BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jigsaw op 15 november 2013, 16:20:30

Titel: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Jigsaw op 15 november 2013, 16:20:30
Citaat

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.

Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.

Geen intercity
Dat wordt mogelijk geen Intercity. Daarvoor moet namelijk het spoor tussen Heerlen en Aken worden verdubbeld en daar is nog geen akkoord over bereikt. De verdubbeling kost 50 miljoen euro.

Twijfels
Staatssecretaris Wilma Mansveld betwijfelt of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit zeggen dat dat al lang is aangetoond.

Motie
Gedeputeerde Patrick van der Broeck gaat de Tweede Kamer bewerken om de staatssecretaris via een motie te dwingen nu al geld uit te trekken voor de verdubbeling. Binnenkort vergadert een kamercommissie over de infrastructuur.


bron: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinverbinding-tussen-maastricht-en-aken-dichterbij (http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinverbinding-tussen-maastricht-en-aken-dichterbij)

Titel is wederom misleidend, een verbinding tussen Maastricht en Aken is er al sinds 1853. Heerlen-Aken zou de lading meer dekken, echter ook deze verbinding is er al jaren.

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: W. Thomas op 15 november 2013, 16:32:55
Ben benieuwd wanneer (of) nu die IC verbinding gaat komen.

En welke treinen gebruikt gaan worden op de verbinding maastricht aken?

De NS heeft geen treinstellen om op het duitse 15KV systeem te rijden en omgekeerd.
Dan zal er dus nieuw elektrisch materieel aangeschaft moeten worden.

Pas geleden nog bij kanniewaarzijn een stukje over station eijgelshoven markt dat weg moet als het spoor verdubbeld wordt.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: henk op 15 november 2013, 16:38:03
Bij mijn weten is elektrificatie van een enkelsporige lijn boven een bepaalde frequentie/reizigersaantallen wel degelijk rendabel. Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: PietB op 15 november 2013, 17:26:05
Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Leiden Gouda is ook zo'n lijn, toch?

grt Piet.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Alexander op 15 november 2013, 18:23:23
Hallo allemaal,

Bombardier heeft loks die op diesel en op bovenleiding kunnen rijden. En dan welke prik ? Duits, Nederlands of 25.000 zoals op o.a. de Betuwe route.

En er komt natuurlijk een aanbesteding   ;D

Vreemd dat er niet is gesproken over een verbinding met het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

En wat gaat er met de ZLSM gebeuren ? Ze zijn gered, maar misschien was het alleen maar om het trace veilig te stellen.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Gert1 op 15 november 2013, 18:53:56
het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

Dat is zeker net zoiets als een beetje zwanger zijn?   8)

mvg,
Gert
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: W. Thomas op 15 november 2013, 18:55:25
Ai, een aanbesteding. ;)

Hopelijk geen treinen van italiaanse makelij ;D

Over de spanningswissel, dat zou kunnen op het emplacement (al is dat een groot woord voor die 3 sporen aldaar.) van haanrade.
Of in herzogenrath.
Dus gewoon 1.5 kv in NL en 15 kv in DE.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Hans Wolbers op 16 november 2013, 00:06:07
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.
Lijkt me dat je de ligging van de treinpaden heen en terug op elkaar af kunt stemmen. Dat gebeurd nu met het dieselen ook.

Recent nog Heerlen-Aken gedaan met de Euregiobahn Talent en de bezetting was zeer netjes.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: ddv op 16 november 2013, 00:32:46
Mijns inziens is een diesel op een grensoverschrijdend traject toch handiger dan een E-lok, of heb ik hier ongelijk ?? Wordt het een tweestroomlok/-treinstel of wordt bij de overgang omgekoppeld ??

Het [bodemloze] vliegveld en dit project zijn pogingen om de Essent miljoenen in Limburg te houden vóórdat Den Haag ze jat om het spoor in de Randstad te renoveren.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Bart Mestrom op 16 november 2013, 11:46:38
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.

