Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 16:04:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:03:22
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
  

Auteur Topic: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.  (gelezen 16419 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #45 Gepost op: 15 February 2014, 14:43:26 »
Voor 2-rail moet die afstand minstens 14,4 mm zijn. Dus je moet zelf aan de slag om de wielen iets verder van elkaar te zetten.

Wat is dan de railafstand bij 3-rail?

En kun je dan ongestraft rijtuigen van een 2-railsysteem op een baan met 3-railsyteem laten rijden? Of moet je dan de "gelijkstroomwielen" vervangen door "wisselstroomwielen".

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2014, 16:34:23 »
Wat is dan de railafstand bij 3-rail?
NEM340
Als je de NEM340 (3-rail) vergelijkt met de NEM 310 en NEM110 (2-rail) dan kan je alleen maar constateren dat die systemen niet compatibel zijn. De maatvoering wijkt net iets te veel af. Dat sommigen het toch doen komt omdat ze een compromis toepassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2014, 18:28:27 »
Wat is dan de railafstand bij 3-rail?

En kun je dan ongestraft rijtuigen van een 2-railsysteem op een baan met 3-railsyteem laten rijden? Of moet je dan de "gelijkstroomwielen" vervangen door "wisselstroomwielen".

Mvg,
Henk

Ik ben geen Normenn@@ker en probeer gewoon.

Mijn ervaring leert:

M-rail:   geen ervaring
C-Rail:   geen aanpassingen nodig mbt thema ontsporingen voor zowel Fleischmann, Roco, Rivarossi
K-Rail:   geen aanpassingen nodig voor OUD Lima en Fleischmann, Roco en nieuwe Rivarossi >50% kans op ontsporing

Fleischmann rijtuigen ontsporen eigenlijk nooit op Marklin rails....
« Laatst bewerkt op: 15 February 2014, 18:31:07 door Floris. Reden: te vroeg op de zend knop gedrukt »

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #48 Gepost op: 16 February 2014, 21:34:58 »
Beste Floris,

Hoe rijden deze rijtuigen of loks nu over wissels en vooral kruiswissels ?
Mijn ervaring is dat het hopeloos is, zo schommelen.
Kan ook niet anders de flenzen zijn gewoon te laag voor 3 rail (of te hoog voor 2 rail)

Mvg

Olivier 
Digitale 3-rail, K-rails,

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #49 Gepost op: 13 March 2014, 03:55:10 »
Ik heb inmiddels ook een ESU class 66 (en ook een Mehano). Maar ik ben erg teleurgesteld in de trekkracht van de ESU loc. Kijk maar eens naar:  http://youtu.be/aFxBDn2ZMk0

Mijn spoorspiraal (helix) is geen probleem voor alle andere locomotieven in mijn verzameling maar de ESU loc kan een kleine trein van 6 NMJ containerwagens niet naar boven brengen. Mijn Mehano versie heeft er geen enkel probleem mee.

Wat zijn de ervaringen van anderen over de trekkracht?

Groeten,
Lolke

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 4261
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #51 Gepost op: 13 March 2014, 17:30:22 »
@Lolke, ik zal het volgende week es op de clubbaan uitproberen, lok zou dat zonder meer moeten kunnen doen.
Wat voor Rails gebruik je daar in die Helix?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #52 Gepost op: 13 March 2014, 18:01:01 »


Ik gebruik Roco Line R6.

De de reactie hier voor geeft Martijn een link naar een ander draadje waar dit probleem ook besproken wordt en ESU heeft zelfs een artikel in een FQA staan. Het heeft met te veel vet in aandrijving te maken. Ik zal het advies van de FQA eens gaan opvolgen. Zie: http://www.esu.eu/support/faq/engineering-edition/class-66-77/

Groeten,
Lolke
« Laatst bewerkt op: 14 March 2014, 09:04:32 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #53 Gepost op: 14 March 2014, 08:57:40 »
Ah , die had ik gemist.  Goed dat er ook fabrikanten zijn die erkennen dat er soms fouten bij de productie worden genmaakt EN er een oplossing bijgeven. (y)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 4261
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #54 Gepost op: 14 March 2014, 10:30:10 »
Laat ook even weten of het werkt....

Dat heb ik tot op heden gemist.

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #55 Gepost op: 20 March 2014, 21:21:15 »
Gister uitgeprobeerd met onbehandelde lok, dus direct uit de fabriek
14 4 assige schuifwand wagens geen probleem op helling van 2%
20 4 assige schuifwand wagens geen probleem op helling van 2%
24 4 assige schuifwand wagens probleem1 op helling van 2% ( lok trekt wagens om:()



grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #56 Gepost op: 20 March 2014, 23:18:10 »
En anders terugbrengen voor garantie.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #57 Gepost op: 21 March 2014, 12:59:57 »
LOL (2x) Lolke zit in USA:(
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!