Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85618 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #285 Gepost op: 30 november 2016, 20:20:29 »
Peter,

Ondanks dat de Faller set inderdaad in theorie misschien te klein is voor jou BW, misschien ook in het achterhoofd houden : niet alle olie/diesel tanks moeten bovengronds liggen ;)
Dus je kan nog wel een paar 100 kuub in ondergrondse tanks hebben steken.

Ik weet dat oa op het depot van Antwerpen-Dam vroeger ( geen idee of er ooit stoomtreinen gestaan hebben, diesels des te meer ), en ok, in de jaren stilletjes waren de milieuregels nu ook weer niet groot ivm dubbelwandig indammen van olietanks etc, maar daar heeft men 10 jaar geleden ofzo toen men het depot heeft afgebroken en een park in de plek heeft neergepoot heel de ondergrond mogen saneren ( wat op zich niet zo abnormaal is ), maar daar vond je in elk geval tot wel enkele 10 tallen meters diep nog olie/diesel terug van lekkende ( ondergrondse ) olie/dieseltanks :)

Dus wat je ontbreekt aan bovengrondse tanks, zit gewoon bij jou BW ook onder de grond ;)
Gewoon wat pijplijnen in de buurt van je Faller set die de grond in gaan en je depot kan wel enkele weken verder zonder zonder druppel vloeistof te vallen voor je dorstige werkpaarden ;)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #286 Gepost op: 01 december 2016, 12:39:21 »
Gerard,

Ik was in de veronderstelling dat de staande tank voor stookolie was en de liggende voor diesel. Hoe ik daarbij ben gekomen, weet ik eigenlijk niet meer, maar jij brengt mij nu aan het twijfelen.

Met verwarming van het Bw bedoel je dan de ringlokloods ? Ik meende dat de loods met grote kolenkachels werd verwarmd. Zoals deze:



Bron: Blätterkatalog Weinert

Wat betreft de voorgeschreven/noodzakelijke omvang van de brandstofvoorraad zal dit volgens mij voornamelijk afhangen van de "Tagesleistung", het dagverbruik dus. Aan de schatting daarvan ben ik nog niet toe gekomen, althans niet voor wat betreft diesel en stookolie. Op voorhand lijkt het er op dat het wel degelijk aan de zeer krappe kant is als je in één tankbeurt 13,5 kubieke meter voor de oliegestookte Br 01.10 kwijt ben uit een opslagtank van slechts 80 kuub. Dan heb ik het nog niet eens over het voorschrift van het aanhouden van minimaal het 15- tot 30-voudige van het dagverbruik, waarvan ik aanneem dat dit niet alleen op de brandstofvoorraad slaat die ziet op kolen, maar ook op vloeibare brandstof.

@Falcon10,

Vooral als men te weinig plaats heeft, is een (virtuele) opslag ondergronds een prima oplossing. Wat leidingen hier en daar aanbrengen en klaar is kees. Maar als je in dit draadje een paar posten terug leest, zie je dat het bij mij niet een ruimteprobleem is. Het gaat er meer om dat ik wil bepalen hoeveel bovengrondse opslagtanks erbij moeten komen.


Peter


HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #287 Gepost op: 02 december 2016, 01:37:08 »
In mijn bouwdraadje ben ik door voortschrijdend inzicht tot de conclusie gekomen dat er iets niet klopte aan het ontwerp, zoals hier valt te lezen in post #211 (één post naar beneden scrollen).


Daarom een kleine maar effectieve wijziging, althans in mijn beleving  :P:






Het donkerblauwe paradespoor en de groene toegangsporen tot het Bw heb ik 60 mm naar het Noorden verschoven. Verder heb ik het passeerspoor in het zichtbare gedeelte van het rode nevenspoor geschrapt. Er lag mij bij nader inzien teveel rails.

Door deze wijziging wordt de helling om het hoogteverschil van 100 mm tussen de groene sporen en het rode spoor te overbruggen, veel geleidelijker en past het beter in het landschap.

Bijkomend voordeel is dat de verzorgingsporen van het Bw ook 60 mm langer worden.

