Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310161 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #630 Gepost op: 16 november 2019, 08:24:46 »
Ik ben dan geen Casmir, maar even snel Googlen levert op dat de foto uit 1981 is (https://www.haagstramnieuws.org/gtl/foto3001.htm).

Ik vond nog een foto, maar die is van nog later.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 08:28:04 door Joran »

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #631 Gepost op: 16 november 2019, 09:12:14 »
Bedankt Joran (y)

Casmir

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #632 Gepost op: 22 november 2019, 08:43:20 »
Als jij wat vaker gaat updaten, zal ik wat vaker dit topic bekijken ;D ;D .
Leuke updates weer. Dat Mat'54 paneel is een leuke gimmick en leuk ook dat het ook nog echt wat toevoegt.

- Mike

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #633 Gepost op: 21 december 2019, 23:57:17 »
Ik ben dan geen Casmir, maar even snel Googlen levert op dat de foto uit 1981 is

Merci!

Tja, dat zegt dus niet dat de 2307 in 1974 ook al een zilverkleurige lampring had. Ik hou hem vooralsnog dus maar huisstijlgrijs.  ;)

Als jij wat vaker gaat updaten, zal ik wat vaker dit topic bekijken ;D ;D .
Leuke updates weer. Dat Mat'54 paneel is een leuke gimmick en leuk ook dat het ook nog echt wat toevoegt.

Dank je wel, bij deze maar weer even een update. Het werken aan de baan zelf ligt al weer weken stil. Dat komt omdat ik mijn 2900 aan het opknappen ben. Hier binnenkort meer over.

Voor de 2900 had ik een andere aandrijving nodig en die van de Roco 2400 was heel geschikt. Nu heb ik van deze locs twee exemplaren als dummy in een loctrein rijden, dus de motor, cardan en tandwielkast uit één draaistel werden afgestaan voor de 2900. Nu moest ik wel op zoek naar een vervangende tandwielkast voor deze dummy 2400, omdat deze kast tevens de ophanging van het draaistel is. Na een oproepje op dit forum in de rubriek Gezocht, meldde forumgenoot Duikeend via een PB dat hij met 3D print techniek een dummy binnenwerk van het Roco 2400-draaistel had gemaakt en dat ik deze onderdelen voor een uiterst schappelijke prijs bij hem kon bestellen. Dus dat werd gedaan en al snel kreeg ik een keurig pakketje binnen:



Linksboven de bodemplaat, in het midden het frame waar bij Roco de tandwielen in zitten, rechtsboven het afdekkapje om het frame van het draaistel in de loc vast te klikken, onder een stukje styreen om door het frame te steken en waar de scheenplsten van het draaistel in gedrukt worden en links twee schroefjes om de bodemplaat onder het frame te schroeven.

Het in elkaar zetten werkt uitstekend.



Nadat de Roco assen in het frame waren gelegd, heb ik de bodemplaat eronder geschroefd en de styreen stafjes aangebracht. Vervolgens kon het draaistel onder de dummy 2400 geplaatst worden en werd deze vastgezet met het afdekkapje. Daarna werden de scheenplaten weer aangebracht en kon de 2400 weer de baan op.



Tijdens het proefrijden bleek het afdekplaatje soms los te schieten van zijn nokjes, waardoor de 2400 vervolgens ontspoorde. Ik heb het plaatje daarom met een beetje lijm vastgezet en nu rijdt de 2400 weer probleemloos mee.

@Duikeend, hartelijk bedankt voor dit mooie stukje werk. Ik ben er erg blij mee, want hierdoor kan mijn 2900 binnenkort met een fatsoenlijke aandrijving de baan op.  (y)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 december 2019, 23:59:58 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5176
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #634 Gepost op: 22 december 2019, 10:11:26 »
Jeroen, nu nog een sleep Cockerill wagens erachter hangen ;)
Groet, Frank

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #635 Gepost op: 11 januari 2020, 07:15:21 »
@Duikeend, hartelijk bedankt voor dit mooie stukje werk. Ik ben er erg blij mee, want hierdoor kan mijn 2900 binnenkort met een fatsoenlijke aandrijving de baan op.  (y)

ik lees je post nu net pas  :o maar heel graag gedaan natuurlijk. ik ben blij dat ik je er een plezier mee heb kunnen doen. goed om te weten dat ik dus nog even naar die plaatjes moet kijken, ik gebuikte ze niet dus had er geen last van  ;D ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #636 Gepost op: 11 januari 2020, 14:29:15 »
Leuk dat je ook de 2307 hebt genomen (y)
Heb je ook de rechter koplampling op de huif zilver aangezet,net als in het echt.


