Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 17:22:47
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 17:04:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38

Auteur Topic: Aannemersbedrijf Poly & Styreen  (gelezen 15053 keer)

Bert Sprinter

• Gast
Re: Aannemersbedrijf Poly & Styreen
« Reactie #45 Gepost op: 02 November 2016, 13:13:53 »
Deel VI

Ristorante Portobello III

Ik hou me nu bezig met de bouw van de rechtergevel, die uit onderstaande onderdelen bestaat, 55 in totaal, alles behalve de ramen zelf is geschilderd, en de overtollige verf is er weer afgeschuurd.

Dan gaan de raamlijsten er in, en de ramen zelf worden aan de achterkant van de lijsten vastgelijmd. De ramen voor de erkers worden eerst vastgelijmd, want daar kan je later niet zo goed bij. Daarna worden de drie gevelsegmenten met secondenlijm aan elkaar geplakt. Dat is een lastig karweitje, want alles moet recht zitten en ook goed vlak zijn, anders passen de andere gevels niet en wordt alles krom.

Als alles goed zit, wordt de achterzijde goed vlak geschuurd, en zo raken we ook van de overtollige lijm af.

De 3d ramen (volgens de methode van Basilicum), zo zal ik ze maar even noemen, zien er mooi uit, maar het is een vreselijk gepruts om al die stripjes om de ramen te lijmen. Als het randje klaar is moet daarna het raamfolie aangebracht worden, ook lastig want alles moet op maat gemaakt worden want je hebt door de randen niets meer aan het sjabloon voor het raamfolie.

Bij de benedenverdieping waren de papieren gordijnen wat bol geworden dus worden ze nu voortaan met dubbelzijdig kleefband vastgezet, dan kan het papier hopelijk beter tegen krimpen en uitzetten.

Aangezien er wat lichtlekkage was, moest alles ook nog eens zwart geschilderd worden, met dit als resultaat:

Een deel van het orginele Faller masker wordt op de achterzijde geplakt, en dan kunnen we de gordijnen ophangen.

Tot zover ging alles goed, tot ik me realiseerde dat de 3d ramen niet geschikt zijn om er dan ook nog eens aparte vakken aan te bouwen voor het verlichtingssetje van Tams. Ook zit het papieren masker behoorlijk in de weg, ook daar moet ik iets op verzinnen. Deze gevels hebben ook nog erkers, wat het nog lastiger maakt om het woongedeelte in te delen in verschillende ruimtes.

Ik heb een aantal Preiser setjes besteld voor de inrichting van Ristorante Portobello, en ook het keukenpersoneel en de gasten zijn nog niet gearriveerd, dus gaan we vanaf nu even verder met het vierde huis.

Dus deze hele rechtergevel wordt nu de voorgevel van het vierde en laatste huis van de tweede set Goethestrasse die ik nog niet had gebouwd. Dit wordt nu een boekwinkel, met de onderdelen die van het restaurant over waren.

Mvg. Bert.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 13:17:54 door Bert Sprinter »

Stainz

• Offline Offline
  • RTM in LGB
« Reactie #46 Gepost op: 02 November 2016, 13:33:30 »
Schitterend. Echt heel mooi!

Ik waardeer je kleurkeuzes, alleen daarom zijn de huizen prachtig!
Groeten, Henri

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #47 Gepost op: 02 November 2016, 18:37:09 »
Ook voor de verschillende kamers te laten verlichten heeft Bas(ilicum) een oplossing bedacht, kijk maar eens verder met de eerder toegestuurde link.

Maar dit ziet er heel mooi uit! (y)
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 18:39:04 door nighttrain1. Reden: Compliment toegevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 02 November 2016, 19:04:30 »
Bert, ziet er geweldig uit (y)
Hoe kom je aan de onderdelen, zoals dat halfronde hekwerk  in dat raamwerk?

Groet, Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 02 November 2016, 20:32:07 »
Hallo Richard,

Het probleem is dat ik al een eindje op weg was en ook al die zwarte verf erop gesmeerd had, daar kan ik niks meer op lijmen, dus dacht ik dat het makkelijker zou zijn om als deze af is gewoon met schone nieuwe onderdelen weer met dat restaurant verder te gaan.

Die heeft drie van die gevels, met wat onderlinge verschillen qua balkons en zo, en dan moet ik eerst eens even goed bekijken hoe ik die het beste in compartimenten kan indelen.

