Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:19:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:18:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 23:11:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door PeMBW
Vandaag om 23:09:22
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:58:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 22:53:46
Kalkwagens van NS door Benelux795
Vandaag om 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
Vandaag om 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
Vandaag om 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
Vandaag om 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
Vandaag om 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
Vandaag om 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
Vandaag om 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
Vandaag om 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:37:42
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:27:12
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
Vandaag om 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 13:13:39
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 325859 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1035 Gepost op: 05 April 2024, 16:52:10 »
Mooie update weer, Jeroen (y)!
Die brandweerwagen ziet er mooi uit zo. Toevoeging van de juiste kentekenplaten maken een model ook gelijk een stuk realistischer.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Krazy Dre

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
  • Ben er weer
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1036 Gepost op: 06 April 2024, 07:13:36 »
Gaaf hoor en strak.
Die bruine MPs zien er gaaf uit!
Mvg
Andre
Groningen in het klein

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2569
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1037 Gepost op: 09 April 2024, 22:19:24 »
Wellicht is dit interessant voor je. Ik verwacht dat er meer volgt.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1038 Gepost op: 10 April 2024, 09:36:43 »
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Mooie update weer, Jeroen (y)!
Die brandweerwagen ziet er mooi uit zo. Toevoeging van de juiste kentekenplaten maken een model ook gelijk een stuk realistischer.

Ja, eens. Alle auto's op de baan moeten nog kentekenplaten krijgen en wat detailwerk met verf en kwast......

Gaaf hoor en strak.
Die bruine MPs zien er gaaf uit!

De achterste is een kant en klare Märklin. Die heb ik vanwege zijn 1:00 lengte en gekke neus verkocht toen de voorste de gelederen in Ermehuizen kwam versterken. Bijna 1:87 in lengte en veel beter ogende neuzen.

Wellicht is dit interessant voor je. Ik verwacht dat er meer volgt.

Absoluut interessant! Helaas is de opstelcapaciteit in Ermehuizen aan zijn grenzen gekomen. Ik heb een Stalen D en vijf Plan D's als wisselstam achter een V200 hangen. De ene helft van het jaar rijdt deze stam en zit een Duitse stam in de doos, een half jaar later is dat andersom. Ik ben nog driftig aan het puzzelen om nog wat opstelcapaciteit te creëren, maar tot op heden is het me niet gelukt om een extra spoor in te passen. Ik zou de Plan D's graag uitbreiden met een Plan E Restauratie en dan permanent laten rijden achter een 1100, zodat de V200 altijd met zijn Duitse stam kan rijden. Maar ruimte voor een extra spoor voor zo'n lange trein is dus niet makkelijk te vinden in Ermehuizen.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8903
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1039 Gepost op: 10 April 2024, 16:44:43 »
Is er ruimte voor rangeerwerk en opstelruimte in het station om van loc te wisselen en de niet gebruikte rijtuigen (evt. + loc) bovengronds op te stellen? Dan heb je er een attractie bij, wel heb je  dan naast de RDz een extra Plan D-B bij nodig vanwege de uitgeklapte vouwbalg.   



« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 17:02:36 door Mispoes. Reden: beter plaatje »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2569
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1040 Gepost op: 10 April 2024, 17:43:51 »
In 1973/'74 hoeft die RD niet expliciet een Plan E te zijn. Er werd in de omloop gerouleerd met Plan D. Die zijn een paar cm korter. Wellicht scheelt dat nog.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1041 Gepost op: 10 April 2024, 20:25:53 »
Hallo, mooi draadje!  Ik zag hierin de discussie over een bepaald jaar en welk materieel er dan reed (voor of na de 'vergeeling' ) etc.  Ik ken een bekende amerikaanse modelspoorder, die z'n baan elk jaar een jaar verzet, beginnend bij 1980, tot 1990, en dan weer reset naar 1980 etc.  Op die manier zegt hij te kunnen rijden met allerlei materieel die hij leuk vind uit die periode, incl kleur varianten en modellen (maar ze niet mix'ed waar dat niet realistisch is).. en zo steeds rond gaat. Een soort gelijke oplossing zou je ook kunnen overwegen.  Misschien niet per jaar, maar per week of maand? Ene maand rij je 1973 (en misschien kun je zelfs nog winter en zomer dienstregelingen onderscheid maken), de volgende 1974. etc.  je kunt zo de tijdspanne ook nog iets uitbreiden ook, en beginnen bij 1970 tot 1975 etc.  t'is maar een idee.
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1042 Gepost op: 11 April 2024, 13:23:01 »
Bedankt voor de mooie en creatieve ideeën  (y) (y). Helaas kan ik ze niet toepassen:
Is er ruimte voor rangeerwerk en opstelruimte in het station om van loc te wisselen en de niet gebruikte rijtuigen (evt. + loc) bovengronds op te stellen? Dan heb je er een attractie bij, wel heb je  dan naast de RDz een extra Plan D-B bij nodig vanwege de uitgeklapte vouwbalg.   