Probleem is voornamelijk Heerlen-Landgraaf. 2x Heerlen-Kerkrade, 2x Kerkrade-Heerlen, 1x Heerlen-Herzogenrath, 1x Herzogenrath-Heerlen. Daarnaast wordt er ook met de huisvuiltrein gereden, maar de frequentie ken ik niet.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Thom op 16 november 2013, 12:21:54

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding
Ik weet niet of het zo makkelijk te zeggen is dat diesel zomaar goedkoper is, sinds de afschaffing van de rode diesel is dat toch ook een stuk duurder geworden...
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Alexander op 16 november 2013, 13:03:31
Tanken in Duitsland, zoals de meesten in de grensstreek.   :P   =>    :-[
En Aken is dicht bij de grens.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Nederduitsemeester op 16 november 2013, 13:09:22
Uhm, diesel voor het spoor is (of was) in Duitsland duurder als in Nederland. Daar kennen (of kenden) ze geen rode diesel. De meeste Duitse vervoerders die ook in Nederland reden lieten de dieselloks dan ook zoveel mogelijk aftanken in Nederland. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, omdat "Den Haag" rode diesel wilde afschaffen ;)
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Alexander op 16 november 2013, 13:12:45
Owww, tja, dat wist ik niet. Ik dacht alleen in termen accijnzen. En op mn werk zie ik alleen schorsing van accijnzen voorbij komen uit Duitsland.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1100 op 16 november 2013, 13:33:35
De Euregiobahn Talent's zullen niet voor niks steeds in Heerlen tanken... ;)
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Quinzeedied op 16 november 2013, 18:07:47
En welke treinen gebruikt gaan worden op de verbinding maastricht aken?

De NS heeft geen treinstellen om op het duitse 15KV systeem te rijden en omgekeerd.
Dan zal er dus nieuw elektrisch materieel aangeschaft moeten worden.

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/nieuws/abellio_bestelt_20_flirt_treinen_bij_stadler-145331 (http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/nieuws/abellio_bestelt_20_flirt_treinen_bij_stadler-145331)

Voor Arnhem-Emmerich zijn al tweespanningstreinstellen besteld, dus het zal wel iets vergelijkbaars worden?
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Thom op 17 november 2013, 02:13:33
Uhm, diesel voor het spoor is (of was) in Duitsland duurder als in Nederland. Daar kennen (of kenden) ze geen rode diesel. De meeste Duitse vervoerders die ook in Nederland reden lieten de dieselloks dan ook zoveel mogelijk aftanken in Nederland. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, omdat "Den Haag" rode diesel wilde afschaffen ;)
Dat wilde ze niet afschaffen, dat hébben ze afgeschaft...
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: ZwolsBas op 17 november 2013, 03:20:40
Klopt, en dat koste behoorlijk wat geld voor de spoorvervoerders...
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 17 november 2013, 15:34:10
En wat gaat er met de ZLSM gebeuren ? Ze zijn gered, maar misschien was het alleen maar om het trace veilig te stellen.

Ik ben bang dat dit de opzet is van de provincie.
Laat de ZLSM de lijn maar warm houden, dat hoorde je ook terug in de statenvergadering enkele keren terug komen.
Er zit ergens een addertje onder het gras, maar waar.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Nederduitsemeester op 17 november 2013, 16:08:10
Niet om het één of ander, maar de ZLSM heeft toch geen last als er tussen Heerlen en Herzogenrath electrische treinen gaan rijden ???
Misschien wel als er tussen Maastricht en Aken weer treinen gaan rijden, als dit weer via Simpleveld gebeurt. Maar dan kan de ZLSM altijd tussen Simpelveld en Kerkrade blijven rijden, is dan niet het mooiste stuk wat er overblijft voor ze....
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 17 november 2013, 16:55:58
Maar de plannen voor de Avantislijn lopen ook nog.
En dat traject gaat lopen Landgraaf via Kerkrade  naar Spekholzerheide op bestaand spoor.
En dan na Spekholzerheide aftakken richting Avantis.
En dan weer aansluiten  op bestaand spoor net voor Vetschau.
Hoewel er tussen Vetschau en Richterich een kilometer spoor ontbreekt.
En zo via het oude tracé naar Aachen.

