Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 11:22:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Ridder Gerco van Beelen door roco
Vandaag om 11:18:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130310 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #300 Gepost op: 24 januari 2015, 21:43:47 »
Die reed ik alleen overdag ;) en bovendien in de stad dus altijd licht  8)
Ik bedoelde een andere Allan motorwagen dan denk ik, maar ik snap nu wel wat jij bedoeld ;)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #301 Gepost op: 24 januari 2015, 21:53:22 »
Oh nu maak je me nieuwsgierig  ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #302 Gepost op: 25 januari 2015, 00:29:25 »
Ik bedoelde een 41, en jij volgens mij een Allan motorwagen die zich op tramsrails mag voortbewegen  ;)?

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #303 Gepost op: 25 januari 2015, 17:36:18 »
De DE I bedoel je?
Ik bedoelde inderdaad de Allan motorwagen van de RET.
Zijn wel allebei vierassers ;)  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #304 Gepost op: 26 januari 2015, 01:09:22 »
Lol, leuke verwarring  ;D

Ik dacht inderdaad even aan de DE1, eveneens een mooi fabrikaat :)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #305 Gepost op: 04 februari 2015, 13:44:31 »
...die proefseinen van enkele jaren terug (wat is daar van geworden?)...

Te duur om al het mat mee te voorzien naar wat ik heb begrepen.
Eén keer een sgm met led 's avonds meegehad. Wel wennen om reflecterende verkeersborden en schrikhekken van het wegverkeer 's nachts te zien. ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Roandie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #306 Gepost op: 28 februari 2015, 12:49:20 »
Beste machinisten,

In verband met de opening van het vernieuwde stukje traject in Delft, vroeg ik mij af hoe machinisten hiervoor geïnstrueerd worden. Krijgen machinisten een soort van cursus waar weer een certificaat voor behaald moet worden, of worden machinisten dusdanig goed opgeleid dat ze zonder instructies zomaar het nieuwe stukje traject kunnen berijden?


Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #307 Gepost op: 28 februari 2015, 12:51:28 »
Instructie film, uitleg van de bijzonderheden, aandachtspunten en een vragenlijstje.
Groeten Joop, machinist Lls

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #308 Gepost op: 18 maart 2015, 09:48:30 »
Gisteren op Ede-Wageningen gingen de deuren van de trein naar Arnhem/Nijmegen open. De eerste passagiers stapten uit, maar opeens gingen de deuren automatisch dicht. Een storing, zo werd gemeld door de machinist of hoofdconducteur. De trein (2xVIRM) bleef staan en uiteindelijk was er per treinstel 1 deur opengemaakt om alle passagiers uit te laten stappen. Uiteindelijk is de trein, een uurtje (of wat) later, teruggereden richting Utrecht, zonder passagiers natuurlijk.
Dat bracht mij eigenlijk tot wat vragen:
  • Hoe werken de deuren eigenlijk? Werken de deuren op lucht of zijn ze hydrolisch aangedreven?
  • Wat gebeurt er als een deur via de noodregeling (die knop boven de deur) wordt opengemaakt? En hoe lang duurt het voordat de deur dan weer gesloten kan worden?
  • Is de vergrendeling mechanisch? En hoe werkt die?

Groet,
Michel

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #309 Gepost op: 18 maart 2015, 09:54:42 »
deur systeem werkt op lucht , bijgevoegd filmpje kan je er wat van zien

https://www.youtube.com/watch?v=i1t7my8mzkw

bij de SLT werkt het systeem volledig elektrisch dus met een elektromotor ipv lucht cilinders   

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2236
  • Duitsland TP III
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #310 Gepost op: 18 maart 2015, 09:57:43 »
Aha, dat was gisteren dus aan de hand. Stond met de stopper naar Rhenen een tijdje stil op Maarn goederen ivm een defecte trein. Heb ze inderdaad niet veel later leeg zien terugrijden richting Ut.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #311 Gepost op: 18 maart 2015, 09:58:24 »
deur systeem werkt op lucht , bijgevoegd filmpje kan je er wat van zien

https://www.youtube.com/watch?v=i1t7my8mzkw

bij de SLT werkt het systeem volledig elektrisch dus met een elektromotor ipv lucht cilinders

Na noodopenen is een deur vrijwel direct weer te sluiten maar dit moet wel bij betreffende deur gebeuren dit kan niet op afstand
de vergrendeling gebeurd dmv een dodepunt vergrendeling de deur stangen draaien voorbij een dood punt je hebt vrij  veel kracht nodig om hier weer voorbij te komen
dus door tegen de deur te duwen gaat dat niet lukken maar door de luchtcilinder lukt dit wel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #312 Gepost op: 18 maart 2015, 10:12:06 »
Als ik het dus goed begrijp, zet de noodknop het systeem in werking, en de deuren gaan vanzelf open? En de perslucht zorgt voor het sluiten en openen van de deuren? Zodra de deuren in stilstand zijn (hetzij open, hetzij dicht) is er geen lucht nodig?

@ Ronald: Het betrof trein 3163, 18.02h in Ed. Het overige verkeer werd allemaal via spoor 3 verwerkt.

Groet,
Michel

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #313 Gepost op: 18 maart 2015, 11:58:29 »
Nee,

Bij noodopenen trek je de deuren (handmatig) over het dodepunt heen en ze worden ontlucht. Je moet ze dan met de hand open duwen.
De automatische beweging is idd  op lucht (zowel openen als sluiten)

Geopende deuren in normaal bedrijf staan onder druk. Je kunt ze niet dicht duwen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #314 Gepost op: 18 maart 2015, 12:17:28 »
@ Sander: Dus als de luchtdruk wegvalt, sluiten de deuren automatisch? En wat als er dan nog iemand zich tussen de deuren bevindt? Gisteren stopten de deuren wel op tijd, toen ze ineens dichtgingen en er nog iemand met een vouwfiets tussen zat. Toen die vouwfiets tussen de deuren weg was vielen de deuren echt dicht.

Groet,
Michel