Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij  (gelezen 11697 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #30 Gepost op: 03 december 2018, 23:26:23 »
En gelukkig gaat het wel goed op de verbinding naar Belgie bij roosendaal. Al enige weken rijden de gerenoveerde AM75 stellen weer naar Roosendaal maar vanaf 10 december mag dit ineens niet meer, hup reiziger, de bus in! kunnen we het spoor niet gewoon weghalen en asfalt terug leggen? wat een gepruts allemaal en dat allemaal over de rug van de reiziger!

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #31 Gepost op: 03 december 2018, 23:58:03 »
Ook dat is een direct gevolg van de onwil aan Belgische (Waalse) zijde.
Omdat de Belgen onze Flirt weigeren vanwege het feit dat de stellen volgens de Belgen onveilig schijnen te zijn, en het ontbreken van de ECTS.

Nu heeft IL&T de varkentjes ook eens tegen het licht gehouden,  en die missen weer volgens onze IL&T ook het een en ander wat vereist zou zijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #32 Gepost op: 04 december 2018, 07:00:14 »
België heeft enkele jaren geleden besloten versneld ERTSM op het hele net in te voeren ter vervanging van de huiidge beperkte systemen. Moet in 2025 zover zijn. Vooruitlopend is besloten dat al het nieuwe materieel dat wordt toegelaten ERTSM aan boord moet hebben. En er is een schema voor de inbouw in bestaand materieel. Is dus al jaren bekend. Dan is het niet erg slim materieel voor Aken-Luik aan te schaffen zonder ERTSM.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #33 Gepost op: 04 december 2018, 08:58:40 »
Dat klopt, midden oktober stonden drie Flirt motorstellen netjes op een rijtje in Schaarbeek, wachtend op de argeloze graffiti-artiest. Geen ETCS, of toch niet een werkende versie, dus alle homologatieproeven zijn voor onbepaalde tijd opgeschort. Het is al langer bekend dat Infrabel aan operatoren op zijn minst TBL1+ eist om op haar netwerk toelating te krijgen. In hoeverre de Stadlers daarmee zijn uitgerust, daar heb ik geen idee van.

Mvg Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #34 Gepost op: 04 december 2018, 09:18:50 »
Bij mijn weten wel. Het probleem is dan ook niet dat rijden met de Flirts in België daadwerkelijk extra risico met zich mee zou brengen. Wel dat België de mijns inziens logische eis stelt dat nieuw toe te laten materieel over ERTSM moet beschikken. Dat is ook al enkele jaren zo. De vraag is waarom men in Limburg dacht dat het voor deze treinen opeens niet zou gelden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #35 Gepost op: 04 december 2018, 09:58:35 »
ERTMS (European Rail Traffic Management System)
Of eigenlijk ETCS (European Train Control System) maar dat is er hier niet uit te rammen omdat iedereen wil verbloemen dat ETML (European Traffic Management Layer) ontbreekt ofzo (ERTMS = ETCS + ETML, dus niet de wijdverbreide leugen ERTMS = ETCS + GSM-R want GSM-R is ook al een essentieel onderdeel van ETCS, Levels 2 en 3 en optioneel zelfs Level 1).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #36 Gepost op: 04 december 2018, 10:18:14 »
Ook dat is een direct gevolg van de onwil aan Belgische (Waalse) zijde.
Omdat de Belgen onze Flirt weigeren vanwege het feit dat de stellen volgens de Belgen onveilig schijnen te zijn, en het ontbreken van de ECTS.

Nu heeft IL&T de varkentjes ook eens tegen het licht gehouden,  en die missen weer volgens onze IL&T ook het een en ander wat vereist zou zijn.


Jos.
je bedoeld, Arriva heeft materieel besteld wat niet aan de eisen voldoet (In Belgie is ETCS op nieuwe treinen een eis) en voor Essen - Roosendaal is de tijdelijk toelating van de varkensneuzen afgelopen. Als de stellen een tijdelijk toelating hadden dan weet je als vervoerder waarom dat is, tot wanneer die duurt en wat er moet gebeuren om een definitieve toelating te krijgen.

