Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Boek over de NS in 1984-1985 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:29:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:18
Witmoosdorf door Wim Vink
11 October 2024, 23:53:01
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
11 October 2024, 23:15:03
Rondom Charlois door Alewijn
11 October 2024, 23:13:57
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
11 October 2024, 22:54:00
Liliput Domino-treinstel SBB door Kandersteg2020
11 October 2024, 22:48:11
US diorama in H0 door Benrail
11 October 2024, 22:39:19
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Huup
11 October 2024, 22:34:51
Raadplaatje door Klaas Zondervan
11 October 2024, 22:25:17
Modules van Kees Gorter door basjuh1981
11 October 2024, 22:10:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Karst Drenth
11 October 2024, 22:08:20
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
11 October 2024, 21:55:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Marlon Hübner
11 October 2024, 21:31:13
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door Hans1963
11 October 2024, 21:27:48
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door prutser
11 October 2024, 21:08:50
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door Noordster
11 October 2024, 20:41:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
11 October 2024, 20:25:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 October 2024, 20:20:13
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
11 October 2024, 20:12:11
Een tram voor de kikker door Rob Bennis
11 October 2024, 19:53:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door basjuh1981
11 October 2024, 18:46:48
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
11 October 2024, 18:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Deetrein
11 October 2024, 17:08:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
11 October 2024, 17:00:06
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Ronald69
11 October 2024, 16:55:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
11 October 2024, 16:53:56
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Simplex
11 October 2024, 16:48:47
z21 start probleem door spoorijzer
11 October 2024, 16:17:09
Line-up foto's van modellen door MarcNL
11 October 2024, 15:38:07
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 325657 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5243
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #990 Gepost op: 25 August 2023, 22:04:53 »
Mijn perrons zijn inderdaad ietsje te hoog, maar de overkapping hangt op 6,5cm boven de spoorstaaf. Dat is ongeveer gelijk aan de rijdraad. Dat komt op mij niet vreemd over.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8902
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #991 Gepost op: 25 August 2023, 22:33:14 »
Die trein is er afgelopen voorjaar ook daadwerkelijk gekomen. Uiteraard in de samenstelling zoals deze hoort:

DB 220 + NS Stalen-D IV + Plan-D B + A + B + B + B


De complete trein


U heeft smaak! (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #992 Gepost op: 26 August 2023, 13:07:11 »
Citaat
Al langere tijd had ik de wens om reclames op een aantal reclamebanen aan te brengen.

Dat ziet er erg gaaf uit (y)
Mvg Jamie Diks
« Laatst bewerkt op: 26 August 2023, 19:27:21 door Reinout van Rees. Reden: Citaat ingekort/herstelt »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #993 Gepost op: 14 October 2023, 07:59:03 »
Hoi Jeroen,

Vanwege de regen deze week is bij mij het modelbouwseizoen begonnen. Kun jij nu ook weer verder met bouwen ?

Ik kijk uit naar updates. Dat het zichtbare hout voor de perrons maar snel mag verdwijnen onder mooie scenery.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 08:00:50 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #994 Gepost op: 14 October 2023, 14:56:16 »
Mijn perrons zijn inderdaad ietsje te hoog, maar de overkapping hangt op 6,5cm boven de spoorstaaf. Dat is ongeveer gelijk aan de rijdraad. Dat komt op mij niet vreemd over.
Jeroen
Nou Jeroen, dat te hoog valt best mee. Kijk maar eens naar deze Plan E rijtuigen in Weert en vergelijk de bovenste trede met de foto van je eigen Plan E.
Geeft ook een idee van de hoogte van de perronverlichting (zelfde perspectief als het bovenleidingportaal).


« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 14:58:18 door spoorzeven »
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7802
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #995 Gepost op: 14 October 2023, 22:38:38 »
T scheelt zeker een mm, en dat zie je toch wwl. Ik althans..... Oeps, ben ik nu een m**********r?  8)

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #996 Gepost op: 15 October 2023, 09:02:00 »
Hey Jeroen,

Ik heb je topic op mijn gemak (in een paar dagen, dat dan weer wel) doorgelezen en mijn complimenten, een hele gave baan en een mooi tijdperk!
Een goede inspiratie en een hoop handige tips.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5243
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #997 Gepost op: 25 October 2023, 09:00:59 »
Dat ziet er erg gaaf uit (y)
Mvg Jamie Diks

Dank je wel Jamie, je hebt me enorm geholpen met die reclametransfers!  (y)

Hoi Jeroen,

Vanwege de regen deze week is bij mij het modelbouwseizoen begonnen. Kun jij nu ook weer verder met bouwen ?

Ik kijk uit naar updates. Dat het zichtbare hout voor de perrons maar snel mag verdwijnen onder mooie scenery.