Leuk die foto en wat een verschil met tegenwoordig.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #637 Gepost op: 13 januari 2020, 22:01:24 »
Struinend op Youtube om me in te leven in mijn tijdperk liep ik tegen bijgaand filmpje aan, van een Italiaanse bron lijkt me. Vanwege het jaartal moest ik meteen aan je denken:

<a href="https://youtube.com/v/UoVa2ZktCSg" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/UoVa2ZktCSg</a>

Wellicht heb je er wat aan, misschien ook niet.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 21:56:42 door 1200blauw. Reden: weergave link verbeterd »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #638 Gepost op: 13 januari 2020, 22:37:45 »
Is dat station Overveen aan het einde van de video, met die lange plan E treinen met een 1200 en de 1108 ervoor?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #639 Gepost op: 13 januari 2020, 22:43:42 »
Yes!  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #640 Gepost op: 16 januari 2020, 21:09:01 »
Zo'n blauwe elf is toch wel bijzonder fraai......
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #641 Gepost op: 17 januari 2020, 08:57:14 »
Jeroen, nu nog een sleep Cockerill wagens erachter hangen ;)

Dat gaat hem (helaas) niet worden. Met een maximale trein lengte van 2.30m inclusief locs, zijn vier machines voor het treintje er achter wel een beetje overdone.... Maar de locs zijn in Ermehuizen natuurlijk wel onderweg om zo'n zware goederentrein ergens op te gaan halen.  ;)

Struinend op Youtube om me in te leven in mijn tijdperk liep ik tegen bijgaand filmpje aan, van een Italiaanse bron lijkt me. Vanwege het jaartal moest ik meteen aan je denken:

<a href="https://youtube.com/v/UoVa2ZktCSg" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/UoVa2ZktCSg</a>

Wellicht heb je er wat aan, misschien ook niet.

Schitterend filmpje, hartelijk dank daarvoor!!!..

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

transmission

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #642 Gepost op: 04 februari 2020, 11:35:31 »
Leuk filmpje Jeroen. (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #643 Gepost op: 05 maart 2020, 11:11:10 »
Zoals ik in mijn update van 21 december jl. al schreef, ben ik bezig geweest met het opknappen van mijn NS 2900. Het model betreft een kleinserie model van messing dat door de bouwer niet gesoldeerd, maar gelijmd is. De loc was voorzien van een Spud aandrijving. Ondanks dat mijn hobbygenoot Johan er heel wat uurtjes ingestoken had en de loc redelijk goed rijdend had gekregen, bleken de rij-eigenschappen na jaren dienstdoen in Ermehuizen, achteruit te gaan. Het treinpersoneel werd op een gegeven moment dusdanig ontevreden over de loc, dat een boze machinist de machine op een kwade dag van de spoordijk heeft gereden. Gevolg van de valpartij was dat het hekwerk op de loc zwaar beschadigd was en de ophanging van de Spud afgebroken was. De loc belandde een lange tijd in een doosje en een oudgediende 2200 nam haar taken over. Toch was het wel zonde van zo'n uniek model en werd in het najaar van 2019 een grote revisie voor deze loc ter hand genomen. Op het programma stond;

- Vernieuwen aandrijving door een Roco 2400 motor en draaistel
- Grijze kleur van de loc donkerder schilderen
- Hekwerken repareren / vervangen
- Loc opnieuw van opschriften voorzien

In diezelfde update was al te lezen hoe ik aan een motor en draaistel van een 2400 gekomen ben. De motor bleek exact in de huif van de 2900 te passen, dus deze kon ingebouwd worden. Het draaistel was echter eerst aan de beurt. Vanwege de Spud was er bij dat draaistel een groot gat in het locframe gemaakt. Dit gat werd grotendeels dichtgemaakt met styreen, waarbij de 2400 ophanging zo goed mogelijk werd nagemaakt. Hierna kon het draaistel met de tandwielkast geplaatst worden. Uiteraard werden de draaistelzijkanten vervangen door de exemplaren van de 2900 en was de loc nu weer rolvaardig. Nu kon de motor haar plekje op het frame vinden. De motor paste maar op één plek, waarbij ook het achterste vliegwiel verwijderd moest worden. Hierdoor moest de cardan-as verlengd worden. Omdat de 2400 twee cardans had en de 2900 maar op 1 draaistel aangedreven zou worden, kon ik mooi beide cardans gebruiken om er één langere van te maken. Beide cardans werden doorgeknipt en de uiteinden in een buisje styreen gelijmd.

De decoder moest nu verhuizen naar de cabine en werd samen met de bedrading dat in de cabine zichtbaar zou zijn, zwart gemaakt. Omdat de 2900 aan één zijde over een haakkoppeling beschikt, is rangeren met de machine niet werkbaar. Daarom werden alleen in de korte neus de frontseinen aangesloten en kon het testbedrijf opgestart worden.



Na enige fine-tuning had ik nu ineens een fantastisch mooi rijdende 2900! Vervolgens werd het te lichte grijs van de loc donkerder geschilderd en werden er nieuwe transfers op de loc aangebracht. Tevens werden de hekwerken hersteld. De Gbs'en die de 2904 mag gaan trekken kregen een grijs dak, zodat ook zij in 1974 met goed fatsoen inzetbaar zijn.



Inmiddels ben ik ook begonnen met de eerste delen van het perron van Ermehuizen.  Omdat ik achter het stationsgebouw tot tegen de dijk de bestrating op dezelfde hoogte als het perron zelf aan ga leggen, moest er een MDF plaat van 15 mm ingebouwd worden. Voordat deze plaat ingepast kon worden, was het noodzakelijk om eerst de damwanden aan te brengen op het gedeelte waar de dijk niet helemaal tot op spoorniveau doorgetrokken kon worden, omdat de dijk dan te dicht op het spoor zou komen te liggen.



Nadat de damwanden aangebracht en de MDF plaat uitgezaagd was, kon ik beginnen met het tegelen van het perron. Ik heb gekozen voor de tegelmethode die Jakop de Bruin enkele jaren geleden al eens beschreef bij de buren:

http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg22512/#msg22512

Auhagen heeft mooie kunststof plaatjes met 30x30 stoeptegels in Nederlands patroon. Het enige nadeel is dat deze plaatjes voorzien zijn van een groef in het midden van de plaat, zodat je makkelijk twee stoepen uit één plaatje kunt snijden. Maar wanneer je te betegelen oppervlakte groter is dan de breedte van zo'n Auhagen stoep, dan heb je er een klusje aan om alle halve tegels weg te snijden en de plaatjes vervolgens in elkaar te passen.

Het maken van een perron in een boog, is dan wat gemakkelijker. Door in de breedterichting de Auhangen-plaatjes bij elke rij tegels in te snijden op de laatste tegel bij de rand na, creëer je dat het plaatje vanzelf krom gaat staan. Hierna kun je het makkelijk tijdens het verlijmen op het hout in de juiste kromming leggen.


Op deze foto zie je bovenaan een plaatje van de Auhagen stoeptegels en onderaan eenzelfde, waarbij elke rij tegels bijna geheel doorgesneden zijn.


Hier liggen een aantal gesneden plaatjes los op het houtwerk.


Op deze foto een stukje betegeld perron voor het stationsgebouw waar de verbreding toegepast is. Na droging van de lijm heb ik de tegels wat opgeschuurd, om de naden zo goed mogelijk weg te werken. Als ik straks klaar ben met tegelen, zal het geheel gespoten worden. Hier ben ik nog over na aan het denken, want muisgrijs vind ik niet typerend voor de jaren '70 look. In die tijd waren veel perrons nog betegeld met grindtegels en deze tegels hebben een ietwat bruinere uitstraling. Als iemand een goede tip heeft hoe ik dit kan realiseren, dan verneem ik het graag. Ik ben by the way niet in het bezit van een airbrush.....

Het is voor het tegelen wel van belang om goed na te denken over de aankleding van het perron. Vooral de locatie van lichtpunten vind ik belangrijk. Ik wil namelijk vertrekseinen plaatsen, waarbij de LEDjes voorzien zijn van lakdraadjes. Onder mijn baan de lakdraadjes aan normaal draad te solderen, is vanwege mijn onderliggend schaduwstation niet mogelijk. Ik heb daarom in de houten onderbouw van het perron een gat gemaakt waar een vertreksein moet komen.



Nu kan ik voordat het perron definitief op zijn plaats komt te liggen het vertreksein boven het gat plaatsen en vervolgens in het gat de lakdraadjes aansluiten op normaal draad en dit ook met bijvoorbeeld een kroonsteen vastzetten. Als de normale draden vervolgens onder de baan doorgetrokken worden, kan ik nooit de tere lakdraadjes kapot trekken.   



Ivo en Lex (NSseinenprinten) waren zo aardig om kort geleden het vertreksein wat ik anno 1974 nodig heb, als 3D-kit uit te brengen. Ik heb er een paar besteld om er mee te gaan experimenteren. Het product ziet er prachtig uit, dus ik denk dat het wel goed gaat komen met deze seinen en dat er na de zomer nog een flinke order achteraan besteld gaat worden  ;D ;D Ik overweeg nog wel om de paal te vervangen door een messing exemplaar, zodat deze dunner uitgevoerd kan worden.



Omdat Ivo en Lex op mijn vraag ook gelijk de oude type AKI voor enkelspoor hebben uitgebracht (ze hadden alleen voor dubbelspoor een oude AKI in hun assortiment), heb ik dat model ook direct besteld. 



Deze AKI moet uiteindelijk in het dieselbaanvak ingebouwd worden, ergens ter hoogte van de groene Ford. Maar dat zal nog wel even gaan duren.

Nu ga ik eerst verder met het tegelen van perron 1 en achter het stationsgebouw.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2020, 11:26:08 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

transmission

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #644 Gepost op: 05 maart 2020, 11:34:32 »
Hoi Jeroen,

(y) mooi hoor.

Die Gbs wagens (foto) welk merk zijn die?
worden die ook voor "geelganders" VG&L gebuikt?