Die 3d ramen zien er goed uit, en met licht erachter wordt de illusie nog beter en ziet het er echt heel overtuigend uit, dat heb ik al uitgeprobeerd. (y)

Ik zal nog eens kijken bij Basilicum, en anders vraag ik hem gewoon om advies :)

Mvg. Bert.

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 02 November 2016, 20:35:20 »
Patrick,

Dit is een Faller huis, dus daar komen die onderdelen vandaan. Even op pagina 2 Reactie #24 kijken  ;)

Mvg. Bert.

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 02 November 2016, 22:50:22 »
Kijk eens wat ik voor je gevonden heb.....

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg680807.html#msg680807
En ook het bericht eronder even lezen en bekijken.
Volgens mij is het zelfs nu nog toepasbaar bij de reeds gebouwde gevel(s).

Successss
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 22:53:41 door nighttrain1 »

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 03 November 2016, 12:08:53 »
Richard,

Dat heb ik gezien én gelezen, dat is de reden dat ik het zo met de ramen uitgeprobeerd heb. Alleen moet er bij mij in elk compartiment aparte verlichting komen, want ze moeten aan en uit kunnen terwijl de verlichting in andere compartimenten blijft branden, daar is dat Tams printje voor.

Dus wit papier met licht van boven gaat bij mij niet werken want dan gaat alles aan of uit. Kijk maar naar de twee volgende foto's in die link, er is maar één lichtbron, ik heb verschillende lichtbronnen nodig.  8)

Mvg. Bert

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 03 November 2016, 13:54:34 »
Hoi Bert, zag de titel van je topic en dacht dat alles van styreen was gemaakt.
Maar snap hem, word er niet minder mooi om hoor ;D
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 03 November 2016, 13:56:35 »
Maar snap hem, word er niet minder mooi om hoor ;D
Gr.Patrick

Gelukkig maar  ;D

Mvg. Bert.

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 03 November 2016, 22:18:32 »
Dan zou je appartement lichtdichte compartimenten moeten maken en elk compartiment appart schakelen. Net als in het echt.
Dat gaat je heus wel lukken, daar ben ik van overtuigd.
Succes (y)

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 05 November 2016, 13:02:52 »
Deel VII

Boekhandel de Nieuwe Bengel I

De boekwinkel heeft ondertussen een naam gekregen en is genoemd naar een boekwinkel in mijn woonplaats. Aangezien de voorgevel af is, ga ik eerst de zijmuren en de achterzijde doen. Ze worden eerst okergeel (Humbrol 93 of 94) geschilderd, niet te dik, want dan verdwijnen de voegen van het metselwerk.

Ik laat ze daarna goed drogen voor de volgende stap: een wash met donkerbruine acryl, zoals ik al eerder in dit draadje heb beschreven. Dat geeft een soort van gepatineerde industriële look, heel anders dan de witte voegen. Eerst worden de gevels met water en zeep schoongemaakt en dan gaat de wash er overheen. Op de foto hieronder is de wash nog nat. Ik doe er niets aan, ik laat ze zo drogen, de luchtbellen verdwijnen vanzelf.

En als het dan droog is, ziet het er zo uit:

Daarna gaan aan de achterzijde de ramen er in, en spuit ik er een laagje Testors Dull Coat overheen om van de glimmende lijmrestjes af te komen. Vervolgens wordt de raamfolie en het papieren masker met dubbelzijdig kleefband op de achterzijde geplakt, en worden een paar ramen zwart geschilderd om het wat realistischer te maken.

En een voorproefje van het interieur:

Ook nog een pakje ontvangen van een Chinees die vreemd genoeg Ali heet, de staat waarin het pakje verkeerde deed mij het ergste vrezen …

… maar de inhoud was gelukkig ongeschonden, een bos van twintig lantaarnpalen met LED verlichting voor de prijs van 13,40. Twee weken geleden besteld en nu al in huis. Geen credit card nodig, gewoon met iDeal betaald. Goed gedaan hoor Ali! Het was een soort test bestelling dus ga ik misschien nog wat meer bestellen.

Ze zijn van messing maar aluminiumkleurig gespoten, het ziet er netjes uit en ze doen het nog ook. (y) Ze zijn voor mijn nieuwe Faller Car testbaantje die ik met deze lantaarns wat leuker wil maken. Ik moest hier en daar wat braampjes weghalen, en ik heb aan de onderzijde een knikbescherming aangebracht gemaakt van de mantel van een gele telefoondraad.

En de derde doos Goethestrasse in inmiddels ook binnengekomen, dus ik heb de komende lange winteravonden nog zat te doen.