Vriendelijke groet Ruud B.

Het regent in Ermelo vaak zat, dus daar ligt het niet aan, Ruud. Ik heb de afgelopen tijd niets meer aan de treinbaan kunnen doen, maar daar gaat nu wel weer verandering in komen. Wel ben ik erg druk geweest met het verbeteren van een nieuw binnen gekomen model, daar kom ik eerdaags op terug.

Wat betreft het hout voor het station, daar zul je voorlopig nog wel tegenaan moeten kijken, want dat gaat als laatste aangekleed worden. Ik moet eerst de aankleding achteraan de baan gedaan hebben, want daar kom ik anders niet meer bij als het voorste deel gedaan is. Van die delen die achteraan gesitueerd zijn, heb ik de boerderij en het omliggende land en de bosstrook achter het station inmiddels klaar, zoals jullie hebben kunnen zien. Voor dit bouwseizoen staat dan ook de jaren '30 wijk op het programma. Mocht deze vlot klaar zijn, zal ik daarna verder gaan met de oude binnenstad van Ermehuizen. Updates gaan dus zeker wel weer komen  (y)

Nou Jeroen, dat te hoog valt best mee. Kijk maar eens naar deze Plan E rijtuigen in Weert en vergelijk de bovenste trede met de foto van je eigen Plan E.
Geeft ook een idee van de hoogte van de perronverlichting (zelfde perspectief als het bovenleidingportaal).


Bedankt voor de foto! Mogelijk dat mijn perron wat te hoog is, maar er ligt ook verkanting in de boog, wat het lastig maakt om een juiste perronhoogte vast te stellen. Ik erger me er echter niet aan. De treinen staan ook iets verder van het perron dan in werkelijkheid zou moeten en als je dan in vogelperspectief naar hje baan kijkt, ziet het er wat mij betreft prima uit.

Hey Jeroen,

Ik heb je topic op mijn gemak (in een paar dagen, dat dan weer wel) doorgelezen en mijn complimenten, een hele gave baan en een mooi tijdperk!
Een goede inspiratie en een hoop handige tips.

Dank je wel en leuk dat je dit draadje ook volgt!


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5243
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #998 Gepost op: 20 March 2024, 11:16:11 »
Najaar 2023:
Zoals ik in mijn vorige post al schreef heb ik na de zomerstop nog niets aan de treinbaan zelf kunnen doen. Toch heb ik niet bepaald stilgezeten, want er viel veel te sleutelen aan een model dat ik medio augustus kon ophalen. Er is voor mij een Vip-Car gebouwd op basis van een Kleinspoor kit en DE-1 onderdelen die ik van een bekende hier, namelijk onze eigen huiskat, kon overnemen.

Voor mensen die de Vip-Car niet kennen, wellicht kennen jullie hem als De Kameel. Maar die naam gebruiken we hier niet, want de NS 20 heette in 1974 de Vip-Car.

Enfin, de basis was een Artitec DE-1 onderstel. Dit was een DC uitvoering, maar ik rijd nu eenmaal AC (digitaal). de bouwer heeft een kennis die de ombouw naar AC wel kon doen. Ik hoefde alleen nog een decoder aan te leveren en dat werd een Artitec Lopi 5 geluidsdecoder van de DE-1.

Echter, vlak voordat ik het model zou ophalen gaf de bouwer aan dat de geluidsdecoder defect was en er daarom een Lopi 4 in het model was gezet. De defecte locsounddecoder werd als los onderdeel bijgeleverd.

Nadat ik het model had opgehaald was ik hoofdzakelijk enorm blij met het mooie model. Echter vond ik een paar kleinigheidjes wel jammer: de bouwer had geen ruitenwissers geplaatst, ook al waren de gaatjes daarvoor wel aanwezig. Ook was de uitsparing met de treeplank onder de schuifdeuren in de schortplaten verdwenen. tenslotte vond ik de neus er een beetje kaal uitzien zonder trekkoog. De Vip-Car moet het al doen zonder automatische koppeling, maar dat trekkoog valt dan toch wel op.

Technisch gezien was ik minder tevreden. Het model ontspoorde regelmatig op wissels, haperde veel bij het rijden, had dus geen locsound en de front- en sluitseinen waren amper te zien. Dus ging de Vip-Car uit elkaar en werd de gemoderniseerde DE-2 van Artitec die al jaren in de vitrine staat erbij gehaald om als onderdelenleverancier te dienen.