Voor de lezer een kleine stap, maar voor mij een grote sprong voorwaarts.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #288 Gepost op: 02 december 2016, 15:51:09 »
Inderdaad, soms kunnen kleine veranderingen in het plan enorme sprongen voorwaarts betekenen. Daar staat tegenover dat soms door een stapje terug te doen eveneens een enorme verbetering van wat dan verkregen kan worden. Een beter beeld, bijvoorbeeld.
Citaat
... door voortschrijdend inzicht tot de conclusie gekomen ...

Precies dat is voor mij de reden om, ook al ben ik voor het moment tevreden met een bepaalde planning, toch nog te wachten met de uitvoering ervan. Vooruitschrijdend blikken... euh, voortblikkend schrijden?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #289 Gepost op: 02 december 2016, 16:24:42 »
 ;D

En zo is het maar net, Jan ! Een ander voorbeeld van stapjes terug is voor mij het voorzichtig verder schrappen van rails & wissels. Mits met mate toegepast kan dit grote stappen voorwaarts betekenen. Ga je daarmee te ver, is het bouwen aanzienlijk minder leuk. Wel snel klaar.

Iets anders wat mij nog dwars zat is het volgende.


Maar is de staande niet voor verwarming van het Bw en de liggende voor de locs ?


Nader "literatuuronderzoek" brengt mij tot de conclusie dat de staande tank wel degelijk bedoeld is voor de brandstof ten behoeve van de oliegestookte stoomloks. Er wordt wisselend gesproken over "Schweröl", "Heißöl" en "schwere Bunkeröl", maar altijd in combinatie met "Hochtanks".

Ik heb mij nog niet verdiept in de precieze specificaties van wat ik in het vervolg gemakshalve stookolie zal noemen, zulks ter onderscheiding van dieselolie.

Wel heb ik alvast een aanwijzing voor de viscositeit van de stookolie gevonden.

"Zu den am weitesten verbreiteten Anlagen zählte der analog dem Wasserkran aufgebaute Ölkran. Damit der zähflüssige Öl die zum Umpumpen nötige geringe Viskosität behielt, war sein Standrohr beheizbar".

Bron: Eisenbahn Journal Anlagenbau & Planung 4/2004, blz. 10.


Dat correspondeert dan weer met de term "schwere Bunkeröl". Stroperig spul dus.

Ik heb hiermee meteen een doel gevonden voor deze wagens in mijn collectie:




De "Schweröl-Dienstkesselwagen", waarvan ik er drie heb uit een setje van Trix (4415).


Peter
« Laatst bewerkt op: 02 december 2016, 21:59:17 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #290 Gepost op: 02 december 2016, 21:58:46 »
Bovendien, dit is waarschijnlijk de voorraad dichtbij en kan er best een grotere op wat afstand staan. Een buis ernaartoe en je kunt het geheel overpompen.

Ook deze opmerking prikkelde mijn nieuwsgierigheid.

Ik heb het volgende erover gevonden:

"Die Lagerung erfolgte im Regelfall in unmittelbarer Nähe zum Betankungsgleis".

Bron: Ibid.

Dit betekent natuurlijk niet dat een tankopslag zich nooit op enige afstand bevond, maar kennelijk was deze doorgaans in de nabijheid gesitueerd.

Ik heb de extra "Hochtanks" daarom als volgt in het ontwerp opgenomen:





Twee Kibri kanjers direct achter het "Öllager" van Faller geplaatst, zodat die een mooie achtergrond krijgt en er wat diepte ontstaat.

Meteen maar doorgepakt en de veel te kleine "Auschlackanlage" van Faller uit de verzorgingssporen gelicht.





Om het geheel te vervangen door een "Schlackensumpf" van eigen ontwerp. Hier kan de grijper van de grote kraan wél mee uit de voeten.

Voor het totaalbeeld nog even uitgezoomd.





Gelukkig is er meer om over na te denken. De "Verwaltung und Nebengebäude" bijvoorbeeld. Zo ben ik nog niet uit het zoeken van een geschikt pand voor de "Lokleitung". Ook zou het goed kunnen dat ik mijn hand over mijn hart strijk en ervoor zorgdraag dat er voldoende betaalbare huurwoningen komen voor het personeel. Er is vast nog iets wat ik nu vergeet.


Peter



 
« Laatst bewerkt op: 02 december 2016, 22:23:12 door charp. Reden: typefout »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #291 Gepost op: 02 december 2016, 22:33:33 »
Ik weet niet waarom, ik kan het niet beredeneren, maar toch: ik zou de Kibri-kanjers eveneens aan het spoor plaatsen, en niet "achter" de Faller-configuratie.
Toch een reden: voor de herbevoorrading dichter bij het spoor, en ook voor het betanken van de Ölloks. De verwarmde Heizöl hoeft dan een minder lange (warmteverlies?) weg af te leggen van ketelwagen naar tank of tank naar lok.

Overigens: men hield dat soort brandbare goedjes liefst een eindje uit de buurt van de mogelijk vonkensproeiende kolenloks.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #292 Gepost op: 02 december 2016, 22:51:50 »
BBQén deed men i.d.d. liever op een andere en kleinschaligere manier  ;D
Een pand voor de lokleitung,hoezo ben je daar niet uit,daar kan je bijna alles voor mis/(ge)bruiken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #293 Gepost op: 02 december 2016, 23:22:22 »
Jan,

Overtuigende argumentatie.

Zoiets ?




Ook ik zat trouwens aan het vonkengevaar te denken. Het oliedepot zou ik wat verder naar het Noorden kunnen schuiven.

Gek genoeg las ik nog het volgende:

"Der Platz der Lagerstelle wurde oft durch Verkleinerung des Kohlebansens geschaffen".

Dit hield uiteraard verband met het feit dat men pas vanaf 1956 overging tot "Ölhauptfeuerung" en de infrastructuur van Bw's daaraan aangepast moest worden, maar het opofferen van een gedeelte van de kolenbunkers betekende dat zo'n oliedepot toch wel erg dicht op de verzorgingsporen van kolengestookte loks kwam te staan.

Floris,

Juist het grote aantal alternatieven leidt ertoe dat ik nog niet heb kunnen besluiten  :D !



Peter
« Laatst bewerkt op: 02 december 2016, 23:35:42 door charp. Reden: foutief gebruik meervoudsvorm »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #294 Gepost op: 03 december 2016, 15:25:11 »

Ik weet dat oa op het depot van Antwerpen-Dam vroeger ( geen idee of er ooit stoomtreinen gestaan hebben, diesels des te meer )........



In de speurtocht naar voorbeeldfoto's van Bw's kwam ik onderstaand plaatje tegen:



Bron: Eisenbahn Journal Anlagenbau & Planung 4/2004


Volgens het onderschrift is het een "Hunt'sche Bekohlungsanlage op het Bw Antwerpen. Ik weet niet of dit hetzelfde Bw Antwerpen-Dam is waar jij (Falcon10) het over hebt, maar hier waren dus in ieder geval ook ooit stoomloks gestationeerd.


Peter
« Laatst bewerkt op: 03 december 2016, 15:28:34 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #295 Gepost op: 04 december 2016, 19:41:31 »
Op het depot van Antwerpen-Dam hebben zeker stomers gestaan. Was een van de grotere depots rond Antwerpen van voor de uitbreiding van de  havenactiviteit naar het Noorden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #296 Gepost op: 05 december 2016, 14:29:58 »
Frans,

Dank voor de informatie. Als Antwerpen-Dam een van de grotere depots was, kunnen wij er gevoeglijk vanuit gaan dat bovenstaande  foto inderdaad op dat depot is gemaakt. Ik neem tenminste niet aan dat een dergelijke grote kolenbunkerinstallatie op een kleiner depot te vinden zou zijn geweest.

De vraag van Falcon10 lijkt mij hiermee genoegzaam beantwoord.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #297 Gepost op: 06 december 2016, 20:32:27 »
Langzamerhand krijg ik een beter beeld van de "Tagesleistung", het dagverbruik, van mijn ontwerp Bw en wat dat betekent voor een enigszins realistische brandstofvoorraad.

In post #265 was ik al tot de conclusie gekomen dat het onderhavige Bw zich aan de ondergrens van de middelgrote Bw's bevindt. De mij beschikbare bronnen in aanmerking nemende, kom ik ruwweg op het volgende uit.

