Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85624 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #300 Gepost op: 08 december 2016, 10:34:54 »
Eisenbahn kuriers,die heb en had ik niet  :-[
Wat betreft de ketels,er gaan hier ook meerdere versies doorheen alvorens er een beslissing is,net als bij jouw jan,alleen dan qua onderwerp wat minder door elkaaar gehusselt  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #301 Gepost op: 08 december 2016, 17:53:53 »
"... hoewel qua bedrijfskosten een gunstige methode, vond een verdere verbreiding van dit type bekolingsinstallaties niet plaats. Hoge bouwkosten, grondwaterproblemen en het feit dat uitbreiding niet of nauwelijks mogelijk was, was er de oorzaak van dat de interesse in dit soort bouwwerken alras verdween, overigens ook, en niet in de laatste plaats, door de toenemende attractiviteit van moderne grijperkranen."


Dit is een duidelijk antwoord op de vraag die mij al geruime tijd bezig hield. Gevoegd bij het antwoord van tijgernootje kan ik er van uitgaan dat zelflossers - hoewel efficienter - nauwelijks in zwang zijn gekomen voor de aanvoer van kolen en dat voornamelijk vanwege de hoge investeringskosten. Dat verklaart tevens waarom er zo weinig foto's van te vinden zijn.

Ik voel er weinig voor om het bijzondere te willen uitbeelden, dus kies ik een voorbeeld dat veel algemener voorkwam. Een kolenbunker op maaiveldniveau met een - zo veel als mogelijk - realistische omvang.

Gelukkig maar, want goed beschouwd zijn die zelflossende zelflossers van Fleischmann geen gezicht met die rare stengels aan de zijkanten. Bovendien kan het ontwerp op dit punt nu blijven zoals het is.

Heren, mijn dank voor het definitief wegnemen van mijn laatste sluimerende twijfels !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #302 Gepost op: 09 december 2016, 15:12:56 »
Welke diesel- en stookolietanks er moeten worden bij besteld, staat voor mij nu vast. Het is slechts de plaatsing op het terrein van het Bw waarover de besluitvorming nog niet geheel is afgerond.

Foto's van het voorbeeld kunnen hierbij helpen.



Bron: Drehscheibe Online.

Hierboven een plaatje van Bw Erndtebrück uit 1969 toen de verdieseling al in volle gang was. Een voorbeeld van plaatsing in het verlengde van elkaar. Ongetwijfeld heeft dat te maken gehad met een ruimtegebrek tussen de verzorgingsporen. Ik ben blij dat ik daar geen last van heb, want fraai kan ik deze oplossing niet vinden.

Het volk in Zondag's tenue had overigens speciale permissie om het terrein te betreden in verband met een "Sondernfahrt", waarbij onder meer dit Bw werd aangedaan. Een nostalgisch treinreisje door Sauerland  :-\.

Waarschijnlijk om reden dat men destijds dacht dat tankopslagen niet erg fotogeniek zijn, is het trouwens best een klus om hiervan foto's te vinden. Mocht iemand nog plaatjes weten van diesel- en/of stookolietanks in een Bw, houd ik mij aanbevolen.


Peter



HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #303 Gepost op: 12 december 2016, 11:09:56 »
Terwijl de voorstrijk op het gipswerk aan het drogen is, gaat de afdeling Planning & Voorbereiding onverdroten voort met de selectie van een passend gebouw voor de "Lokleitung".

Een tussenstand, na een langdurig proces van afstrepen.





De drie verdiepingen tellende versie van Auhagen (twee vind ik te klein en vier te groot).






Of deze, die volgens de heren van Kibri zèlf gerekend moet worden tot de "Bahnbetriebsgebäude".

Wat zij hier met die gordijnen voor ogen hebben gehad is mij een raadsel. Het doet mij meer denken aan een,.. euh,...tsja,...iets bordeelachtigs.

Los van deze frivoliteit heeft het gebouw een wat sombere uitstraling, bijna naargeestig. Precies wat ik zoek.

De voordeur lijkt mij - in tegenstelling tot de rest van het pand - een product van een naoorlogse poging tot modernisering. Toch vormt het een betere hoofdingang dan die twee lullige deurtjes in het verder monumentale gebouw van Auhagen.

Het bouwpakket van Auhagen is overigens twee keer zo duur als dat van Kibri.

Ik ben er een, twee, drie nog niet uit.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #304 Gepost op: 13 december 2016, 11:05:02 »
Pand van auhagen komt op me over als flatgebouw,dat van kibri past beter.
Overigens is het zo dat er veel soorten gebouwen waren die werden gebruikt voor de lokleitung,zelfs soorten die door modelbouwfabrikanten niet in die categorie worden geplaatst,t ligt er maar aan wat je zelf mooi vind.
Auhagen is eigenlijk altijd duur,maar soms heb je geen alternatief of is het gene wat ze bieden precies wat je zoekt en je nergens anders vind.
Overigens,als je de gordijnen niks vind,dan laat je ze toch gewoon weg,niemand verplicht je tot t gebruiken van die dingen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #305 Gepost op: 13 december 2016, 12:55:28 »
De nieuwe producten van Auhagen van de grofweg de afgelopen tien jaar zijn niet echt goedkoop, maar kwalitatief beter dan veel andere merken. Auhagen’s Verwaltung mist inderdaad een mooie entree. Dat is met een beetje knutselwerk op te lossen. Om het even welk pand je gaat bouwen, raad Ik je aan gordijnimitaties een paar millimeter achter de ruiten aan te brengen. Dat geeft meer dieptewerking. Bert past het ook toe bij zijn meesterwerkjes. Zie hier, daar en ginder.



Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #306 Gepost op: 13 december 2016, 21:12:53 »
Kijk, kijk....Bas. Ik had destijds toch dat meerjarig abonnement moeten nemen toen het mij werd aangeboden. Nu zie ik dat ik helaas allerlei belangwekkende ontwikkelingen in Dönsdorf heb gemist.

Mooi werk om het pand van Auhagen te voorzien van de monumentale ingang die het verdiend. Het doet mij denken aan het stadhuis in het pittoreske Rittenburg met dito monumentale trap. Jammer dat die trap destijds is gesneuveld door een onachtzame chauffeur.

De tip met de gordijnen sla ik op. Het geeft inderdaad een mooi effect.

Hoewel er nog niets vast staat, neig ik er toe om voor mijn niet al te grote Bw te kiezen voor het gebouwtje van Kibri. Ik ben niet ongevoelig voor het argument van Floris.

 Voor dat van Auhagen, inclusief jouw vakkundig aangebrachte verbeteringen heb ik - denk ik - een ander, waardiger doel.


Peter



HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #307 Gepost op: 13 december 2016, 22:15:15 »
Voor de Lokleitung van een Bw is niet zoveel nodig. Een of twee kantoortjes, waarvan één met een loket, dat is het wel. Een gebouw als dat van Kibri, en zeker zoiets als dat van Auhagen, kan met gemak behalve de Lokleitung de gehele Verwaltung van het Bw herbergen.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #308 Gepost op: 13 december 2016, 23:35:17 »
..Jammer dat die trap destijds is gesneuveld door een onachtzame chauffeur...

Er schenen wel 2 volle manen met verwijtende gezichten aan de hemel...  ;D

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #309 Gepost op: 14 december 2016, 03:04:23 »
Je hebt helemaal gelijk, Jan. Beide gebouwen bieden - naast de "Lokleitung" - ruimschoots onderdak aan de directie, een kantine, douchegelegenheid en een "Matratzenlager" voor machinisten en stokers. Door die foute gordijndraperieën van Kibri durfde ik het evenwel niet meer te hebben over een dergelijke was- en slaapgelegenheid, waar je een schone handdoek afrekent per uur . Voor je het weet ontstaat er een verkeerd beeld  :P.

Voor Michiel, die zeer oplettend doorhad wie die onachtzame chauffeur was  (y):

"Hoe hard rijden we nu?" vroeg ik."Zesennegentig," zei Adriaan en hij draaide achteloos het stuur drie keer rond."Waar rijden we nu?" vroeg ik."Om de markt in Rittenburg," zei Adriaan."Rittenburg is een schilderachtig stadje," zei ik. "Het bezit een fraai middeleeuws stadhuis met een monumentale trap."
"Nee," zei ik toen het lawaai was opgehouden, "het BEZAT een fraai middeleeuws stadhuis. Kijk nou toch eens wat je gedaan hebt. Je kunt toch niet met een automobiel deze monumentale trap op."


Met dank aan Leonard Huizinga.

Terug naar de "Verwaltung" van het Bw te D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #310 Gepost op: 15 december 2016, 16:49:28 »
Het gebouw voor de "Verwaltung" heeft een voorlopige plaats gekregen, zodat het kan bezinken.





Het pand, waarin onder meer de "Lokleitung" gehuisvest wordt, had ik eerst verder naar het Noorden bedacht achter de vergrote kolenbunker.

Totdat ik las dat:

"....oft gab man einem anderen Standort den Vorzug, bei dem das Geschehen auf dem Gelände besser beobachtet werden konnte"

Bron: Eisenbahn Journal, Themanummer deel 4; Groß Bw

De heren wilden kennelijk goed kunnen zien wat er allemaal op het terrein gebeurde. Ik heb hun uitzicht daarom verder nog verbeterd door het inkorten van een drietal opstelsporen. Omdat het ook wat hoger komt te staan dan de rest van het Bw, verwacht ik verder geen klachten.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #311 Gepost op: 15 december 2016, 18:19:22 »
Een plaatje vanmiddag op DSO:

aardig wat tankjes Peter  :)

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #312 Gepost op: 15 december 2016, 19:30:17 »
Had nooit kunnen bevroeden dat ik nog eens heel blij zou zijn met een foto van dieseltanks. Veel dank Erich !

Ik tel er zowiezo vijf, maar met een vermoeden dat er meer liggen.

Heb op DSO geprobeerd, zonder resultaat. Kan jij terugvinden welk Bw dit is ? Het gaat mij erom te kunnen vaststellen hoe groot het is.

Voorshands denk ik dat ik met mijn vier de plank niet helemaal mis sla.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #313 Gepost op: 16 december 2016, 00:02:38 »
Bw Giessen, december 1991

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,8027990

Historische Bahn: Dezember 1991: Von Karlsruhe nach Göttingen (19B)

Mvg, Erich
« Laatst bewerkt op: 16 december 2016, 00:04:18 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #314 Gepost op: 16 december 2016, 11:08:24 »
Bahnbetriebswerk Gießen blijkt dus tot de grotere Bw's te horen, zodat het dagverbruik van dieselolie navenant is en ook al in periode IIIb was. Er zullen vast meer tanks aanwezig zijn dan op de foto zichtbaar.

Mijn kleinere van de middelgrote Bw's houdt het op vier, i.c. 272.000 liter.

De foto geeft inspiratie voor de opstelling van dieseltanks. Of ik ze zo smetteloos wit maak, valt te bezien.

Dank voor de link, Erich !


Peter




HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB