Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
29 June 2025, 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
29 June 2025, 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138356 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3235
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #270 Gepost op: 18 January 2015, 14:28:11 »
ondanks dat de Duitsers zo "groen" zijn ;), maar niet over nadenken wat voor papierberg er daardoor doorheen gedraaid word.
(overigens zijn er collega's die denken dat digitaal aanwezige documenten voldoende zijn  ;) )

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #271 Gepost op: 18 January 2015, 14:41:53 »
Ik heb zelf ook een vraag:
Voor het schoolexamen word een rekentoets afgenomen. Maar omdat ik moeite heb met rekenen

Hoi Remy,

ik hoop dat de tafel van 10 niet zo'n probleem is, op de seinen wordt de snelheid die toegestaan is in tientallen weergegeven.

Groeten,

Christoph

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #272 Gepost op: 18 January 2015, 18:56:48 »
ondanks dat de Duitsers zo "groen" zijn ;), maar niet over nadenken wat voor papierberg er daardoor doorheen gedraaid word.
(overigens zijn er collega's die denken dat digitaal aanwezige documenten voldoende zijn  ;) )
Klopt, ik heb het laatst nagevraagd bij m'n Duitse teamleider en die maakte me duidelijk dat het "NEIN" was! Wagenlijsten en dat soort dingen op papier!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #273 Gepost op: 18 January 2015, 21:29:47 »
Wat ik me wel eens afvraag: Hoeveel licht geven de frontseinen van bijvoorbeeld een VIRM in het donker?

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3235
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #274 Gepost op: 18 January 2015, 22:06:48 »
Klopt, ik heb het laatst nagevraagd bij m'n Duitse teamleider en die maakte me duidelijk dat het "NEIN" was! Wagenlijsten en dat soort dingen op papier!
ik werd er door de EBA op gewezen (ik had alles oké ) maar hij begon al te stuiteren dat het in NL wel mag. ;D

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3235
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #275 Gepost op: 18 January 2015, 22:09:10 »
Wat ik me wel eens afvraag: Hoeveel licht geven de frontseinen van bijvoorbeeld een VIRM in het donker?
van een virm weet ik het niet,maar bij een class 66 of een BR203 heb je er weinig lichtopbrengst van terwijl bij de 189 of 186 een goede partij licht kan worden afgegeven, afhankelijk van de stand.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #276 Gepost op: 18 January 2015, 23:30:51 »
Wat ik me wel eens afvraag: Hoeveel licht geven de frontseinen van bijvoorbeeld een VIRM in het donker?

Frontseinen zijn slechts beperkt bedoeld voor de machinist zodat deze wat kan zien. Het gaat erom om gezien te worden.
Machinisten hebben immers wegkennis en zouden theoretisch de vaste borden niet hoeven zien.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3235
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #277 Gepost op: 18 January 2015, 23:45:14 »
Maar met rijden op zicht in de nachtelijke uurtjes is enig zicht wel plezierig ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #278 Gepost op: 19 January 2015, 01:35:03 »
Opzich mee eens. Maar met rijden op zicht is de snelheid natuurlijk beperkt tot max 40 km/h. En dan heb je aan de frontseinen doorgaans genoeg om datgene te kunnen zien wat van belang is. Bovendien zijn er in Nederland maar weinig plekken waar het echt donker is. Ik heb tot nu toe maar één keer de situatie gehad dat ik de cabine uit moest om buiten de wisselstand te bekijken omdat het vanuit de cabine niet te doen was. En dat in 12,5 jaar treinen rijden.
Groetjes,
Emiel

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #279 Gepost op: 19 January 2015, 13:41:13 »
Seinverlichting bij NSR materieel is inderdaad "gezien worden" verlichting. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld dimlicht van een auto, laat staan groot licht. SLT heeft het beste (led) licht. De 186 heeft ook led en de rest doet het met oude, vertrouwde  peertjes...
Met groet,

Ger.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #280 Gepost op: 19 January 2015, 13:54:46 »
Dat SLT het beste licht heeft durf ik tegen te spreken, zelfs als je met niet gedimde frontseinen rijdt zie je nog minder dan met een Virm of SGMm. (persoonlijke ervaringen en mening)
De 186 maakt geen gebruik van LED verlichting maar halogeen lampen. De 189 maakt gebruik van LED licht bij normaal frontsein en halogeen bij groot licht en verstralers. Beide locs hebben 3 standen om uit te kiezen.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #281 Gepost op: 19 January 2015, 15:00:39 »
Verlichting van al het NSR materieel is ronduit ruk.  ;D Aandachtspunt ligt dan ook niet op de rails, maar op de seinen en borden. Al las ik in een eerder bericht dat de borden minder belangrijk zijn ivm wegbekendheid....... ::) Dat spreek ik dan wel tegen  ;)

Maar dat is ieder voor zich ;)
Groeten Joop, machinist Lls

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #282 Gepost op: 19 January 2015, 19:34:51 »
Voor veel licht moet je bijvoorbeeld bij de G1206'en van Strukton zijn : hebben halogeen lampen aan boord voor verbeterd zicht.
Al is het soms ook oogverblindend  ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3440
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #283 Gepost op: 19 January 2015, 21:34:17 »
[...]
SLT heeft het beste (led) licht.
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens... Er is een tijdje geweest dat er enkele SGM's en een eenzame Plan V is geweest die LED-seinen kreeg. Een van de twee varianten ben ik een keer op Purmerend tegen het middernachtsuur tegen gekomen en mijn hemel: tot op een meter of 6-7 voor het materieel kon je op de rails een boek lezen, zoveel licht kwam er uit die dingen. Dat heb ik bij SLT nog niet gezien. Overigens vind ik de kleur van de SLT-LEDs wel beter dan van die proefseinen van enkele jaren terug (wat is daar van geworden?)
Hoewel niet regulier (dat ben ik met je eens) vind ik het te ver gaan om te zeggen dat SLT de beste LEDseinen heeft.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #284 Gepost op: 20 January 2015, 11:30:06 »
Kijk, weer wat geleerd. 186, 189, ik dacht dat beiden LED hadden. Ik vervloek die dingen als ik ze in het donker tegenkom. De 6400den van DB Schenker hebben overigens ook een aardige bak licht aan boord.
Wat de SLT verlichting betreft: die heeft een aardig strooilicht dat de borden goed laat uitkomen. En dat vind ik erg prettig.
De stelling dat borden voor een Mcn niet heel belangrijk zijn omdat hij wegbekendheid heeft... mwoah, gaat wat ver. LAE borden die niet knipperen omdat de accu weer eens niet vervangen is zie ik graag oplichten ;D

En wat te denken van nieuwe aansluitingen en bypases die gemaakt worden? Zelfs met de wegwijzer aanpassingen blijft het dan een "ongeveer daar en daar moet 'ie staan" verhaal. En in dichte mist vind ik de seinafstand reflectorplaatjes ook een bord dat ik op waarde weet te schatten!  (y)
Met groet,

Ger.