Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85635 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #315 Gepost op: 28 december 2016, 21:41:24 »
Dit is de helling die ik bedoelde, maar niet had.







Vandaar de wijziging in het ontwerp baanplan.

Het plaatje is overigens geschoten in de directe nabijheid van de locatie waar mijn Bw is gesitueerd en - nu ik het er toch over heb - het gehele "Bahnhofsvorfeld". Het is een zogenaamde "Suppenzug" - dat wil zeggen "Flüssigeisen, transportiert in sogenannten Torpedowagen" - getrokken door de Br 040-059, die niet voor niets is "Beheimatet" in mijn Bw.


Peter



« Laatst bewerkt op: 29 december 2016, 00:54:36 door charp. Reden: spelfout »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #316 Gepost op: 28 december 2016, 22:35:57 »
Nou, de filmploeg heeft z'n spul ingeleverd en de studio is er nu ook mee klaar:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #317 Gepost op: 28 december 2016, 23:05:56 »
 (y) :laugh: :police:


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #318 Gepost op: 28 december 2016, 23:33:48 »
Het is een zogenaamde "Suppenzug" - dat wil zeggen "Flüssigeisen, transportiert in sogenannten Torpedowagen" - getrokken door de Br 040-059, die niet voor niets is "Beheimatet" in mijn Bw.
Nou, dit lijkt me eerder een doodgewone 050er met een doorsnee goederentrein. Ik zie E-tjes en onderlossers en ander standard spul, geen torpedowagens achter de lok

dirkjan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #319 Gepost op: 28 december 2016, 23:43:05 »
Ja,..nu ik die foto beter bekijk..... Ik heb slechts het onderschrift geciteerd, maar ik begin te twijfelen en ik denk dat jij gelijk hebt, dirkjan.

Men kan tegenwoordig niet meer ongestraft citeren. Eerst zelf de bron verifiëren. Ach,...had ik maar beter naar mijn goede vader geluisterd.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #320 Gepost op: 29 december 2016, 12:17:06 »
Als daar torpedowagens achterhangen ,dan heb ik een geldboom uitgevonden die t doet  ;D
Waar ga je die helling trouwens neerplanten ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #321 Gepost op: 29 december 2016, 14:26:17 »
Ben vanochtend nog even gaan kijken en gelukkig had ik mijn fototoestel meegebracht, want het is toch echt de "Suppenzug" hoor !






Dus Floris,....kom maar op met die geldboom. Weet ik meteen waar ik die helling kan planten  :D !



Peter
« Laatst bewerkt op: 29 december 2016, 14:30:53 door charp. Reden: taalfout »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #322 Gepost op: 04 januari 2017, 01:37:38 »
Inderdaad, soms kunnen kleine veranderingen in het plan enorme sprongen voorwaarts betekenen. Daar staat tegenover dat soms door een stapje terug te doen eveneens een enorme verbetering van wat dan verkregen kan worden.

Deze laatste zin van Jan (44) zit ik nu al geruime tijd op te kauwen. Ik ken Jan niet als iemand die lichtvaardig met zijn teksten omgaat. Na eerste lezing snapte ik meteen wat er bedoeld werd. Dacht ik. Na herlezing zie ik meerdere mogelijkheden van uitleg. Inmiddels slaat de twijfel toe. Is dit nu een aanmoediging om nog veel meer te schrappen, of kan ik volstaan met,.....ja,....wat eigenlijk ??

Jan,..help mij uit mijn lijden dat ik leid  :D.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #323 Gepost op: 04 januari 2017, 11:06:29 »
Pardon. De laatste zin van dat citaat had als volgt moeten luiden:

"Daar staat tegenover dat soms door een stapje terug te doen eveneens een enorme verbetering van wat dan ook verkregen kan worden."

Eigenlijk bedoelde ik gewoon: "Weniger ist mehr".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #324 Gepost op: 04 januari 2017, 16:13:22 »
Gelukkig maar ! Het schrappen van rails & wissels kan dus voortgezet worden  ;).

Hoewel strikt genomen in het navolgende plaatje niets wordt geschrapt...







