Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 163499 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #180 Gepost op: 25 maart 2010, 12:07:01 »


Zo is er bijvoorbeeld aan de rechterkant van de loc, naast de ketel en voor het machinistenhuis, geen lang schuin aflopend, eh ja, wat is het eigenlijk, 'ding' te vinden (op de voetplaat). Daarnaast zitten er aan de rechterkant bovenop de vuurkist geen drie, tsja, wat zijn het, eh 'dingen', maar 2. In model is dat dus even anders (ondanks dat dit de linkerkant is, is hij is aan beide zijden hetzelfde). Dat betekent dus een klein beetje bijwerken...
 

Tom,
Bij (stoom)loc’s gelden de volgende regels t.a.v  voor/achter/links/rechts:

Rechts is indien je in het machinstenhuis staat met je neus richting schoorsteen aan je rechterkant, links in het zelfde geval aan je linkerkant.
Vanuit de zelfde positie geldt dat voor de voor- en achterkant. Voor is richting schoorsteen achter is richting tender
“Dat schuine ding” zit dus aan de linkerkant van de loc. Waar het voor is kan ik zo niet zeggen, echter het is niet de gereedschapsbak. Het lange stookgereedschap ligt in de tender.
De 6300-en hadden iets dergelijks aan beide zijde van de loc’s. Bij de 3900-en zat het alleen aan de linker(stokers) zijde. Ik heb nog eens gekeken in het boek over de 6300-en, maar heb daar niet kunnen vinden waar deze kappen overheen zaten. Er zit in het midden wel een luikje in. Er schijnt nog een 6300 in het NSM te staan dus misschien dat je die een keertje kan bekijken.

“De dingen” op de vuurkist zijn afdekplaten over de waspluggen. Waspluggen zijn conische pluggen die gaten afdichten in de ketel. Deze pluggen worden verwijderd indien de ketel gewassen (is ontdoen van vuil en slib) wordt. Op een aantal plaatsen kijk je direct tegen de waspluggen aan, op andere plaatsen zijn die gaten in de ketelbeplating afgedicht met een dekseltje.


Iets anders wat me opviel, was dat de contragewichten op de wielen niet allemaal op dezelfde plek zitten. De eerste 2 drijfwielen zit het contragewicht op dezelfde plek, maar het drijfwiel met daaraan de drijfstang naar de cilinder heeft het contragewicht op een andere plek. Niet heel erg, maar wel even een leuk detail. In de handleiding zal je dat dus niet terugvinden, want daar zitten alle contragewichten op dezelfde plek. Hier een foto van de 3921 waar het goed zichtbaar is
 

De contra gewichten doen precies wat hun naam aangeeft, namelijk het vormen van een tegengewicht. Indien het tegengewicht op een andere plaats zit, zit het contragewicht ook op een andere plaats.

In dit specifieke geval:
-   Koppelwielen:  die zijn allemaal gelijk omdat daar enkel de koppelstangen uitgebalanceerd moeten worden
-   Drijfwiel: hier zit het contragewicht op een andere plaats om dat binnen het frame ook nog een tweetal drijfstangen zitten (van de binnenliggende cilinders) die mee genomen moeten worden in het uitbalanceren. Bij de latere NS viercilinder loc’s stonden de binnen- en buitenliggende cilinder aan een zijde 180 graden uit fase (schuifbeweging buitencilinder komt via 1:1 tuimelhefboom van de binnenliggende cilinder) De drijfstangen zitten dus precies tegenover elkaar ( en balanceren elkaar dus bijna uit). Echter aan de binnnezijde heb je ook de stangen voor de stoomschuifbeweging en die moeten dus wel uitgebalanceerd worden.

Het verhaal kan nog iets anders liggen indien de binnenliggende cilinders een andere as aandrijven dan de buitenliggende cilinders. Ik weet echter niet uit m’n hoofd of we dergelijke loc’s in Nederland hebben gehad.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #181 Gepost op: 25 maart 2010, 13:24:41 »
Ik maak mijn vijlen ook altijd schoon met een stuk aluminium, dat je haaks beweegt op de vijlgroeven. Je zal het meeste witmetaal hier wel mee uitkrijgen.

Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #182 Gepost op: 25 maart 2010, 18:06:08 »
Of je vijl krijten, loopt hij minder snel vol.

Stephan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #183 Gepost op: 26 maart 2010, 17:52:36 »
Vandaag ook weer bezig geweest met de cilinder. Oh, het lijkt te gaan lukken, vind het zo leuk. Er is echt een behoorlijk stuk van de cilinder af, zie nogmaals deze foto



Daarna heb ik alle gaten dichtgesoldeerd, waardoor het makkelijker moet zijn om ergens anders een nieuw gat te boren



Toen heb ik het geheel zoveel mogelijk gladgevijld



En daarna heb ik de lijbanen geplaatst. Wat een rotklus was dat om de onderste te plaatsen. Omdat witmetaal rotspul is om te vijlen heeft dit me wat ongepaste vocabulaire gekost



Als de onderste geplaatst is, gaat de bovenste bijna vanzelf.
Het cilinderdeksel had ik inmiddels ook wat kleiner gemaakt. Nog zo'n rotklusje omdat het ding telkens alle kanten op vloog (had hem vastgezet in mijn Dremel, maar het ding schoot bij het vijlen na een tijdje elke keer los). Maar het resultaat is goed. Die past nu ook perfect.



Het mooiste van alles is, hij past mooi onder de voetplaat en het ziet er echt een stuk beter uit! Door effectief met de ruimte om te gaan en een klein beetje met bepaalde dingen te compenseren, is er volgens mij nog voldoende ruimte voor de bogie. Ik zou al met al maar 2 millimeter aan zijdelingse ruimte hebben ingeleverd, terwijl het ding zo'n 4 á 5 millimeter uitstak. En dit alles is zo opgelost dat je eigenlijk niet ziet dat het cilinderdeksel kleiner is...

Doordat er gewoon op het oog gevijld is moet er straks een heel klein beetje aan geplamuurd worden, maar dat is peanuts vergeleken met het werk wat er al ingestoken is.

Ben echt retebenieuwd naar de loop van de bogie... ;D
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2010, 19:00:34 door Tomasso »
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #184 Gepost op: 26 maart 2010, 20:13:31 »
Kijk, hier is een echt modelbouwert aan het werk! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #185 Gepost op: 26 maart 2010, 20:16:35 »
Dat ziet er echt heel veelbelovend uit!

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #186 Gepost op: 27 maart 2010, 22:42:33 »
Net de boel maar eens vastgesoldeerd en wat blijkt, heb zelfs iets teveel er af gevijld. Nu is het zo dat er in de kit van DJH/Modelloco, tussen het messing frame en het witmetalen cilinderhuis, een nieuwzilveren rechthoekig afstandsplaatje moet komen. Die heb ik er nog niet tussen zitten, maar als ik die er ook tussen soldeer zou de afstand perfect moeten zijn.

Vooraanzicht



Zijaanzicht



Schuin achter



Waar ik nu niet echt bang voor ben is de loop van het geheel. Ik heb een stuk flexibele rails in allerlei bochten gewrongen en dat lijkt goed te gaan. Ik vind het ook geen probleem als de wielen iets tegen het drijfwerk aan komen, mits er maar geen kortsluiting komt. Dat is simpel op te lossen door alle wielen te isoleren, dan kan er ook geen kortsluiting ontstaan.

Ik ben wel benieuwd naar het gedrag op een wissel, maar aangezien ik geen enkele wissel heb liggen, zal ik daar iets op moeten verzinnen. Al met al denk ik dat het goed gaat komen, zonder die uitstekende cilinders...
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2010, 23:02:06 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #187 Gepost op: 27 maart 2010, 22:48:31 »
Ziet er mooi slank uit , maar ik ben wel benieuwd of alles goed gaat in de wissels en een normale bocht .
Maar we wachten geduldig op deze resultaten . (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #188 Gepost op: 27 maart 2010, 22:55:37 »
Daar ben ik dus net zo benieuwd naar... Valt nog wel een klein beetje ruimte te winnen door dat vulplaatje, maar dat is ook geen grote verandering. Toch heb ik goeie hoop...

Het zal misschien niet meer op Märklin rails rijden, maar op 15 graden wissels en door 60 centimeter zal het nog wel gaan (hoop ik ;D)
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #189 Gepost op: 28 maart 2010, 16:11:01 »
WOW! Ben net in Apeldoorn geweest bij de club V.A.M.E.S met 2 redenen. 1 was natuurlijk de nationale modelspoordagen, maar 2 is; kijken of ze daar een baan hebben waar ik mijn 3900 eens een heel klein beetje kan testen.

Het eerste wat me opviel was dat er meerdere banen stonden, n, h0, en daarin ook weer varianten zoals een Märklin baan en diverse andere gelijkstroombanen. Er is voor ieder wat wils, omdat er een Nederlandse baan is, maar ook een Amerikaanse en een Duitse. Al met al genoeg te zien en er zitten echt hele mooie dingen bij. 1 ding dat me in het bijzonder opviel, was de Amerikaanse baan, waarop neon-lichtreclame te zien was die bijna niet van echt te onderscheiden was! Schijn je zo in Houten te kunnen kopen... Super!

Het andere wat me opviel, waren de leden. Allemaal zeer vriendelijk en behulpzaam. Waarom nou behulpzaam? Ik had dus mijn 3900 meegenomen, om eens te kijken naar hoe het geheel zich verhoud op de wissels en in de bochten. Daar werd meteen ruimte voor gemaakt op een baan met peco rails en slanke wissels van ik vermoed 15 graden. Het ging perfect! Direct werd er 1 van de leden bijgehaald die ook kits bouwt en die heeft me goed geholpen en begeleid. Ik was eerst nog wel even verbaast, want ineens stonden niet alle wielen van de loc meer op de rails. Wat bleek nou; door het monteren van de extra witmetalen delen aan het frame, duwde de boom die de bogie aan het frame verbind tegen de witmetalen delen aan. De bogie stond nu wel goed op de rails, maar tilde tegelijkertijd de voorste drijfwielen lichtelijk op. Nadat de boom een klein beetje verbogen was, was dit probleem opgelost en rustten alle wielen op de rails.

Wat reed het soepel! Een rustige loop, zonder schokken of hobbelen of wat dan ook. Geen dood punt, niks. En belangrijker nog, na de modificatie aan het cilinderhuis, is er blijkbaar nog genoeg ruimte voor de bogie! ;D Daarna de hele boel nog eens geprobeerd op andere banen en ook daar hetzelfde resultaat, alleen op de Märklin baan gaf het problemen. Die rails zijn gewoon te krap in de bochten en zeker in de wissels. Overigens liep de bogie er daar niet uit, maar het achterste drijfwiel.

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat de bogie op een wissel of in een bocht bijna tegen de lijbanen komt, maar bijna is nog niet helemaal. Daarnaast moet er, voor op het cilinderhuis, nog een zuigerstangbeschermer bevestigd worden en is er momenteel maar aan 1 kant een cilinderhuis gemonteerd. Maar toch, het geeft me goede moed en ik denk dat het goed gaat komen op deze manier.

De enige aanpassing die ik nog ga doen, is het nieuwzilveren afstandsplaatje tussen het cilinderhuis en het frame in solderen.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2010, 16:25:32 door Tomasso »
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #190 Gepost op: 28 maart 2010, 20:35:18 »
slanke wissels van ik vermoed 15 graden.

Contradictio in terminis...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #191 Gepost op: 29 maart 2010, 11:24:10 »
Vergeleken met die oudere wissels van vleesman of merklin? Dan is dit in mijn beleving al slank. How then ook, hij gaat daar al doorheen, dus bij 10 graden wissels loopt dat natuurlijk helemaal mooi... ;D
Spoor 0 adept

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #192 Gepost op: 29 maart 2010, 13:11:31 »
Beste Tomasso,
Enige jaren geleden heb ik een DJH 3900 gebouwd met in beginsel de aandrijving in de lok.
Destijds spoot Sjoerd v.d. Zee van "het Oude Station" in Roosendaal mijn modellen.Op zijn advies is toen een Mashima aandrijving in de tender gebouwd. Deze lok trekt nu zonder problemen een 5 tal Piko couperijtuigen.De stroomafname vindt alleen via de tender plaats waarbij via een relais ook de binnenverlichting van de couperijtuigen via stroomvoerende koppelingen wordt aangestuurd. Ook voor de standaard Lenz DCC decoder was nog plaats in de tender. De tender is hierna nog extra verzwaard met stroken messing.
Het enige probleem wat ik ondervind is op een Engelse wissel. Doordat het voorste RP25 wiel in de wissel zakt wordt het achterste wiel omhoog getild waardoor deze door de starre onderbouw af en toe ontspoort op de wisseltong. Ik overweeg nu de wielen te vervangen door NEM wielen.
Mijn beide DJH 3700-en hebben, ondanks dat zij ook op RP25 wielen staan, dit probleem niet. Dit komt volgens mij door de kortere tenders.
Onderstaand een foto van de tenderaandrijving.
Groet,
Coen.



EDIT; Foto gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2010, 13:13:35 door Bart Tigges »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #193 Gepost op: 30 maart 2010, 00:15:29 »
Coen,
Wat zit er onder die motor dan verder nog voor een aandrijving?
ik neem aan dat dit de 3 assige tender is ?
Heb je een foto van de onderkant
Gr Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #194 Gepost op: 01 april 2010, 12:40:14 »
Dag Jan,

Aan het model te zien is dit de 4 assige tender... ;)
Spoor 0 adept