Ik zou heel graag locwissel in het station toepassen met mijn Plan D stam. Vooral omdat ik ook een DB 216 met twee silverlingen (incl stuurstand) als stoptrein heb rijden die in het station keert. Uit diezelfde richting kan de V200 dan het station binnenrijden. Loc eraf en wegrangeren. NS loc ervoor en weer vertrekken.

Ik wil alleen niet met de hand koppelen of ontkoppelen. Dat vind ik een stom gezicht. Moet dus automatisch. Vanuit ‘Duitsland’ gaat dat prima, dan staat de loc en de voorste rijtuigen op recht spoor in Ermehuizen. Maar vanuit ‘Nederland’ gaat dit niet werken. De loc en de eerste rijtuigrn staan dan in een boog. Daar valt niet te koppelen 😭😭

In 1973/'74 hoeft die RD niet expliciet een Plan E te zijn. Er werd in de omloop gerouleerd met Plan D. Die zijn een paar cm korter. Wellicht scheelt dat nog.

Die paar centimeter maakt niet uit. Ik moet een heel spoor kwijt en daar heb ik de ruimte niet voor.

t'is maar een idee.

Ik paste dat vroeger ook toe, wisselen tussen 1974 en moderner. Maar met 35 treinen is dat veel te veel gedoe. Ben ik mee gestopt en nooit spijt van gehad.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8903
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1043 Gepost op: 11 April 2024, 15:24:33 »
Ik wil alleen niet met de hand koppelen of ontkoppelen. Dat vind ik een stom gezicht. Moet dus automatisch.

Dat zou ik ook niet willen en automatisch (ont)koppelen is bij mij ook een harde eis.

Vanuit ‘Duitsland’ gaat dat prima, dan staat de loc en de voorste rijtuigen op recht spoor in Ermehuizen. Maar vanuit ‘Nederland’ gaat dit niet werken. De loc en de eerste rijtuigen staan dan in een boog. Daar valt niet te koppelen 😭😭

Hoe sterk zijn de richtingen gesitueerd in je modelbaanplan? Als die niet al te veel vast staan, zou je kunnen overwegen steeds in dezelfde richting de trein laten locwisselen. Dat de 216 met Wende kopmaakt in je station hoeft geen belemmering te zijn. In Arnhem konden tot eind jaren tachtig treinen naar Duitsland twee richtingen op: via Emmerich en via Kranenburg. In mijn plan zou zoiets onmogelijk zijn, ik heb een duidelijke richting oost (Duitsland en Enschede) en west (Randstad).

Ik weet niet of er ruimte is voor deze grappenmakerij maar je kunt dan zelfs overwegen de Hildesheimer laten binnenkomen met de 220, vervolgens deze trein wegzetten in de tuin (als je die hebt) en de 220 daarna gebruiken om de trein naar Bad Harzburg te laten rijden. Meestal werden de treinen uit Hildesheim met loc en al weggezet op het tractieterrein in Hgl, maar het kwam ook wel eens voor dat de 220 van trein 2242 (Silb) 1½ uur later voor de 2247 (Plan D) naar Bad Harzburg werd gezet. De 220 van trein 2244 (Plan D) mocht zich 2½ uur later vermaken met de 2249 (Silb) naar Hildesheim (ik gebruik in dit voorbeeld even de treinnummers die vanaf 74-75 golden).             

« Laatst bewerkt op: 11 April 2024, 15:26:14 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1044 Gepost op: 11 April 2024, 18:46:35 »
[


Ik wil alleen niet met de hand koppelen of ontkoppelen. Dat vind ik een stom gezicht. . De loc en de eerste rijtuigrn staan dan in een boog. Daar valt niet te koppelen 😭😭

]  Heb je KADEE koppelingen overwogen, die koppelen doorgaans heel licht, en ook in bogen, en kunnen zelfs 'voor ontkoppelen' boven een magneet etc.  Dat werkt mooi en dan hoef je er met de hand niet bij.  Hoewel ik ontkoppel door middel van een sate stokje, die steek je recht naar beneden tussen de klauwen van de koppelingen, twist hem even rond, en de klauwen staan open, dat is al een stuk eleganter dan dikke vingers, optillen van wagens etc en lelijke ontkoppel rails etc...
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1045 Gepost op: 05 September 2024, 11:59:50 »
Eindelijk weer eens een update vanuit Ermehuizen, het heeft weer veel te lang geduurd.

Druk, druk, druk, vakantie, veel te warm op zolder, nog een keer op vakantie...... Allemaal k*tsmoesjes waar jullie natúúrlijk niet op zitten te wachten. Dus hoog nodig tijd om jullie bij te praten en weer eens wat te laten zien!

