Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
3,51° ofzoiets 😉 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:19:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 314279 keer)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1020 Gepost op: 25 maart 2024, 14:34:14 »
Prachtig zeg! Complimenten.

Vraag van welk merk is jou station/perrons?

Groetjes Marc

(Die eindelijk langzaam aan zijn jaren '90 baan gaat beginnen😄)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1021 Gepost op: 25 maart 2024, 15:23:47 »
Bedankt voor alle leuke reacties!

Ten aanzien van je Magirus frontstuur brandweerwagen nog een opmerking. Volgens mij waren in 1973/'74 de spatborden en grille niet wit maar zwart. Pas eind jaren '70 / begin jaren '80 kwam in de mode dat de accenten wit werden, in ieder geval bij de korpsen van Twente (mijn aandachtsgebied). Almelo had drie van dergelijke Magirus-materiaalwagens. De zwarte accenten werden pas jaren na aanschaf wit gespoten.

Dank voor deze goede tip! Die magirus van mij zullen we binnenbkort eens onder handen gaan nemen, want een zwarte grille en zwarte spatborden geeft inderdaad wel meer een jaren '70 sfeer!  (y) (y)

Ik vind deze baan erg mooi worden, zeker met die achterkant er bij.
Daar moet ik ik ook eens aan gaan denken.
Ga zo door.

Ja, zo'n achtergrond maakt inderdaad echt een wereld van verschil! Vooral doen dus!

Leuk te zien dat je met het (dwars) plaatsen van enkele huizen al veel meer diepte weet te maken. Het lijkt alsof de huizen ook niet evenwijdig aan het (voorste) spoor staan, ook dat ziet er fraai uit. En je hebt zo een mooi verdwijnpunt gecreeerd.  (y)

Ja, het begint hierdoor nu echt op een stukje woonwijk te lijken. Erg leuk om zo het verschil te kunnen maken. Natturlijk zijn we nog lang niet klaar, ook niet met het verdwijnpunt, maar daar komen we later nog wel op terug  ;)

Wat betreft die plan U. Een intern stemmetje zei vast dat je die echt toch moest hebben  :P. Gelukkig wisten je zoon en een wijze uit het Oosten je daar aan te herinneren  ;D

Nou ja, wat ik al schreef: het knaagde al erg lang om toch zo'n rode Plan U te kopen. Maar die kat en mijn zoon hebben het knagen wel omgezet in daadwerkelijk doen.....

Jeroen,
Wat een prachtbaan ik heb je draadje nu pas gezien,erg inspirerende baan ,mooie details en scenery(brug/station)en een geweldige collectie rollend materieel.
Mijn complimenten,
Roel

Dank je wel, Roel! Leuk om te lezen!

Prachtig zeg! Complimenten.

Vraag van welk merk is jou station/perrons?

Groetjes Marc

(Die eindelijk langzaam aan zijn jaren '90 baan gaat beginnen😄)

Dank je wel, Marc! Het is flink spitten, maar alles over het station kun je in deze draad terug vinden. het gebouw is gebouwd uit 3 bouwpakketten van Kibri station Zevenbergen of vergelijkbare stations (er zijn meerdere versies uitgebracht). De perrons zijn houten planken die bekleed zijn met tegels van GM&S. Ook de perron keerwanden komen daar vandaan. Deze zijn van resin. Let daarbij op: GM&S heeft smalle keerwanden die ik heb, maar ook de bredere versie voor modernere banen. Voor jou jaren'90 baan zou je die nodig hebben. De overkapping op het perron is van Faller, ook hier meerdere bouwdozen gebruikt en vernederlandst. Nogmaals, in dit bouwdraadje kun je het allemaal terugvinden.

Dan moet je toch een ruggengraat van slagroom hebben als je je door zo'n blaag en een huiskat laat overhalen om zo'n slordige € 500,= extra uit te geven... :-*

Ja, dat is wel weer gebleken  :'( :'(

Dat zijn nog eens teksten, waar hààl je het vandaan… :P

Gelukkig heb ik ook mijn kwaliteiten, ook al zijn het er niet veel.....

Ik zeg; kat naar het asiel en zoon naar een kostschool  ;D  ;)

Kijk, hieruit kán ik niet anders concluderen dan dat jij geen kat(ten) thuis hebt, Eichddraig. Neem nou van mij aan: een hond heeft een baas, maar een kat heeft personeel. Luister nou maar gewoon naar dat beest, want je trekt vroeg of laat toch aan het kortste eind.

Heel erg mooi! (y) Wel een beetje een materieelshow zo: van elke kleur één exemplaar. Zou er een gele bijbestellen. :angel:

En dus:






Zo kat, en nou in je mand en slapen please!




Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2024, 15:25:22 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • DB Tijdperk III
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1022 Gepost op: 25 maart 2024, 15:47:16 »
Mooie show (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1023 Gepost op: 25 maart 2024, 16:01:21 »


Kijk, hieruit kán ik niet anders concluderen dan dat jij geen kat(ten) thuis hebt, Eichddraig. Neem nou van mij aan: een hond heeft een baas, maar een kat heeft personeel. Luister nou maar gewoon naar dat beest, want je trekt vroeg of laat toch aan het kortste eind.


Zo kat, en nou in je mand en slapen please!




En jij denkt wel een kat te kunnen commanderen?  ;D  ;D
Mooie foto trouwens  (y)
gr. Ed

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1024 Gepost op: 25 maart 2024, 16:04:08 »
Om echt binnen je dienstregelingjaar te blijven, zal je de 139 moeten omnummeren naar 148 of 152. De 148 had op 9 juli 1973 zijn laatste rode dag. De 152 ging op 27 augustus 1973 zijn laatste dag in als rood treinstel. De 139 had zijn laatste rode dag op 27 april 1973.
Spoorgroet, Martin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1025 Gepost op: 25 maart 2024, 18:09:28 »
En jij denkt wel een kat te kunnen commanderen?  ;D  ;D

Hahaha, daarom schreef ik er ook please achter!  ;D ;D
Om echt binnen je dienstregelingjaar te blijven, zal je de 139 moeten omnummeren naar 148 of 152. De 148 had op 9 juli 1973 zijn laatste rode dag. De 152 ging op 27 augustus 1973 zijn laatste dag in als rood treinstel. De 139 had zijn laatste rode dag op 27 april 1973.

Dat klopt helemaal, Martin! Maar toch gaan we dat mooi niet doen. De 152 valt al af, want dat is een vijfroosterstel. De 148 zou het dan eigenlijk moeten zijn, maar ik kan die nummers toch niet lezen als ze op de baan staan. Dus laat ik hem maar gewoon de 139.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1026 Gepost op: 25 maart 2024, 18:51:01 »
Om te voorkomen dat je nog meer U's moet kopen, kan deze kat wel bij ons komen wonen 🙃🙃

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2460
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1027 Gepost op: 25 maart 2024, 20:10:07 »
Wel stoer hoor, al die Plan U's. Vanaf wanneer zijn die grijze deuren eigenlijk? Dat is maar heel kort geweest dan denk ik?

Zo kat, en nou in je mand en slapen please!



Jeroen

Dèze kat ziet er wel schattig uit; die andere is nogal kittig de laatste tijd ;D

En wie hebben we daar... De Markies van Henkelo tot Cassis... :laugh:
Plakt Fordjes op een PON-trein, zanikt de ganse dag aan je deskundige hoofd over lijstjes en valt je continue lastig over samenstellingen... ::)

Dank je. Dol op actering ook, doe je goed ;)
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2024, 20:14:45 door 1200blauw »

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1028 Gepost op: 25 maart 2024, 20:33:28 »
Ja, zo'n achtergrond maakt inderdaad echt een wereld van verschil! Vooral doen dus!

Jeroen

Je had dan ook een goed voorbeeld gezien ....... toch  ;)

En inderdaad een goede aanrader!

Mvg, Johan

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1029 Gepost op: 25 maart 2024, 21:22:07 »
@ Jeroen, mooie plan u 's. ik heb zelf hier de museum versie rijden en de 113 a 128. meer dan zat   :) haha wordt weer erg Fraai zo de weg etc etc... top ga zo door. (y)

Groetjes  ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1030 Gepost op: 25 maart 2024, 21:32:20 »

Mooi hoor, de DE3 van de buren erbij gehaald?

Om echt binnen je dienstregelingjaar te blijven, zal je de 139 moeten omnummeren naar 148 of 152. De 148 had op 9 juli 1973 zijn laatste rode dag. De 152 ging op 27 augustus 1973 zijn laatste dag in als rood treinstel. De 139 had zijn laatste rode dag op 27 april 1973.
De revisiekaart van P.W. van der Vlist meldt aankomst 148 Hlm 12 juli 1973, maar wellicht was de de mBDk al op 9 juli in Tb binnengenomen.



Wat een mooi beest! :-*

Dol op actering ook, doe je goed ;)
Thx! ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1031 Gepost op: 25 maart 2024, 22:45:32 »
De revisiekaart van P.W. van der Vlist meldt aankomst 148 Hlm 12 juli 1973, maar wellicht was de de mBDk al op 9 juli in Tb binnengenomen.




Ik heb de gegevens uit HOV van 1973. Volgens mij was de heer Van der Vlist ook degene die de gegevens heeft aangeleverd aan HOV. En daar staat inderdaad dat de mBDk op 9 juli in Tbwph binnen is genomen vanuit Ut. De B en ABk arriveerden op 12 juli 1973 in Haarlem vanuit Tb. En zo te zien zijn de twee rijtuigen eind augustus 1973 naar Tilburg gegaan en in september is het gehele treinstel afgeleverd door Tilburg.
Spoorgroet, Martin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1032 Gepost op: 26 maart 2024, 11:54:38 »
Om te voorkomen dat je nog meer U's moet kopen, kan deze kat wel bij ons komen wonen 🙃🙃

Nee, dat gaan we niet doen. Neem jij die Oldenzaalse kat maar  ;D ;D ;D

Wel stoer hoor, al die Plan U's. Vanaf wanneer zijn die grijze deuren eigenlijk? Dat is maar heel kort geweest dan denk ik?

Dat klopt. Op Railwiki vind je onder Plan U het volgende over de ombouw van de deuren: In het najaar van 1969 worden diverse proeven genomen om te voorkomen dat de schuifdeuren zullen vast vriezen in de winter. De schuifdeuren bleken storingsgevoelig bij stuifsneeuw te zijn, waarop zij niet meer open of dicht konden. In de lijnwerkplaatsen van Utrecht en Zwolle worden de treinstellen onder handen genomen. De afdichtingen worden beter afgesteld, er komt een proef met het verwarmen van deurkast om de binnendringende sneeuw te laten smelten. Het plaatsen van zwenk/zwaaideuren wordt om financiële redenen niet uitgevoerd. De aangebrachte wijzigingen brachten echter geen verbeteringen, zodat in 1970 alsnog wordt besloten tot het plaatsen van zwenk/zwaaideuren. Nader onderzoek gaf aan dat de polyester schuifdeuren begonnen krom te trekken, als gevolg een onvoldoende conservering van het stalen binnenwerk. Vanaf het najaar van 1971 zijn bij de treinstellen de gebruikte schuifdeuren vervangen door zwenk/zwaaideuren. Deze zwenk/zwaaideuren zijn van hetzelfde type als de deuren die bij Plan T en Plan V worden gebruikt. De verbouwing vond plaats in de werkplaats van Haarlem en nam ongeveer 2 weken in beslag. Als eerste werd de DE3 136 in de werkplaats binnengenomen in oktober 1971. Twee maanden later is het treinstel afgeleverd met de nieuwe deuren. Op 22 december 1971 gaat het treinstel van Haarlem naar Tilburg. Het treinstel DE3 136 keert in juni 1972 terug naar Haarlem voor diverse aanpassingen aan de deuren. Hiervoor was het treinstel van 27 juni tot 7 juli 1972 in Haarlem. Als tweede treinstel is in november 1971 is de DE3 119 binnen genomen. Het treinstel had schade opgelopen bij een aanrijding te Visvliet. In januari 1972 komt het treinstel op de baan. Van 11 tot 21 juli 1972 was de DE3 119 terug in Haarlem voor het afwerken van de wijziging. Bij de 146 is deze verbouwing uitgevoerd tijdens de revisie. Van 25 juli tot 4 augustus 1972 was het treinstel terug in Haarlem voor het afwerken van de wijziging. De DE3 126 was op 5 december 1972 het laatst afgeleverde treinstel met deze nieuwe deuren.

Je had dan ook een goed voorbeeld gezien ....... toch  ;)

Zéker, alleen niet bepaald bruikbaar op mijn baan  ;D ;D

Mooi hoor, de DE3 van de buren erbij gehaald?

 ;) ;) Yep, van de benedenbuurman wel te verstaan. De tweede gele Plan U is van mijn zoon Koen en dit stel rijdt normaliter een verdieping lager zijn rondjes.  :laugh: :laugh:

Maar het staat wel tof zo'n tweede gele stel erbij. Maar goed, gelukkig zijn ze al lang uitverkocht.....

Om maar weer even terug te gaan naar de vorderingen in Ermehuizen even een kleine update. Ik heb de Magirus brandweerwagen gelijk maar even onder handen genomen. Meteen een heel ander model nu:



Omdat ik toch bezig was heb ik ook gelijk de Kikkerdaf van Kattenberg verhuizingen maar aangepakt. De chauffeur komt nog bij de deur van de kofferopbouw, want hij is die deur net aan het openen (of sluiten, dat staat er niet bij...):




Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2024, 11:57:48 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1033 Gepost op: 26 maart 2024, 13:05:51 »
Fraai  (y).

Hoewel ik de Blauwe Engelen mooier vond, heb ik toch goede herinneringen aan de Plan U. Tijdens mijn studie reisde ik regelmatig van Arnhem naar Hengelo vv, wat eerst nog met Plan U werd gereden. Ik zocht altijd wel een plekje in de motorwagen, de rest vond ik maar saai  ;D. Maar, als je zo van een afstand kijkt, zijn het toch wel fraaie treinstellen.

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Emmerhuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1034 Gepost op: 26 maart 2024, 20:24:07 »
Neem jij die Oldenzaalse kat maar  ;D ;D ;D

Nou... nou... nou...


En ze bestaan nog steeds. Voor een voormalige werkgever heb ik bij deze firma eens een offerte opgevraagd voor een bedrijfsverhuizing...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.