Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Intellibox 3 door VAM65
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 18:26:23
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 139892 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #300 Gepost op: 24 January 2015, 21:43:47 »
Die reed ik alleen overdag ;) en bovendien in de stad dus altijd licht  8)
Ik bedoelde een andere Allan motorwagen dan denk ik, maar ik snap nu wel wat jij bedoeld ;)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #301 Gepost op: 24 January 2015, 21:53:22 »
Oh nu maak je me nieuwsgierig  ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #302 Gepost op: 25 January 2015, 00:29:25 »
Ik bedoelde een 41, en jij volgens mij een Allan motorwagen die zich op tramsrails mag voortbewegen  ;)?

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #303 Gepost op: 25 January 2015, 17:36:18 »
De DE I bedoel je?
Ik bedoelde inderdaad de Allan motorwagen van de RET.
Zijn wel allebei vierassers ;)  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #304 Gepost op: 26 January 2015, 01:09:22 »
Lol, leuke verwarring  ;D

Ik dacht inderdaad even aan de DE1, eveneens een mooi fabrikaat :)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #305 Gepost op: 04 February 2015, 13:44:31 »
...die proefseinen van enkele jaren terug (wat is daar van geworden?)...

Te duur om al het mat mee te voorzien naar wat ik heb begrepen.
Eén keer een sgm met led 's avonds meegehad. Wel wennen om reflecterende verkeersborden en schrikhekken van het wegverkeer 's nachts te zien. ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Roandie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #306 Gepost op: 28 February 2015, 12:49:20 »
Beste machinisten,

In verband met de opening van het vernieuwde stukje traject in Delft, vroeg ik mij af hoe machinisten hiervoor geïnstrueerd worden. Krijgen machinisten een soort van cursus waar weer een certificaat voor behaald moet worden, of worden machinisten dusdanig goed opgeleid dat ze zonder instructies zomaar het nieuwe stukje traject kunnen berijden?


Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #307 Gepost op: 28 February 2015, 12:51:28 »
Instructie film, uitleg van de bijzonderheden, aandachtspunten en een vragenlijstje.
Groeten Joop, machinist Lls

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #308 Gepost op: 18 March 2015, 09:48:30 »
Gisteren op Ede-Wageningen gingen de deuren van de trein naar Arnhem/Nijmegen open. De eerste passagiers stapten uit, maar opeens gingen de deuren automatisch dicht. Een storing, zo werd gemeld door de machinist of hoofdconducteur. De trein (2xVIRM) bleef staan en uiteindelijk was er per treinstel 1 deur opengemaakt om alle passagiers uit te laten stappen. Uiteindelijk is de trein, een uurtje (of wat) later, teruggereden richting Utrecht, zonder passagiers natuurlijk.
Dat bracht mij eigenlijk tot wat vragen:
  • Hoe werken de deuren eigenlijk? Werken de deuren op lucht of zijn ze hydrolisch aangedreven?
  • Wat gebeurt er als een deur via de noodregeling (die knop boven de deur) wordt opengemaakt? En hoe lang duurt het voordat de deur dan weer gesloten kan worden?
  • Is de vergrendeling mechanisch? En hoe werkt die?

Groet,
Michel

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #309 Gepost op: 18 March 2015, 09:54:42 »
deur systeem werkt op lucht , bijgevoegd filmpje kan je er wat van zien

https://www.youtube.com/watch?v=i1t7my8mzkw

bij de SLT werkt het systeem volledig elektrisch dus met een elektromotor ipv lucht cilinders   

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
  • Duitsland TP III/IV
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #310 Gepost op: 18 March 2015, 09:57:43 »
Aha, dat was gisteren dus aan de hand. Stond met de stopper naar Rhenen een tijdje stil op Maarn goederen ivm een defecte trein. Heb ze inderdaad niet veel later leeg zien terugrijden richting Ut.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #311 Gepost op: 18 March 2015, 09:58:24 »
deur systeem werkt op lucht , bijgevoegd filmpje kan je er wat van zien

https://www.youtube.com/watch?v=i1t7my8mzkw

bij de SLT werkt het systeem volledig elektrisch dus met een elektromotor ipv lucht cilinders

Na noodopenen is een deur vrijwel direct weer te sluiten maar dit moet wel bij betreffende deur gebeuren dit kan niet op afstand
de vergrendeling gebeurd dmv een dodepunt vergrendeling de deur stangen draaien voorbij een dood punt je hebt vrij  veel kracht nodig om hier weer voorbij te komen
dus door tegen de deur te duwen gaat dat niet lukken maar door de luchtcilinder lukt dit wel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #312 Gepost op: 18 March 2015, 10:12:06 »
Als ik het dus goed begrijp, zet de noodknop het systeem in werking, en de deuren gaan vanzelf open? En de perslucht zorgt voor het sluiten en openen van de deuren? Zodra de deuren in stilstand zijn (hetzij open, hetzij dicht) is er geen lucht nodig?

@ Ronald: Het betrof trein 3163, 18.02h in Ed. Het overige verkeer werd allemaal via spoor 3 verwerkt.

Groet,
Michel

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #313 Gepost op: 18 March 2015, 11:58:29 »
Nee,

Bij noodopenen trek je de deuren (handmatig) over het dodepunt heen en ze worden ontlucht. Je moet ze dan met de hand open duwen.
De automatische beweging is idd  op lucht (zowel openen als sluiten)

Geopende deuren in normaal bedrijf staan onder druk. Je kunt ze niet dicht duwen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #314 Gepost op: 18 March 2015, 12:17:28 »
@ Sander: Dus als de luchtdruk wegvalt, sluiten de deuren automatisch? En wat als er dan nog iemand zich tussen de deuren bevindt? Gisteren stopten de deuren wel op tijd, toen ze ineens dichtgingen en er nog iemand met een vouwfiets tussen zat. Toen die vouwfiets tussen de deuren weg was vielen de deuren echt dicht.

Groet,
Michel