Sound
Als eerste werd de sounddecoder getest in mijn rode DE-2, die normaal gewoon rondrijdt in Ernehuizen. De sounddecoder bleek helemaal niet defect en functioneerde prima in de rode DE-2. De sounddecoder van de DE-2 gaf echter geen geluid in de Vip-Car, terwijl deze in de rode DE-2 wel gewoon goed gewerkt had. Al snel bleek de printplaat in de Vip-Car de boosdoener. Besloten werd om de printplaat van de gele DE-2 in de Vip-Car te plaatsen, want met deze printplaat bleek het sound wél te werken. Alleen was met deze printplaat de front- en sluitverlichting niet meer werkend te krijgen, maar die moest er toch uit. Had waarschijnlijk met andere weerstanden te maken, maar daar blijf ik liever verre van…..

Front- en sluitseinen
Eerst werden de bestaande LED’s uit de kap gehaald en werden de lampunits opnieuw open geboord. De smd LED’s van Digikeijs die rechtstreeks op 20v aangesloten kunnen worden, brachten nu uitkomst, omdat deze prima in de lampunits te plaatsen zijn. In het rechter bovenseintje pasten zonder problemen een witte en een rode smd LED, zodat het omgekeerd L-sein gemaakt kon worden. Want de Vip-Car was in 1973 weliswaar bij zijn revisie gehuisstijld, de motorwagen had toen nog geen A-frontsein gekregen. De nieuw geplaatste smd LED’s werden rechtstreeks op een functiedecoder aangesloten die in de keuken een plaatsje had gevonden. Hiermee omzeilde ik de printplaat en al dat gezanik met weerstandjes en andere elektronische frutsels waar ik toch de ballen verstand van heb.

Ontsporingen en haperen tijdens het rijden
De Vip-Car bleek op een aantal wissels te ontsporen. Nameten van de wielstellen maakte al snel duidelijk waarom, bij de ombouw naar AC zijn de DC wielstellen gewoon blijven zitten en ook niet op de juiste flensmaat afgesteld. De wielstellen waren opgehangen in puntlagers in het draaistel. Dat was niet alleen bij het loopdraaistel zo, maar ook bij het motordraaistel. De aangedreven wielstellen hadden een kunststof tandwiel met een holle as, waarin een gedeelde metalen as van 1,5mm zat met op elk deel uiteraard een wiel. Die wielen moesten vervangen worden voor exemplaren met hogere flens, waarvan ik op elke as één wiel wilde hebben met een antislipbandje. Mijn Artitec DE-1 rijdt zonder ASB’s, maar de Vip-Car weegt aanzienlijk zwaarder. Bij dit model zouden twee ASB’s welkom zijn om de hellingen probleemloos te kunnen nemen. Maar zie nu maar eens een AC wielstel te vinden met puntlagering en in één van de wielen een groefje voor de ASB en op een as van 1,5mm doorsnede. Puntlagering in een aangedreven draaistel komt al weinig voor, normaal worden de aangedreven wielstellen in de tandwielkast geborgd. Ik kon wel de wielen van de DE-2 van zijn assen trekken, maar die hadden een asgat van 2mm. Assen met puntlagering van 2mm had ik ook liggen, alleen geen exemplaren van 1,5mm. Gelukkig bleken de tandwielen op de assen van de DE-2 exact hetzelfde te zijn als de tandwielen van de Vip-Car, alleen hadden deze DE-2 tandwielen een asgat van 2mm en geen holle kunststof as waar gedeelte assen ingedrukt worden. Nu werden er dus nieuwe wielstellen samengesteld van 2mm dikke assen met puntlagering, met daarop het tandwiel en de wielen van de Artitec DE-2. Het samengebouwde draaistel van de Vip-Car bleek mooi soepel te lopen. Tevens werd er wat gewicht boven de draaistellen geplaatst.

Detailleren van de kap
Tenslotte werd de kap verder aangekleed. Van Erwin Frick had ik een keer bij een bestelling een aantal geëtste ruitenwissertjes cadeau gekregen en deze kwamen nu perfect van pas. Ze vonden dus hun plekje aan de buitenzijde van de machinistenkoepels en bij de middelste frontruiten waar de gasten op het spoor mee kunnen kijken. Ook de trekogen vonden hun plekje net boven de schortplaten. Deze werden gemaakt van een dun plaatje messing waar een gaatje in geboord werd en deze vervolgens in de gewenste vorm geknipt werd. Door een gleufje in de kap te zagen kon het trekoog vervolgens makkelijk op zijn plek gelijmd worden.

Het ontbreken van de opstaptrede onder de schuifdeuren vond ik echt heel jammer. Ik vond het echter ook lastig om de uitsparing in de schortplaten mooi strak te krijgen, dus besloot ik om de uitsparing achterwege te laten, maar wel een opstaptrede aan de schortplaat te plaatsen.