Daar geldt het zelfde voor, als je niets doet dan moet je niet gaan jammeren dat op die einddatum jouw materieel daar dan ineens niet meer mag rijden.


NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #37 Gepost op: 04 december 2018, 10:43:25 »
Om ook maar even buiten beschouwing te laten wat er bij de Belgen mankeert om op het Nederlandse net te komen.

Als de Belgen echt op hun strepen gaan zitten, moeten wij dat ook maar eens gaan doen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #38 Gepost op: 04 december 2018, 10:45:58 »
Zoals?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #39 Gepost op: 04 december 2018, 10:48:36 »
Het heeft allemaal niet zoveel te maken met op je strepen gaan staan hoor, maar gewoon met voldoen aan de geldende regelgeving.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #40 Gepost op: 04 december 2018, 10:54:24 »
Hoeveel frontseinlampen hanteren we hier in Nederland,  en wat dachten we van de ATB?

De AM80 wat in Maastricht komt heeft geen ATB.
Ook mankeert de AM80 die 3e frontseinlamp.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #41 Gepost op: 04 december 2018, 10:58:19 »
Euh, even reageren op de mail van hierboven over ERTMS en nog iets van in rammen of zoiets (ik moet dat citeren nog eens bekijken, mijn excuses), met ERTMS wordt in België uitsluitend de gronduitrusting van de spoorweginfrastructuur bedoeld, dwz voor level 1 de Eurobakens (meestal worden deze ook gebruikt voor TBL1+, niet altijd), de Line Electronic Units, en, bij lijnen met level 2 en hoger, de Radio Block Center(s).
Met ETCS wordt de boorduitrusting bedoeld, waarbij de GSM-R inderdaad van cruciaal belang is in Level 2 en hoger.
Het is nu juist bij de afgeleverde Stadlers het ETCS verhaal dat niet helemaal klopt. Ik heb het dan nog niet gehad over TBL1+, want als dat er al niet op zit, dan is het helemaal en foute aanbesteding geweest, dat is namelijk echt het minimale wat er op moet zitten (afgezien van het nut van TBL1+, daar zijn ook al boeken vol over geschreven ;D).

Mvg Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #42 Gepost op: 04 december 2018, 11:16:09 »
Hoeveel frontseinlampen hanteren we hier in Nederland,  en wat dachten we van de ATB?

De AM80 wat in Maastricht komt heeft geen ATB.
Ook mankeert de AM80 die 3e frontseinlamp.


Jos.

Het spoor van Maastricht Randwyck tot de grens wordt al sinds mensenheugenis beschouwd als de facto Belgisch met bijbehorende beveiliging. Maastricht wordt er echt niet beter van als dat opeens anders zou moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #43 Gepost op: 04 december 2018, 11:40:21 »
Wat betreft de derde koplamp, daar heeft IL&T ontheffing voor verleend; alles is netjes in orde dus. Waalse treinbestuurders hebben ook een cursus Nederlands gevolgd (plus een taalpremie, hm), of worden voor veelal vervangen door treinbestuurders van depot Hasselt, dus aan de taaleis is ook voldaan. Op papier althans 8).

Mvg Bas

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #44 Gepost op: 04 december 2018, 22:56:14 »
Om het nog wat leuker te maken:
De Belgische reizigers die naar Maastricht of Roosendaal reizen, hoeven zich geen internationaal ticket aanschaffen.
Die stations worden gewoon aanzien als 'binnenlands' station.
En het zijn wellicht niet enkel de vernieuwde 'varkensneuzen' (AM76) die probleemjes geven.
Ook de gerenoveerde 'beakskes' (AM80) hebben er last van. Of hebben die dan toch de homologatie op zak?

Bwa, ik heb alvast de zak chips en nen goeien borrel/pint bij de hand.
Weer maar eens een België-Holland verhaal.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal