Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips  (gelezen 32162 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #30 Gepost op: 04 oktober 2013, 08:09:17 »
Dank je Rick, daar komen we een heel eind verder mee  (y) !
De eentand is dus niet zomaar een lange stang, maar als ik het goed zie is de laatste helft is dus dikker en vierkant (8208-foto), of is dat nou juist de beitel?
Het blad van de vuurschep is platter en breder dan de stookschep, bovendien met een heel lange steel-met-oog (8206-foto).
De stoothaak is dus eigenlijk een lange schoffel; een blad haaks aan het uiteinde van een stang, uiteraard met oog ( 8214-foto)
De tweetand lijkt op een stoothaak, maar in plaats van het blad haaks is er nu een vork aangesmeed, wat onder een hoek van ca 15 graden staat met het verlengde van de stang (8221-foto).

Dat wordt knutselen (y) !
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #31 Gepost op: 04 oktober 2013, 08:40:27 »
Volgens mij is wat er op een van de foto's staat wat op de zadeltank ligt een koevoet om bij het rangeren onder de wielen te zetten om wagens te verplaatsen.

Van de tweetand heb ik een paar foto's gevonden in het 3900 boek

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #32 Gepost op: 04 oktober 2013, 09:19:38 »
inventarislijst 6100 (Bron 6100 boek Uquilair):
  • nr 13  tweetands vuurhaak (lengte 2m)
  • nr 17  eentands vuurhaak (lengte 3,20 m)
  • nr 21  normale stookschop
  • nr 29  slakkenschop (lengte 3,20 m)
  • nr 38  stootijzer (lengte 3,20 m)

De 3700 & 3900 had hetzelfde inventaris

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #33 Gepost op: 04 oktober 2013, 09:34:03 »
De NS stookschop. Het meeste duidelijke plaatje dat ik ken:

J.A. Bonthuis, 6315 op 01-05-1949 in Heerlen uit "NS-locomotievendepot Heerlen" van Martin Zijlstra / Uquilair.

Dit is dus waarschijnlijk de loc / reserve schop
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 15:36:56 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #34 Gepost op: 04 oktober 2013, 09:47:56 »
En het meest duidelijke plaatje dat ik kon vinden van de tweetand (en van de omkleding van de exhaustinjecteur)


L. Derens begin 1933 "Stoomlocomotieven NS serie 3900", Paul Henken / Uquilair

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #35 Gepost op: 04 oktober 2013, 22:58:37 »
hallo heren!

Ik ben op zoek gegaan naar wat extra gereedschap voor de tender. En ik heb wat gevonden. Een tweede schep en een tweetand. Even de kleur van beiden buiten beschouwing laten, daar doe ik nog wat aan. Ook de haken van de tweetand buig ik nog om. En de schep krijgt ook een lichte knik. De foto van de 6300 zegt alles.

Rick en Paul,
Afgaand op jullie verhalen heb ik de gereedschappen even provisorisch neergelegd. De tweetand voor het grijpen, en de tweede schep achterop. Handig als de kolen naar voren moeten. Zo kan de stoker met twee handen naar boven of achteren klimmen. Wél de schep voor de zekerheid achter de watervulpijp gehaakt, zo kan 'ie er tijdens de rit niet afvallen! ;) Graag jullie commentaar op de posities.

Foto's:

en


Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #36 Gepost op: 04 oktober 2013, 23:06:40 »
tweetand is 2 meter lang, die leg je zelden of nooit in de dwarsrichting en verder  meestal / altijd met het handvat naar je toe en de tanden van je af.

Ik gok dat ik bij een tjokvolle tender de tanden net tegen de rand zou leggen of een tand over de rand en het handvat net beneden de rand zou drukken of achter een grote kolen haken. Maar in ieder geval in de lengte richting.

Reserveschop ligt goed / slim

Oliekannen / jachtgeweer zet je daar niet neer, die stuiteren over de rand. Even op een lap/doek in de hoek, maar waarschijnlijker ergens in een hoekje op de grond in het machinistenhuis.

MAAR, het begint op een echte loc te lijken  (y)

PS die engelse sleutel is wel maatje lomp  ;D
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 23:11:36 door guest7823 »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #37 Gepost op: 04 oktober 2013, 23:24:34 »
Ok Paul,

Ik denk dat je het zo bedoelt?



Ik heb de haken in de kolen gestoken. Moet het zo doen want de haken passen niet over de rand en ik moet rekening houden met het afnemen van de bovenkant: die schuift tegen het schotje aan, dus die moet ik vrij houden. Steel mag wel wat langer, denk ik. Hadden die dingen allemaal aan het handvat een oog, of beter gezegd, was het handvat rond, zoals op de foto's?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #38 Gepost op: 04 oktober 2013, 23:48:29 »
Ger,

Als je het boek van de 6100 hebt kan je aan de linker / stokerskant het nodige stookgereedschap zien liggen, incl de handvaten, op de waterbakken. Kan kijken of ik daar morgen nog even een scan van kan maken.

De steel van de tweetang is rond 15/20 mm ijzer en twee meter lang, ruim 2/3 van de kolenruimte lang.

Bij deze tender vorm vermoed ik dat de beste plek klemdrukken tegen de buitenrand de beste oplossing is. De foto van de 3900 moet kort na het kolenladen genomen zijn. Zo laat je dat ding niet liggen. Valt op PDQ op de grond of op je ei. Beide wil je niet  :-[

Bij de 3700 en 3900 kan je het lange stookgereedschap tijdens de rit in de rand tussen buitenwand en kolenbak leggen, echter daar moet je het tijdens het waternemen wel weghalen als de waterkolom een die kant staat. Als je een klier van een machinist had was het not done om het stookgereedschap aan zijn kant te leggen. Bij een goede machinist dacht je samen voor, wist je aan welke kant de volgende waterkolom stond en legde je het stookgereedschap "aan de andere kant"  Bij deze tender kan die truc dus niet.

Zodra ik bij de NYMR ben zal ik wat fotos maken van hoe e.a. daar kan liggen. Soms het je beugels (maar die kunnen tijdelijk  onbruikbaar zijn door een overvolle tender) maar meestal moet je even hannesen om een plek te vinden waar je e.a. verantwoord neer kan leggen. Vaak "vlecht" je al het gereedschap in elkaar. Veelal is er ook nog wel iets als houweel / pikhamer aan boord en die kan je gebruiken als stander (het ijzer, niet de houten steel) tussen rand en kolen

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #39 Gepost op: 05 oktober 2013, 01:47:54 »
En ik altijd maar denken dat ze alleen een schepje hadden  ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #40 Gepost op: 05 oktober 2013, 09:07:01 »
Doet me denken aan verhaal toen de kinders nog klein waren.
Het was een hele warme dag en we liepen langs een vent die met zn kruiwagen naast een gruwelijke hoop zand stond te zweten.
mn blaag ziet dat en zegt :  mneer schepje pelen.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #41 Gepost op: 05 oktober 2013, 15:40:00 »
Toch maar even een afsplitsing gemaakt voor de grootspoor (stoom) praktijk tips. Mag wat mij betreft in "wat zijn we aan het (ver)bouwen?"blijven staan, maar kan evt ook naar "grootspoor"

PS De kennis van Kapitein Kniesoor is voornamelijk stoomgerelateerd. Mocht iemand met dieselkennis aanwezig zijn ........ kom er gezellig bij op het leugenbankje.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #42 Gepost op: 05 oktober 2013, 15:53:29 »
Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners



Zo is er bijvoorbeeld aan de rechterkant van de loc, naast de ketel en voor het machinistenhuis, geen lang schuin aflopend, eh ja, wat is het eigenlijk, 'ding' te vinden (op de voetplaat). Daarnaast zitten er aan de rechterkant bovenop de vuurkist geen drie, tsja, wat zijn het, eh 'dingen', maar 2. In model is dat dus even anders (ondanks dat dit de linkerkant is, is hij is aan beide zijden hetzelfde). Dat betekent dus een klein beetje bijwerken...
 

Tom,
Bij (stoom)loc’s gelden de volgende regels t.a.v  voor/achter/links/rechts:

Rechts is indien je in het machinstenhuis staat met je neus richting schoorsteen aan je rechterkant, links in het zelfde geval aan je linkerkant.
Vanuit de zelfde positie geldt dat voor de voor- en achterkant. Voor is richting schoorsteen achter is richting tender
“Dat schuine ding” zit dus aan de linkerkant van de loc. Waar het voor is kan ik zo niet zeggen, echter het is niet de gereedschapsbak. Het lange stookgereedschap ligt in de tender.
De 6300-en hadden iets dergelijks aan beide zijde van de loc’s. Bij de 3900-en zat het alleen aan de linker(stokers) zijde. Ik heb nog eens gekeken in het boek over de 6300-en, maar heb daar niet kunnen vinden waar deze kappen overheen zaten. Er zit in het midden wel een luikje in. Er schijnt nog een 6300 in het NSM te staan dus misschien dat je die een keertje kan bekijken.

“De dingen” op de vuurkist zijn afdekplaten over de waspluggen. Waspluggen zijn conische pluggen die gaten afdichten in de ketel. Deze pluggen worden verwijderd indien de ketel gewassen (is ontdoen van vuil en slib) wordt. Op een aantal plaatsen kijk je direct tegen de waspluggen aan, op andere plaatsen zijn die gaten in de ketelbeplating afgedicht met een dekseltje.


Iets anders wat me opviel, was dat de contragewichten op de wielen niet allemaal op dezelfde plek zitten. De eerste 2 drijfwielen zit het contragewicht op dezelfde plek, maar het drijfwiel met daaraan de drijfstang naar de cilinder heeft het contragewicht op een andere plek. Niet heel erg, maar wel even een leuk detail. In de handleiding zal je dat dus niet terugvinden, want daar zitten alle contragewichten op dezelfde plek. Hier een foto van de 3921 waar het goed zichtbaar is
 

De contra gewichten doen precies wat hun naam aangeeft, namelijk het vormen van een tegengewicht. Indien het tegengewicht op een andere plaats zit, zit het contragewicht ook op een andere plaats.

In dit specifieke geval:
-   Koppelwielen:  die zijn allemaal gelijk omdat daar enkel de koppelstangen uitgebalanceerd moeten worden
-   Drijfwiel: hier zit het contragewicht op een andere plaats om dat binnen het frame ook nog een tweetal drijfstangen zitten (van de binnenliggende cilinders) die mee genomen moeten worden in het uitbalanceren. Bij de latere NS viercilinder loc’s stonden de binnen- en buitenliggende cilinder aan een zijde 180 graden uit fase (schuifbeweging buitencilinder komt via 1:1 tuimelhefboom van de binnenliggende cilinder) De drijfstangen zitten dus precies tegenover elkaar ( en balanceren elkaar dus bijna uit). Echter aan de binnnezijde heb je ook de stangen voor de stoomschuifbeweging en die moeten dus wel uitgebalanceerd worden.

Het verhaal kan nog iets anders liggen indien de binnenliggende cilinders een andere as aandrijven dan de buitenliggende cilinders. Ik weet echter niet uit m’n hoofd of we dergelijke loc’s in Nederland hebben gehad.



http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26045.msg423141.html#msg423141

“Dat schuine ding” zit dus aan de linkerkant van de loc. Waar het voor is kan ik zo niet zeggen, echter het is niet de gereedschapsbak. Het lange stookgereedschap ligt in de tender.
De 6300-en hadden iets dergelijks aan beide zijde van de loc’s. Bij de 3900-en zat het alleen aan de linker(stokers) zijde. Ik heb nog eens gekeken in het boek over de 6300-en, maar heb daar niet kunnen vinden waar deze kappen overheen zaten. Er zit in het midden wel een luikje in. Er schijnt nog een 6300 in het NSM te staan dus misschien dat je die een keertje kan bekijken.

Moet dus bekennen dat ik het mis had. Die schuine troggen zijn dus WEL opbergplaatsen voor het stookgereedschap.

Heeft op die plaats een groot voordeel. Je hoeft je stookgereedschap niet om te draaien na gebruik. Wanneer je stookgereedschap op de tender opbergt moet je het omdraaien voor en na gebruik. Je wilt het handvat aan de kant van het machinistenhuis hebben en je wilt het hete deel van stootijzer, vuurschop ed niet aan de kant hebben waar je het beet kan/moet pakken. Met de bergplaats langs de ketel kan je handvat pakken, direct aan het werk gaan en daarna weer terug leggen. Het hete deel zit dan veilig op afstand onderin de opbergbak. Het enige nadeel is dat je met het soms rood hete gereedschap door de hele trog heen moet, waardoor mogelijkerwijs e.a te heet wordt en de verf aan de buitenkant beschadigd.

Een ander voordeel is dat je met deze opbergmethode niet buiten profiel komt tijdens het opbergen:
- boven het dak uit, tegen bovenleiding, vandaar de beugels achterop het huis van 3700
- opzij, potentieel binnen profiel tegemoetkomende treinen of bovenleiding- of seinpalen

In ieder geval betekent het dus dat de trog volledig tegen het machinistenhuis aan hoort te zitten
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2013, 15:58:54 door guest7823 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #43 Gepost op: 05 oktober 2013, 16:05:09 »
Ha Paul,

Wist ik allemaal al ;D Maarre, toch fijn hoor :P Oh ja, die dom zoek ik nog steeds...

Gr.

Tom.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #44 Gepost op: 05 oktober 2013, 16:06:23 »
STOOKLIP (NSM 2100)

Philotrain 870/37-kit NS 2100

Hoi,

Ik ook. En maakte deze foto:



... misschen kunnen de praktiserende stokers alhier op het forum wat zinnigs van zeggen  ??? Het lijkt mij erg dun plaatstaal, zeker in vergelijking met de rest van tender en loc...  :-\

Grtzz,

Karst

Ben praktiserend stoker  ;D. SHM, NYMR en ex FR/WHR

Dit wil je echt niet. Het enige dat je wilt is een 8 / 10 mm dikke plaat van 10 /15 cm diep haaks op de tenderwand. Hiervanaf kan je dan scheppen. De plaat dient voornamelijk om te zorgen dat de kolen niet constant op de vloer lazeren wanneer de tender helemaal vol is.

Oorspronkelijk heeft er nog een schuif voor de opening gezetten. Die deed je dicht bij het vullen van de tender en daarna regelde je opening dusdanig dat er net genoeg kolen naar buiten rolde om te scheppen. Naarmate het kolenniveau achter de schuif daalde zette je de schuif verder open. Dit totdat de kolen niet meer uit zichzelf naar beneden rolde. Op dat moment liet je schuif helemaal open of haalde je hem zelf helemaal weg.

Hooguit deed je de schuif weer dicht op het moment dat je de tender op/in kon om kolen naar voren te tremmen

De opstaande zijkanten wil je absoluut niet omdat je daar gegarandeerd met je knokkels tegen aan komt. Niet bij een altijd stilstaande loc in een museum, maar zeer zeker op een schuddende loc/tender.
De schepplaat wil je ook niet te lang hebben omdat die dan hopeloos in de weg zit zodra de eerste bult kolen weg is ( 80% van de tijd) en je verder weg uit de tender moet gaan scheppen (eigenlijk wil je dan helemaal geen schepplaat meer hebben omdat die dan alleen maar maakt dat je verder naar achteren moet wegscheppen.



Vandaag even op de 2100 in het NSM wezen kijken en inderdaad de stookplaat staat in een hoek omhoog. Echter........

Als ik er goed naar kijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat dit in de dagelijkse praktijk zo gebruikt is. Verder vallen een aantal zaken op:
- metaal stookplaat is aanzienlijk dunner dan wat normaal voor dergelijke platen gebruikt wordt
- het lijkt er erg op dat deze plaat er in een later stadium (bij NSM) is op gezet.
* de schuif waarmee je de kolentoevoer kon reguleren indien de tender vol was is verdwenen
* de schuine plaat zit meer met hechtlassen vast dan met echte lassen

Kortom ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit in de NS tijd de uitvoering van de stookplaat was. Op deze manier sta je wel heel erg krom te scheppen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze plaat er in het NSM is opgezet om te voorkomen dat (bij demonstraties???) de kolen op de voetplaat vallen en de loc dan vies wordt.

Meer kan ik er nu niet van maken. Indien ik ooit nog een goede foto of tekening tegen kom zal ik er op letten



Goed opgemerkt. Dit was het enige onderdeel dat ik qua montage stand niet intuitief kon vatten... Heb nog bij mijn andere Philo's gekeken. Alleen de 3400 heeft een dergelijke kolenmond. En.... jawel, zit op dezelfde manier gemonteerd   :-\ Ik moet wel zeggen, dat de tekening hier in niet erg duidelijk is... :(  Voor mijn gevoel moet de onderplaat horizontaal lopen. Dus de schuine wandjes, precies de andere kant op.

Zoals eerder gezegd: modeltekeningen moet je nooit helemaal geloven (zie topic over LTM 21 op dit forum). Ik heb in het boek van de 2100-en een tekeningen kunnen vinden die een paar details laat zien van de tender, maar daar kan ik niets eensluidends uit concluderen.

Op basis van mij praktijkervaring kan ik niet anders zeggen dan dat dit hopeloos moet scheppen. Met deze kolenuitloop moet je de schop onder 45 graden in de bak zetten om de kolen eruit te halen. Dit is erg omslachtig. Voor de duidelijkheid:  de scheppen die op dit moment bij de meeste UK museumlijnen gebruikt worden komen bij Richard Carter vandaan en schijnen oorspronkelijk graanscheppen te zijn geweest (althans daar was de mal voor). Deze scheppen hebben een licht gebolde onderkant (3 á 4 mm, echt neit veel). De originele Lucas(smeedijzeren)scheppen uit de UK, maar ook duitse scheppen en die paar originele Nederlandse scheppen die nog in omloop zijn hebben allemaal een vlakke bodem. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn schep bij de SHM onder de pers gelegd, net zo lang totdat de bodem netjes vlak was. Zelfs bij priktollen als die de SHM heeft was het verschil (in het begin) goed merkbaar in het grotere gemak waarmee de kolen te scheppen zijn, inmiddels weet ik niet meer beter en merk ik het alleen wanneer ik van iemand anders even een "onaangepaste" schep gebruik.

Zoals gezegd, ik zal er eens op letten bij OnTraxx en verder nog eens wat zoeken in de literatuur.

Zo op het eerste gezicht ben ik het eens met jou laatste opmerking, dat de onderplaat horizontaal moet lopen met de schuine kant aan de bovenkant en de rechte kant aan de onderkant.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2013, 16:41:16 door guest7823 »