Er zijn circa 35 loks "beheimatet"/gestationeerd. Om een indruk te krijgen van de verhoudingen en de daarmee samenhangende omvang van het bedrijf; bij een middelgroot Bw spreekt men over een gemiddelde van 45 loks en bij een groot Bw over een gemiddelde van 100 loks.

Van die 35 loks in mijn Bw, zijn er tussen de 10 à 15 dieselloks, inclusief een paar rangeerloks, zoals de V 60, de V 65 en de V 80. Van de stoomloks zijn er 4 à vijf oliegestookt. Ik reken de "Kohlenstaub" gestookte Br 44 niet mee, want dat was een vergissing. Dat ik die heb, bedoel ik. Dat is gebeurd in een paniekaanval, veroorzaakt door de aankondiging dat het een "Auslaufmodell" was geworden. Voor ik het wist drukte ik op de knop bestellen, om er bij uitlevering achter te komen dat het niet de oliegestookte versie was die ik voor ogen had.

Rekening houdende met het feit dat het Bw ook functioneert als "Wende-Bw" en dat de eigen loks in voorkomende gevallen gebruik maken van een ander "Wende-Bw", komt het verbruik van kolen uit op circa 270 ton per dag. Voor stookolie is dat ongeveer 50 à 55 kuub per dag en voor dieselolie kom ik uit op een dagelijks verbruik van circa 18.000 liter (ter vergelijk; een V 100 heeft al 3.250 liter aan boord).

Als leidraad hanteer ik het minimum van 15 keer het dagverbruik (men moet ergens vanuit gaan), zoals dat genoemd is in Band 143 van de Eisenbahn - Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn, Betriebsmaschinentechnische Anlagen für Dampflokomotiven.

Hierboven heb ik laten zien dat in het ontwerp de kolenbunker is uitgebreid tot circa 4000 ton. Aan de krappe kant dus, maar niet ongeloofwaardig.

Voor wat betreft de voorraad stookolie, zie ik af van die twee grote knapen van Kibri. In plaats daarvan komen er twee bij van Auhagen (12216).





Deze staande tanks (ieder ongeveer 275 kubieke meter) passen beter bij die van Faller. In totaal kan er in mijn Bw nu ongeveer 630 kubieke meter stookolie op voorraad gehouden worden.

De opslagcapaciteit voor dieselolie wordt uitgebereid met twee liggende tanks van Faller (130948).


 


Als ik het goed zie, is dit dezelfde tank die Faller ook gebruikt voor hun "Öllager-set" (120157), zodat hiermee de maximale voorraad op 4 x 68 kubieke meter komt, oftewel 272.000 liter.


De tekening heb ik dienovereenkomstig aangepast:







Of dit de definitieve opstelling wordt weet ik nog niet. Daar moet nog even rustig over nagedacht worden. Zo ben ik weer even van de straat (of uit de kroeg).

In het begin van de ontwerpfase - inmiddels al weer even geleden - ging ik uit van "Tiefbunkers" voor de kolenopslag. Ik had daar destijds hier en daar over gelezen en dankzij Aad (kawaad) beschik ik over wat foto's van het grote voorbeeld. Één van de redenen om die "Tiefbunkers" te willen, was gelegen in het feit dat ik nog over een aantal oudere zelflossers beschik van Fleischmann, die wagens die ook daadwerkelijk zelf kunnen lossen (met die stangetjes aan de zijkant). Het leek mij toen leuk om die weer in gebruik te nemen. Bij nader inzien is mij dit te kinderachtig. Bovendien tamelijk omslachtig, omdat mijn loks  niks verbruiken en ik dan verplicht zou zijn om mijn kolenbunkers op gezette tijden met de hand te legen om vervolgens die wagentjes van Fleischmann met de hand weer te vullen. Ik had een onderliggend reservoir in gedachten, maar het is allemaal gefröbel. Tegenwoordig ga ik voor het gemak, dus geen "Tiefbunkers" meer.

Een andere reden om het niet te doen is gelegen in het feit dat die "Tiefbunkers" in het echt zeer zelden zijn toegepast, zo is mij uit onderzoek gebleken. Dat verbaast mij enigszins, omdat het mij met de blik van vandaag veel efficienter voorkomt - met die zelflossers bedoel ik - dan bevoorrading met open kolenwagens, zoals de Omm 34 en zijn vele soortgenoten. Men hoeft geen logistiek genie te zijn om te begrijpen dat het niet de slimste methode is om met de grijper van de grote kraan dit soort wagens te lossen in de kolenbunker om daarna met diezelfde grijper diezelde kolen weer te moeten deponeren in de "Wiegebunker", de trechter.

Ik kan mij hier maar één ding bij voorstellen en dat is dat de kosten van de aanpassing van de infrastructuur waarschijnlijk niet opwogen tegen het te behalen efficientievoordeel. Toch kan ik hier in de literatuur weinig, of niets over terugvinden.

Weet iemand hier meer van ?

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #298 Gepost op: 07 december 2016, 11:55:18 »
Ik heb me zoals te verwachten is voor het opstarten van mn eigen bouwdraadje ook daarmee bezig gehouden.
Zoals bekend, iedereen denkt groots en voor vele eindigt het met een postzegel aan oppervlak  ;D
Wat ik over die dingen kon terug vinden en over de toch redelijke grote zeldzaamheid van die dingen is eigenlijk te wijten aan meerdere factoren.
De 1ste jaren van echt stoombedrijf,dan laat ik de periode van een adler enzo achterwege,ik reken vanaf het ontstaan van de echte einheitslocs en de echte baureihe tijd,in die tijd waren er Bw's in opkomst,maar de meeste waren klein en lagen echt overal verspreid in't land.
Die Bw's hadden allemaal wel een kolen voorraad om eigen en wat passerende locs te kunnen voorzien,dus de noodzaak was er niet.
Toen de echte serie matige stomers in grotere getalen kwamen was op enkele grote knoop punten na het vergroten van de oppervlakte voor kolen simpelweg genoeg om de vraag nog steeds te kunnen invullen.
Echter werden de Bw's ook langzaamaan meer samengevoegd en vielen kleinere bw's ten prooi aan de samenfreubel woede van de bazen van de spoorwegen,toen kwam ook de noodzaak voor nog meer manieren om de groter wordende groepen stoomlocs in de groter wordende Bw's zo snel mogelijk te voorzien van nieuwe kolen,toen werd die grote bunker ontworpen,maar het probleem wat er toen onstond was ofwel er was geen ruimte omdat alles al vol stond,de kosten voor die dingen waren met bouw,infra en dergelijke ook best groot en soms was er domweg geen mogelijkheid om bv die hoogte verschillen te maken zodat je met een spoor en kolenwagens die bunkers kon vullen.
Dan zijn de hoogtijdagen van de stoom langzaam aan t aftellen en wil men er de investeringen niet meer in stoppen,omdat het zich niet meer loont,en dan verdieselt alles en zijn er e-locs.

Even heel globaal en heel simpel gezegd is dat een beetje de reden dat er relatief weinig van die monsters zijn gemaakt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #299 Gepost op: 07 december 2016, 14:18:20 »
"... hoewel qua bedrijfskosten een gunstige methode, vond een verdere verbreiding van dit type bekolingsinstallaties niet plaats. Hoge bouwkosten, grondwaterproblemen en het feit dat uitbreiding niet of nauwelijks mogelijk was, was er de oorzaak van dat de interesse in dit soort bouwwerken alras verdween, overigens ook, en niet in de laatste plaats, door de toenemende attractiviteit van moderne grijperkranen."


Vrij vertaald uit Eisenbahn Kurier Special 19, Modell & Vorbild: Bahnbetriebswerke, p.48.

De dieselketels: lijkt me oké zo. Maar laat het gerust nog even sudderen, wie weet kom je nog op ideeën (bijvoorbeeld om toch alles in één lijn te plaatsen, in plaats van de twee losse ketels achter de twee op de tankplaat (ik noem maar wat geks hoor...).
« Laatst bewerkt op: 07 december 2016, 14:43:05 door 44. Reden: correctie met reden. »