Eerst maar eens antwoord geven op twee nog openstaande vragen. het ging over mijn DB 220 die de helft van het jaar dienst deed met een Duitse stam rijtuigen van/naar Hildesheim en de andere helft van het jaar met Plan D's en Stalen D de trein Amsterdam-Bad Harzburg vertegenwoordigde. Maar ik heb een hekel aan materieel wisselen en als de ene stam op de baan staat, mis ik de andere stam.... Dat moest dus anders en het idee ontstond om de beide stammen permanent op de baan te laten rijden en eventueel in Ermehuizen van loc te wisselen met de trein naar/van Bad Harzburg. Station Ermehuizen ligt voor de helft echter in een boog én ik wil alleen automatisch koppelen en ontkoppelen. Daar kwamen de volgende reacties op die ik nog steeds niet beantwoord heb  :o :o. Dus nu alsnog:

Hoe sterk zijn de richtingen gesitueerd in je modelbaanplan? Als die niet al te veel vast staan, zou je kunnen overwegen steeds in dezelfde richting de trein laten locwisselen. Dat de 216 met Wende kopmaakt in je station hoeft geen belemmering te zijn. In Arnhem konden tot eind jaren tachtig treinen naar Duitsland twee richtingen op: via Emmerich en via Kranenburg. In mijn plan zou zoiets onmogelijk zijn, ik heb een duidelijke richting oost (Duitsland en Enschede) en west (Randstad).

Bij mij ligt het allemaal wat minder vast, maar toch vind ik het een gek gezicht als de locs steeds aan dezelfde zijde van het station wisselen. Bovendien heeft Ermehuizen geen ruimte voor zichtbare opstelsporen, dus het idee van locwisselen, hoe leuk ook, heb ik losgelaten.

Heb je KADEE koppelingen overwogen, die koppelen doorgaans heel licht, en ook in bogen, en kunnen zelfs 'voor ontkoppelen' boven een magneet etc.  Dat werkt mooi en dan hoef je er met de hand niet bij.  Hoewel ik ontkoppel door middel van een sate stokje, die steek je recht naar beneden tussen de klauwen van de koppelingen, twist hem even rond, en de klauwen staan open, dat is al een stuk eleganter dan dikke vingers, optillen van wagens etc en lelijke ontkoppel rails etc...

Ik heb ze niet overwogen, maar het zou in principe interessant kunnen zijn. Kunnen Kadee's ook in bogen koppelen, wanneer het materieel voorzien is van kortkoppelmechanismes en de koppelingen in een boog dus scheef tegenover elkaar staan?


Enfin, wat ik net al schreef, het idee van locwisselen in Ermehuizen heb ik dus losgelaten. De DB 220 rijdt nu wel permanent met de Hildesheim-stam en het zou nog wel tof zijn als hij in Ermehuizen zou kunnen omlopen, dus hopelijk kunnen de Kadee's uitkomst bieden voor het koppelen in een boog  :P.

Maar nu de Plan D stam. Deze stam wilde ik eigenlijk met een 1100 permanent op de baan laten rijden. Maar dan moest er nog wel een Plan E RD bij komen. Deze RD ging namelijk, samen met de NS e-loc, in Hengelo van de trein. Vaderdag werd misbruikt'  ;D ;D om aan een Plan E RD te komen en sindsdien was er geen weg meer terug. Besloten werd om de Stalen D uit de trein te halen en er een binnenlandse Intercity van te maken:

1100 + Plan E RD + 3x Plan D B + Plan D A + Plan D B

Perfect voor de dienst tussen Amsterdam en Enschede v.v..

Alleen waar laat je zo'n trein als alle opstelsporen in het schaduwstation al vol zijn?

Mijn besturingsprogramma Koploper werd mijn reddende engel. Op mijn opstelsporen heb ik twee goederentreinen staan die samen exact op één spoor passen, waarbij er 5 cm ruimte tussen beide treinen overblijft. het voorste opstelspoor in mijn schaduwstation werd van een extra blok en dito stopplaats voorzien en daarna konden de 2530 met koeltrein en 2256 met keteltrein achter elkaar op één opstelspoor geparkeerd worden. Beide treinen zijn ongeveer even lang, dus wanneer de voorste trein een rondje over de baan gaat rijden, schuift de achterste een blok naar voren op en kan de trein die een rondje is gaan rijden daarna als achterste trein op het opstelspoor terugkeren. Door deze samenvoeging speelde ik een volledig opstelspoor vrij waar de 1100 met Plan D's dus mooi naar toe kon  (y)



De twee goederentreinen op het opstelspoor. Doordat Koploper de treinen nauwkeurig laat stoppen, kunnen ze dicht achter elkaar geparkeerd worden.


Om de Intercity Amsterdam CS-Enschede te kunnen rijden, werd de Piko NS 1146 aangeschaft. Op deze foto de complete trein.