Mvg. Bert.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2016, 15:59:01 door Bert Sprinter »

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 09 November 2016, 18:57:26 »
Deel VIII

Extra: Renovatie

Als tussendoortje wat foto’s van het Stadthaus in Renovierung van Faller. Het is een leuke bouwdoos, maar helaas hadden ze bij Faller het patineren wat overdreven, alles was zwart en het leek meer op een huis dat in brand had gestaan. Gelukkig ging die veel te donkere wash er met spiritus heel gemakkelijk af. Ik vind het woord patineren eigenlijk veel beter dan ‘vervuilen’ of ‘weatheren’. Daarna heb ik het huis een wat realistischer patina gegeven.

Verder heb ik nog wat dingen uit de ‘Bouwplaats toebehoren’ set van Faller erbij gedaan, en ook overal highlights aangebracht met de dry-brush methode.

Ik ben tevreden over het resultaat, het ziet er realistisch uit, en het thema past mooi in een naoorlogse stad ten tijde van het Wirtschaftswunder. Uitzendbureau Preiser zal later voor het personeel zorgen  (y)

Dit huis zal worden gebruikt samen met de Faller Car System Baustellen set waar twee stoplichten en knipperende waarschuwingslichten worden ingezet bij een wegversmalling.

Mvg. Bert.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #58 Gepost op: 09 November 2016, 23:40:52 »
Ziet er overtuigend uit met die drybrush(y)
Je loopt wel het risico het kitbash-virus op te lopen.
Dit virus heeft op termijn de neiging om te muteren in het scratchbuilt-virus.

Zeg niet, dat ik je niet gewaarschuwd heb ;)

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #59 Gepost op: 10 November 2016, 08:00:40 »
De eerste paar berichten van dit topic had ik al wel gezien en gelezen, maar door tijdgebrek verder niet meer aangeklikt. Nu wel.
Wat een detailrijkdom! P R A C H T I G !! (y)

Tip, kijk ook eens bij Bas(ilicum) hoe hij diepte in zijn huizen creërt door de gordijnen iets van de vensters te plaatsen. Zie onderstaande link.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg677544.html#msg677544

Je bent me nét voor want dat had ik inderdaad al gezien, en laat ik nou ook nog één van die truukjes met die ramen uitgeprobeerd hebben! Morgen haal ik nog wat meer strips zodat ik de rest ook zo kan doen. Dat betekent dat het goed bevallen is  :)

Die komt binnenkort voorbij - waarbij ik al van plan was om een link naar zijn topic erbij te plaatsen. Eigenlijk waren zijn prachige huizen de reden dat ik besloot om al die foto's van mijn huizen hier te posten. (y)

Dank voor de complimenten. :)

Later ga ik nog wat meer trucjes van Basilicum gebruiken.

Je maakt me nieuwsgierig.

Dat heb ik gezien én gelezen, dat is de reden dat ik het zo met de ramen uitgeprobeerd heb. Alleen moet er bij mij in elk compartiment aparte verlichting komen, want ze moeten aan en uit kunnen terwijl de verlichting in andere compartimenten blijft branden, daar is dat Tams printje voor.

Dus wit papier met licht van boven gaat bij mij niet werken want dan gaat alles aan of uit. Kijk maar naar de twee volgende foto's in die link, er is maar één lichtbron, ik heb verschillende lichtbronnen nodig.  8)

Viessmann heeft een setje met compartimentjes, die een pasklare oplossing kunnen geven.

Viessmann 6005.
Afbeelding gelinkt van Viessmann-modell.com

Ik hoef je niet uit te leggen dat zulke bakjes niet moeilijk zijn om zelf te maken. ;) Dan ben je vrijer in de keuze van afmetingen. Dat kan met styreen, maar dan is de kans op lichtlekkage aanwezig. Daarom gebruik ik voor zulke klusjes karton. Bijvoorbeeld het karton dat overblijft als en schrijfblok leeg is of van een lege verpakking, die anders toch met het overige oud papier aan de straat gezet zou worden.
Lijmen aan geverfde onderdelen doe ik vaker. Tot nu toe heel weinig tot geen problemen mee gehad. Alles blijft netjes plakken. Mocht je toch twijfelen, kun je de geverfde delen een beetje opschuren, of op cruciale punten de verf helemaal wegschuren.

Succes met de verdere bouw, Bert. (y) Ik blijf de voortgang volgen.

Groet,
Bas(ilicum)