Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 251042 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #300 Gepost op: 25 februari 2011, 00:27:24 »
Hoi,

Ik heb dit beest...



... 80 wat maximaal. regelbaar van 150 'C - 450 'C. 150 -175 gebruik ik voor low-melt. 260 - 300 voor electronica en licht messingwerk ( remerk, stangetjes etc. ) 380 - 410 voor normaal messing werk en 450 voor grote gietdelen ( rookkastdeur etc. )
Er zit een relatief brede punt op van 3mm breed, beitelvorm.

[Edit]

Zo'n brander hebben wij hier ook in huis. Mijn meiske maart er creme-brulee mee ;) Ik heb zelf zo'n pen-brandertje. Werkt heel fijn, alleen lastig aan te steken. Ik gebruik de creme-brulee brander ook wel eens. Handige piezo ontsteking ;)

[/Edit]


En dan nog even de bovenbouw op het frame gemonteerd...



... zie hoe krap het er aan toegaat rondom de stroomafname. Daarom maakte ik er een 'wetenschap' van Stig  :P



... de koppelstangen moest ik, tijdelijk, op de kop monteren...  :'( Het draait dus niet vrij onder de voorste wielkast door...



... maar nog steeds mijn trots: Minimale afstand tussen tender en loc. Tussen voetplaat en tender zitten nu.... jawel 1.7mm  ;D 8)


Grtzz en tot morgen,

Karst
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2011, 00:29:35 door Karst Drenth »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #301 Gepost op: 25 februari 2011, 00:42:12 »
Yes, see joe.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #302 Gepost op: 25 februari 2011, 00:50:13 »
see you three

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #303 Gepost op: 25 februari 2011, 16:37:51 »
Hoi,



... aan de tendervoorwand, de tenderdeuren, voetplaat en kolenmond gesoldeerd.

Karst

Karst,

Vandaag even op de 2100 in het NSM wezen kijken en inderdaad de stookplaat staat in een hoek omhoog. Echter........

Als ik er goed naar kijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat dit in de dagelijkse praktijk zo gebruikt is. Verder vallen een aantal zaken op:
- metaal stookplaat is aanzienlijk dunner dan wat normaal voor dergelijke platen gebruikt wordt
- het lijkt er erg op dat deze plaat er in een later stadium (bij NSM) is op gezet.
* de schuif waarmee je de kolentoevoer kon reguleren indien de tender vol was is verdwenen
* de schuine plaat zit meer met hechtlassen vast dan met echte lassen

Kortom ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit in de NS tijd de uitvoering van de stookplaat was. Op deze manier sta je wel heel erg krom te scheppen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze plaat er in het NSM is opgezet om te voorkomen dat (bij demonstraties???) de kolen op de voetplaat vallen en de loc dan vies wordt.

Meer kan ik er nu niet van maken. Indien ik ooit nog een goede foto of tekening tegen kom zal ik er op letten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #304 Gepost op: 25 februari 2011, 20:02:18 »
Hoi,

Ik ook. En maakte deze foto:



... misschen kunnen de praktiserende stokers alhier op het forum wat zinnigs van zeggen  ??? Het lijkt mij erg dun plaatstaal, zeker in vergelijking met de rest van tender en loc...  :-\

Oproep: Er zijn een aantal foto's gemaakt van de 2100 Line-Up bij OHMB. Natuurlijk daar zelf niet aangedacht. Had het te druk met ***len ;)

Zouden die foto's hier gepost kunnen willen worden ?

Overigens wel een kleine deceptie voor Stig... zijn originele Philo heeft ook 10.4mm wielen  :P

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #305 Gepost op: 25 februari 2011, 20:16:05 »
Ik heb nog een paar plaatjes, die moet ik dan even van het toestel afhalen.