De Piko NS 1146 is een fraaie loc. Ik heb de machine nog wat aangepast door de handels op de luchtslangen rood te schilderen, de frontseinen wat geler te maken en ruitenwissers van Weinert te plaatsen, zodat de plastic klonten verledentijd werden.


De nieuwe 1146 naast zijn zusje, de blauwe 1157.


Ik heb nog een derde 1100, dat is de 1137. De kap is van Roco, het onderstel van Märklin. De Roco loc kreeg de 11 VAM-wagens de hellingen niet op en de Märklin was er alleen in botsneus uitvoering. Daarom deze vreemde constructie. Als Piko nog eens een nummervariant van de 1146 (dus met omgekeerd L-sein) uitbrengt, dan zal de RoMa alsnog het veld ruimen. De Piko heeft namelijk geen moeite met de VAM-trein.


Het bleef echter niet bij de Piko 1100 en de Artitec Plan E RD. Afgelopen zomer kwam een modelspoorwinkel uit Noord Holland met een mooie aanbieding van de groene Roco Sik. Nu had ik voor het toekomstig rangeerwerk in Ermehuizen een Bakkie in gedachte, maar deze reed zo beroerd en was eigenlijk te groot voor het weinig rangeerwerk, dat een Sik beter zou passen.

De Sik moest nog wel wat aangepast worden. Zo sneuvelde de donut op de motorhuif en de omroepinstallatie op het dak van de cabine. op het dakje kwam een handgreep terug. De grote lantaarns die als derde (niet werkende) frontseinen dienst deden sneuvelden eveneens. Nu heb ik een prachtig Sikje, geschikt voor de jaren '70 die in de toekomst de havensporen van Ermehuizen gaat bedienen.






Ook is er nog wat aan de scenery gedaan. Ik ben bezig met mijn jaren '30 straatje en een deel van de tuintjes is inmiddels aangelegd.










De komende tijd gaan we rustig verder met het afbouwen van de jaren'30 straat, dus daar komen later nog wel meer foto's van.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7809
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1046 Gepost op: 05 September 2024, 12:56:45 »
Jeroen, wat is er mis met die roma dat je m alsnog kwijt zou willen?

Die verhuisscene is leuk. De huizen mooi!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1047 Gepost op: 05 September 2024, 14:02:15 »
Mis is niet het goede woord. De loc is beresterk, doet wat ze moet doen, maar rijdt wel wat minder soepel door een ouder type Märklin motor, heeft geregeld onderhoud nodig en is wat luidruchtiger.

Je merkt aan alles dat de Piko een loc van deze tijd is, details net wat fijner en rijdt als een neutje.

Maar het vervangen van de RoMa staat wat dat betreft echt niet hoog op het verlanglijstje hoor, ze blijft net zo lang totdat Piko met een nummervariant van de 1146 komt, en dan liefst een loc met grijze handgrepen naast de cabinedeuren.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1048 Gepost op: 05 September 2024, 14:11:27 »
Leuk gedaan allemaal! Welk vreemd dat de gewone Roco loc niet je VAM trein kon trekken. Ik heb de neusloze 1142 (alleen met 3e frontsein) maar herinner mij geen problemen op de clubbaan destijds in Arnhem waar toch best wat hoogteverschillen in zaten. Ik heb bv een container-/Huckepacktrein van 9 4-assige wagens (waarvan ik de 6 FLM wagens heb verzwaard zodat ze net zo zwaar zijn als de metalen Huckepackwagens). Die trekt de 1142 net zo prima als mijn Hamo 1139. Of is de Roco 3-rail versie op 2 assen aangedreven ivm de sleper?

Fijn voor je dat je een goede oplossing hebt gevonden  (y), dat is het belangrijkste. En dat straatje is erg fraai!

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2569
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1049 Gepost op: 05 September 2024, 16:38:50 »
Leuke update weer! (y)

Wel grappig dat je 1157 òòk NS-vignetten heeft gekregen, net als de mijne. Op die manier is 'ie opeens inzetbaar begin jaren '70.
De Plan D Intercity komt me heel vertrouwd voor. Bij mij rijdt hij momenteel precies zo. Dat varieer ik nogal eens. Op een stamtafel van het drierailforum had ik 'm versterkt met 2x Plan K, conform de VRM van 1973. Dat zag er ook fraai uit. Uiteraard zijn er kleurverschillen, maar die waren er in werkelijkheid ook.
Inderdaad hebben de Piko 1100's meer trekkracht dan die van Roco, dat is ook mijn ervaring. Kun je die RoMa nog terugbouwen naar Roco? Dan worden de rijeigenschappen wat subtieler. Volgens mij kan die dan perfect je Plan D Intercity trekken, want die is niet zo zwaar als een trein met VAM-wagens.