....brengt het hier en daar aanleggen van straatspoor met zich mee dat een gedeelte van de rails wat minder prominent aanwezig is. Het geeft een rustiger beeld en de wisselstraat komt beter tot zijn recht.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #325 Gepost op: 04 januari 2017, 20:41:10 »
Ik lees even terug wat er over olie geschreven staat. Mooi dat je de capaciteit afstemt op het Vorfeld dat je wilt uitbeelden. Dat stookolie beschermd moet worden tegen vuur is waar, maar vonken en hete kolen zullen de ketels echt niet veel gedaan hebben. Een reden om opslag verder van het spoor te leggen is de geringe opbrengst. Met overslag of perrons is omzet te genereren. En dat moet wel direct aan het spoor.

Groet, Sicco Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #326 Gepost op: 07 januari 2017, 00:28:43 »
Ik kan je redenering over opslag en het genereren van omzet volgen, Sicco Jan. Een spoorwegmaatschappij verdient geld met goederen- en personenvervoer, niet met opslag. Ik maak hierbij de kanttekening dat de opslag van diesel- en zware stookolie in een Bw in zoverre anders van aard is, dat zonder deze brandstoffen het spoorvervoer überhaupt niet mogelijk is. Vandaar het volgende - eerder door mij gebruikte - citaat:

"Die Lagerung erfolgte im Regelfall in unmittelbarer Nähe zum Betankungsgleis".

Bron: Eisenbahn Journal, Anlagenbau & Planung 4/2004.

Wat betreft het brandgevaar ben ik het met je eens dat dat beperkt zal zijn geweest. Diesel- en zware stookolie is veel minder licht ontvlambaar dan bijvoorbeeld benzine. Het gaat hierbij trouwens vooral om de dampen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #327 Gepost op: 07 januari 2017, 11:37:19 »
Hi Peter, dat zal ook weer waar zijn (wat EJ erover zegt). Als er plek voor was zal men niet uit esthetiek de tanks verborgen hebben. Zoals die voorbeeldfoto ook wel aantoonde. En lossen van ketelwagens moet ook een beetje snel en gemakkelijk gaan natuurlijk. Het zal niet gauw fout uitgebeeld worden, tenzij je een specifiek BW voor ogen hebt.

Groet, Sicco Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #328 Gepost op: 16 januari 2017, 14:27:44 »
Aanvankelijk had ik geen specifiek Bw voor ogen, Sicco Jan. Het ontwerp is gebaseerd op algemene voorbeelden van sporenplannen voor Bahnbetriebswerke. Pas in een later stadium werd het mij duidelijk waar mijn Bw is/was gesitueerd.

Voor de verdere invulling sluit ik nu zoveel mogelijk aan bij de Bw's uit die omgeving.

 





Zo toont deze foto uit 1970 het Bw Saarbrücken. Het gebouw voor de "Verwaltung & Lokleitung" komt v.w.b. omvang en metselwerk redelijk in de buurt van het door mij voor dit doel geselecteerde bouwpakket van Kibri. Zelfs de in de gevel aangebrachte bogen vertonen enige overeenkomsten.

Daarnaast blijkt plaatsing van een dergelijk gebouw in de nabijheid van de draaischijf de werkelijkheid aardig te benaderen.


Peter
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2017, 14:47:12 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #329 Gepost op: 07 februari 2017, 11:53:27 »
In het kader van een gedegen voorstudie is het zaak om zoveel mogelijk foto's te verzamelen van het grote voorbeeld, zodat men een goed beeld krijgt van wat men wil uitbeelden. In een enkel geval levert het bekijken van zo'n foto niet alleen antwoorden op, maar roept het ook vragen op.

Zo heb ik hier nog een plaatje van Bw Saarbrücken.



155


Al geruime tijd vraag ik mij af wat die borden voorstellen die zo belachelijk hoog op palen zijn bevestigd. Gelet op de plaatsing langs de rails neem ik aan dat het instructies aan de machinist zijn. Tegen de tijd dat hij met zijn lok dicht genoeg genaderd is om de tekst te kunnen lezen, moet hij - zelfs vanuit de cabine - zijn nek verrekken om een blik omhoog op het bord te kunnen werpen. Ik heb dit nog niet eerder gezien, zo hoog bedoel ik.

Het kan goed zijn dat ik er naast zit. Maar wat stellen deze twee palen dan wél voor ?



Peter 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB