Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 337830 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1005 Gepost op: 21 March 2024, 08:56:26 »
Een hoop werk, maar uiteindelijk is het gelukt en dat is het belangrijkste  (y).

Ik heb nog niet eerder gereageerd maar ben onder de indruk van je baan en de foto mogelijkheden. Het zal vast ergens staan (maar ik heb het niet kunnen vinden), wat zijn de totale afmetingen?

Groeten,
Rogier

Dank je wel, Rogier! Leuk dat je hier ook mee leest en kijkt  :) Op pagina 1 zie je in bijdrage 6 de tekening van het schaduwstation met de hoofdafmetingen van de baan. 3,85m lang en op het breedste deel 3m breed. Het is dus niet mega groot, maar gelukkig ook geen postzegel  :D

Dapper, Jeroen!  Kan me de keuze voorstellen, maar zou wel even slikken voor ik er toe over zou gaan.

Ach, ik ken het hysterische gedoe van de absurde prijzen die momenteel betaalt worden voor modellen die wat schaars zijn geworden, maar daar trek ik me niets van aan. De gele DE-2 gaat hier echt niet de deur uit en rijden hoeft hij in de vitrine ook niet. Op mijn baan komt hij niet, want hij is te modern, dus ja, dan heb ik er echt geen moeite mee om een printplaat en een paar aandrijfassen uit zo'n model te sleutelen.

Jeroen,

Mooi verhaal over jouw VIP-car en alle rare dingen die naar voren komen bij zelfbouw, ook als is het een prima bouwkit ;D
Doet mij er aan denken dat ik ergens nog zo een bouwkitje heb liggen. Maar de tijd vinden met al die projecten  ::)
Luxe probleem ;D
Eerst maar eens de ElD-5 afmaken en dan zien we wel verder

Rob


Ha Rob, die kit van de NS 20 laat je voorlopig maar mooi in de kast liggen. Je hebt vééél belangrijkere dingen te doen na het afronden van die prachtige ElD-5. We zitten namelijk met z'n allen met smart op je bouwkunsten van de DE-5 te wachten, want die ontbreekt hier in Ermehuizen ook nog steeds. En wat is er nu leuker dan het bouwen van Mat'40? Dus als je zin hebt in een rode DE-5 met reclamebanen én de uitdaging van een goed rijdend AC stel aan wilt gaan, weet ik wel een mooie bestemming voor dat stel  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1006 Gepost op: 21 March 2024, 09:18:42 »
Hoi Jeroen, Mooie aanvulling is hier toevallig ook in de maak. Veel rij plezier alvast. Dan weet ik nu ook dat we ruitenwissers moeten aanschaffen dan. (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1007 Gepost op: 21 March 2024, 09:24:50 »
Hoi David,

Dank je wel, jij veel bouwplezier aan je NS 20!

Of je losse ruitenwisse4rs aan moet schaffen is de vraag: er zaten namelijk wel gaatjes in de kap van Kleinspoor. Wellicht zit er ook een etsplaatje bij met ruitenwissers? Op mijn model heeft de bouwer ze in ieder geval niet geplaatst en ze zaten er ook niet los bij.

Mocht je ze niet hebben, dan kan Erwin Frick ze zeker leveren. Niet specifiek voor de NS 20, maar Erwin heeft mooie kleine ruitenwissers die er ideaal voor te gebruiken zijn.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 March 2024, 13:47:16 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1008 Gepost op: 21 March 2024, 09:46:31 »
Dank voor je tip.  :)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1009 Gepost op: 21 March 2024, 16:24:22 »
Thanks voor je reactie! Heb ook even snel je topic qua foto's doorgespit voor een beter beeld van het baanplan. Fraai!  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1010 Gepost op: 22 March 2024, 19:22:39 »
Dit draadje gezien? Wellicht voor jou ook interessante bijvangst gezien je dienstregelingsjaren.
Ik dacht trouwens dat je alleen 1974 deed. Is daar nu 1973 bijgekomen, of heb ik al die tijd niet goed opgelet? Of bedoel je misschien winter 1973-'74 (nov-mei)?

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1011 Gepost op: 22 March 2024, 20:50:02 »
Leuk om weer foto's te zien van deze mooie baan. (y)

Groet, Mark
« Laatst bewerkt op: 22 March 2024, 22:48:45 door Mark Lin »
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1012 Gepost op: 23 March 2024, 14:51:56 »
Dit draadje gezien? Wellicht voor jou ook interessante bijvangst gezien je dienstregelingsjaren.

Bedankt voor de link, ik heb dat draadje inderdaad gevolgd  (y). Uiteraard hobbelt er in Ermehuizen ook een Plan L mee, alleen hangt deze achter mijn mP:



Dit draadje
Ik dacht trouwens dat je alleen 1974 deed. Is daar nu 1973 bijgekomen, of heb ik al die tijd niet goed opgelet? Of bedoel je misschien winter 1973-'74 (nov-mei)?

Scherp opgemerkt  (y) Ik heb de moderatie inderdaad gevraagd om de titel van dit bouwdraadje wat aan te passen. Het klopt dat mijn themajaar alleen 1974 was, maar die rotkat uit het Oosten heeft net zo lang op me in zitten praten dat ik uiteindelijk maar overstag ben gegaan. Het is dus de schuld van die kat én van mijn zoon......

De reden van het aanpassen (verruimen) van mijn themajaar zie je op deze foto:



Toen Artitec in 2016 met de Plan U's uit kwam had ik heel dapper alleen de 113 besteld, de gele tijdperk IV uitvoering. Maar sindsdien moest ik er veel aan doen om niet ook de 139 te kopen. Dat fraaie rood met die grijze zwenk-zwaaideuren én de witte NS-vignetten. Gewoonweg heerlijk om te zien! Maar ja, in 1973 werden de laatste vijf rode Plan U's gehuisstijld, dus in 1974 was er alleen plaats voor een geel stel.....

Gelukkig kwamen na 2016 nog meer fraaie modellen die in 1974 inzetbaar waren en zodoende verdween de rode 139 een beetje naar de achtergrond. Totdat mijn zoon begin dit jaar voor zijn treinbaan (ook jaren '70 en Nederlands) de opties aan het bekijken was om van zijn spaargeld een nieuwe modeltrein te kunnen kopen. Als één van de opties kwam de rode Plan U langs, want de welbekende winkel in Vlaardingen had deze nog steeds op voorraad. Voor hem viel de Plan U echter af, want hij ging voor een Hondekop. Maar onbewust had mijn zoon de rode Plan U wel weer bij mij op het netvlies gezet..... Toen ik daar met de Kat eens over sprak, adviseerde het sluwe beest om niet een themajaar, maar een dienstregelingsjaar te nemen. Koos ik dan voor het dienstregelingsjaar 1973 / 1974, dan was er nog precies één rode Plan U inzetbaar. Deze werd namelijk als laatste Plan U in augustus 1973 vergeeld.... Tja, en toen was er geen weg meer terug...:

Het allerlaatste exemplaar van de Artitec 139 werd opgehaald in Vlaardingen. MTE had het treinstel zelf omgebouwd naar AC digitaal. Net als bij de NS 20 waren ook bij dit model de DC assen blijven zitten, wat helaas tot ontsporingen leidde op slanke K-rail wissels. Gelukkig kon MTE mij nog helpen aan de juiste AC assen voor de motorwagen en kon ik zelf de B en ABk van AC assen voorzien. Sindsdien rijdt de 139 probleemloos rond in Ermehuizen:










Naast deze nieuwkomers op materieelgebied, heb ik ook weer wat tijd gevonden om aan de baan de klussen. De jaren'30 wijk is aan de beurt!

Eerst even een plaatje van een eerdere update hier:



Het gaat om de plaat hout helemaal links met het rijtje Kibrihuizen en de brandweerkazerne. Maar voordat ik daarmee aan de slag kon, moest er eerst een achtergrond komen.

De achtergrond werd geplaatst. Helaas moest ik een lelijke punt van het dak van mijn woning in de achtergrond gedogen. Mooi is het niet, maar het is niet anders:




Op deze foto is de zien dat de geplaatste achtergrond aansluit op de bestaande muur. Wat ook opvalt, dat er ineens meer woningen te zien zijn dan de rij van 9 die ik in eerste instantie gebouwd had. Mijn zoon had een paar jaar terug twee gebouwde Kibri 8321 op de kop getikt en op zijn baan staan. Op zijn baan bleek de 8323 echter beter tot hun recht te komen. Ik had nog twee bouwdoosjes 8323 liggen, maar ik vond deze woninkjes te iel bij de 8321. Dus besloten we om te ruilen, mijn twee 8323 gingen naar mijn zoon en zijn twee 8321 kwamen bij mij. Nu kon ik gaan passen en meten om van mijn rij van negen meer een woonwijkje te maken in plaats van een enkel rijtje. Door de twee woninkjes haaks op het rijtje te zetten, ontstond er al iets meer van een woonwijkje. Maar al snel bleek als ik er nog twee zou kopen en deze tegenover het rijtje zou zetten, dat ik dan veel meer een straat-gevoel zou creëren. Gelukkig kon ik er nog twee vinden in een treinenzaak in België. En zodoende werd het rijtje van negen uitgebreid met twee blokjes van twee woningen.




Nu kon de straat geschilderd en de stoepen gelegd worden. Voordat de straat een asfaltlaag kreeg, werden de stoepen eerst in de grijze primer gezet. Op de foto hieronder iets meer zicht in de straat:




Na het schilderen van de straat werd deze bijgewerkt door reparatievlakken aan te brengen en van die donkere strepen waar scheuren in het asfalt mee dichtgemaakt zijn. Alleen in de bocht voor de vuilniswagen is het e.e.a. te heftig uitgevallen. Dat ga ik nog verbeteren:




Ook bij de kazerne is het asfalt aangelegd:




Rechts van de brandweerkazerne komen nog wat bomen te staan en daar vinden we ook het elektriciteitsgebouwtje om de wijk van elektriciteit te kunnen voorzien:




Natuurlijk is het straatje nog lang niet af. De stoepen moeten nog worden verweerd, de tuintjes aangelegd en ook de huizen moeten nog wat details krijgen. Wordt vervolgd.


Omdat ik toch met de achtergrond bezig was, heb ik bij het oude stadsgedeelte alvast de nodige grachtenpanden op de achtergrond geplakt:




Tenslotte wilde ik ook de kerktorens aan de voorkant van het gebouw hebben in plaats van aan de achterkant. De achter- en voorgevel wisselden dus van plek, waarna het hele gebouw omgedraaid weer in de stad terug geplaatst werd. 




Voor zover nu even de stand van zaken tot dit moment. Als ik weer wat verder ben in de jaren '30 wijk, dan zal ik hier weer een update plaatsen. Tussendoor zijn reacties, vragen en tips natuurlijk van harte welkom!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 23 March 2024, 15:03:14 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1013 Gepost op: 23 March 2024, 15:44:35 »
Wat een heerlijk Nederlands sfeertje!! (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1014 Gepost op: 23 March 2024, 20:30:38 »
Dank voor je uitgebreide uitleg! (y) Zelf neig ik er ook naar vooral begin jaren '70 het interessantst te vinden.
Katten zijn sluwe beesten. Laat je vooral NIET door hen verleiden. ;)
zeker niet door die uit het verre oosten

Ten aanzien van je Magirus frontstuur brandweerwagen nog een opmerking. Volgens mij waren in 1973/'74 de spatborden en grille niet wit maar zwart. Pas eind jaren '70 / begin jaren '80 kwam in de mode dat de accenten wit werden, in ieder geval bij de korpsen van Twente (mijn aandachtsgebied). Almelo had drie van dergelijke Magirus-materiaalwagens. De zwarte accenten werden pas jaren na aanschaf wit gespoten.

Hier krijg je een beetje een idee. Ik heb niet zelf alles uitgeplozen, maar doe het uit eigen herinnering.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Emmerhuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1015 Gepost op: 24 March 2024, 10:51:57 »
Het is dus de schuld van die kat én van mijn zoon......
Dan moet je toch een ruggengraat van slagroom hebben als je je door zo'n blaag en een huiskat laat overhalen om zo'n slordige € 500,= extra uit te geven... :-*

Dat fraaie rood met die grijze zwenk-zwaaideuren én de witte NS-vignetten. Gewoonweg heerlijk om te zien!
Dat zijn nog eens teksten, waar hààl je het vandaan… :P

Koos ik dan voor het dienstregelingsjaar 1973 / 1974,
De beste keuze sinds het gesneden brood! (y)

Citaat

Heel erg mooi! (y) Wel een beetje een materieelshow zo: van elke kleur één exemplaar. Zou er een gele bijbestellen. :angel:

Katten zijn sluwe beesten. Laat je vooral NIET door hen verleiden. ;)
En wie hebben we daar... De Markies van Henkelo tot Cassis... :laugh:
Plakt Fordjes op een PON-trein, zanikt de ganse dag aan je deskundige hoofd over lijstjes en valt je continue lastig over samenstellingen... ::)
Toe blijf nog wat zitten, kijk eens wat ik heb meegebracht en ga daarna heen, gij snoodaard met uw tekort aan bouwgelegenheid. :police:
« Laatst bewerkt op: 24 March 2024, 11:54:41 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1016 Gepost op: 24 March 2024, 12:58:45 »
Hallo,

Ik vind deze baan erg mooi worden, zeker met die achterkant er bij.
Daar moet ik ik ook eens aan gaan denken.
Ga zo door.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1017 Gepost op: 25 March 2024, 09:15:15 »
Leuk te zien dat je met het (dwars) plaatsen van enkele huizen al veel meer diepte weet te maken. Het lijkt alsof de huizen ook niet evenwijdig aan het (voorste) spoor staan, ook dat ziet er fraai uit. En je hebt zo een mooi verdwijnpunt gecreeerd.  (y)

Wat betreft die plan U. Een intern stemmetje zei vast dat je die echt toch moest hebben  :P. Gelukkig wisten je zoon en een wijze uit het Oosten je daar aan te herinneren  ;D

Groeten,
Rogier


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1018 Gepost op: 25 March 2024, 10:32:29 »
Het is dus de schuld van die kat én van mijn zoon......

Ik zeg; kat naar het asiel en zoon naar een kostschool  ;D  ;)

Dan moet je toch een ruggengraat van slagroom hebben als je je door zo'n blaag en een huiskat laat overhalen om zo'n slordige € 500,= extra uit te geven... :-*

Dat bedoel ik  ;D  ;D

Goed bezig Jeroen
gr. Ed

Roel1959

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1019 Gepost op: 25 March 2024, 10:47:39 »
Jeroen,
Wat een prachtbaan ik heb je draadje nu pas gezien,erg inspirerende baan ,mooie details en scenery(brug/station)en een geweldige collectie rollend materieel.
Mijn complimenten,
Roel
Beginner met 1:87,hopelijk na verbouwing huis mijn baan op zolder,digitaal, NS ,2Rail,tijdperk III/IV een twee jaren plan voor ik de zolder op orde heb:-)(nu nog slaapkamer)