

Over de spanningswissel, dat zou kunnen op het emplacement (al is dat een groot woord voor die 3 sporen aldaar.) van haanrade.
Of in herzogenrath.
Dus gewoon 1.5 kv in NL en 15 kv in DE.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2013, 18:57:22 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
    • OV Website
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2013, 00:06:07 »
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.
Lijkt me dat je de ligging van de treinpaden heen en terug op elkaar af kunt stemmen. Dat gebeurd nu met het dieselen ook.

Recent nog Heerlen-Aken gedaan met de Euregiobahn Talent en de bezetting was zeer netjes.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2013, 00:32:46 »
Mijns inziens is een diesel op een grensoverschrijdend traject toch handiger dan een E-lok, of heb ik hier ongelijk ?? Wordt het een tweestroomlok/-treinstel of wordt bij de overgang omgekoppeld ??

Het [bodemloze] vliegveld en dit project zijn pogingen om de Essent miljoenen in Limburg te houden vóórdat Den Haag ze jat om het spoor in de Randstad te renoveren.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2013, 11:46:38 »
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.

Probleem is voornamelijk Heerlen-Landgraaf. 2x Heerlen-Kerkrade, 2x Kerkrade-Heerlen, 1x Heerlen-Herzogenrath, 1x Herzogenrath-Heerlen. Daarnaast wordt er ook met de huisvuiltrein gereden, maar de frequentie ken ik niet.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2013, 12:21:54 »

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding
Ik weet niet of het zo makkelijk te zeggen is dat diesel zomaar goedkoper is, sinds de afschaffing van de rode diesel is dat toch ook een stuk duurder geworden...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2013, 13:03:31 »
Tanken in Duitsland, zoals de meesten in de grensstreek.   :P   =>    :-[
En Aken is dicht bij de grens.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 16 november 2013, 13:13:28 door Alexander. Reden: Zie hieronder »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2013, 13:09:22 »
Uhm, diesel voor het spoor is (of was) in Duitsland duurder als in Nederland. Daar kennen (of kenden) ze geen rode diesel. De meeste Duitse vervoerders die ook in Nederland reden lieten de dieselloks dan ook zoveel mogelijk aftanken in Nederland. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, omdat "Den Haag" rode diesel wilde afschaffen ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2013, 13:12:45 »
Owww, tja, dat wist ik niet. Ik dacht alleen in termen accijnzen. En op mn werk zie ik alleen schorsing van accijnzen voorbij komen uit Duitsland.

Groeten, Alexander

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2013, 13:33:35 »
De Euregiobahn Talent's zullen niet voor niks steeds in Heerlen tanken... ;)