Overigens, over die diameter, ik heb mijn Philo 2100 even gepakt, die heeft loopwielen
van resp. 11,2mm en met flens 13,4mm... dus hoe het nu zit, misschien dat die van mij ooit
aangepast is.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #306 Gepost op: 25 februari 2011, 20:17:45 »
Hoi,

Het gaat om de diameter van de wielen, Niet om de flens. ;)

Ben benieuwd naar de foto's :)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #307 Gepost op: 25 februari 2011, 20:20:36 »
Karst
iedereen denkt met je mee ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

wel knap dat jij foto`s hebt kunnen maken zonder blagen
gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #308 Gepost op: 25 februari 2011, 20:22:47 »
 ;D

Ruige, ongeschoren verschijning met een wilde bos haar... daar hebben blagen het niet zo op ;) Of althans hun ouders niet  ;D ;D ;D

Eigenlijk hadden we de 2100 line-up op de bufferbalk van de NSM 2100 moeten doen....  :P

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #309 Gepost op: 26 februari 2011, 00:30:31 »
Hoi,

Na het voorbeeld live te hebben besnuffelt vandaag, omdat het nog vers in het geheugen zit...



... de vuurkist met kastjes en klepjes gemonteerd. En nee... hier had ik nou net geen foto van  :-[, maar heb er wel 10 minuten naar staan kijken ;)



... dan even de ketel passen... PERFECT !  8) (y) ( zit nog niet vast, eerst de voorste voetplaat afmaken ;)



... zie hier, ketel sluit aardig aan ;)


Dan nog deze foto's geschoten:





... mijn vemoeden gaat uit naar de niet-aanzuigende injecteurs die in de plaats van de voorverwarmer zijn gekomen  ???

Wie weet het echte antwoord ?

Grtzz,

Karst


kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #310 Gepost op: 26 februari 2011, 02:03:57 »
Hallo Karst,

Hoe krijg je al die losse onderdelen zo mooi op je ketel en hoe houd je ze tijdens het solderen op hun plek? Ik had vroeger altijd gaatjes in mijn vingers van het vast houden, op een gegeven moment wordt je daar goed sjacherijnig van......Binnenkort moet ik weer de nodige ventilatoren op een rijtuigdak solderen (Philo kit 41a AB7521-7555), 't zou fijn zijn als ik voor die tijd jouw trucje onder knie heb.

gr.

Ronald K.

Edit...paar foutjes in de tekst gerepareerd...'t was al wat laat...
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2011, 10:23:24 door kor952 »

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #311 Gepost op: 26 februari 2011, 02:06:43 »
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar in dit filmpje zie je Jeremy Clarkson kolen scheppen op een Engelse stoomloc waarbij je een mooi shot hebt van zon bak: klik. Ik weet wel dat t een hele andere tender is en er misschien ook verschillende vormen in zijn. Maar aangezien hij hier helemaal horizontaal zit en er gigantische kolen geschept moeten worden lijkt het mij logisch dat het gewoon bijna horizontaal hoort te zitten omdat het anders veel meer inspanning kost en te langzaam als daar een hoek in zit (je ziet ze er ook gewoon naast liggen/vallen, hoewel dat waarschijnlijk aan de 'stoker' zelf heeft gelegen ;-)).

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #312 Gepost op: 26 februari 2011, 02:10:41 »
@ kor dat is niet moeilijk.
eerst ventilatoren voor vertinnen.
allemaal met soldeerverf op het dak zetten extra flux erbij.
dan in een keer met gas brander dak heet stoken
daarna met low melt dak aan rijtuigbak vast solderen.
gr jan

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #313 Gepost op: 26 februari 2011, 02:52:09 »
Bedankt voor je uitleg, ik hoop dat dat ook lukt bij de 41a omdat die witmetalen dak-uiteinden heeft. Die ik bij de 41c, die ik nu aan het afbouwen ben, met lowmelt aan het dak en kopwand heb gesoldeerd, het dak zelf heb ik nu met gewoon soldeer op de rijtuigbak vast gezet.

gr. Ronald K.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #314 Gepost op: 26 februari 2011, 08:00:19 »
Ik leg de ventilator in het gaatje, en leg het dak op z'n kop. Stukje soldeer erbij en flux en de brander erover. Hij zit dan niet goed, maar dat doe ik nadat ze allemaal vast zitten. Evt. met een stukje tape op z'n plek houden dattie diep genoeg tegen het dak aanzit. Daarna het dak normaal neer leggen en elk ventilatortje nog even verwarmen en met een pincet recht zetten.

Vervolgens het dak met normale soldeer aan de bak solderen. Mochten er door teveel hitte plaatselijk een ventilator "omgevallen" zijn, gewoon weer even die ventilator verhitten en recht zetten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)