Dus dan zou er in theorie niet zoveel over blijven voor een museumlijn.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: W. Thomas op 17 november 2013, 18:26:46
Ik zie de meerwaarde van die avantislijn niet als er ook wordt geïnvesteerd in het spoor tussen Heerlen en Aachen. ???


Ben zeer benieuwd wat (of) het gaat worden.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 18 november 2013, 23:27:29
De rechtstreekse lijn langs Haanrade door zou volgens plan voor de Intercityverbinding zijn.
Terwijl voor de Avantislijn de Euregiobahn of een ander stoptreinconcept moet komen.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Jigsaw op 19 november 2013, 08:22:06
En voor een volwaardige intercity dienst zou de lijn verdubbeld moeten worden, iets dat voorlopig nog niet gaat gebeuren . Vooralsnog dus alleen elektrificatie, waar ik nog steeds het nut niet van in zie.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: henk op 19 november 2013, 08:27:48
Omdat het ministerie voldoende reizigers verwacht om electrificatie wel, maar verdubbeling niet rendabel te maken. Is toch niet zo moeilijk te snappen? Ze maken dan ook ruzie over de verwachte reizigersaantallen.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: wimk op 19 november 2013, 08:56:03
Ik zie nog een heleboel onduidelijkheden.

1. Volgens mij zijn de plannen om een lijn aan te leggen van Kerkrade naar Aken niet via Vetschau, maar al kort na de boch in Kerkrade in zuidelijke richting, ten oosten van Horbach, om dan tussen Kohlscheid en Richterich aan te sluiten op de lijn van Herzogenrath naar Aken. Als die plannen doorgaan, dan lijkt het mij logisch dat de verbinding Landgraaf-Herzogenrath wordt gesloten. Twee verbindingen Heerlen-Aken is wat teveel van het goede.

2. Het stuk (eerste post) van L1 spreekt ervan, dat het nu (nu er geëlectrificeerd wordt) pas mogelijk wordt om een directe trein Maastricht-Aken te laten rijden. Dat is onzin. Reeds nu zou dat kunnen, een dieseltrein, hybride trein of accutrein kan vandaag al rijden via Maastricht-Heerlen-Herzogenrath-Aken.

3. Onduidelijkheid over ZLSM. Nou dat lijkt me duidelijk. De nieuwe verbinding gaat in ieder geval via Heerlen (en misschien ook over Kerkrade, zie opmerking 1). Dat scheelt veel reizigers die dan ook met die verbinding meekunnen.  De verbinding via Simpelveld zal volgens mij nooit meer voor regulier verkeer worden geopend.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: timtrein op 19 november 2013, 15:01:21
Als de lijn via Herzogenrath nu wordt geëlectrificeerd, kun je er denk ik redelijk van op aan dat 'ie niet later weer gesloten wordt. Iets met geld over de balk enzo...
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Nederduitsemeester op 19 november 2013, 15:33:42
We leven wel in Nederland hè ::) ;D
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Jigsaw op 26 november 2013, 10:05:53
In april besluit over dubbel spoor naar Aken



Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur verwacht in april een besluit te nemen over de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken.

In de tussentijd blijft daar 15,5 miljoen euro voor gereserveerd. Mansveld zei dat in een Tweede Kamercommissie over infrastructuur. Zij reageerde op het pleidooi van heel wat partijen voor zo'n verdubbeling. Die is nodig om een intercity te laten rijden van Eindhoven via Heerlen naar Aken.

Onderzoek
De staatssecretaris verwees naar een recent onderzoek van de provincie Limburg. Mansveld vindt dat het onderzoek nog een aantal vragen oproept. Pas als die beantwoord zijn, kan een goed onderbouwd besluit worden genomen, aldus de staatssecretaris.

Zij wil eerst zekerheid of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit hebben daar alle vertrouwen in.