Proefritten
Na al deze aanpassingen kon de Vip-Car eindelijk de baan op. Het bleek dat de Vip-Car in één richting keurig netjes reed, maar de andere richting op nog niet volledig naar wens. Hier moet ik nu nog verder naar kijken, maar dat heb ik even uitgesteld, omdat de treinen al maanden niet meer hadden gereden en het spoor eerst maar eens goed schoongemaakt moest worden. Bij deze wel alvast wat plaatjes van de Vip-Car in Ermehuizen.


De NS-20 Vip-Car komt het bos bij Ermehuizen uit gereden:




In de polder net buiten Ermehuizen:




De Vip-Car rijdt de aanbrug over de Ermel op:




Tenslotte de NS-20 Vip-Car samen met zijn Allan broertjes de NS DE-1 en DE-2 in het station van Ermehuizen:




Huidige stand van zaken
Bovenstaande aanpassingen heb ik afgelopen najaar aan de NS-20 uitgevoerd. Daarna heb ik dit model weer aan de kant gezet en heb ik alle sporen grondig schoongemaakt. Vervolgens kon het normale treinbedrijf na een half jaar stilstand eindelijk weer eens opgestart worden. Dit leverde natuurlijk weer wat infra- en materieelstorinkjes op, die inmiddels ook weer verholpen zijn.

In de afgelopen paar weken kwam er wederom een nieuwe trein in Ermehuizen aan, hier zal ik in de volgende update over berichten. Deze trein had ook een beetje nazorg nodig, maar dat stelde gelukkig niet veel voor.

Inmiddels ben ik ook weer met de aankleding van de baan zelf verder gegaan. De jaren '30 straat is namelijk aan de beurt om aangekleed te worden. Ook hier kom ik in de volgende update op terug.

Met andere woorden, de komende paar maanden zal ik echt, echt, echt, weer wat vaker met een update komen!


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 March 2024, 13:13:24 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #999 Gepost op: 20 March 2024, 11:47:30 »
Blij dat je er weer bent Jeroen  (y)

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7802
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1000 Gepost op: 20 March 2024, 15:36:52 »
Heb je nou een gele DE-II met een marktwaarde van 700 euris gesloopt om de vipcar rijdend en functionerend te krijgen, begrijp ik dat goed??
Mooi ding wel geworden, trouwens.
Ik snap niet dat ding ontspoorde. Op mijn M-baan reed zelfs rp25 feilloos, zij het met een kleine aanpassing tegen wegzakken in wissels. Gelijkstroomwielen hadden  geen last van wegzakken overigens.

Groet
Huup

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5243
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1001 Gepost op: 20 March 2024, 16:04:19 »
Blij dat je er weer bent Jeroen  (y)

Mvg, Erich

Dank je Erich. Ik was niet weg hoor, alleen even in dit draadje. iets met geen tijd, geen zin, bla, bla, bla...... Enfin, de laatste maanden ben ik weer lekker aan het prutsen, dus de updates gaan zeker weer komen.

Heb je nou een gele DE-II met een marktwaarde van 700 euris gesloopt om de vipcar rijdend en functionerend te krijgen, begrijp ik dat goed??
Mooi ding wel geworden, trouwens.
Ik snap niet dat ding ontspoorde. Op mijn M-baan reed zelfs rp25 feilloos, zij het met een kleine aanpassing tegen wegzakken in wissels. Gelijkstroomwielen hadden  geen last van wegzakken overigens.

Groet
Huup


Yep. Gewoon open maken dat ding en leeghalen. Boeien. Dat gele stel verkoop ik toch niet, want die staat permanent in de vitrine als jeugdsentiment......

Gelijkstroomwielen geven vaak problemen op Märklin "slanke" K-wissels. Dat heb ik met deze Vip-Car ondervonden en ook met een recentere aankoop. Bovendien heb ik AC assen nodig voor de detectie t.b.v. de bezetmelding.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1002 Gepost op: 20 March 2024, 17:51:06 »
Een hoop werk, maar uiteindelijk is het gelukt en dat is het belangrijkste  (y).

Ik heb nog niet eerder gereageerd maar ben onder de indruk van je baan en de foto mogelijkheden. Het zal vast ergens staan (maar ik heb het niet kunnen vinden), wat zijn de totale afmetingen?

Groeten,
Rogier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7802
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1003 Gepost op: 20 March 2024, 19:39:13 »
Dapper, Jeroen!  Kan me de keuze voorstellen, maar zou wel even slikken voor ik er toe over zou gaan.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1004 Gepost op: 20 March 2024, 20:16:11 »
Jeroen,

Mooi verhaal over jouw VIP-car en alle rare dingen die naar voren komen bij zelfbouw, ook als is het een prima bouwkit ;D
Doet mij er aan denken dat ik ergens nog zo een bouwkitje heb liggen. Maar de tijd vinden met al die projecten  ::)
Luxe probleem ;D
Eerst maar eens de ElD-5 afmaken en dan zien we wel verder

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40