Elektrificatie
Onlangs bereikten provincie en rijk wel een akkoord over de elektrificatie van het spoor tussen Heerlen-Aken. Daardoor kan een trein tussen Maastricht en Aken rijden. Volgens de staatssecretaris kunnen intercity-reizigers uit Eindhoven dan in Heerlen in ieder geval overstappen op die trein naar Aken.


bron: http://www.l1.nl/nieuws/234700-april-besluit-over-dubbel-spoor-naar-aken (http://www.l1.nl/nieuws/234700-april-besluit-over-dubbel-spoor-naar-aken)
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: dennie op 03 december 2018, 20:36:59
vertraging toelating op duitse spoor

De geplande drielandentrein van Maastricht via Heerlen naar Aken en Luik wordt voorlopig een éénlandentrein.


De verbinding naar Aken loopt namelijk ook vertraging op, meldt Arriva. Eerder was het doorrijden van de trein naar Luik al uitgesteld, omdat er nog geen akkoord is met België.

Nog geen goedkeuring
Het was de bedoeling dat de trein vanaf volgende week zondag naar Aken zou gaan rijden zodra de nieuwe dienstregeling van vervoerder Arriva ingaat. Maar de officiële goedkeuring van Duitse kant laat langer op zich wachten dan gedacht, laat Arriva weten.

Maandag is duidelijk geworden dat het doorlopen van de hele toelatingsprocedure voor Duitsland niet voor 9 december is afgerond. Daarom kan de trein niet op Duits spoor tot Aken rijden.
bron l1.nl
Tijdelijk met de bus
Als alternatief worden treinreizigers op een deel van het traject tijdelijk met bussen vervoerd. Wanneer er wel goedkeuring komt van Duitse kant, is nog niet exact duidelijk.

'Heel vervelend'
Het vervoersbedrijf zegt het vervelend te vinden 'dat de reizigers nu langer moeten wachten op deze mooie verbinding'. De actie waarbij reizigers op 16 december gratis konden reizen tussen Maastricht en Aken vervalt en wordt later ingehaald.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Floris op 03 december 2018, 23:26:23
En gelukkig gaat het wel goed op de verbinding naar Belgie bij roosendaal. Al enige weken rijden de gerenoveerde AM75 stellen weer naar Roosendaal maar vanaf 10 december mag dit ineens niet meer, hup reiziger, de bus in! kunnen we het spoor niet gewoon weghalen en asfalt terug leggen? wat een gepruts allemaal en dat allemaal over de rug van de reiziger!
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 03 december 2018, 23:58:03
Ook dat is een direct gevolg van de onwil aan Belgische (Waalse) zijde.
Omdat de Belgen onze Flirt weigeren vanwege het feit dat de stellen volgens de Belgen onveilig schijnen te zijn, en het ontbreken van de ECTS.

Nu heeft IL&T de varkentjes ook eens tegen het licht gehouden,  en die missen weer volgens onze IL&T ook het een en ander wat vereist zou zijn.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: henk op 04 december 2018, 07:00:14
België heeft enkele jaren geleden besloten versneld ERTSM op het hele net in te voeren ter vervanging van de huiidge beperkte systemen. Moet in 2025 zover zijn. Vooruitlopend is besloten dat al het nieuwe materieel dat wordt toegelaten ERTSM aan boord moet hebben. En er is een schema voor de inbouw in bestaand materieel. Is dus al jaren bekend. Dan is het niet erg slim materieel voor Aken-Luik aan te schaffen zonder ERTSM.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Hlv53 op 04 december 2018, 08:58:40
Dat klopt, midden oktober stonden drie Flirt motorstellen netjes op een rijtje in Schaarbeek, wachtend op de argeloze graffiti-artiest. Geen ETCS, of toch niet een werkende versie, dus alle homologatieproeven zijn voor onbepaalde tijd opgeschort. Het is al langer bekend dat Infrabel aan operatoren op zijn minst TBL1+ eist om op haar netwerk toelating te krijgen. In hoeverre de Stadlers daarmee zijn uitgerust, daar heb ik geen idee van.

Mvg Bas
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: henk op 04 december 2018, 09:18:50
Bij mijn weten wel. Het probleem is dan ook niet dat rijden met de Flirts in België daadwerkelijk extra risico met zich mee zou brengen. Wel dat België de mijns inziens logische eis stelt dat nieuw toe te laten materieel over ERTSM moet beschikken. Dat is ook al enkele jaren zo. De vraag is waarom men in Limburg dacht dat het voor deze treinen opeens niet zou gelden.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Illya Vaes op 04 december 2018, 09:58:35
ERTMS (European Rail Traffic Management System)
Of eigenlijk ETCS (European Train Control System) maar dat is er hier niet uit te rammen omdat iedereen wil verbloemen dat ETML (European Traffic Management Layer) ontbreekt ofzo (ERTMS = ETCS + ETML, dus niet de wijdverbreide leugen ERTMS = ETCS + GSM-R want GSM-R is ook al een essentieel onderdeel van ETCS, Levels 2 en 3 en optioneel zelfs Level 1).
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Thom op 04 december 2018, 10:18:14
Ook dat is een direct gevolg van de onwil aan Belgische (Waalse) zijde.
Omdat de Belgen onze Flirt weigeren vanwege het feit dat de stellen volgens de Belgen onveilig schijnen te zijn, en het ontbreken van de ECTS.

Nu heeft IL&T de varkentjes ook eens tegen het licht gehouden,  en die missen weer volgens onze IL&T ook het een en ander wat vereist zou zijn.


Jos.
je bedoeld, Arriva heeft materieel besteld wat niet aan de eisen voldoet (In Belgie is ETCS op nieuwe treinen een eis) en voor Essen - Roosendaal is de tijdelijk toelating van de varkensneuzen afgelopen. Als de stellen een tijdelijk toelating hadden dan weet je als vervoerder waarom dat is, tot wanneer die duurt en wat er moet gebeuren om een definitieve toelating te krijgen.

Daar geldt het zelfde voor, als je niets doet dan moet je niet gaan jammeren dat op die einddatum jouw materieel daar dan ineens niet meer mag rijden.

Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 04 december 2018, 10:43:25
Om ook maar even buiten beschouwing te laten wat er bij de Belgen mankeert om op het Nederlandse net te komen.

Als de Belgen echt op hun strepen gaan zitten, moeten wij dat ook maar eens gaan doen.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: henk op 04 december 2018, 10:45:58
Zoals?
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Thom op 04 december 2018, 10:48:36
Het heeft allemaal niet zoveel te maken met op je strepen gaan staan hoor, maar gewoon met voldoen aan de geldende regelgeving.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 04 december 2018, 10:54:24
Hoeveel frontseinlampen hanteren we hier in Nederland,  en wat dachten we van de ATB?

De AM80 wat in Maastricht komt heeft geen ATB.
Ook mankeert de AM80 die 3e frontseinlamp.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Hlv53 op 04 december 2018, 10:58:19
Euh, even reageren op de mail van hierboven over ERTMS en nog iets van in rammen of zoiets (ik moet dat citeren nog eens bekijken, mijn excuses), met ERTMS wordt in België uitsluitend de gronduitrusting van de spoorweginfrastructuur bedoeld, dwz voor level 1 de Eurobakens (meestal worden deze ook gebruikt voor TBL1+, niet altijd), de Line Electronic Units, en, bij lijnen met level 2 en hoger, de Radio Block Center(s).
Met ETCS wordt de boorduitrusting bedoeld, waarbij de GSM-R inderdaad van cruciaal belang is in Level 2 en hoger.
Het is nu juist bij de afgeleverde Stadlers het ETCS verhaal dat niet helemaal klopt. Ik heb het dan nog niet gehad over TBL1+, want als dat er al niet op zit, dan is het helemaal en foute aanbesteding geweest, dat is namelijk echt het minimale wat er op moet zitten (afgezien van het nut van TBL1+, daar zijn ook al boeken vol over geschreven ;D).

Mvg Bas
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: henk op 04 december 2018, 11:16:09
Hoeveel frontseinlampen hanteren we hier in Nederland,  en wat dachten we van de ATB?

De AM80 wat in Maastricht komt heeft geen ATB.
Ook mankeert de AM80 die 3e frontseinlamp.


Jos.

Het spoor van Maastricht Randwyck tot de grens wordt al sinds mensenheugenis beschouwd als de facto Belgisch met bijbehorende beveiliging. Maastricht wordt er echt niet beter van als dat opeens anders zou moeten.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Hlv53 op 04 december 2018, 11:40:21
Wat betreft de derde koplamp, daar heeft IL&T ontheffing voor verleend; alles is netjes in orde dus. Waalse treinbestuurders hebben ook een cursus Nederlands gevolgd (plus een taalpremie, hm), of worden voor veelal vervangen door treinbestuurders van depot Hasselt, dus aan de taaleis is ook voldaan. Op papier althans 8).

Mvg Bas
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: iarnrod op 04 december 2018, 22:56:14
Om het nog wat leuker te maken:
De Belgische reizigers die naar Maastricht of Roosendaal reizen, hoeven zich geen internationaal ticket aanschaffen.
Die stations worden gewoon aanzien als 'binnenlands' station.
En het zijn wellicht niet enkel de vernieuwde 'varkensneuzen' (AM76) die probleemjes geven.
Ook de gerenoveerde 'beakskes' (AM80) hebben er last van. Of hebben die dan toch de homologatie op zak?

Bwa, ik heb alvast de zak chips en nen goeien borrel/pint bij de hand.
Weer maar eens een België-Holland verhaal.

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Thom op 04 december 2018, 23:38:23
Wat betreft de derde koplamp, daar heeft IL&T ontheffing voor verleend; alles is netjes in orde dus. Waalse treinbestuurders hebben ook een cursus Nederlands gevolgd (plus een taalpremie, hm), of worden voor veelal vervangen door treinbestuurders van depot Hasselt, dus aan de taaleis is ook voldaan. Op papier althans 8).

Mvg Bas
Was die ontheffing voor dat derde frontsein geen voorlopige met een eind datum?  Dat zou namelijk het eea verklaren
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 04 december 2018, 23:44:43
Wat betreft de derde koplamp, daar heeft IL&T ontheffing voor verleend; alles is netjes in orde dus. Waalse treinbestuurders hebben ook een cursus Nederlands gevolgd (plus een taalpremie, hm), of worden voor veelal vervangen door treinbestuurders van depot Hasselt, dus aan de taaleis is ook voldaan. Op papier althans 8).


Mvg Bas

Die Waalse machinisten spreken verdomd goed Nederlands.
Alleen zijn er een groot aantal die het vertikken.
Dus zoveel zin heeft die taalcursus niet.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 04 december 2018, 23:46:28
Was die ontheffing voor dat derde frontsein geen voorlopige met een eind datum?  Dat zou namelijk het eea verklaren

Dat 3e frontsein is vrij eenvoudig op te lossel lijkt me.
Je kan achter de cabineruit een witte rangeerlamp plaatsen.


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Thom op 05 december 2018, 00:44:31
Een voertuig moet aan bepaald technische eisen voldoen om toegelaten te worden, en als dat voorschrijft dat het materieel 3 frontseinen moet kunnen tonen en dat kan het niet dan voldoet het simpelweg niet aan de technische gestelde eis en kan het niet volledig toegelaten worden.

Lullig gezegd is een noodseinlantaarn geen onderdeel van het voertuig, en eigenlijk alleen alleen bedoeld als tijdelijke vervanger van een defecte lamp waarbij rekening gehouden word met een deel functie verlies, het geeft immers nooit een zelfde effect als een echt frontsein.

Ik zeg trouwens niet zo dat dit het daadwerkelijke probleem is, dat is namelijk nog nergens benoemd door een instantie, maar het staat mij bij dat bij de renovatie eerder dan gebrachte midden frontseinen voor Nederland daarbij weer verdwenen waren.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Hlv53 op 05 december 2018, 09:07:34
Volgens een Hasseltse collega zijn of worden de "breaks" die naar Mestreech rijden tijdens een tussentijdse revisie uitgerust met een derde frontsein. Deze moet op elk treinstel wel nog goedgekeurd worden door Davis in België en IL&T in Nederland (constructiewijziging). In hoeverre dat programma is afgewerkt, kon hij niet zeggen.

Mvg Bas
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: NS 1607 op 05 december 2018, 10:24:16
Bas, ik weet niet wat ze je vertelt hebben.
Maar ik heb nog nooit een Break gezien met een 3e frontsein.
Ook niet na de revisie.

Sterker nog behalve de loks HLE 12, 21, 27 en 13, en stuurstand I11 geen enkel ander Belgisch materieel in Maastricht gezien met een 3e frontsein.

De oude klassiekjes hadden ook geen 3e frontsein, ook niet na de revisie, maar die mogen al niet meer de grens over.

Die eis van het 3e frontsein is al veel langer bij de NMBS bekend, echter dacht men dat de Nederlanders dat bleven gedogen.
Met andere woorden: de NMBS deed er niets mee.

Ps,
Kan een van de moderators de discussie van het 3e frontsein afsplitsen van deze draad?


Jos.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Hlv53 op 05 december 2018, 10:35:24
Dag Jos, ik ook niet, het is daarom dat ik het hem vroeg. Maar je hebt gelijk, dit staat los van dit draadje.

Mvg Bas
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Bert van Gelder op 06 december 2018, 08:40:40

................Ps,
Kan een van de moderators de discussie van het 3e frontsein afsplitsen van deze draad?


Jos.

Hoi,

Heb er even naar gekeken. Wil het met alle plezier uit elkaar trekken, maar ik denk dat dan een aantal berichten zelf ook gesplitst moeten worden. En het is waarschijnlijk wel essentieel onderdeel van deze discussie over dit specifieke stukje spoorlijn.
Alles bij elkaar lijkt het me er niet beter op worden door te splitsen...

Kun je beter een nieuwe discussie/draadje starten over "Belgische frontseinen op NL-sporen", of zoiets....

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: timtrein op 06 december 2018, 17:31:41
Bas, ik weet niet wat ze je vertelt hebben.
Maar ik heb nog nooit een Break gezien met een 3e frontsein.
Ook niet na de revisie.

Sterker nog behalve de loks HLE 12, 21, 27 en 13, en stuurstand I11 geen enkel ander Belgisch materieel in Maastricht gezien met een 3e frontsein.

De oude klassiekjes hadden ook geen 3e frontsein, ook niet na de revisie, maar die mogen al niet meer de grens over.

Die eis van het 3e frontsein is al veel langer bij de NMBS bekend, echter dacht men dat de Nederlanders dat bleven gedogen.
Met andere woorden: de NMBS deed er niets mee.
(https://d1uyvls174j03l.cloudfront.net/ns-nl/attachment/26154fb1-44ee-43dd-b62c-adc36a6a1f19.jpg)
Er is in elk geval een prototype Varkensneus...
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Thom op 08 december 2018, 03:36:56
Gevalletje in een huidig toegelaten vorm eist men geen wijzigingen, de revisie stellen vereisen een nieuwe toelating en daarbij moet het ook voldoen aan de huidige eisen waarmee een 3e frontsein dis een verplichting word.
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: dwem op 08 december 2018, 14:58:24
Er is in elk geval een prototype Varkensneus...
« Laatst bewerkt op: 06 december 2018, 17:35:24 door timtrein »

Een laatst door Timtrein bewerkte foto?  ;D

Dirk



--------------------------------------------------------------------------------
 
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: Andre Pronk op 09 december 2018, 18:32:52
Afgelopen zaterdag de 801 zonder derde frontsein.

(https://farm5.staticflickr.com/4815/32358614708_55b3822355_c.jpg) (https://flic.kr/p/RiqmN9)
Roosendaal, NMBS MS-75 801 [Varkensneus]
Titel: Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
Bericht door: ex-DR V100 op 12 december 2018, 19:06:55
Het dak heeft weer al iets van de vorige kleurstelling  ::)

Marc